rajapruk skrev:Det här är förklaringen till att man inte får preringing vid delningsområdet:
There is a reason why you don't want a linear phase filter there: a linear filter does have preringing, but it is "cancelled" by the preringing of the counterpart filter in a crossover.
Here you don't have any counterpart filter so you don't want to use linear filters.
Det stämmer att man inte får någon förringning i lyssningsriktningen, men i golv- och takreflexerna tar ringningarna inte ut varandra perfekt. Hur mycket det ringer beror ju på hur brant man gör sitt filter, så även om det är lockande att dela jättejättebrant med FIR kan det vara god idé att hålla nere brantheten. 48dB per oktav är inte särskilt brant och då blir det inte mycket ringning. Du kan säkert gå upp en hel del i branthet utan bekymmer. Mitt delningsfilter är betydligt brantare och jag kan inte höra något konstigt.
Impuls- och stegsvar för en faslinjär 48dB/oktav LR:

- 700Hz_48dB.png (20.75 KiB) Visad 10083 gånger
OBS! Den övre figuren är inzoomad, spiken på röda kurvan når nästan upp till 1.
Linjäriserar man en basreflex blir resultatet ungefär ett högpassfilter på 24dB/oktav. Det är inte alls brant så någon ringning kan man knappt tala om. För en bas som rullar av från 50 Hz blir det nåt i den här stilen:

- linearvented.png (17.25 KiB) Visad 10083 gånger
Övre figuren är inzoomad här också, spiken når nästan upp till 1.
Jag har testat att linjärisera mina portade högtalare i basen. Jag hade svårt att hitta musik där det hördes någon skillnad. Det kan ha att göra med att de är avstämda lågt på 22 Hz. Där det hördes en liten skillnad var diverse elektronisk musik med mycket lågbas, men jag kunde inte bestämma mig för om den linjäriserade varianten lät mer eller mindre "rätt". Akustiska instrument och trummor etc lät likadant. I slutändan tyckte jag att det var kul att ha testat, men att det inte det var värt besväret. Med en högre avstämning på lådorna kanske det blir annorlunda.