Alfaton eller Sonab?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

deedum

Alfaton eller Sonab?

Inläggav deedum » 2017-09-21 22:06

Jag behöver köpa ett par vita halvmeter höga uppåtriktade högtalare som ska passa in i möblemanget i ett rum hemma (ett sätt att komma överens med min fru..)

Just nu finns ett par OA-4 typ II och ett par Alfaton mod 1 till salu. Båda paren uppges vara i gott skick och kostar båda 1 000:-

Vilka ska jag ha...?

Martin

Användarvisningsbild
juanth

Re: Alfaton eller Sonab?

Inläggav juanth » 2017-09-21 23:10

Vänta in ett par vita OA14 istället eller möjligen OA5 typ 2.
Mer välljud men lite dyrare med OA14 förstås, ligger på ca 2500-3500:- för ett par vita. Iaf i stockholmstraktrn. OA5 typ 2 får du för 1000-1800:- i skapligt skick.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-21 23:18

deedum skrev:Jag behöver köpa ett par vita halvmeter höga uppåtriktade högtalare som ska passa in i möblemanget i ett rum hemma (ett sätt att komma överens med min fru..)

Just nu finns ett par OA-4 typ II och ett par Alfaton mod 1 till salu. Båda paren uppges vara i gott skick och kostar båda 1 000:-

Vilka ska jag ha...?

Martin

Alfa 1'orna är klart mest prisvärda oavsett.
Då får du Isophons kanonbasar och mer ljud än med oa14 (jag har hört båda)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

deedum

Inläggav deedum » 2017-09-22 19:48

juanth skrev:Vänta in ett par vita OA14 istället eller möjligen OA5 typ 2.
Mer välljud men lite dyrare med OA14 förstås, ligger på ca 2500-3500:- för ett par vita. Iaf i stockholmstraktrn. OA5 typ 2 får du för 1000-1800:- i skapligt skick.

Tack! Jag angav slarvigt "en halvmeter" utan att precisera att de inte får vara högre än 51 cm... En annan gång blir det OA 14, fast de verkar ligga något högre i pris än så :/

deedum

Inläggav deedum » 2017-09-22 19:49

Perfector skrev:
deedum skrev:Jag behöver köpa ett par vita halvmeter höga uppåtriktade högtalare som ska passa in i möblemanget i ett rum hemma (ett sätt att komma överens med min fru..)

Vilka ska jag ha...?

Martin

Tack! Det lutar åt Alfaton. Ska höra med säljaren att basarna än sitter i bara :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-22 20:20

deedum skrev:
Perfector skrev:

Vilka ska jag ha...?

Martin

Tack! Det lutar åt Alfaton. Ska höra med säljaren att basarna än sitter i bara :)

Om man leker med delningsfiltren (som inte är så värst avancerade) kan man få ännu med ljud för pengarna.
Isophons 8"är helt underbar med sin lätta kon och låga resonans.
Bilagor
Psl 203-50.png
Psl 203-50.png (234.01 KiB) Visad 1111 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

deedum

Inläggav deedum » 2017-09-22 20:53

Perfector skrev:
deedum skrev:
Perfector skrev:Alfa 1'orna är klart mest prisvärda oavsett.

Om man leker med delningsfiltren (som inte är så värst avancerade) kan man få ännu med ljud för pengarna.
Isophons 8"är helt underbar med sin lätta kon och låga resonans.

Låter svårt ändå, men kul att testa! Jag hör av mig om jag sätter igång med det :)

Återgå till Köpråd