Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Svante, man kastar inte saker som man har gjort själv.
Talspolen skrev:Jag sätter genast på mig dumstruten och skäms. Jag har lurat mig själv och er. Förhastade slutsatser och otydlig. Det är inget fel på någon kabel utan jag är ganska säker på att detta problem är orsakat av något skit med jordningen mellan slutstegen.
Har jag båda stegen inkopplade med signalkablar men endast ETT steg inkopplat i vägguttaget så är det brumfritt! När jag sedan ansluter det andra steget till vägguttaget så brummar det. Det steget behöver inte ens vara påslaget. Antar problem med jordningen då. Brummet är svagt och de gånger jag inte hört det är när det har varit livat runt omkring. Nu när det är lugnt och tyst är det klart hörbart och störande.
Vad gör man åt ett sådant problem?
Talspolen skrev:Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?
Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och se om brummet försvinner.
Talspolen skrev:Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?
Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och höra om brummet försvinner.
peterh skrev:Talspolen skrev:Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?
Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och höra om brummet försvinner.
Ett jordat grenuttag kopplar i alla fall samman chassierna, det borde vara en förbättring.
Talspolen skrev:Härligt forum, här får man hjälp! Nu har jag något att testa. Återkommer.
Laila: det är inte signalkablarna som är orsaken, det är jag helt hundra på. Lurade mig själv helt enkelt. Detta är brum från jordslinga.
BosseS skrev:Det är faktiskt precis så att apparater avsedda att skyddsjordas är särskilt benägna att lägga ut livsfarlig nätspänning på chassit. Nåja, de är dubbel så benägna som en dubbelisolerad apparat men är ju inte absolut farliga för det. Hur som helst, att inte ansluta en sådan apparat till skyddsjord i ett rum där det finns ledande delar som har kontakt med jord är ett brott mot den allra heligaste grundlagen inom elsäkerhet. Och jord i någon form verkar det ju finnas vid stereoapparater. Vore därför intressant att veta hur en "ground lift" fungerar, om den lyfter på skyddsjord och/eller signaljord.
Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag).
BosseS skrev:Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag).
BosseS skrev:Det kan också hjälpa att vända på stickproppen.
Michael skrev:Jag tänker främst på säkerhet. Tycker inte man bör rekommendera folk att ta bort skyddsjorden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster