Bose tar patent på Phontratten!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bose tar patent på Phontratten!

Inläggav Kraniet » 2017-10-21 19:16

Bose har flertalet patent på olika basreflexlösningar för högtalare. Den senaste är på hur en låg port att utformas för att inte bidra med hörbara resonanser. Porten är en slitsport men i övrigt är lösningen ungefär densamma som i Phontratten! (Edit:eller är det Svante-slitsen som är originalet?)

Högtalare Bose Acoustimass 300 är en baslåda med 10 tums baselement i en låda med utvändig storlek ca 28 liter. Porten är som synes väldigt långt.
Bild
De gråa fälten på porten är öppning/dämpningar i patentet syns även att det sitter dämpning "på plattsen" av porten på vissa ställen. Patentet avslöjar dock inte hur de kommit fram till var dämpningarna ska sitta. Böjarna ser också rätt knepiga ut, men det nämns inget kring deras utformning, men jag antar att det handlar om att få så stor böjradie som möjligt för att minska motstånd.

Patentet är under utredning och numret är
Patent Application Number: 2017/0188135

Står omskrivet i senaste Voice Coil Magazine
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Bose tar patent på Phontratten!

Inläggav phon » 2017-10-24 22:23

Lite Teenage OD-11 över det hela, plus Svantes slitsar också. Har sett fler liknande lösningar på sistone, intressant utveckling. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-25 09:37

Var möjligen inte heller först men Thomas Åströms konstruktioner som väl var ett examensarbete ifrån KTH har ju slitsar också.
Nästan allt är ju redan gjort i HiFi-industrin om man tittar tillräckligt långt tillbaka.

/Harryup

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-10-25 15:19

Fanimej vad tufft om man kunde köpa en sån där. Motsvarande 4" port.. så bygger man på i sektioner med start i böjarna.
Den sväljer ju mycket luft men man kommer ju undan det långa röret.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-25 17:07

Ja, jo.
AudioPro B2 50 hade väldigt lång gjuten port i plast som liknade den där lite grann men bara en böj förstås, och inga dämpningar.
Ett intressant sätt att göra en lång port utan tvära böjar finns i Genelecs subwoofer, fortfarande utan dämpade svanteslitsar:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-25 17:15

Elfsberg skrev:Fanimej vad tufft om man kunde köpa en sån där. Motsvarande 4" port.. så bygger man på i sektioner med start i böjarna.
Den sväljer ju mycket luft men man kommer ju undan det långa röret.

Sektionerna kunde vara halva också så att ovanstående skulle byggas ihop av 4 st lika plus in- och ut.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-25 17:18

Är Bose's system för att släcka portresonanserna ett passivt eller aktivt system?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-25 17:22

Pioneer har ju ett patent som ligger ganska nära vad Bose har tagit fram.
Detta har varit uppe förut:
http://user.faktiskt.io/manw/SpeakerThe ... cavity.pdf
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-25 17:49

Både den långa ringlande porten och "hålen" för att ta död på resonanser* är urgamla uppfinningar.

Inget som patentverket borde släppa igenom.

De var i varje fall välkända lösningar redan på 70-talet, och jag gissar att de är mycket äldre än så.

Vh, iö

- - - - -

*Det finns massor av alternativa lösningar, alla går ut på att skapa extra mobilitet "sidledes" vid orgelpipsresonansen/erna. Bäst är förstås om den kan bli bara där (stor mobilitet vid F-opip, liten mobilitet vid Fh) eftersom man annars förlorar lite nivå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-25 18:42

Det verkar vanligt att patent slinker igenom trots allt, och då får små företag slå sig blodiga mot stora företags advokater. Men i det här fallet har ju Pioneer ett patent, och dom backar nog inte även om Bose är kända för hårda tag. Men å andra sidan så kan dom kanske göra upp i det fördolda utan att döda det nya patentet. Eller så bedömer Pioneer att det är ointressant och låter det bero. Vem vet?
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-10-26 13:54

En del menar ju att patentverket har spelat ut sin roll. Det används helt enkelt på ett felaktigt sätt i många fall. Sen verkar tjänstemännen på patentverken inte besitta kompetens att avgöra patentens rimlighet.
Många firmor avstår helt enkelt patent då patent kan öppna upp för skrupelfri kopiering. Små företag har ju knappast nåt att säga till om ifall ett större bolag använder informationen. kineserna är ju också svåra att stoppa.

Just i detta fallet förstår jag inte hur de skulle kunna få patent eftersom tekniken som sagt är känd sedan länge.

Jag finner dock den där Bose-porten tilltalande på nåt sätt. Även om den inte verkar ha de "optimla" bredd-höjd dimensionerna.
Mvh
Magnus

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-10-27 21:34

Nu är vi ju inte i DIY-forat men... man kan ju faktiskt ganska enkelt göra sin egen snirkliga port med fräsiga slitsar, om man vill. Allt som behövs är en relativt billig 3D-skrivare, filament och lite tid :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-27 22:05

hammarn_2 skrev:Nu är vi ju inte i DIY-forat men... man kan ju faktiskt ganska enkelt göra sin egen snirkliga port med fräsiga slitsar, om man vill. Allt som behövs är en relativt billig 3D-skrivare, filament och lite tid :)

Ja, men nu när du skriver fräsiga... man skulle kunna fräsa (genomgående) spår efter mall, ett antal skivor till rätt bredd, mdf eller varför inte furu, som man sen limmar ihop till en illa stabil och sexig böjport lik bilden! Möjligen något oekonomisk med volym, det går bort mer i väggar jämfört med plast.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-10-29 13:45

darkg skrev:
hammarn_2 skrev:Nu är vi ju inte i DIY-forat men... man kan ju faktiskt ganska enkelt göra sin egen snirkliga port med fräsiga slitsar, om man vill. Allt som behövs är en relativt billig 3D-skrivare, filament och lite tid :)

Ja, men nu när du skriver fräsiga... man skulle kunna fräsa (genomgående) spår efter mall, ett antal skivor till rätt bredd, mdf eller varför inte furu, som man sen limmar ihop till en illa stabil och sexig böjport lik bilden! Möjligen något oekonomisk med volym, det går bort mer i väggar jämfört med plast.

Fräsa, som i att CNC-fräsa är ju det dammigare alternativet till att 3D-printa. Det som kan CNC-fräsas och 3D-printas kan ju också göras för hand, bara det att tid och antal jiggar som behövs snabbt kan nå oanade höjder.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-29 14:14

Jag har väldigt svårt att se hur Bose kan få igenom patentet. Så här ser porten som jag konstruerade för OD-11 ut:

Bild

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-29 14:49

Det viktiga är att läsa vilka Claims som finns i deras patent. Där står egentligen det som patentsöks. Det brukar vara fler Claims som går från breda lösningar och går mot specifika. Det amerikanska patentverket godkänner i princip det mesta i ansökan som lämnas in av amerikanska företag. Tanken är att tvister skall lösas i senare i rättegång. Finns ingen opponent så gäller patenten. Vill du göra gällande att det inte är en nyhet utan har använts tidigare och kanske även offentliggjorts tidigare i t.ex. marknadsföring eller i fackpress så måste ärendet gå via domstol. Det kostar pengar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-29 16:06

Är det inte snarare så att många patent som godkänns, godkänns för att faktiskt ingen invänder i tid?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-10-29 17:12

IngOehman skrev:Är det inte snarare så att många patent som godkänns, godkänns för att faktiskt ingen invänder i tid?

Ja, det är nog svårt att göra det på något annat sätt. Man kunde tänka sig att patentverket (eller motsvarande) skannade samtliga patent i det givna området, eller ringde till en utvald (!) skara utomstående experter för att se om patentet är hållbart, men det är nog en tämligen osäker metod, det också.

Vi får nog leva med att det dyker upp patent av denna typ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-29 21:23

hammarn_2 skrev:
darkg skrev:

Fräsa, som i att CNC-fräsa är ju det dammigare alternativet till att 3D-printa. Det som kan CNC-fräsas och 3D-printas kan ju också göras för hand, bara det att tid och antal jiggar som behövs snabbt kan nå oanade höjder.

Ja, jigg / mall kan krångla till det, men jag är inte säker på att det går så himla mycket snabbare att 3D-printa än att handfräsa. Med tanke på formuleringen "billig 3D-skrivare" rör vi oss väl i DIY.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-10-30 19:26

IngOehman skrev:Jag har väldigt svårt att se hur Bose kan få igenom patentet. Så här ser porten som jag konstruerade för OD-11 ut:

[ Bild ]

Vh, iö

Stilig!

Hur skulle du säga den presterar jämfört med om den varit helt rak?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-08 23:02

Mycket bättre, men det är inte kröken som är grejen.

Det vill säga det är inte så enkelt som att det blir bra för att man kröker en port. Skall den krökas så skall det såklart finnas ett skäl till det, och det fanns det ju.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-09 16:19

IngOehman skrev:Mycket bättre, men det är inte kröken som är grejen.

Det vill säga det är inte så enkelt som att det blir bra för att man kröker en port. Skall den krökas så skall det såklart finnas ett skäl till det, och det fanns det ju.

Vh, iö

Låter ju som en win-win om något. Annars brukar det ju sägas att en böj är negativt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-09 20:16

IngOehman skrev:Jag har väldigt svårt att se hur Bose kan få igenom patentet. Så här ser porten som jag konstruerade för OD-11 ut:

[ Bild ]

Vh, iö

Men den har inte de dämpade hålen i sidan på porten, de som Svante beskrivit i en tråd, och som Bose har med i patentet?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-10 16:27

Nä, de behövs inte. Orgelpipsresonanserna är omhändertagna på annat sätt.

Men min poäng var bara att inget av det Bose försöker pantentera är något nytt. Att ta något som någon annan hittat på för länge sedan (och även berättat om) och lämna in en egen patentansökan för att få ett patent, är stöld. Sony har gjort samma sak för några prtionden sedan, med laminerade väggar på högtalarlådor.

Storföretagen beter sig ofta illa. Jag kan inte tro att varken Sony eller Bose svävar i ovetskap om att det de lämnar in som egna påhitt är sådant som andra hittat på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-10 16:30

IngOehman skrev:Storföretagen beter sig ofta illa. Jag kan inte tro att varken Sony eller Bose svävar i ovetskap om att det de lämnar in som egna påhitt är sådant som andra hittat på.

Det handlar väl bara om att bli först att patentera en lösning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 16:32

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Storföretagen beter sig ofta illa. Jag kan inte tro att varken Sony eller Bose svävar i ovetskap om att det de lämnar in som egna påhitt är sådant som andra hittat på.

Inte riktigt, den får inte vara känd. Tror jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-10 16:38

darkg skrev:
PerStromgren skrev:

Detta är inte mitt hemmaområde, men det gäller väl bara om det är känt sedan länge, typ vedertaget? Om det bara räckte att berätta om min lösning publikt, behövde jag väl inte patentera det?

Problemet ligger säkert i att ta bestämma vad som är "vedertaget" och det är väl det patentbyrån har som uppgift. Det ska väl inte den som vill patentera något behöva göra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 17:05

PerStromgren skrev:
darkg skrev:
PerStromgren skrev:

Detta är inte mitt hemmaområde, men det gäller väl bara om det är känt sedan länge, typ vedertaget? Om det bara räckte att berätta om min lösning publikt, behövde jag väl inte patentera det?

Problemet ligger säkert i att ta bestämma vad som är "vedertaget" och det är väl det patentbyrån har som uppgift. Det ska väl inte den som vill patentera något behöva göra?

Inte mitt heller! Men alltså för att förhindra andra från att ta patent tror jag att det räcker att tillkännagiva. Således, för att få patent kan grunkan inte redan vara känd. Men någon med mer expertis får fylla i våra luckor.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-10 17:11

I en del fall kanske det bara är en slags PR-trick? Hur många prylar har man inte sett där det står "patent pending" på? Det verkar aldrig ändras heller utan det fortsätter vara "pending". Så då gick patentet alltså inte igenom? Men det känns ju tryggt kanske när det står "patent" på prylen. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-10 17:34

darkg skrev:Inte mitt heller! Men alltså för att förhindra andra från att ta patent tror jag att det räcker att tillkännagiva. Således, för att få patent kan grunkan inte redan vara känd. Men någon med mer expertis får fylla i våra luckor.

Det är du som har rätt. Wickan låter berätta hur det hänger ihop.

Patent (av latin: li'tterae pate'ntes, öppna brev) är en tidsbegränsad och lagbunden rätt att hindra andra från att dra kommersiell nytta av en viss uppfinning. Patent är i europeisk rätt avsedda att skydda uppfinningar som innebär en tidigare okänd lösning av ett tekniskt problem, medan patent i USA också kan ges på annat än tekniska uppfinningar, till exempel affärsmetoder. För att patent ska beviljas krävs att uppfinningen är ny, har uppfinningshöjd och att den är industriellt tillämpbar.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum