nu har jag fått för mig att dom ska ut i garaget och då vill jag ha ett passivt delningsfilter.

Men diskanten har väldigt hög känslighet och behöver dämpas.

Kopplas dom ihop enligt bild eller tänker jag fel? (Observera att diskanten är polvänd)

Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Helt rätt! Verkligheten är dock ofta inte som i teorin.
Min erfarenhet är att det ofta blir bättre integrering med lite flackare LP-filter till basen och lite brantare till diskanten (som ju även höjer effekttåligheten på diskanten).
RogerGustavsson skrev:Filterberäkningarna i inledningen är gjorda på element som är helt resistiva och har helt raka frekvensgångar. Där är ingen hänsyn tagen till elementens impedansförlopp eller frekvensgång monterade i en verklig låda.
RogerGustavsson skrev:Hur har du beräknat filter och konjugatlänk? Är väl inte ens omnämnt vilka element som använts? Vilka egenskaper ska filtret ha för att ge önskad frekvensgång med använda element?
Perfector skrev:Jag får lite andra värden för 1600 Hz delning
1.3 mH + 8 uF för basen
6.8 uF + 1,3 mH för diskanten.
Perfector skrev:Konjugatlänk till basen
12 uF + 10 Ohm
Doofus skrev:Kan du inte skriva ut vilka element det är vi pratar om, baffelns dimensioner, den inre volymen på lådan osv så kanske det går att hjälpa lite bättre !
sladdbarn skrev:Men det som oroar mig mest är att det saknas en massa tryck under 100Hz,
om man bortser från rumsresonanserna vid 42-43Hz så tappar högtalaren ca 15dB mellan 100 och 40Hz
Perfector skrev:Hur många trådar ska vi förgifta med detta?
HenrikE skrev:Du har alltså kört den aktivt delad tills nu, och varit nöjd med basen? Hur var det aktiva filtret inställt? Någon bashöjning? Att den tappar i basen på det viset bör inte ha något med det nya passiva filtret att göra.
sladdbarn skrev:HenrikE skrev:Du har alltså kört den aktivt delad tills nu, och varit nöjd med basen? Hur var det aktiva filtret inställt? Någon bashöjning? Att den tappar i basen på det viset bör inte ha något med det nya passiva filtret att göra.
Det var flera år sedan jag spelade på dom med aktivt filter, kanske betongväggen i den gamla lägenheten gav tillräckligt
med basstöd för att det skulle låta bra? Nu ska jag iofs ha dom hörnplacerade i garage med betongväggar, ska se om jag
får till en mätning ute på plats.
Så här ser dom ut.
[ Bild ]
Perfector skrev:Instinktivt är 2 rör inte optimalt.
Du får högre avstämning.
Bättre räkna om röret-rören till ett rör med rätt avstämning.
Kanske det kan vara det som spökar med djupbasen?
Perfector skrev:sladdbarn skrev:HenrikE skrev:Du har alltså kört den aktivt delad tills nu, och varit nöjd med basen? Hur var det aktiva filtret inställt? Någon bashöjning? Att den tappar i basen på det viset bör inte ha något med det nya passiva filtret att göra.
Det var flera år sedan jag spelade på dom med aktivt filter, kanske betongväggen i den gamla lägenheten gav tillräckligt
med basstöd för att det skulle låta bra? Nu ska jag iofs ha dom hörnplacerade i garage med betongväggar, ska se om jag
Så här ser dom ut.
[ Bild ]
Instinktivt är 2 rör inte optimalt.
Du får högre avstämning.
Tarzan skrev:Perfector skrev:sladdbarn skrev:
Så här ser dom ut.
[ Bild ]
Instinktivt är 2 rör inte optimalt.
Du får högre avstämning.
Instinktivt är just 2 rör inte alltid optimalt i alla konstruktioner.
Du får högre avstämning med två rör med längden l och diametern d jämfört med ett rör med längden l och diametern d.
Bättre räkna om röret-rören till ett rör med rätt avstämningom du skulle vilja minska portarean, sänka avstämningen, ändra om tonkurvan i basen helt och kanske riskera blåsljud.
Kanske det kan vara det som spökar med djupbasenom det skulle visa sig att det inte är någon av alla de andra möjliga anledningarna?
Rättat och klart
Edit: Förlåt, jag ska komma med någonting konstruktivt också.
Mät bas och diskant på någon meters håll var för sig ofiltrerade för att se vad du har att utgå ifrån först. Mät utan att flytta högtalare och mikrofon mellan mätningarna. Om du får till en bra mätning i arta (finns gratis demoversion) eller något annat program som kan få ut mätningen i textformat som du sedan postar här i tråden kanske du kan få ett filterförslag till och med. Sen är det bara att börja lyssna om man är nöjd eller inte, komma fram till att man inte är det, mäta för att se om man kan se vad det kan vara man stör sig på, byta något komponentvärde, lyssna, mäta, lyssna längre osv osv osv och aldrig bli riktigt klar, typ.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Instinktivt är 2 rör inte optimalt.
Du får högre avstämning.
Instinktivt är just 2 rör inte alltid optimalt i alla konstruktioner.
Du får högre avstämning med två rör med längden l och diametern d jämfört med ett rör med längden l och diametern d.
Bättre räkna om röret-rören till ett rör med rätt avstämningom du skulle vilja minska portarean, sänka avstämningen, ändra om tonkurvan i basen helt och kanske riskera blåsljud.
Kanske det kan vara det som spökar med djupbasenom det skulle visa sig att det inte är någon av alla de andra möjliga anledningarna?
Rättat och klart
Mät bas och diskant på någon meters håll var för sig ofiltrerade för att se vad du har att utgå ifrån först. Mät utan att flytta högtalare och mikrofon mellan mätningarna. Om du får till en bra mätning i arta (finns gratis demoversion) eller något annat program som kan få ut mätningen i textformat som du sedan postar här i tråden kanske du kan få ett filterförslag till och med. Sen är det bara att börja lyssna om man är nöjd eller inte, komma fram till att man inte är det, mäta för att se om man kan se vad det kan vara man stör sig på, byta något komponentvärde, lyssna, mäta, lyssna längre osv osv osv och aldrig bli riktigt klar, typ.
Njae, du missar det uppenbara, att man räknar om rörarean samtidigt som man räknar fram avstämningen, men det trodde jag var en självklarhet.
Så blåsljuden kommer inte att uppstå alls.
I övrigt tackar jag för din uppmärksamhet
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Instinktivt är just 2 rör inte alltid optimalt i alla konstruktioner.
Rättat och klart
Njae, du missar det uppenbara, att man räknar om rörarean samtidigt som man räknar fram avstämningen, men det trodde jag var en självklarhet.
Så blåsljuden kommer inte att uppstå alls.
I övrigt tackar jag för din uppmärksamhet
Jag har av någon anledning fått för mig att flera mindre rör är bättre än ett stort, men nu när jag tänker efter kommer jag inte ihåg på vilket sätt och varför...
RogerGustavsson skrev:Jag tror ni missuppfattar varandra. En stor port kan man ersätta med två mindre portar med bibehållen portlängd.
Säg att man vill ersätta en port med diametern 10 cm med två mindre med diametern 7 cm (teoretiskt 7.07 cm för halva portarean), då ändras inte portlängden.
Om man däremot vill ha två portar i stället för en och bibehålla diametern, måste man öka längden på de två portarna med nästan 2.5 gånger för att bibehålla avstämningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster