Basmodulerna dubblar sedan även som LFE kanal.
Några frågor på det?

Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Jo jag har också möjlighet att ställa LFE i steg om 0,5dB och så har jag gjort för att få jämn nivå på alla kanaler. Förmodligen har jag för "rak" kurva på mina dipoler så ljudet blir lite fattigt. Basen behöver nog boostas lite generellt och inte bara LFE-kanalen. Jag får forska vidare och testa helt enkelt. Bass management verkar vara ett klurigt område...
Kalejdokom skrev:Jag lånar den här gamla tråden för ett spörsmål.
Jag försöker få till integrering med mina dipoler och två subbar för de lägsta oktaverna. Jag blir inte klok på hur jag ska ställa LFE LEVEL på min Marantz SR5003. Det går att välja på 0dB och -10dB. Jag har märkt genom mätning att LFE-signalen blir 10dB lägre om jag spelar media som har .1-kanal med inställningen -10dB. Men varför finns denna inställning och när är den tänkt att användas? Det blir ju lite knepigt om basen får ändrad volym beroende på om jag spelar BD-skivor eller vanlig stereo...
Någon med lite skills om detta får gärna bidra.
PS - jag mixar ihop FL+FR+LFE i en extern mixer och sedan via aktivt filter till resp dipolbasar och subbar.
AndreasArvidsson skrev:LFE ligger digitalt 10dB lägre än L/R, men den är tänkt att återges i samma "medelnivå" som de andra kanalerna. Dvs man bör ha 10dB mer gain på LFE kanalen än de andra för att komma i tänkt akustisk nivå.
Att inställningen finns har nog mest med att det finns förstärkare med olika gain och källor med olika nivå ut. På min receiver så kan jag ställa LFE nivån i 0.5dB steg och jag har medveten sänkt den något för at inte störa grannarna.
I ditt fall med ett extern filter efter så bör du ställa den på 0dB. Oroa dig inte för att basnivån på BD (kan) bli högre än för stereo, det är medvetet.
Johan_Lindroos skrev:Mja, mjä, njaä, hum hum!!![]()
Det du skriver ovan gäller vid produktion!* Detta brukar man normalt sett inte behöva tänka på som vanlig hemanvändare, då utrustningen ska ta hänsyn till detta automatiskt genom att förstärka LFE-kanalen med 10 dB utan att man väljer eller ställer in något.
Anledningen att valet mellan LFE = "0 dB" eller "-10 dB" finns tror jag är att systemet med SACD inte var riktigt klarlagt hur det skulle ske i sådana SACD-spelare. Det skulle kunna bli fel beroende på koppling och hur apparaten var byggd, och även om man kopplade analogt multikanal eller över HDMI. Men ovanstående kan även ses som en undran från min sida. Jag tror att egentligen skulle man behöva mäta på den aktuella kopplingen för att få detta klarlagt. Jag känner tyvärr ingen som har någon SACD-skiva med mätsignaler. Möjligen något oklart med DVD-Audio också. Hur som helt; det är därför som jag tror att valet i vissa fall finns (0/-10 dB på LFE-kanalen)
Min bedömning är att du (Kalekdokom) ska ställa LFE- spaken på "0 dB", det är normalinställningen. Om du finner tipset oklart är nästa tips: RTFM!
Andreas, menar du verkligen att nivån på LFE-kanalen kan justeras i 0,5 dB-steg? Detta vore tekniskt sett felaktigt eller i alla fall mindre rekommendabelt. Eller menar du i själva verket nivån på "Subwoofer out"?
* Anledningen är att man lagrar LFE-kanalen 10 dB svagare för att därigenom erhålla 10 dB mer ljudtrycksförmåga vid uppspelning (eftersom man vid uppspelning förstärker sedan LFE-signalen med 10 dB.
Kalejdokom skrev:Tänk om man kunde sitta runt ett bord och diskutera istället för att posta via ett forum. Vad enkelt livet skulle vara då - och hur mycket bättre skulle vi inte kunna justera våra system!
Jag har också koll på skillnaden på LFE och utgången till subwoofer. Beträffande RTFM - så var det förstås därför jag ställde frågan! Så här står det i manualen:
LFE LEVEL: "Välj utgångsnivå för den LFE-signal som är inkluderad i DD eller DTS-signalen; 0dB/-10dB/OFF".
Okay? När och varför? Manualer är inte alltid så uttömmande.
I anvisningen till en kalibrerings-DVD jag har (The Calibrator) står det att LFE-kanalen "should appear 10dB higher due to it's limited bandwidth". Här har vi en annan aspekt på nivåkalibreringen - är det relevant? Eller ens sant?
Nåväl, jag behåller inställningen på 0dB och försöker, som sagts tidigare, att ställa in basnivån via mitt aktiva filter tills jag blir nöjd. Det är ju inte helt säkert att man kan få till en inställning som funkar 100 på alla media som avlyssnas. Spelar man en konsertfilm på livenivå vill man ju att kaggen ska kännas ordentligt - och då funkar det inte med "raka kurvor", men samma basinställning till Sagan om ringen kan ju få huset att rasa. Saker man får leva med
.
Johan_Lindroos skrev:Andreas, bra då är vi överens! Jag ville bara förtydliga eftersom andra som läser kan snurra ihop det för sig ytterligare.Sorry för felciteringen, det gick lite fort med inläggandet då jag snabbt skulle hinna med på lunchtåget som var på tapeten.
Johan_Lindroos skrev:Om du ska ställa nivån från ditt filter, kan du istället köra in typ en lågfrekvent ton på varje ingång, och kolla vad som kommer ut på "downmixutgången" ("Subwoofer out" eller vad den nu heter på ditt filter) (den del av det aktiva filtret som mixar in LFE-kanalen till höger och vänster) Är detta filter ett Ino cr80s? Eller annat? Du måste nu ha i åtanke att de flesta människor normalt använder bara endast EN subwoofer. Ditt system med aktiv delning och hej faderullan så ska LFE portioneras ut med hälften till respektive bashögtalare för att sedan summeras akustiskt i rummet. Då måste filtret göra en splitt av LFE-kanalen till respektive höger och vänster bashögtalare. Då torde det ligga en dämpning med 6 dB per kanal i delningsfiltret för endast LFE-kanalen för att det ska bli korrekt med ett basmodulsystem med två kanaler (stereosubbar). Återigen; är detta filter ett Ino cr80s? Eller annat? För att det ska blir rätt behöver du ha lite mer koll än normalt helt enkelt. Särskilt om ditt filter är något annat än Ino. Jag tror att Inos aktiva filter gör korrekt men jag har inte mätt själv.
Kalejdokom skrev:Tack Johan, (en namne - det bådar gott!)
Fascinerande med all kunskap som finns (särskilt från folk som jobbar hands-on med sakerna det handlar om!). Uppskattas.
Nej det är inte Ino-prylar. Och jag är fullt medveten om problematiken att få det hela rätt. Det är därför jag vill förstå de enskilda pusselbitarna/länkarna i kedjan för att (kanske) komma hyfsat rätt i slutändan.
Frestande att skissa upp min setup så att fler möjligen kan komma med ideéer och synpunkter, men jag tror vi avvaktar djupare analyser just nu. Kort sagt har jag en enkel, analog studiomixer som mixar in subwoofer-kanalen till Front L/R så att jag har två stereokanaler som inkluderar LFE-kanalen (anledningen att gör detta utanför receivern har avhandlats i en annan tråd och handlar om att förstärkaren löser ut om jag kör LFE via frontkanalerna i receivern). Stereosignalen inklusive LFE går till en Behringer DCX2496 där jag använder 4 utkanaler till topparna i mina dipoler, 1 utkanal till basarna i dipolerna (mono) och 1 kanal till två lågbassubbar (mono). I princip är det ett 4-vägssystem:
0-50Hz till subbarna (mono)
50-120Hz till dipolbasarna (mono)
>120Hz till topparna (2-vägs, stereo)
Jag ska se om jag kan nyttja signalerna från SVT. Jag har en RTA på line out och det verkar som att testbruset från min receiver ligger mellan ca 400-4000 Hz för alla huvudkanaler och 20-120Hz för subkanalen. Jag har också en grafisk dB-mätare som jag tror är rätt ok för frekvensmätningar. Den går att ställa på lite olika vägning och hastighet.
Johan_Lindroos skrev:Testa då och följ det jag skrev i inlägget högre upp med 6 dB dämpning, etc.
AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Andreas, bra då är vi överens! Jag ville bara förtydliga eftersom andra som läser kan snurra ihop det för sig ytterligare.Sorry för felciteringen, det gick lite fort med inläggandet då jag snabbt skulle hinna med på lunchtåget som var på tapeten.
Jupp gött mos. Jag stressade också iväg mitt inlägg på morgonkvisten så att du förtydligar uppskattar jag. Jag fixade citatet åt dig.Johan_Lindroos skrev:Om du ska ställa nivån från ditt filter, kan du istället köra in typ en lågfrekvent ton på varje ingång, och kolla vad som kommer ut på "downmixutgången" ("Subwoofer out" eller vad den nu heter på ditt filter) (den del av det aktiva filtret som mixar in LFE-kanalen till höger och vänster) Är detta filter ett Ino cr80s? Eller annat? Du måste nu ha i åtanke att de flesta människor normalt använder bara endast EN subwoofer. Ditt system med aktiv delning och hej faderullan så ska LFE portioneras ut med hälften till respektive bashögtalare för att sedan summeras akustiskt i rummet. Då måste filtret göra en splitt av LFE-kanalen till respektive höger och vänster bashögtalare. Då torde det ligga en dämpning med 6 dB per kanal i delningsfiltret för endast LFE-kanalen för att det ska bli korrekt med ett basmodulsystem med två kanaler (stereosubbar). Återigen; är detta filter ett Ino cr80s? Eller annat? För att det ska blir rätt behöver du ha lite mer koll än normalt helt enkelt. Särskilt om ditt filter är något annat än Ino. Jag tror att Inos aktiva filter gör korrekt men jag har inte mätt själv.
Nu gällde inte Kalejdokoms fråga cr80s, men jag har en reflektion över detta filter som jag själv äger och det är att signalen in på .1 ingången och signalen ut i SWL/SWR är samma nivå. Dvs det är inte någon attenuering av signalen utan den skickas bara (efter en LP) ut på subutgångarna. I mitt huvud så betyder detta att signalen blir 6dB för hög och det är faktiskt exakt 6dB jag sänkt LFE med i min receiver för annars upplever jag det för starkt vid filmtittande.
Man kan slå på +6dB vippan som ökar nivån på L/R men inte LFE ingången och då blir det mer "korrekt" enligt mitt huvud. Om det sedan är "rätt" eller inte låter jag vara osagt.
-Palle- skrev:Denna tråd borde klistras!
AndreasArvidsson skrev:Du får gärna förtydliga; var precis det jag hoppades på. Jag undrar dock fortfarande varför signalen in på .1 skickas till lågpassutgångarna med gain 1. Bör man inte sänka denna med ca 6dB då man går ifrån en kanal till 2st? Eller menar du att man bör göra detta i källan/innan filtret helt enkelt? För det är så jag gjort nu och det fungerar ju bra.
Jag har också funderat på varför +6dB/+10dB vippan inte påverkar LFE signalen. Basen ifrån frontkanalerna ökar med 10dB men LFE signalen är opåverkad. Finns det något finurlig anledning till detta?
Detta ämnet är förädisk komplicerat. När jag väl känner att allt känns klart och vettigt så hittar jag något som jag inte får att gå ihop och så börjar tankekarusellen igen.
IngOehman skrev:.....
När det gäller .1-ingången så finns i cr80 INTE någon nivåjustering, eftersom signalen bara kan komma från en källa där nivån kan justeras. Jag vill INTE kan onödiga kretsar i signalvägen, så att ha en extra nivåjustering är uteslutet.
.....
genstruktur skrev:-Palle- skrev:Denna tråd borde klistras!
Kanske med din fina guide kring hur man gjorde för att kalibrera som du postade i den andra tråden, med bilder och allt?
Edit:
viewtopic.php?f=20&t=65248&start=60#p1911623
-Palle- skrev:Fast att automatiskt sänka den med 6dB blir ju inte rätt det heller då filtret inte vet om du har 2st eller 16st basar...![]()
Du har ju dock möjligheten att justera nivån på .1 kanalen i din/ditt reciever/försteg som Ingvar skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster