Moderator: Redaktörer
BosseS skrev:Det är faktiskt precis så att apparater avsedda att skyddsjordas är särskilt benägna att lägga ut livsfarlig nätspänning på chassit. Nåja, de är dubbel så benägna som en dubbelisolerad apparat men är ju inte absolut farliga för det. Hur som helst, att inte ansluta en sådan apparat till skyddsjord i ett rum där det finns ledande delar som har kontakt med jord är ett brott mot den allra heligaste grundlagen inom elsäkerhet. Och jord i någon form verkar det ju finnas vid stereoapparater. Vore därför intressant att veta hur en "ground lift" fungerar, om den lyfter på skyddsjord och/eller signaljord.
Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag). Det kan också hjälpa att vända på stickproppen.
Talspolen skrev:Så här är läget.
Köpte ett ojordat grenuttag idag för att separera jord på monoblocken. Startade stegen och inget brum!När jag startar försteget hörs dock ett svagt brum med örat mot högtalarna men inte vid lyssningsplatsen. Försteget/DAC:en sitter i separat grenuttag och enda jordning till monoblocken bör vara via signalkablarna.
peterh skrev:BosseS skrev:Om man har ett rum med ojordade uttag och ingen jordkontakt kan det hjälpa (mot brum) att göra en lokal potentialutjämning av apparaterna genom att ansluta dem via ett skyddsjordad grenkontakt (som i sin tur alltså ansluts i ett ojordat uttag). Det kan också hjälpa att vända på stickproppen.
Detta är min erfarenhet också ! Koppla samman apparaterna, med jordade anslutningar ( om det finns )
Laila skrev:Talspolen skrev:Så här är läget.
Köpte ett ojordat grenuttag idag för att separera jord på monoblocken. Startade stegen och inget brum!När jag startar försteget hörs dock ett svagt brum med örat mot högtalarna men inte vid lyssningsplatsen. Försteget/DAC:en sitter i separat grenuttag och enda jordning till monoblocken bör vara via signalkablarna.
Va bra, dåäre alltså fixat* . . . typ ?![]()
*Får du samma svaga brum om du kör med "lakritskablarna" när du startar försteget ?
BosseS skrev:1. Skyddsjorda undantagslöst ALLA apparater avsedda att skyddsjordas i rum där skyddsjord krävs, dvs skyddsjorda genom den skyddsjord som nätsladden till varje apparat har. Får man då problem med brum så får man försöka lösa det med t.ex mer jordning och potentialutjämning, bulta ihop apparaterna om så behövs, vänd på stickproppar etc. Man kan inte lösa problemet genom att utelämna skyddsjorden. Har man fortfarande problem med jordslingor får man väl byta apparater till sådana som inte orsakar dylika symptom. Ett alternativ kan möjligen vara en isolertransformator om man har råd.
BosseS skrev:1. Skyddsjorda undantagslöst ALLA apparater avsedda att skyddsjordas i rum där skyddsjord krävs, dvs skyddsjorda genom den skyddsjord som nätsladden till varje apparat har. Får man då problem med brum så får man försöka lösa det med t.ex mer jordning och potentialutjämning, bulta ihop apparaterna om så behövs, vänd på stickproppar etc. Man kan inte lösa problemet genom att utelämna skyddsjorden. Har man fortfarande problem med jordslingor får man väl byta apparater till sådana som inte orsakar dylika symptom. Ett alternativ kan möjligen vara en isolertransformator om man har råd.
BosseS skrev:1. Skyddsjorda undantagslöst ALLA apparater avsedda att skyddsjordas i rum där skyddsjord krävs, dvs skyddsjorda genom den skyddsjord som nätsladden till varje apparat har.
BosseS skrev:Då upprepar jagBosseS skrev:1. Skyddsjorda undantagslöst ALLA apparater avsedda att skyddsjordas i rum där skyddsjord krävs, dvs skyddsjorda genom den skyddsjord som nätsladden till varje apparat har.
Med jordade uttag i rummet måste alltså samtliga apparater skyddsjordas, var och en via sin egen anslutningssladd, inte via signalkablar eller andras nätkablar. De gamla reglerna påbjöd faktiskt samma sak i rum med ojordade uttag där flera klass I-apparater användes inom räckhåll. Med flera utsatta delar ansåg man att det fanns en risk för strömgenomgång på påbjöd att uttagen då skulle vara jordade i rummet. Detta krav efterlevdes nog inte så strikt, men så sades detSå med ojordade uttag i rummet, och om rummet fortfarande är isolerat utan några främmande ledande delar, så kan man komma undan skyddsjordningen i detta fall.
Så vad jag menar är att kraven på skyddsjordning är ingen faktor man kan leka med för att lösa brumproblemet utan det är något man måste förhålla sig till. Det enda man kan göra för att trolla bort detta är att byta apparaterna till klass II.
Om du håller dig till signalsidan så slipper vi tjata mer om elsäkerhetsreglerna.
IngOehman skrev:Det finns många regler och när du säger att man måste följa dem så säger du egentligen bara att du tycker så, men vad det betyder på riktigt är bara att samhället med sin våldspotential tar sig rätten att straffa den som inte lyder. Jag tycker det är rimligt att bortse ifrån dumma regler. Ljudkvalitet är ju också ett värde.
Så vad jag säger är att jordloopar är dåligt, och att säkerheten kan tillgodoses på annat sätt.
dewpo skrev:Kan allt som är anpassat för att sitta jordat säkert anslutas till ett ojordat uttag i ett rum där jord saknas?
Jag läste någonstans att till exempel Datorer var olämpligt att ha anslutna till ett ojordat uttag,
Då det händelse av att något gick fel kunde innebära att ström gick ut i nätverk eller via modem till telefon nätet,
Är detta felaktig information?
sprudel skrev:Kan man få ett råd angående slutsteg med switchad nätdel som mina Hypex Ncore nc400 som jag har till mina basar. Sprider de mer skit tillbaka på nätet jordade än ojordade? (Enligt konstruktören kan de drivas både jordat och ojordat.)
BosseS skrev:IngOehman skrev:Det finns många regler och när du säger att man måste följa dem så säger du egentligen bara att du tycker så, men vad det betyder på riktigt är bara att samhället med sin våldspotential tar sig rätten att straffa den som inte lyder. Jag tycker det är rimligt att bortse ifrån dumma regler. Ljudkvalitet är ju också ett värde.
Så vad jag säger är att jordloopar är dåligt, och att säkerheten kan tillgodoses på annat sätt.
Med måste menar jag att kravet ställs av elsäkerhetslagen. Jag vill nog hävda att lagar kommer före brum i stereon
BosseS skrev:Men det finns faktiskt öppningar för att göra alternativa lösningar som ger minst lika hög säkerhet. Det är dock off topic på detta forum. Det innefattar i alla fall inte jordning via signalkablar!
peterh skrev:En avslutande kommentar :
Om en enda människa avlider på grund av att ha fått rådet att "inte ansluta jord" så är det för mycket.
Och jordning är det enda man har emellan sig och döden med apparater som har okända isolationsklasser
i nättrafos och andra komponenter med nätspänning. Så jag tycker att man undvika att ge råd av typen
"koppla inte in jorden det ger brum". Jag skulle må dåligt av att ge ett råd som kan döda.
I stället skall man ( och detta är mitt råd ) :
Jorda alla apparater som inte är försedda med förstärkt isolation ( inga nätanslutna stereopryttlar kvalar in här)
och hantera eventuella brumproblem genom att lyfta signaljord , använda bra kablar etc.
Använd dessutom gärna jordfelsbrytare till grupper som matar dessa apparater.
RogerGustavsson skrev:Mina Rotel-slutsteg har ingen jordad anslutning. Är då mina Rotel-slutsteg "livsfarliga"? Mina Quad-slutsteg har jordad anslutning men de har aldrig vara anslutna till jordade uttag. Den enda ljudprylen i min nuvarande anläggning som har jordad anslutning är försteget/CD-spelaren/DAC (allt i samma låda) och alla annan audioutrustning sitter i samma eluttag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster