Harryup skrev:Kan man inte tänka sig att de inbördes storlekarna på U och I för att uppnå en visst värde på P kan ge hörbara effekter?
Det där var ingen lätt mening att förstå.
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kan man inte tänka sig att de inbördes storlekarna på U och I för att uppnå en visst värde på P kan ge hörbara effekter?
Svante skrev:Harryup skrev:Kan man inte tänka sig att de inbördes storlekarna på U och I för att uppnå en visst värde på P kan ge hörbara effekter?
Det där var ingen lätt mening att förstå.
flamur skrev:Jag är en sucker för analogier
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Fast för de allra flesta förstärkare bestäms värdet på P av spänningen och högtalarens impedans, och I blir vad det blir.
Fast det finns t.ex. rörförstärkare och transistorförstärkare med utgångstrafos av olika slag och det finns rörförstärkare utan trafos.
Det finns både transistorförstärkare med trafo och rörförstärkare utan, ja. Huruvida någondera är i närheten av optimal är en annan fråga...
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:
Fast det finns t.ex. rörförstärkare och transistorförstärkare med utgångstrafos av olika slag och det finns rörförstärkare utan trafos.
Det finns både transistorförstärkare med trafo och rörförstärkare utan, ja. Huruvida någondera är i närheten av optimal är en annan fråga...
Ja, och därav min undrar om det finns några konstruktionskritiska sätt att uppnå P som gör att man kanske mellan vissa P har svårt att jämföra direkt.
/Harryup
peterh skrev:En vanlig observation är att rörsteg är mindre störande när de överstyrs. Och detta gäller speciellt
single end som inte har återkoppling i slutsteget, där kan man uppfatta att de kan lämna mer effekt.
RogerJoensson skrev:peterh skrev:En vanlig observation är att rörsteg är mindre störande när de överstyrs. Och detta gäller speciellt
single end som inte har återkoppling i slutsteget, där kan man uppfatta att de kan lämna mer effekt.
Vid klippnivå levererar rörsteg (nog) ofta också mer effekt än specificerat, jämfört med halvledarslutsteg och samma effektspec. Efter som de flesta lyssnare tål rätt mycket dist (särskilt mjukdist) innan de tycker att det låter illa så är det inte problematiskt att ligga och mata i distområdet, som då har rätt gott om reserver i många rörsteg innan det fullstädigt skiter sig. Att det låter starkare än specat handlar (nog) delvis att man plockar ut mer effekt än specat.
Jag skriver "nog" eftersom jag inte undersökt så många rörsteg, men de single ended stegen jag tittat på har kunna leverera en hel del extra, åtminstone i ena spänningshalvan.
Tell skrev:Tycker det är värt att poängtera att för varje watt som t ex ett rörsteg skickar ut så drar dom betyydligt fler watt från vägguttaget, medans ett D-steg är betydligt nämre 1:1, alltså en watt från väggen ger en watt i högtalaren. Så på så vis är watt mellan steg inte alls jämförbara. Så personligen föredrar jag nya fina D-grejer då jag ogillar slöseri o ineffektivitet.
Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
Tell skrev:Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
Bill50x skrev:Tell skrev:Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
En märklig analogi. Rörförstärkare har man för att de låter bra (bäst?), inte för att man skiter i miljön. Jag ser inget motsatsförhållande där alls.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Tell skrev:Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
En märklig analogi. Rörförstärkare har man för att de låter bra (bäst?), inte för att man skiter i miljön. Jag ser inget motsatsförhållande där alls.
/ B
Rörförstärkare har ju en nära hundraprocentig verkningsgrad. Som värmeelement.
Tell skrev:Tycker det är värt att poängtera att för varje watt som t ex ett rörsteg skickar ut så drar dom betyydligt fler watt från vägguttaget, medans ett D-steg är betydligt nämre 1:1, alltså en watt från väggen ger en watt i högtalaren. Så på så vis är watt mellan steg inte alls jämförbara. Så personligen föredrar jag nya fina D-grejer då jag ogillar slöseri o ineffektivitet.
Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
sprudel skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:En märklig analogi. Rörförstärkare har man för att de låter bra (bäst?), inte för att man skiter i miljön. Jag ser inget motsatsförhållande där alls.
/ B
Var är de fattade procenten för att uppnå hundra?
Svante skrev:Bill50x skrev:Tell skrev:Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?
Svante skrev:sprudel skrev:Svante skrev:
Var är de fattade procenten för att uppnå hundra?
Nja, lite går ju ut som effekt till högtalarna, men även där blir 99% av det till värme och kanske 1% ljud. Och ljudet träffar absorbenter och blir... värme.
Men en liten liten gnutta av rörglödet kanske åker ut genom fönstret som ljus så att grannen kan se det. Men till sist blir det värme det också.
Bill50x skrev:Men om vi pratar välljud och samtidigt en önskan om att leva resurssnålt och ekologiskt, så kan väl en Prius samt slopande av flygresor väl kompensera för den sämre verkningsgraden med rörsteg?
flamur skrev:En konkret fråga (som kanske borde vara en ny tråd egentligen). Men utifrån debatten här, om wattens likhet, vad säger dessa siffror jag sammanställt om tre slutsteg. Hur kan man tänka om vilken som kommer låta bäst? Rent djup och kraftfull, jag vill ha så ofärgat ljud som möjligt.
RogerGustavsson skrev:flamur skrev:En konkret fråga (som kanske borde vara en ny tråd egentligen). Men utifrån debatten här, om wattens likhet, vad säger dessa siffror jag sammanställt om tre slutsteg. Hur kan man tänka om vilken som kommer låta bäst? Rent djup och kraftfull, jag vill ha så ofärgat ljud som möjligt.
En indikation om hur slutstegen matchar dina högtalares effektbehov ger ju siffrorna men inte hur det kommer att låta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster