JM skrev:Funderat på dina tankar med hörnplacering av högtalarna. Hörnplacering undviks för det mesta utom för subbasar. Det finns många skäl till detta.
JM
Only dead fish go with the stream

Jag vet att det finns många skäl till att undvika det.
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Funderat på dina tankar med hörnplacering av högtalarna. Hörnplacering undviks för det mesta utom för subbasar. Det finns många skäl till detta.
JM
rajapruk skrev:JM skrev:Funderat på dina tankar med hörnplacering av högtalarna. Hörnplacering undviks för det mesta utom för subbasar. Det finns många skäl till detta.
JM
Only dead fish go with the stream
Jag vet att det finns många skäl till att undvika det.
HenrikE skrev:rajapruk skrev:Jag ska testa både FIR och IIR själv senare, och se om jag hör någon skilnad.
Jag har testat på mina högtalare men inte orkat skriva nåt om det än. Jag gick från att dela med LR 24dB/oktav med IIR, till mycket brantare faslinjär delning med FIR. Jag provade att växla fram och tillbaka mellan de två, och slutsatsen blev att IIR-versionen kändes "suddig" i mellanregistret jämfört med FIR. Sedan dess är det bara FIR som gäller här! Jag har gjort några matlab-skript för att generera impulssvaren, delar gärna med mig om det finns intresse.
rajapruk skrev:Jag skriver det om och om igen, att jag inte har valt hörnplacering. Jag vill leka med konceptet, och jag vill ha den möjligheten. Jag har inte valt hörnplacering.
Några potentiella fördelar med hörnplacering, så som jag tror:
1. Visionen att uppnå homogen spridning i ALLA register, i ALLA riktningar, ut i HELA rummet. (only dead fish...)
2. Visionen att uppnå att det låter bra i ett stort område i rummet. Huvudet i skruvstäd är inte min grej.
Punkt nummer 1 är "the main deal" för mig.
rajapruk skrev:HenrikE skrev:rajapruk skrev:Jag ska testa både FIR och IIR själv senare, och se om jag hör någon skilnad.
Jag har testat på mina högtalare men inte orkat skriva nåt om det än. Jag gick från att dela med LR 24dB/oktav med IIR, till mycket brantare faslinjär delning med FIR. Jag provade att växla fram och tillbaka mellan de två, och slutsatsen blev att IIR-versionen kändes "suddig" i mellanregistret jämfört med FIR. Sedan dess är det bara FIR som gäller här! Jag har gjort några matlab-skript för att generera impulssvaren, delar gärna med mig om det finns intresse.
Kul!
Många ändringar samtidigt där, så svårt att veta vad som "gjorde" det då. Faslinjära delningen, kanske.
rajapruk skrev:Jag vet att du anser detta. Du har sagt det tidigare. Och det ligger säkert mycket i det.
Men grejen är att jag har testat det i praktiken, och det har funkat för mig. Jag säger inte att det är optimalt, men att det låter bra i ett större område i mitt system med denna placering.
petersteindl skrev:Njae, Klipsch och många andra har hörnplacering som ett bra alternativ. Det har sina fördelar och sina nackdelar. Kan man eliminera och/eller minimera nackdelarna utan att degradera fördelarna så är hörnplacering det bästa alternativet för ljudåtergivningen i bostadsrum som jag ser det. Dock är det inte så lätt att eliminera och/eller minimera nackdelarna. Först måste man veta vilka det är. Sedan måste man veta hur de uppstår. Därefter får man dimensionera högtalarna så att de inte kan uppstå.![]()
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Kändes spontant som att hornet borde må bra av att frikopplas från det andra, men det kanske inte funkar så?
Dopplereffekt på hornet alltså från vibrationerna från hårtslående woofers, speciellt när det hela står avkopplat/svajjigt.
rajapruk skrev:SD-fötterna kommer vara försänkta 8mm. Hoppas inte det påverkar funktionen, iom att de får stadga åt sidan så att säga av försänkningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster