Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 20:37

JM skrev:Funderat på dina tankar med hörnplacering av högtalarna. Hörnplacering undviks för det mesta utom för subbasar. Det finns många skäl till detta.

JM

Only dead fish go with the stream :)

Jag vet att det finns många skäl till att undvika det.

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 20:42

rajapruk skrev:
JM skrev:Funderat på dina tankar med hörnplacering av högtalarna. Hörnplacering undviks för det mesta utom för subbasar. Det finns många skäl till detta.

JM

Only dead fish go with the stream :)

Jag vet att det finns många skäl till att undvika det.

Vilka fördelar har fått dig att väja hörnplacering?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 21:29

Jag skriver det om och om igen, att jag inte har valt hörnplacering. Jag vill leka med konceptet, och jag vill ha den möjligheten. Jag har inte valt hörnplacering.

Några potentiella fördelar med hörnplacering, så som jag tror:

1. Visionen att uppnå homogen spridning i ALLA register, i ALLA riktningar, ut i HELA rummet. (only dead fish...)

2. Visionen att uppnå att det låter bra i ett stort område i rummet. Huvudet i skruvstäd är inte min grej.

3. Tidiga reflexer i allmänhet kan kanske, med olika typer av list, minimeras (kan också bli fullständig katastrof med lite olist). (only dead fish...)

4. Kunna dra maximal nytta av corner- och room-gain.

5. Estetik / möblering / yta. Högtalarna "försvinner" maximalt.

6. Triggar alla rumsresonanser maximalt (vilket jag tror kanske kan utnyttjas till min fördel). (only dead fish...)

7. Jag får maximalt avstånd till högtalarna, vilket gör att jag kan flytta soffan längre från bakvägg, och då få de reflexerna bakifrån rummet senare i tid. Ökat avstånd till högtalarna ger även att cc-avståndet mellan woofer och horn blir relativt mindre så att säga, för lyssnaren.

8. Högtalarriktningen 45 grader in i rummet passar mitt rum sammantaget bäst tycker jag, med de högtalare jag har haft hittils, med avseende på hur starka reflexerna blir, och hur tidigt reflexerna anländer, från sidoväggar och bakifrån rummet. Blir även störst sweetspot. (bifogar planlösning)

9. Högtalaren behöver inte kunna sprida bredare än 1/8-space (eller vad det blir) i något register.

Punkt nummer 1 är "the main deal" för mig.
Bilagor
Capitex_032.jpg
Capitex_032.jpg (105.36 KiB) Visad 10566 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 22:28

HenrikE skrev:
rajapruk skrev:Jag ska testa både FIR och IIR själv senare, och se om jag hör någon skilnad.

Jag har testat på mina högtalare men inte orkat skriva nåt om det än. Jag gick från att dela med LR 24dB/oktav med IIR, till mycket brantare faslinjär delning med FIR. Jag provade att växla fram och tillbaka mellan de två, och slutsatsen blev att IIR-versionen kändes "suddig" i mellanregistret jämfört med FIR. Sedan dess är det bara FIR som gäller här! Jag har gjort några matlab-skript för att generera impulssvaren, delar gärna med mig om det finns intresse.

Kul!

Många ändringar samtidigt där, så svårt att veta vad som "gjorde" det då. Faslinjära delningen, kanske.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 22:39

En grej till om hörnplacering. Det är lite skillnad på att vara högtalarkonstruktören själv, och kunna påverka alla parametrar, mot att bara skjuta in en befintlig högtalare i ett hörn, och höra att det låter dåligt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-23 00:35

Med lite god vilja och hög volym...?? :)
Bilagor
Capitex_032.jpg
Capitex_032.jpg (136.44 KiB) Visad 10520 gånger

JM

Inläggav JM » 2017-09-23 07:59

rajapruk skrev:Jag skriver det om och om igen, att jag inte har valt hörnplacering. Jag vill leka med konceptet, och jag vill ha den möjligheten. Jag har inte valt hörnplacering.

Några potentiella fördelar med hörnplacering, så som jag tror:

1. Visionen att uppnå homogen spridning i ALLA register, i ALLA riktningar, ut i HELA rummet. (only dead fish...)

2. Visionen att uppnå att det låter bra i ett stort område i rummet. Huvudet i skruvstäd är inte min grej.

Punkt nummer 1 är "the main deal" för mig.

Om jag minns rätt visade du tidigare i något sammanhang en bild med hörnplacerade högtalare med relativt jämn ljudtrycksfördelningen över rummet. Om detta var den viktigaste parametern skulle du få en stor frekvens-/tryckmässigt homogen lyssningsarea. Om det nu vara så enkelt hade många förordat hörnplacering av högtalare.
Fysiken visar i din bild att det går med hörnplacerade högtalare att få en stor sweetspot beaktande endast parametern frekvensmässig ljudtrycksfördelning.

Tiden när ljudtrycken uppträder i rummet är en variabel du inte har beaktat och är en av flera variabler som är helt avgörande för att hörnplaceringar trots imponerande frekvensmässig ljudtryckfördelning i rummet inte förordas för icke subbashögtalare.

Första vågfrontseffekten handlar bla om skillnaden i tid mellan två identiska ljud gör att vid över ca 1 ms skillnad hör du bara ett ljud. Vid en förflyttning åt sidan från en traditionell lyssningsposition med lika avstånd till höger och vänster högtalare med mer än ca 60 cm kommer identiska ljud bara höras från närmaste högtalaren. Stereo-effekten har upphört helt enligt "lagen om första vågfronten" - precedence effekten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten

Hörnplacering av högtalare kommer tyvärr göra dig lika fast skruvstädet. Därtill kommer oönskad påverkan av reflexer och frånvaro av önskade reflexer - återkommer.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-23 08:44

Jag vet att du anser detta. Du har sagt det tidigare. Och det ligger säkert mycket i det.
Men grejen är att jag har testat det i praktiken, och det har funkat för mig. Jag säger inte att det är optimalt, men att det låter bra i ett större område i mitt system med denna placering.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-23 09:05

rajapruk skrev:
HenrikE skrev:
rajapruk skrev:Jag ska testa både FIR och IIR själv senare, och se om jag hör någon skilnad.

Jag har testat på mina högtalare men inte orkat skriva nåt om det än. Jag gick från att dela med LR 24dB/oktav med IIR, till mycket brantare faslinjär delning med FIR. Jag provade att växla fram och tillbaka mellan de två, och slutsatsen blev att IIR-versionen kändes "suddig" i mellanregistret jämfört med FIR. Sedan dess är det bara FIR som gäller här! Jag har gjort några matlab-skript för att generera impulssvaren, delar gärna med mig om det finns intresse.

Kul!

Många ändringar samtidigt där, så svårt att veta vad som "gjorde" det då. Faslinjära delningen, kanske.

Ja utan att undersöka mer går det ju inte att veta. En regnig dag nån gång i framtiden ska jag jämföra med en faslinjär delning med samma branthet som IIR-filtret.

JM

Inläggav JM » 2017-09-23 09:11

rajapruk skrev:Jag vet att du anser detta. Du har sagt det tidigare. Och det ligger säkert mycket i det.
Men grejen är att jag har testat det i praktiken, och det har funkat för mig. Jag säger inte att det är optimalt, men att det låter bra i ett större område i mitt system med denna placering.

Grattis du borde publicera fynden. Dina resultat måste betraktas som revolutionära.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-23 09:40

Njae, Klipsch och många andra har hörnplacering som ett bra alternativ. Det har sina fördelar och sina nackdelar. Kan man eliminera och/eller minimera nackdelarna utan att degradera fördelarna så är hörnplacering det bästa alternativet för ljudåtergivningen i bostadsrum som jag ser det. Dock är det inte så lätt att eliminera och/eller minimera nackdelarna. Först måste man veta vilka det är. Sedan måste man veta hur de uppstår. Därefter får man dimensionera högtalarna så att de inte kan uppstå. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-09-23 09:51

petersteindl skrev:Njae, Klipsch och många andra har hörnplacering som ett bra alternativ. Det har sina fördelar och sina nackdelar. Kan man eliminera och/eller minimera nackdelarna utan att degradera fördelarna så är hörnplacering det bästa alternativet för ljudåtergivningen i bostadsrum som jag ser det. Dock är det inte så lätt att eliminera och/eller minimera nackdelarna. Först måste man veta vilka det är. Sedan måste man veta hur de uppstår. Därefter får man dimensionera högtalarna så att de inte kan uppstå. :D

Mvh
Peter

Efter konstruktiva personliga samtal med dig har jag förstått att du ser fördelar med hörnplacering.
Personligen ser jag frånvaron av önskade reflexer som ett stort problem. Ger ett "torrt" ljud liknande ljudet i ett ekofrittrum.

JM

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-23 16:08

Det jag lärde mig av Toole var att de önskvärda reflexerna skall helst komma snett bakifrån, i rätt tid och i rätt styrka.
(som av en händelse precis som de blåa pilarna i min förra bild, där dessutom höger högtalarens reflex kommer till höger öra snett bakifrån, inte omkastat L/R som är vanligt)

På vilket sätt gör hörnplacering att man inte kan få dessa önskvärda reflexer snett bakifrån? Det handlar ju om hur bakre delen av rummet reflekterar tillbaka ljudet.
Jag antar att du fiskar efter reflektioner från väggen bakom högtalarna JM, om man som du har högtalarna långt ute i rummet. Men de kommer från fel håll, så som jag tolkar Toole. Dessutom tror jag att högtalare som strålar som en 8 ofta ger ett onaturligt ljud i någon mening (ljudet låter inne i huvudet, hörlurskänsla). De strålar inte "naturligt" (för smalt), så som hörseln förväntar sig att något "riktigt" ska låta i rummet efter att ha avkodat rummet, tror jag. De elektrotstater och magnetostater (smalstrålande dipoler) jag har hört låter onaturligt, för mig. Det låter häftigt i någon mening, men artificiellt. Inte som att "vara där".

Jag tror dessutom att för mycket reflexer i "rätt tid" förskönar ljudet. Mindre torrt (blött?) men förskönat/förstorat.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-25 13:46

FYI, jag planerar att anordna en lyssnings/tjötkväll (med tilltugg och dryck) hemma hos mig när dessa högtalare är på plats och spelar, om intresse finnes. Speciellt välkomna är då alla som varit med och bidragit i tråden. Er hjälp har varit ovärderlig! Men även alla andra kommer vara välkomna, i mån av plats.
Plats: Hjuvik, Torslanda
Datum och tid: TBD. Hösten 2017.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-25 14:05

Räcker upp handen och vinkar!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-25 15:46

Har inte hjälpt till ett dugg men bor ju på samma ö och JBL är alltid intressant! :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-26 17:12

Kul, då blir det en träff framöver :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 13:36

Vad tror den samlade expertisen, är det bäst att jag bara "avkopplar" understa lådan med SD-fötter mot golvet?
Eller ska jag avkoppla alla 3 delar mot varandra? (Hornet, LF1 och LF2)?

SD-fötterna kommer vara försänkta 8mm. Hoppas inte det påverkar funktionen, iom att de får stadga åt sidan så att säga av försänkningen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-28 13:51

bara botten.

avkopplar du mellan varandra så får du ett lika väl teoretiskt som praktiskt helvete att veta var resonansfrekvenserna hamnar.

bygger du delarna så de är skiljda via golvet från varandra så kan du avkoppla separat däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 14:18

Kändes spontant som att hornet borde må bra av att frikopplas från det andra, men det kanske inte funkar så?
Dopplereffekt på hornet alltså från vibrationerna från hårtslående woofers, speciellt när det hela står avkopplat/svajjigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-28 15:05

rajapruk skrev:Kändes spontant som att hornet borde må bra av att frikopplas från det andra, men det kanske inte funkar så?
Dopplereffekt på hornet alltså från vibrationerna från hårtslående woofers, speciellt när det hela står avkopplat/svajjigt.

Ja, men det ska inte frikopplas ifrån en redan frikopplad modul...

om du sätter en klump på fjäder ovanpå en klump på fjäder och börjar skaka om dem så kan du nog visualisera hur obra det blir.

om du däremot har hornet separat frikopplat via något stativ... så du har koll på den resulterande resonansfrekvensen... då vore det självklart bra om en slapp blandas med woofer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 15:21

Ja det låter rimligt, det du säger.

Jag väljer nog att se på frikopplat horn som en mygga som får silas bort tills vidare. Orkar inte svälja mer kameler just nu!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-09-28 15:52

rajapruk: Då vet du vilka fötter du ska köpa.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 16:08

Vad blev den teoretiska vikten per låda inkl. woofer, nu igen?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-09-28 16:23

Hm, 28kg har jag för mig.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-28 16:27

rajapruk skrev:SD-fötterna kommer vara försänkta 8mm. Hoppas inte det påverkar funktionen, iom att de får stadga åt sidan så att säga av försänkningen?

Skillnaden bör bara bli att kuddarna blir något styvare, inget jag hade funderat mer på. Kalejdokom har väl gjort så på ett antal byggen, med vad jag förstår gott resultat.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-09-28 16:50

Det är nog ingen fara, och dessutom har jag gjort hålen dia. 46mm, eftersom det inte var klart vilka fötter det skulle vara. De för tunga laster som du nu kommer använda är dia. 36mm tror jag.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 19:55

Värt att köpa audiofil-versionen där man skickar in exakt vikt per fot?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-09-28 20:10

Jag vet inte. Då skulle man behöva veta exakt vikt per fot :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-28 20:12

Det kan jag ju mäta fram hemma sen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum