Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Kostnaden för att gräva ner sig och bygga ett rum är ganska stor och det är nog inte många som bygger på det sättet enbart för en "jordkällare".
Annars om man bygger till ett hus kan man alltid räkna in kostnaden för en biosalong även om det oftast blir en betongplatta på marken och en tillbyggnad.
steveo1234 skrev:Men, varför bygger man inte så?
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Men, varför bygger man inte så?
Kostnad och praktikaliteter tror jag är de vanligaste anledningarna till varför man inte bygger rum under huset. Idén som sådan är inte dum, dels har man ju friheten att expandera i tre riktningar, dels är det lätt att fixa ljudisolering och man sparar tomtmark. Men bara att få bort jord och sten kan vara tufft, det blir ju några kubikmeter bara det. 5x7x3 meter blir ju över hundra kubik!
Kan du inte bygga ett Penthouse ovanpå huset istället?
/ B
i skrev:Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)
steveo1234 skrev:i skrev:Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)
Jag trodde att man byggde med dräneringspump i de lägena. Dvs, dränkt pump som pumpar upp vatten till husets befintliga dagvattenbrunn.
Kitchenmaster skrev:Jag har funderat på det där tidigare och tycker också det låter intressant. Visst skulle dräneringen kräva lite jobb, men absolut inte omöjligt. Finns ju många byggnader som byggs djupare än 3 meter. Har t.o.m. för mig att Nattlorden byggde så, men kanske uppfattade jag det fel.
i skrev:steveo1234 skrev:i skrev:Det är väl fuktproblemen som främst dyker upp. Visst kan man dränera, men då måste det finnas en lägre liggande punkt att dränera till. Vilket ofta inte är fallet. (Dvs typ 2,5 m under tomtytan vid rummet ifråga.)
Jag trodde att man byggde med dräneringspump i de lägena. Dvs, dränkt pump som pumpar upp vatten till husets befintliga dagvattenbrunn.
Så kan man förstås göra. Fast då är man beroende av att den alltid fungerar - och har tillräcklig kapacitet även vid mycket regnande. (Kanske ett ljudproblem också?)
steveo1234 skrev:Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Men, varför bygger man inte så?
Kostnad och praktikaliteter tror jag är de vanligaste anledningarna till varför man inte bygger rum under huset. Idén som sådan är inte dum, dels har man ju friheten att expandera i tre riktningar, dels är det lätt att fixa ljudisolering och man sparar tomtmark. Men bara att få bort jord och sten kan vara tufft, det blir ju några kubikmeter bara det. 5x7x3 meter blir ju över hundra kubik!
Kan du inte bygga ett Penthouse ovanpå huset istället?
/ B
Tanken är inte att bygga under befintligt hus, utan, vid sidan om befintligt hus men under markplan. Dvs, trappa ner från nuvarande hus ner i utbyggnaden.
Undrar vad det skulle kosta att gräva ut och frakta iväg...
DVD-ai skrev:Ja 30-150kkr är nog ett spann rimligt för ett sådant hål grävet och massorna bortkörda.
Har man en jäkla tur så är det BARA väldigt mycket småsten och då kan en del åkerier ta mindre betalta tack vare att dom lätt separerar massorna.
Men oftast så är det man får upp att betrakta som enbart utfyllnad och då är det mycket riktigt bäst om du råkar känna någon som behöver utfyllnad, gärna grannen
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Ja 30-150kkr är nog ett spann rimligt för ett sådant hål grävet och massorna bortkörda.
Har man en jäkla tur så är det BARA väldigt mycket småsten och då kan en del åkerier ta mindre betalta tack vare att dom lätt separerar massorna.
Men oftast så är det man får upp att betrakta som enbart utfyllnad och då är det mycket riktigt bäst om du råkar känna någon som behöver utfyllnad, gärna grannen
Marken består i största del av lera. Om det är bra eller dåligt vet jag inte
steveo1234 skrev:Någon som vet var jag kan leta efter konstruktionsritningar för "undermarkenbyggnader"? Jag har funderingar av typen; vilka material och lager bör väggar och tak egentligen ha?
Kraniet skrev:Att bygga någon slags grund eller källare utan en isolering som pordrän (eller liknande) tycker jag är korkat och dumsnålt.
Ang att bygga i en källare så finns här väl några som byggt INO-rum i källare? Rummet Bassman byggde ligger inte det i källare? viewtopic.php?f=20&t=36887&full=1
steveo1234 skrev:Någon som vet var jag kan leta efter konstruktionsritningar för "undermarkenbyggnader"? Jag har funderingar av typen; vilka material och lager bör väggar och tak egentligen ha?
Kalejdokom skrev:Ett tips är nog att börja prata med Byggnadsnämnden i kommunen. En sådan tillbyggnad är bygglovspliktig och det krävs konstruktionsritningar för att få bygglov. Har du inte kompetensen själv behöver du nog ta hjälp av en byggkonstruktör för att få fram de underlag/ritningar/beräkningar som krävs.
RogerGustavsson skrev:Ingen mening att börja med basics om du inte alls får bygga som du tänkt. Först sondering beträffande bygglov.
steveo1234 skrev:Marken består i största del av lera. Om det är bra eller dåligt vet jag inte
Nattlorden skrev:Kitchenmaster skrev:Jag har funderat på det där tidigare och tycker också det låter intressant. Visst skulle dräneringen kräva lite jobb, men absolut inte omöjligt. Finns ju många byggnader som byggs djupare än 3 meter. Har t.o.m. för mig att Nattlorden byggde så, men kanske uppfattade jag det fel.
Nej, det skulle inte fungerat här... så där tänkte du fel... däremot kanske jag sagt något som jag skulle velat göra om allt varit möjligt.
Användare som besöker denna kategori: mawes och 17 gäster