Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-28 07:26

Ja jag skulle också säga att rummet är väldigt viktigt och personligen så kan jag inte lyssna på skräning metal eller punk med full belåtenhet om det inte är ett rum med ganska kort efterklang.
Jag har lyssnat på många anläggningar som kan presentera jazz och klassiskt väldigt fint, men så fort man drar på riktigt skräning musik så är det som en ishacka i örat oftast.
Mitt egna anläggning är byggt specifikt för att kunna spela denna typ av skivor då metal är min primära lyssningsgenre.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-28 10:11

AndreasArvidsson skrev:Ja jag skulle också säga att rummet är väldigt viktigt och personligen så kan jag inte lyssna på skräning metal eller punk med full belåtenhet om det inte är ett rum med ganska kort efterklang.
Jag har lyssnat på många anläggningar som kan presentera jazz och klassiskt väldigt fint, men så fort man drar på riktigt skräning musik så är det som en ishacka i örat oftast.
Mitt egna anläggning är byggt specifikt för att kunna spela denna typ av skivor då metal är min primära lyssningsgenre.

Intressant, får man veta vilken kombo du sitter på och hur mycket har du arbetat med ditt eget rum?

När jag startade tråden så var ju tanken att slå till ganska snart. Dock har många bra kommentarer kommit in i leken och jag är inte lika säker på första bästa är en bra idé längre. Den lyssningsstund som jag hann med igår hemma, så föll tankarna på tänkt om jag hade ett par Inos nu då hade jag... Och där upphörde tanken och tänkte, ja vad skulle vara så mycket bättre? Skulle säkert kunna spela betydligt högre fast jag kände inte alls att det behovet fanns. Små microdetaljer söker jag inte så mycket när jag lyssnar på metal.

Har just nu 2 funderingar som jag skulle vilja bolla lite.

1. Ska pröva lite nya placeringar i rummet och se om jag kan dämpa en hård vägg lite provisoriskt. Jag upptäcker mig själv ofta att nyfikenheten på musiken och gruppen är mer spännande än hurvida högtalarna återger allt.
2. Inos gör mig fortfarande nyfikna och tror det kan lyfta min musik ett steg till. Funderingen går på köpa ett par piP eller Guru, begade. Andrahandsvärdet är rätt bra har jag för mig och skulle jag ex köpa ett par för 10, upptäcka efter 1 månad att nej de passar mig inte alls så kanske jag kan sälja utan för stora bekymmer och tappa 1tusenlapp eller så...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-28 10:17

satsvear skrev:
Intressant, får man veta vilken kombo du sitter på och hur mycket har du arbetat med ditt eget rum?

När jag startade tråden så var ju tanken att slå till ganska snart. Dock har många bra kommentarer kommit in i leken och jag är inte lika säker på första bästa är en bra idé längre. Den lyssningsstund som jag hann med igår hemma, så föll tankarna på tänkt om jag hade ett par Inos nu då hade jag... Och där upphörde tanken och tänkte, ja vad skulle vara så mycket bättre? Skulle säkert kunna spela betydligt högre fast jag kände inte alls att det behovet fanns. Små microdetaljer söker jag inte så mycket när jag lyssnar på metal.

1. Ska pröva lite nya placeringar i rummet och se om jag kan dämpa en hård vägg lite provisoriskt. Jag upptäcker mig själv ofta att nyfikenheten på musiken och gruppen är mer spännande än hurvida högtalarna återger allt.
2. Inos gör mig fortfarande nyfikna och tror det kan lyfta min musik ett steg till. Funderingen går på köpa ett par piP eller Guru, begade. Andrahandsvärdet är rätt bra har jag för mig och skulle jag ex köpa ett par för 10, upptäcka efter 1 månad att nej de passar mig inte alls så kanske jag kan sälja utan för stora bekymmer och tappa 1tusenlapp eller så...

Jag har en blandning av högtalare ifrån ino och hemmabygge. Jag har arbetat ganska mycket med rummet; jag anser att det är den viktigaste länken i anläggningen att lägga ner mycket tid på att optimera.
Finns mycket info om min anläggning här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=7467

1) Det tycker jag absolut att du skall testa. Placering och dämpning kan göra väldigt stora skillnader och har man fel placering(för hlögtalarna) så kommer alla högtalare att låta dåligt.
2) Ja de har bra andrahandsvärde. Det gör dock att det är svårare att göra bra begagnatfynd. Jag personligen köper mestadels av min hifi begagnat för jag e snål :lol:

Nu vet jag inte var du bor, men har du vägarna förbi Karlstad så kan du få lyssna på ett par piP(bland annat) i olika rum.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-28 12:43

AndreasArvidsson skrev:
satsvear skrev:

Jag har en blandning av högtalare ifrån ino och hemmabygge. Jag har arbetat ganska mycket med rummet; jag anser att det är den viktigaste länken i anläggningen att lägga ner mycket tid på att optimera.
Finns mycket info om min anläggning här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=7467

1) Det tycker jag absolut att du skall testa. Placering och dämpning kan göra väldigt stora skillnader och har man fel placering(för hlögtalarna) så kommer alla högtalare att låta dåligt.
2) Ja de har bra andrahandsvärde. Det gör dock att det är svårare att göra bra begagnatfynd. Jag personligen köper mestadels av min hifi begagnat för jag e snål :lol:

Nu vet jag inte var du bor, men har du vägarna förbi Karlstad så kan du få lyssna på ett par piP(bland annat) i olika rum.

Bara att grattulera fantastiskt fint rum! Tror det står i tråden att jag är från Umeå så är en bit till Karlstad men man vet ju aldrig om man har vägarna förbi eller icket så har gärna inbjudan innestående om det passar.

Iallafall, spenderat fm med att pröva olika placeringar av nuvarande högtalare i rummet. Det sluta med att de hamna på gamla platsen med gråten i ögat. Just nu är allt annat än optimalt och när man flyttar runt så upptäcker man snabbt hur otroligt viktigt ett rum är. Jag tror inte det går få till någolunda ljud i mitt vardagsrum utan att göra väldigt stora ingrepp. Då det är lägenhet så känns inte riva väggar och dylikt så aktuellt eller ens tillåtet.

Känner mig så jävla less så vore jag inte en "jag ska sova på saken" så skulle talarna åkt ut på en gång, köpt nån estetistk så frun bli glad och det är väl nästan som svära i kyrkan. Men köpt mig ett par nya lurar istället...

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-28 15:52

lägg 20% energi på det som gör 80% inverkan, få regeringen att välja ut ett tyg hon vill ha. Sen kan du göra allt från ränder till en hel fondvägg med dämp. 1x4" plankor som ram och sedan stenull inuti. Kanske nå snyggt draperi tänk bordeaux färgen dom har på bio. Mattor, små bord och tavlor gör också mycket och kan ju bli en del av inredningen.

Men först ritar du en skiss på ditt rum som är millimeter på pricken. Sen lägger du ut det i denna tråd eller en medlemstråd så får du säkert tips.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-28 15:56

satsvear skrev:Bara att grattulera fantastiskt fint rum! Tror det står i tråden att jag är från Umeå så är en bit till Karlstad men man vet ju aldrig om man har vägarna förbi eller icket så har gärna inbjudan innestående om det passar.

Iallafall, spenderat fm med att pröva olika placeringar av nuvarande högtalare i rummet. Det sluta med att de hamna på gamla platsen med gråten i ögat. Just nu är allt annat än optimalt och när man flyttar runt så upptäcker man snabbt hur otroligt viktigt ett rum är. Jag tror inte det går få till någolunda ljud i mitt vardagsrum utan att göra väldigt stora ingrepp. Då det är lägenhet så känns inte riva väggar och dylikt så aktuellt eller ens tillåtet.

Känner mig så jävla less så vore jag inte en "jag ska sova på saken" så skulle talarna åkt ut på en gång, köpt nån estetistk så frun bli glad och det är väl nästan som svära i kyrkan. Men köpt mig ett par nya lurar istället...

Tackar. Jag är väldigt nöjd.

Ah liten bit då, men inbjudan finns kvar om du iaf är i krokarna.

Nej ge inte upp du. Det är ett komplicerat ämne och inget man får till på första försöket. Gör som HK430 föreslog och gör en ritning över rummet så kommer du garanterat få mer konkreta tips.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-29 18:34

Tackar för ert stöd. För att göra historien kort och inte komma med massor av drabbel, så avlöser sig motgångarna efter varandra och att ge upp allt känns väldigt nära. (Inte på ett självmordsbenägen sätt, har familj.)

Prövade lurarna en stund innan det var dags att åka till jobbet och nej det är långtifrån lika tillfredsställande som talare. Mitt rum bjuder på mer än ett bekymmer, ska se om jag kan ta tid i helgen och mäta/rita upp. Har i vanlig ordning lite tankaf att bolla.

Kommer med lite utförligare när jag sitter vid en dator.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-09-30 02:30

satsvear skrev:Tackar för ert stöd. För att göra historien kort och inte komma med massor av drabbel, så avlöser sig motgångarna efter varandra och att ge upp allt känns väldigt nära. (Inte på ett självmordsbenägen sätt, har familj.)

Prövade lurarna en stund innan det var dags att åka till jobbet och nej det är långtifrån lika tillfredsställande som talare. Mitt rum bjuder på mer än ett bekymmer, ska se om jag kan ta tid i helgen och mäta/rita upp. Har i vanlig ordning lite tankaf att bolla.

Kommer med lite utförligare när jag sitter vid en dator.

Då även jag bor i björkarnas stad (även om jag är ute på vift 95% av tiden) så kan jag bara meddela dig att det aldrig är för sent att ge upp.
Mitt vardagsrum har design av en korridor.
Sitter på långsidorna och lyssnar och då blir det trångt om högtalare ska dras ut en bit från vägg.

Lösningen blev minimalism. Neat Iota och en Naim Unitiqute. Skulle kanske kunna tänka att en Rel T-Zero hade varit bra att ha ibland, men de frekvenser som högtalarna mäktar med, utföres med bravur, så jag behöver ingen sub.
En annan förklaring kanske kan vara att jag allt för sällan är hemma.
Hade jag varit hemma så hade du varit välkommen att lyssna på dessa även om du med största sannolikhet inte är ute efter sådana.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-10-04 08:33

Att byta kan absolut vara en lösning. Har lite bekymmer med det som kallas livet och hemma, därav min frånvaro i denna tråd. Energin räcker helt enkelt till allt.

Iallafall, har lite åtgärder som jag tänkte göra hemma så fort energin och tid finnes. Tänkte mäta och ta hjälp av forummedlemmarna här och undra gör det sig bäst i denna tråd ( med viss rubrikändring) eller med ny tråd och vars bör den läggas isådnafall?

Föregående

Återgå till Köpråd