Idag “roade” jag mig med att försöka att hitta bästa utformning av reflektorplåtens öppning.
Detta då jag har fått så pass olika resultat med de jag har haft tillgängliga.
Peter Steindl skrev bl.a. följande i ett tidigare inlägg.
“...Tanken med det arrangemanget var att försöka få upp frekvensen för den första destruktiva interferensen som uppkommer på grund av reflexer närmast diskantdomen.”
Nu är ju omnämnd högtalare Snell Type 1 lite annorlunda utformad än Larsens L8’s reflektorplåt. Kanske patentet visar något liknande Larsen L8, men det är inget jag ÄNNU har försökt få tag i.
Ingen vet väl heller hur Naq bestämde utformningen, eller kanske någon av de inblandade på den tiden har information om detta, vad vet jag.
Jag har i varje fall försökt att testa mig fram enligt följande:
Först efterliknade jag befintlig reflektorplåtöppning med lite olika mått. I synnerhet då med olika höjdmått då de olika diskanterna har olika höjd på domen.
Sedan gick jag över till att endast testa en rektangulär öppning i olika höjd.
För att förr i tiden pysslat med försöksplanering, så blev väl detta test inte så väl utfört vad gäller upplägget av provet. Shame on me.
Test med olika utformning av öppningen i reflektorplåten
1. Basmått höjd 2 x 34mm, diameter 30 höjd 4mm 3ggr
2. Basmått höjd 2 x 42mm, diameter 30 höjd 4mm 2ggr
3. Basmått höjd 2 x 42mm, diameter 30 höjd 7mm 1ggr
4. Diameter 42mm höjd 2mm 1ggr
5. Diameter 42mm höjd 4mm 1ggr
6. Diameter 42mm höjd 7mm 1ggr
7. Basmått höjd 0mm 2ggr
8a. Basmått höjd 1 x 42mm 2ggr
8b. Basmått höjd 1 x 42mm, utan filter 2ggr
9. Basmått höjd 2 x 42mm 8ggr
10. Original reflektorplåt 1ggr
11. Nya reflektorplåten 1ggr
12. Utan reflektorplåt 1ggr
Vad jag kom fram till är att endast en mindre rektangulär öppning gav bäst resultat. Olika utformningar liknande originalets med en radieutformning ger en olika stor dipp i högre frekvenser. Jag började istället att utgå ifrån hur originalets bas ser ut med raka hörn med höjden 2mm över domens upphängning. Alltså testade jag ett rektangulärt uttag om 2 x 34/42mm. Gick sedan vidare till utan urtag alls, alltså en rak linje i nivå med vecket på plåten. Sedan testade jag 1 x 42mm. 42mm bredd, då det gav bättre resultat vid föregående test med 2mm höjd på rektangeln, och anpassat till den nya diskantens bredare dome-upphängning. Denna utformning har gett allra bäst resultat, med hyfsat rak frekvensgång över hela frekvensgången efter delningen. Så det får nog bli på det sättet. Rektangulär öppning om 1 x 42mm.
Test av ny utformning av reflektorplåtens urtag-radiebaserat urtag

Test av ny utformning av reflektorplåtens urtag-rektangulärt urtag 1 x 42mm separat

Test av ny utformning av reflektorplåtens urtag-rektangulärt urtag

Test av ny utformning av reflektorplåtens urtag-original, nya och utan reflektorplåt