"Jordbrum" i slutsteg(monoblock) - hur åtgärda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

"Jordbrum" i slutsteg(monoblock) - hur åtgärda?

Inläggav Talspolen » 2017-09-30 09:17

Har kopplat upp min stereo och upptäckte att det brummade. Hittade orsaken(eller rättare sagt vilka komponenter som är inblandade när brum uppstår och kanske inte själva orsaken) och brum uppstår när jag har slutsteg och signalkälla kopplade med RCA kablar som är hembygge RG-59/Amphenol-kontakter samt Jenving Supra Dual. Med billigaste signalkablar "lakritssnören" så är brummet borta.

Varför?

Anledningen att jag kör med hembyggda kablar är enbart estetiskt. Förutom detta brum har jag aldrig hört skillnader mellan olika kablar.

Är det någon form av jordslinga som är orsakad av kablarnas elektriska egenskaper som ger brummet? Har inte testat vad det är för frekvens som hörs men låter betydligt högre än 50 Hz möjligen uppåt 100Hz(multipel av nätfrekvensen?) Jag har dålig koll på detta.

Edit: Ändrade rubriken.
Senast redigerad av Talspolen 2017-10-02 05:43, redigerad totalt 1 gång.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
AndersP

Re: RCA-kablar orsakar brum - varför?

Inläggav AndersP » 2017-09-30 11:18

Kolla så att inga lödningar har släppt/att det är kontakt jord-jord och signal-signal samt ingen överledning mellan polerna.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-30 11:48

Jag skulle misstänka att jorden är borta i ena kabeln (antar du kör stereo). Hade jorden varit borta i båda, så hade det nog varit fullt alarm. Om inte båda apparaterna är skyddsjordade, då hade det nog bara brummat.

1) Dålig lödning eller avbrott i kontaktens konstruktion (vet ej hur de ser ut).

2) Kolla om rca-kontakterna får kontakt med jord. Komtakten kanske har lite för stor diameter. Tryck/böj lite försiktigt och lyssna om brummet ändras. Detta problem tror jag inte brukar uppstå med gratissnörena, men med 'finare' massiva doningar.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-30 12:58

Med risk att uppfattas som dryg: Kablar som inte fungerar slänger man. Speciellt om det finns fungerande alternativ. Evolution kan man kalla det :) . Livet blir mycket lättare då.

Annars tror jag på trasig lödning, dåliga kontaktdon (det finns gott om sådana som är ganska dyra), hade det varit mellan skivspelare och förstärkare; avsaknad av jordkabel, och jokern att jordledarresistansen är låg i den hemgjorda kabeln, så att strömmen i någon jordslinga blir högre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-09-30 14:18

Svante, man kastar inte saker som man har gjort själv.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-30 16:56

AndersP skrev:Svante, man kastar inte saker som man har gjort själv.

Man kanske borde? ;)

Nej, men det är klart att man har mer insikt i hur det ser ut inuti, och kan förstås öppna och titta om något har lossnat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-01 13:26

Jag har experimenterat hit och dit och får inte bort brummet. Öppnade upp kontakterna och kollade lödningar, mätte upp jord och signal och det är inga problem där(0.5ohm fick jag men vet inte hur noggrann multimetern är). Klämde ihop kontakterna för jord så de sitter ordentligt. Brummar ändå.

Brummet är lågintensivt och inte så högt som jag får när jag tar bort jord helt, då brummar det utav bara fan! Det här brummet jag får är så pass lågt att det dränks av musiken men hörs i svaga partier.

Med lakritssnörena är det helt tyst även med örat nära högtalarna, bortsett från ett svagt högfrekevent brus(kör rörsteg, två monoblock).

Nu kan jag ju givetvis köra med de fula billiga kablarna men undrar varför jag får brum med mina egna kablar.

Supra-kablarna har jag inte öppnat och lekt med då de kan säljas för en hundring eller två.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-01 14:15

Kör jag stegen utan kablar anslutna är det tyst och inget brum finns.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-10-01 17:17

Stor skillnad på längden?
Sitter lakritssnörena ihop stereo och dina två mono?

//Michael

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-01 17:38

Lakritssnörena har jag delat på och kör mono. Mina egna är mono. Supra sitter ihop stereopar och jag har bara testat dessa på ett slutsteg i taget. De billiga snörena är dryga halvmetern längre.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-01 19:32

Jag sätter genast på mig dumstruten och skäms. Jag har lurat mig själv och er. Förhastade slutsatser och otydlig. Det är inget fel på någon kabel utan jag är ganska säker på att detta problem är orsakat av något skit med jordningen mellan slutstegen.

Har jag båda stegen inkopplade med signalkablar men endast ETT steg inkopplat i vägguttaget så är det brumfritt! När jag sedan ansluter det andra steget till vägguttaget så brummar det. Det steget behöver inte ens vara påslaget. Antar problem med jordningen då. Brummet är svagt och de gånger jag inte hört det är när det har varit livat runt omkring. Nu när det är lugnt och tyst är det klart hörbart och störande.

Vad gör man åt ett sådant problem?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-10-01 20:53

Talspolen skrev:Jag sätter genast på mig dumstruten och skäms. Jag har lurat mig själv och er. Förhastade slutsatser och otydlig. Det är inget fel på någon kabel utan jag är ganska säker på att detta problem är orsakat av något skit med jordningen mellan slutstegen.

Har jag båda stegen inkopplade med signalkablar men endast ETT steg inkopplat i vägguttaget så är det brumfritt! När jag sedan ansluter det andra steget till vägguttaget så brummar det. Det steget behöver inte ens vara påslaget. Antar problem med jordningen då. Brummet är svagt och de gånger jag inte hört det är när det har varit livat runt omkring. Nu när det är lugnt och tyst är det klart hörbart och störande.

Vad gör man åt ett sådant problem?

Ansluter alla förstärkare med jordade uttag. Huvudsaken är att de sitter i ett jordat grenuttag, att dessutom vara
kopplat till riktig jord är en fördel.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-02 05:14

Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?

Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och höra om brummet försvinner.
Senast redigerad av Talspolen 2017-10-02 05:18, redigerad totalt 1 gång.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-10-02 05:15

Talspolen skrev:Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?

Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och se om brummet försvinner.

Finns det ett annat vägguttag som kanske går på annan fas?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-02 05:20

Det gör det. Nås dock endast med skarvsladd men kan testa.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-02 05:41

Går det att jorda metallchassina på slutstegen med varandra med hjälp av en grövre kabel(lägre resistans) än övriga jord så "jordströmme" går den vägen istället för genom signalkablarna? Feltänk?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-10-02 08:15

Talspolen skrev:Har bara ojordade uttag i rummet. Det går inte att få bort på annat sätt?

Ska testa dra en skarvsladd från närmsta jordad uttag och höra om brummet försvinner.

Ett jordat grenuttag kopplar i alla fall samman chassierna, det borde vara en förbättring. I brist på detta
kan du ansluta en kabel ( minst 1.5mm2 ) mellan chassierna.
Men skyddsjord är alltid att föredra, inte minst för den ökade säkerheten.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: "Jordbrum" i slutsteg(monoblock) - hur åtgärda?

Inläggav lennartj » 2017-10-02 13:49

Mina mono-slutsteg, McIntosh MC75, har både balanserade och obalanserade ingångar.
De står bredvid högtalarna.
När jag ansluter dem med 7 meter långa XLR-kablar får jag brum i högtalarna som är klart hörbart från lysningsplatsen, men inte jättestarkt.
Enklaste och billigaste sättet för mig var att använda hemslöjdade nätkablar med påskruvade IEC-kontakter som jag öppnade och skruvade loss, vek tillbaka och isolerade jordledaren i. Då blev det helt brumfritt.

Många proffsprylar som har balanserade in- och utgångar har ofta en omkopplare märk "ground lift" som på ett bekvämt sätt löser problemet.
Det kan vara förnuftigt att mäta vad man har för spänning mellan chassi och nätjord, och att det inte pirrar i fingret är man drar det efter en blank ledande metallkant.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-02 13:52

peterh skrev:

Ett jordat grenuttag kopplar i alla fall samman chassierna, det borde vara en förbättring.

Nej, det kan mycket väl vara i grenuttaget som problemet uppstår, när nätjordarna kopplas samman där!

Har man inte jordade uttag i huset behöver man inte heller ha jordade grenuttag. Jag skulle provat med ojordat grenuttag och sett till att slutstegens chassier inte har kontakt med varandra. Om detta hjälper är slutstegen sannolikt inte så väl konstruerade vad gäller jordslingeproblem, men om problemet försvinner på detta sätt är det väl bra.

Att jorda mot "riktig jord" brukar inte hjälpa ett skit mot jordslingeproblem. Att koppla ihop chassierna med en kort tjock kabel kan hjälpa, men skulle inte behövts om konstruktionen var gjord för att undvika sådana här problem.

Det råkar inte finnas signaljordsskiljare (typ bygel eller omkopplare) på stegen?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-02 15:11

Är inte säker på att jag förstått beskrivningen i tråden rätt, men typiskt beror brum i mono-block på att de är kopplade till skyddsjord, inte att de inte är det!

En bra grundprincip är att ha EN säger en apparat i kedjan jordad - t ex försteget. Alla de andra blir då skyddsjordade via interconnectkablarna mellan dem. Så händer något (inuti någon av apparaterna) som kräver skyddsjord så kommer proppen att gå, som den skall. Men genom att bara en apparat är jordad så slipper man jordlooparna i vilka faktiskt tiotals ampere kan induceras.

Med bara en apparat skyddsjordad så slipper man jordloopar.

Det vill säga man kan fortfarande få det om man kopplar ihop två apparater med varandra med två sladdar - en för L och en för R, och då tar man hand om problemet genom att se till så att kablarna löper till intill varandra så jordslingan för minimal area. Bäst är att tvinna den.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det finns dock massor av komplicerande faktorer, t ex att många apparater har två olika jordsystem - ett som är potentiellt skyddsjordat (höljet) och ett som är signaljord och som ofta är skiljt från apparathöljet med någon eller några ohm. Nämner detta bara så ingen skall tro att rca-kablarna som går från en sådan apparat till den som är jordad kan användas som ledare för den "farliga strömmen" om något går snett och det blir korslutning från t ex trafo-primär till apparathölje. Det jordsystemskiljande motståndet brinner då ofta av innan något propp hinner gå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-02 17:38

Hej Talspolen,

Kan det vara så att rca-honorna sitter för tätt ihop på någon av stegen så
att kontakthylsorna på dina fina kablar får metallisk kontakt med varandra . . . typ ?
Ser du något misstänkt ställe så kan du isolera med lite eltejp på hylsan/hylsorna
för å se om det hjälper . . . det faktum att det inte brummar med "lakritssnören"
skulle kunna tyda på hylskontakt i ditt fall.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-02 20:36

Härligt forum, här får man hjälp! Nu har jag något att testa. Återkommer.

Laila: det är inte signalkablarna som är orsaken, det är jag helt hundra på. Lurade mig själv helt enkelt. Detta är brum från jordslinga.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-02 21:14

Talspolen skrev:Härligt forum, här får man hjälp! Nu har jag något att testa. Återkommer.

Laila: det är inte signalkablarna som är orsaken, det är jag helt hundra på. Lurade mig själv helt enkelt. Detta är brum från jordslinga.

Jo, men det jag beskriver är ju just en jordslinga mellan kablarna å stärkarna.
Så varför försvinner brummet när du byter till "lakritskablarna" eller kör bara ett
slutsteg i taget . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-10-03 00:13

Laila: Du har missat läsa ett inlägg. Det är ingen skillnad på olika kablar, i detta fall.

Annars kan rca-kablar med tjock skärm (låg resistans) i vissa fall minska brummet.

I detta fall prova med ojordad 230fördelarlist, om apparaterna har skyddsjord.

Jag vill dock säga att jag som vanligt anser att skyddsjordade apparater skall anslutas till skyddsjord.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-03 01:40

Är nyfiken på det sista du skriver.

Varför skall apparater jordas om det leder till brum? Menar du att vissa tillverkare konstruerar apparater som är särskilt benägna att lägga ut livsfarlig nätspänning på schassiet, och att dessa tillverkare därför levererar nätsladd med jord?

Om så: Jag är försiktigt skeptisk till att sådana samband finns.

Och menar du att apparater med jordstift i pluggen inte skall användas i ett hem där alla kontakter är ojordade?

Det låter väldigt konstigt tycker jag...

Men - är man det minsta orolig för elektrisk fara om man ojordar sina slutsteg, så skall man förstås mäta impedansen mellan skyddsjord och signaljord. Ofta är den 0 ohm om kontakterna är XLR, men det finns undantag.

Att mäta är att väta, eller meta är att veta, eller hur det nu var... Här behövs en Stockholmare!

Hur som helst så föredrar jag analys och åtgärder byggda på hur det är, framför tumregler som "är nätkabeln försedd med stickpropp med fas, nolla och jord - så skall apparaten jordas!".

Vh, iö

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-10-03 16:17

Det är faktiskt precis så att apparater avsedda att skyddsjordas är särskilt benägna att lägga ut livsfarlig nätspänning på chassit. Nåja, de är dubbel så benägna som en dubbelisolerad apparat men är ju inte absolut farliga för det. Hur som helst, att inte ansluta en sådan apparat till skyddsjord i ett rum där det finns ledande delar som har kontakt med jord är ett brott mot den allra heligaste grundlagen inom elsäkerhet. Och jord i någon form verkar det ju finnas vid stereoapparater. Vore därför intressant att veta hur en "ground lift" fungerar, om den lyfter på skyddsjord och/eller signaljord.

Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag). Det kan också hjälpa att vända på stickproppen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-03 17:12

BosseS skrev:Det är faktiskt precis så att apparater avsedda att skyddsjordas är särskilt benägna att lägga ut livsfarlig nätspänning på chassit. Nåja, de är dubbel så benägna som en dubbelisolerad apparat men är ju inte absolut farliga för det. Hur som helst, att inte ansluta en sådan apparat till skyddsjord i ett rum där det finns ledande delar som har kontakt med jord är ett brott mot den allra heligaste grundlagen inom elsäkerhet. Och jord i någon form verkar det ju finnas vid stereoapparater. Vore därför intressant att veta hur en "ground lift" fungerar, om den lyfter på skyddsjord och/eller signaljord.

Det brukar handla om att lågspänningsidan släpps från jord, vanligen med ett motstånd på några ohm (ibland parallellat med några dioder) mellan lågspänningssidans jord och chassie/nätjord. Nätspänningssidans jord är naturligtvis jordad direkt i chassit. Det kan också vara ett arrangemang där man nyttjar balanserade ingångar för att släcka brummet med motfastning.
Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag).

Det är vanligen precis tvärt om, dvs. att det är just skyddsjordsihopkopplingen som ger en (extra) jordslinga och därmed orsakar brummet!
I nästan alla fall hjälper det att o-jorda apparaterna och se till att höljena inte har elektrisk kontakt med varandra. Detta är fullt tillåtet när elinstallationen i rummet är ojordad.

Apparater som inte har jordlyftare eller är konstruerade för att hantera problemet brukar kunna ge samma problem om apparaternas höljen har elektrisk kontakt med varandra, t ex vid rackmontage.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-10-03 17:23

Jag tänker främst på säkerhet. Tycker inte man bör rekommendera folk att ta bort skyddsjorden.

Jag själv vill gärna att höljet är nära jorden. Tycker inte alls om högspänningschassie. Hade en Pioneer dvd som va rätt hög läckström i. Kändes i alla fall som väldigt hög när den gick genom delar av kroppen. Den var ojordad.

Jag själv brukar ha mina hemmabyggen jordade.

Men visst, jordade apparater 'måste' ibland köras ojordade. ...och ofta är det ju inga problem med det.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-03 17:43

Jag vill gärna påminna om det jag skrivit tidigare - att det inte är något problem att EN apparat i kedjan är jordad. En jordanslutning ger inte någon loop.

Och dessutom räcker en jordanslutning om det är skyddsaspekten man ser till.

BosseS skrev:Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag).

Det är nästan undantagslöst precis tvärtom. Skulle nästan vilja gå så långt som till att säga att jordad grenkontakt använd i ett ojordat uttag är ett "standardproblem" så pass vanligt är det att sådana tokkopplingar orsakar brum.

Undvik, är mitt råd.

BosseS skrev:Det kan också hjälpa att vända på stickproppen.

Ja, men oftast gör det mycket lite skillnad.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-03 18:22

Michael skrev:Jag tänker främst på säkerhet. Tycker inte man bör rekommendera folk att ta bort skyddsjorden.

Som jag förstått det så finns inga jordade uttag i rummet och därmed ingen skyddsjord att ta bort.

Nästa

Återgå till Teknikforum