Moderator: Redaktörer
Kurben skrev:Jag har en sub (hemmabyggd) med en xls12 830500 med basreflex. Det är inte jag som byggt lådan så jag vet inte hur exakt den är.
Men nu till problemet, kraftiga blåsljud. Tror inte att basreflex är så bra för detta element och tänkte uppgradera genom att ta bort röret och ersätta med en slavbas istället. Jag får plats med en 15" på långsidan av lådan.
Vad tycker ni vore bäst? 15 eller 12 tum på slaven?
Då peerless inte längre har slavbasar så får det bli Dayton då de har tillräckligt med slaglängd och bra pris.
Kurben skrev:Kanske, om det blir en 12" slav så blir det där, annars på långsidan, basreflexen sitter på ena kortsidan.
När man granskar peerless egna simuleringar så verkar slavbas bra. Dyrt men bra.
Om man använder större slavbas, eller två, får man inte även högre känslighet? Eller beror det endast på det drivande elementet?
Kurben skrev:Kanske, om det blir en 12" slav så blir det där, annars på långsidan, basreflexen sitter på ena kortsidan.
När man granskar peerless egna simuleringar så verkar slavbas bra. Dyrt men bra.
Om man använder större slavbas, eller två, får man inte även högre känslighet? Eller beror det endast på det drivande elementet?
Kurben skrev:Vilken volym och vikt till slaven använde du? Och vilken frekvens stämmde du slaven till?
Kurben skrev:Finns det någon mening med att ha stoppning i slavbas?
Kurben skrev:Såg nu att daytons slavbas på 12 tum endast kostar 899:-
http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?mfr=Dayton%20audio&part=RSS315-PR&Product_ID=13147
Den har 52 mm peak to peak. Vilket borde räcka.
Kurben skrev:Den drivs för övrigt med en inuke 3000 DSP.
MagnusÖstberg skrev:Har du inte en alldeles för liten låda.
Kurben skrev:Är lite emot så kraftig EQ då det begränsar ljudtrycket så mycket eller lukten av bränd talspole...
Kurben skrev:Såg nu att daytons slavbas på 12 tum endast kostar 899:-
http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?mfr=Dayton%20audio&part=RSS315-PR&Product_ID=13147
Den har 52 mm peak to peak. Vilket borde räcka.
DanNorman skrev:Vad för egenskap visar vas/fs på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster