Emotiva testad i augustinumret av Stereophile

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Emotiva testad i augustinumret av Stereophile

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 16:26

music4ever skrev:
IngOehman skrev:Sådana där referenslösa betraktningar är väldigt lätt vilseledande. Speciellt som olika människor som redovisar data gör det med olika skala på Y-axeln. Det blir allt viktigare att titta på vad som faktiskt står på axlarna.

Annars är det lätt hänt att en förstärkare med distorsion om -120 dB, redovisad med 200 dB på Y-axeln framstår som usel om någon visar en annan förstärkare som redovisas med samma skalning men mäter -180 dB...

Det är inte hur bra en apparat mäter jämfört med en annan som bestämmer hur bra den är, det är hur den möter i förhållande till våra örons förmåga att höra som bestämmer hur bra den är. Det är lätt att glömma det.

Vh, iö

En mycket bra kommentar.

Tack!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2017-07-23 17:55

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-10-19 14:13

Nu är nya molt ute och gen1 mäter inte som gen3. Sitter nöjd med mitt gen1 steg :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-20 17:41

Det är alltså gen 1 som är (åter)testad i senaste MoLt:en?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-20 18:10

verkar så ja :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-20 18:23

Gen 2 får man inte glömma bort som är som Gen 1 fast med THX gain på 29dB. Jag slog till på ett sådant innan Gen3 kom ut. Jag har varit skeptisk mot Gen 3 och nu ser man siffrorna. Tack för detta. Det kan hända att det är bra nog men elektroniken kan göras så bra idag att jag förväntar mig att det iaf bli bättre med tiden och inte sämre.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-10-25 18:04

RogerGustavsson skrev:Det är alltså gen 1 som är (åter)testad i senaste MoLt:en?

Ja Roger ett gen 1steg. Jag är säker för att det är mitt steg som är uppmätt.

jansch

Inläggav jansch » 2017-10-25 18:58

hm....
Om distorsionen (THD) stiger markant vid 15kHz blir det ju lite lurigt då första harmoniska överton kommer vid 30kHz. Det borde ju vara ohörbart för alla öron... för det kan väl inte vara så att bruset ökar lavinartat (TDH+N) vid ca 15kHz?

En sak är ju att ultraljud, framförallt som självsvängning kan ju ta död på diskanter men kommer diskanthögtalaren att låta sämre inom det hörbara området innan den dör? (alltså förutom uppvärmning /kompression)

En fråga, lite off topic, som jag borde veta svaret på (rodnar lätt): en harmonisk UNDERTON - kan den vara en delmängd av TDH?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-25 19:43

15kHz är rätt så ohörbart för de flesta som kommit närmre 50 än 30 dessutom...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-25 21:54

jansch skrev:hm....
Om distorsionen (THD) stiger markant vid 15kHz blir det ju lite lurigt då första harmoniska överton kommer vid 30kHz. Det borde ju vara ohörbart för alla öron... för det kan väl inte vara så att bruset ökar lavinartat (TDH+N) vid ca 15kHz?

En sak är ju att ultraljud, framförallt som självsvängning kan ju ta död på diskanter men kommer diskanthögtalaren att låta sämre inom det hörbara området innan den dör? (alltså förutom uppvärmning /kompression)

En fråga, lite off topic, som jag borde veta svaret på (rodnar lätt): en harmonisk UNDERTON - kan den vara en delmängd av TDH?

Jag tror inte problemet primärt skulle vara harmoniska övertoner över normal hörbarhetsgräns, utan den intermodulation (blandtonerna) som bildas när du spelar två eller fler toner genom ett såpass olinjärt system som THD mätningen antyder vid högre frekvenser för Emotiva steget. Resultatet av det syns i graferna 9-11, och de har man väl sett bättre... Vilket verkar korrelera med lyssningsintrycken enligt Atkinson.

Att ett element går sönder skulle jag säga oftast beror på värme/effektutveckling eller mekanisk skada (alltför stora konutslag). Ett diskantelement tål normalt bara små konrörelser och begränsat med effekt med sin lilla talspole, kylförmåga och tunna tråd.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

jansch

Inläggav jansch » 2017-10-25 23:07

Matssvensson - Det var därför jag skrev som jag gjorde! Eller förstod jag kommentaren fel i ALexi:s inlägg som startade tråden? Citat: "I deras mätning av dist/frekvens så stiger disten rakt upp vid ca. 15kHz".
Jag trodde han refererade till grafen som visar TDH+N över hela frekvensspannet ("där disten stiger rakt upp över 15kHz")

Om det nu låter illa Citat: "....kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva"... beror det med stor sannolikhet på något annat än THD.
Möjlig orsak kunde t.ex vara:
- Om starka övertoner kan påverka diskantelementen (dvs skapa taskigt ljud) på något ANNAT SÄTT ÄN KOMPRESSION/UPPVÄRMNING. Alltså, Jag kan inte komma på något annat som kan få diskanten att låta illa pga att den belastas av harmonisk dist över 15kHz.
Till skillnad från dej tror jag inte alls på att STORA konutslag från toner i ultraljudsområdet tar död på diskanter - det borde vara effekten/värmen. (räkna på konutslag vid t.ex. 3kHz som är en högst normal delningsfrekvens för en diskant och konutslaget vid 30kHz (alltså första harmoniska för 15kHz ), hur många ggr mer effekt behöver du för samma konamplitud?)

Precis som du skriver, låter det illa är det snarare beroende på IMD än uppmätt TDH. Fast man kan ju undra vad som händer vid 15kHz, ser precis ut som mätningar på gamla slutsteg som var uppbyggda enligt "operationsförstärkar design" och använde 2N3055 eller liknande som effekttrissor - återkopplingen var långsammare än råspänningsförstärkningen och slutsteget överstyrde internt vid högre frekvenser och högre uteffekt.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-25 23:54

Min kommentar om vad som normalt tar död på ett element var allmänt skriven, inte specifikt för denna tråd. Huruvida Emotiva förstärkaren kan ha sönder en högtalare beror på massor i min värld, inte minst hur högtalaren är konstruerad och hur starkt man spelar.

Att Emotiva skulle ha sönder högtalare bara på grund av sin distorsionskaraktär finner jag osannolikt. Tveksam om distorsionsprodukterna i sig själva innehåller tillräcklig energi för att knäcka högtalaren innan den har gått in i klippning, snarare än styrkan på själva nyttosignalen. Jag skulle gissa att ljudsignaturen kommer från de kraftiga blandtoner du ser i fig 9, som intermodulationen skapar genom hela registret. Verkar inte funka jättebra att spela högfrekvent information genom den förstärkaren.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-26 10:45

Jag som inte är uppdaterad undrar - det är väl fortfarande en linjärförstärkare? Alltså inte Klass-D.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-10-29 23:04

Klass H enl Emotivas hemsida.

A 8

Inläggav A 8 » 2017-12-09 14:44

Jag har ett XPA7 gen 3 sedan några veckor tillbaka. Förstärkarmodulerna är traditionella klass A/B men rail spänningen justeras dynamiskt beroende på hur mycket som behövs. Nätdelen är dock switchat och på hela 3kW så det krävs en del för att den inte skall orka med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-10 18:40

A 8 skrev:Jag har ett XPA7 gen 3 sedan några veckor tillbaka. Förstärkarmodulerna är traditionella klass A/B men rail spänningen justeras dynamiskt beroende på hur mycket som behövs. Nätdelen är dock switchat och på hela 3kW så det krävs en del för att den inte skall orka med.

En sådan apparat kallar vi klass H. Det kan ses som en typ av boot-strapping av matningen till skillnad från klass G, vilken arbetar med diskreta matningsnivåer som kopplas in/ur efter behov.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi