Spikfötter och speldosor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Spikfötter och speldosor

Inläggav Svante » 2017-10-04 20:03

För länge sedan gjorde jag en liten film som visade hur det kan låta om en speldosa kopplas hårt eller mjukt till ett underlag. Jag försökte leta reda på den men hittade den inte, så jag gjorde en ny. Man kan använda den som demo för att det kanske inte är bäst att ställa en högtalare på spikar.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Spikfötter och speldosor

Inläggav shifts » 2017-10-04 20:54

Fantastiskt, tack för att du lyckades gräva fram den! Edit: Att du spelade in en ny!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-04 20:56

Men just dä gjorde han ju inte . . . typ. :wink: 8)

Edit: Mitt inlägg är numera obsolet . . . :evil: :D
Senast redigerad av Laila 2017-10-04 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-04 20:58

Du skulle ha döpt den på engelska, så den blir lättare att prångla ut i Amer'kat. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-04 21:06

Spiky feets and playing doses.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-04 21:07

Nattlorden skrev:Du skulle ha döpt den på engelska, så den blir lättare att prångla ut i Amer'kat. 8)

Ja, vad heter "speldosa"...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-04 21:08

Music box
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-04 21:11

darkg skrev:Music box

Ja, fast den där är ju utan box. Boxless music box, det blir ju bara music...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-10-04 21:25

+ bonus McGurk!

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-04 23:33

Varför inte göra videon med en SD-fot eller annan mjukfot och spikes om det nu var tanken med videon?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-05 00:12

Evil_Homer skrev:Varför inte göra videon med en SD-fot eller annan mjukfot och spikes om det nu var tanken med videon?

Det är typ det den gör.

Skulle man gå all-in så skulle man behöva se till att SD-foten är rätt belastad, dvs jag skulle behöva skaffa en SD-fot som är optimalt lastad med kanske 100 gram (speldosans vikt). Sådana fötter finns inte. Och så skulle man förstås ha en högtalare... Jag nöjer mig därför med något mjukt och något hårt för att visa hur olika mycket av vibrationerna som fortplantas till underlaget, och hur olika mycket som strålar från underlaget. Med en speldosa.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-05 00:28

Typ...

Men om syftet är ”Man kan använda den som demo för att det kanske inte är bäst att ställa en högtalare på spikar.”

Varför inte visa det med en högtalare då?

Och varför en platt metallbit som har mycket yta mot bordet, en spike har väl minimal yta mot underlaget?
Är jag jobbig nu? :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-05 06:01

Tre häftstift under metallbiten?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-10-05 07:27

Svante skrev:

"Ja, fast den där är ju utan dosa. Doslös speldosa, det blir ju bara spel..."
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-05 09:18

Evil_Homer skrev:Varför inte visa det med en högtalare då?

För att skillnaden är mycket mindre, det blir svårt att göra en tydlig demo. Man skulle behöva isolera golvets bidrag ifrån det övriga, tex med en accelerometer kopplad till golvet.

Syftet är iaf att förklara/demonstrera att kopplingen till golvet gör en viss skillnad, och att golvet strålar mer om kopplingen är hård.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-05 09:20

Evil_Homer skrev:Och varför en platt metallbit som har mycket yta mot bordet, en spike har väl minimal yta mot underlaget?

Nädå. Det är bra, tanken slog mig inte ens att man kan tro att kontaktytan är en viktig parameter. Eller jag har nog hört det men förträngt det.

Det kanske blir någon mer speldosefilm efter all input... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-05 09:22

STDI skrev:
Svante skrev:

Touché :) .

Det jag är osäker på är om engelskspråkiga säger music box om maskineriet till en speldosa. Vi säger speldosa, men säger de music box? Jag vet inte.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-05 09:37

Låter som en boktitel.

Honung och malört, W. Somerset Maugham

Guitarr och dragharmonika, Gustaf Fröding

Spikfötter och speldosor, Svante
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-05 09:45

Svante skrev:
STDI skrev:
Svante skrev:

Touché :) .

Det jag är osäker på är om engelskspråkiga säger music box om maskineriet till en speldosa. Vi säger speldosa, men säger de music box? Jag vet inte.

Fr wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_box
Bild
"Small fifty-tone musical box with detachable handle, around 1900?"

Jag har köpt ett par speldosor utan låda och hittat dem på ebay genom att söka på music box. Vill man vara mer specifik, så tror jag att det är -music box mechanism- som gäller.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-05 10:08

The Musical Box

While Henry Hamilton-Smythe minor (8) was playing croquet with Cynthia Jane De Blaise-William (9), sweet-smiling Cynthia raised her mallet high and gracefully removed Henry's head. Two weeks later, in Henry's nursery, she discovered his treasured musical box. Eagerly she opened it and as "Old King Cole" began to play, a small spirit-figure appeared. Henry had returned - but not for long, for as he stood in the room his body began ageing rapidly, leaving a child's mind inside. A lifetime's desires surged through him. Unfortunately the attempt to persuade Cynthia Jane to fulfill his romantic desire led his nurse to the nursery to investigate the noise. Instinctively Nanny hurled the musical box at the bearded child, destroying both.

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-10-05 14:25

Ok ni tänker Genesis, jag tänker på en ung Mariah Carey när jag hör Music Box

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-05 15:42

Music box är speldosa... behövs inte associeras till något annat... 8O

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-05 15:46

Svante skrev:
Evil_Homer skrev:Varför inte visa det med en högtalare då?

För att skillnaden är mycket mindre, det blir svårt att göra en tydlig demo. Man skulle behöva isolera golvets bidrag ifrån det övriga, tex med en accelerometer kopplad till golvet.

Syftet är iaf att förklara/demonstrera att kopplingen till golvet gör en viss skillnad, och att golvet strålar mer om kopplingen är hård.

Om man vill visa på skillnaderna så visa på ”riktigt” det är väl mycket mer intressant?
Tror att dom som kör med speldosor här är ganska lätträknade :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-05 15:51

Svante skrev:
Evil_Homer skrev:Och varför en platt metallbit som har mycket yta mot bordet, en spike har väl minimal yta mot underlaget?

Nädå. Det är bra, tanken slog mig inte ens att man kan tro att kontaktytan är en viktig parameter. Eller jag har nog hört det men förträngt det.

Det kanske blir någon mer speldosefilm efter all input... :)

En tydligt visad variation i speldosans eller högtalarkabinettets rörelse (vibration) och eventuellt underlagets rörelse vore najs. Alltså, drömupplägget typ: något som låter och dess vibration, med några olika kopplingar till underlag, allt på några olika underlag med dessas vibration. Och luftljudets variation.

:-) fast egentligen, en spridd uppfattning är ju att eftergivliga fötter får högtalaren att röra sig mer - rätt intuitivt - så en pedagogisk illustration av motsatsen vore väl värdefull!

Oavsett så är det kul att du funderar på att göra flera lärorika snuttar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-05 16:31

Svante skrev:För länge sedan gjorde jag en liten film som visade hur det kan låta om en speldosa kopplas hårt eller mjukt till ett underlag. Jag försökte leta reda på den men hittade den inte, så jag gjorde en ny. Man kan använda den som demo för att det kanske inte är bäst att ställa en högtalare på spikar.

[ YouTube ]

Kul film, men spikes har ju spetsar både uppåt och nedåt och då blir ju kontaktytan mindre än en mm.
Kan du möjligen hitta en spike och ställa den på de 3 som ska vila mot högtalaren så vore det väldigt intressant.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-05 17:22

Perfector skrev:Kul film, men spikes har ju spetsar både uppåt och nedåt och då blir ju kontaktytan mindre än en mm.

Jo, men trycket blir motsvarande större och kontakten typ lika god. Plingandet bör bli ungefär lika stort via en spike.
-Tänk nålen mot en stenkaka i en trattgrammofon. -Rätt liten kontaktyta, men det blir ett jävla liv ändå! :wink:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-10-05 17:51

Perfector skrev:Kul film, men spikes har ju spetsar både uppåt och nedåt och då blir ju kontaktytan mindre än en mm.
Kan du möjligen hitta en spike och ställa den på de 3 som ska vila mot högtalaren så vore det väldigt intressant.

Det där är ju "det vanliga argumentet" för spikes, att kontaktytan blir mindre. Det är faktiskt bra att du tar upp det, ett eventuellt övertydligt men förhoppningsvis i stora drag jämförbart exempel:

En bil har istället för stötdämpare och fjäder en stålcylinder som är spetsig i båda ändar (som med magi sitter på plats utan skruvar, lim eller andra fästelement). Vad händer med komforten i bilen?

Jag tror inte att det spelar någon roll hur liten kontaktytan görs, de vibrationsmässiga fördelarna är ju borta. Nu är det kanske lite fuskigt iom att man har gummidäck med luft i men jag tror mer på att släpper idén med att spikes skulle vara en "vibrationsdiod" och att man tittar mer på hur man absorberar vibrationen t.ex dämpning och fjädring.

Hoppas att den där liknelsen inte är helt åt helvete.. :D

Svante/Ingvar;

Skulle det vara möjligt att med en accelerometer mäta ett underlag där man ställer en högtalare som man kör sinussvep och få in svepet i datorn i en graf t.ex? Typ.. mäta tonkurvan på länken mellan högtalaren och golvet..

.. och sedan gör man samma test med t.ex. spikes och SD-fötter?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2017-10-05 18:33

Cortado skrev:
[...]

Skulle det vara möjligt att med en accelerometer mäta ett underlag där man ställer en högtalare som man kör sinussvep och få in svepet i datorn i en graf t.ex? Typ.. mäta tonkurvan på länken mellan högtalaren och golvet..

http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-10-05 18:35

Bara att ta en smartphone och ladda ner en accelerometer app. Lägg sedan telefonen på högtalare och underlag med olika fötter på högtalaren. Resultatet är ganska tydligt vad gäller vad som isolerar bäst. Sedan vad man föredrar ljudmässigt är en annan femma, men att spikes skulle få högtalaren att så mer still är helt enkelt inte sant.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-05 18:39

Cortado skrev:

Det där är ju "det vanliga argumentet" för spikes, att kontaktytan blir mindre. Det är faktiskt bra att du tar upp det, ett eventuellt övertydligt men förhoppningsvis i stora drag jämförbart exempel:

En bil har istället för stötdämpare och fjäder en stålcylinder som är spetsig i båda ändar (som med magi sitter på plats utan skruvar, lim eller andra fästelement). Vad händer med komforten i bilen?

Jag tror inte att det spelar någon roll hur liten kontaktytan görs, de vibrationsmässiga fördelarna är ju borta. Nu är det kanske lite fuskigt iom att man har gummidäck med luft i men jag tror mer på att släpper idén med att spikes skulle vara en "vibrationsdiod" och att man tittar mer på hur man absorberar vibrationen t.ex dämpning och fjädring.

Hoppas att den där liknelsen inte är helt åt helvete.. :D

Svante/Ingvar;

Själv kör jag med 30x30 mm dörrstoppar som isolerar perfekt mot underlaget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi