Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:37

Bravo skriver:
Felet med hififolket är väl att det finns för många kotterier som alla har RÄTT.
Att saker och ting kan betraktas från flera olika synpunkter föresvävar alltför få.

Och skriver sedan:

...varenda sk. debatt ter sig lika på detta forum.
Det består av skendebatter där de troende bekräftar sig själva inför varandra, och som GURUN mässar, ekar de små.

Försöker inte även du ha ganska så "rätt" i det du skriver? Du skriver inte att det är din åsikt eller något liknande, utan du skriver att det här forumet består av skendebatter där de troende bekräftar sig själv inför varandra.

Varför ger du inte bara din synvinkel på det hela istället?

Dessutom tycker jag att IÖ har varit noga med att påpeka att det här forumet inte är något som skulle kunna liknas vid ett väckelsemöte. Att det här forumet sedan jämförts med Scientologkyrkan är enbart löjligt tycker jag.

För som jag sa det finns många sätt att se på HiFi och sanningen bor i betraktarens ögon, men näppeligen utanför dennes ögon.

Min ideologi enligt musik och ljud är denna:
Det är kul som fan! Jag tänker fortsätta att ha kul, och försöker ständigt att hålla det minst lika roligt, och även göra det roligare! Detta genom att försöka åstadkomma det jag upplever som förbättringar. Huruvida det har med någon påstådd absolut transparens eller färgning - det spelar ingen roll! Är jag lycklig så är jag lycklig. Mata mig med hur mycket mätdata som helst, jag bryr mig inte. Däremot tycker jag enbart att LTS och IÖ framför allt enbart hjälpt mig att njuta mer av musik. Jag är inte medlem, bör tilläggas.

Hade jag inte sett utanför mina egna ögon hade jag aldrig haft den anläggning jag har idag, och framför allt inte de kunskaper jag har. Då hade jag fortfarande suttit med min gamla Kenwoodanläggning.

Om det här forumet bara är skendebatter som du säger, vad i hela friden gör du här? Låt oss sektmedlemmar, eller vad vi nu är, ha vårt lilla roliga, och fortsätt att njuta din musik någon annanstans. Du verkar vara väldigt missnöjd med detta forum. Varför fortsätta besöka det?

Med förhoppning om att vi musikälskare ska få fortsätta göra det vi är bäst på, nämligen älska musik, och detta utan att debattera som herrar i sandlådan :wink: Nu ska det somnas till Sophie Zelmani - Love Affair! 8)

Vänligen,

David,
som hoppas att han inte stöter sig med någon iom det här inlägget, och dessutom får fram lite åsikter, som inte bara är en efterapning av vad någon annan redan har sagt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:40

Jag skulle vilja ha en pausknapp i forumet, så jag i lugn och ro fick skriva mina inlägg, och hann posta dem innan det fanns två nya svar... :oops:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 01:40

Vänligen, skriv vem som citeras!!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:41

patrikf skrev:Vänligen, skriv vem som citeras!!

Syftar du på mig Patrik så var alla citat Bravo's, ursäktar om jag inte klargjode detta tydligt nog.

Diskussionerna blir lite extra spännande när det inte framgår vem som skriver vad, eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 01:44

Bravo,

bara en liten kommentar:

Du skriver

Nu är jag ännu tröttare, det som verkligen hände går näppeligen att uppnå, då all apparatur, inklusive inspelningstillfället, är ljudförstörande och icke neutralt, därav intresset för att uppnå en musikalisk trovärdighet, istället för det reella och rituella insnöandet på apparaturen.

Alltså utgår du från (axiomiserar) att en apparat aldrig kan vara neutral. Vad är poängen med att axiomisera att en apparat aldrig kan vara neutral? Är det att du inte accepterar vetenskapliga resonemang eller resultat?

T

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 01:45

Absolut, ingen ska känna sig säker :P !

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 01:48

patrikf skrev:Absolut, ingen ska känna sig säker :P !

Vad är du egentligen för hantverkare, patrikf ? 8) :wink: 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:51

patrikf skrev:Absolut, ingen ska känna sig säker :P !

När man läser att du bor i Uppsala blir man dessutom ännu mer nervös :roll: :wink:

Jag ska in till Uppsala på måndag, och jag provlyssnar gärna så många system som möjligt - erfarenheter är aldrig negativt, tycker jag, naiv idealist som jag är :?

Får man komma förbi på glögg, pepparkakor och en dos välljud? :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 01:52

Tror du du har råd med mina tjänster :mrgreen: ??

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 01:53

Dawen,

om du vill lyssna på fler system så är du välkommen.

T

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 01:53

Du är så välkommen så! Har en "wall of sound"!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 01:54

patrikf skrev:Herr Öhman!
Kanske lite OT, men jag blir nyfiken på det här med ursprungstrohet.

Enligt min erfarenhet ligger alla högtalare så långt ifrån verkligheten att det borde vara svårt att ens uttrycka sig i sådana termer. Jämför med tex en symfoniorkester eller en sångsolist. Högtalare presenterar enligt min erfarenhet bara en "dockskåpsvärld". En komprimerad verklighet.

Det skulle inte falla mig in att ifrågasätta din erfarenhet, men låt mig ställa två försiktiga frågor:

1. Menar du att dina hittillsvarande erfarenheter indikerar att det måste vara på det viset? Att det inte skulle kunna vara annorlunda?

2. (Hur) Vet du att det är just högtalarna som har varit begränsningen i de fall som utgör din erfarenhetsbank, som du ju baserar din uppfattning på? Utesluter du att det kan finnas gemensamma fel som på ett likriktande sätt förstört all återgivning? Fel som skulle kunna elimineras om man visste vad de var.

Jag hävdar ingalunda att du har fel, men jag delar inte din erfarenhet.

Jag har tvärtom gjort åtskilliga experiment som indikerar att man med en korrekt och konsekvent genomförd kodning - lagring - transport - dekodning, kan generera ljudliga stimuli som är så bra att folk i blindtester faktiskt gissar fel mellan levande musiker och återgiven musik.

Jag håller dock med dig om att om man spelar 95% (typ) av alla inspelningar på 90% (typ) av alla anläggningar, så är verkligheten ganska långt borta, låt oss i varje fall säga onödigt långt borta.

Jag tror alltså inte att din uppfattning av hur det "brukar låta" skiljer sig väsentligt från min.

Men jag anar att jag har större hopp om vilka möjligheter som finns för att det skulle kunna vara annorlunda. Jag har ju upplevt det flera gånger. Jag har flera gånger häpnat över ursprungstrohetens potential, så till den milda grad att jag har fått inspiration för flera livstider! I varje fall vid några få tillfällen i mitt liv.

Det har inte i något fall handlat om någon kommersiellt utgiven inspelning kan nämnas, men väl situaltioner som skulle ha kunnat rendera inspelningar som skulla ha kunnat ges ut, teoretiskt.

Kanske är det detta som gör att jag fortfarande (trots förvånansvärt stort motstånd och bedövande insatser från olika håll som trumpetar ut: GE UPP!!!) tycker att det finns en potentiell musikvärld som inte bara jag, utan även alla andra går miste om - bara för att varken ni eller branschen tycks tro på att den finns!*

Ja, sen finns det säkert många som inte bryr sig heller, och det accepterar jag självklart (det är inte er jag försöker kommunicera med). Jag agerar ju å deras vägnar, som bryr sig "på samma sätt som jag". Med det menar jag inte att detta sätt skulle vara mer rätt än något annat.

Annat än för den som tycker det förstås. :wink:

Vh, Ing. Öhman

*Förskräckligt dumt, eller synd skulle det kanske heta, tycker jag.

PS.
Jag menar ABSOLUT INTE att den som tycker jag är ett nöt kan dra åt skogen, eller inte får tycka det. Alla får tycka vad de vill - men jag tycker den uppfattningen borde vara ömsesidig. Låt mig ha min uppfattning också.

Även om vissa tycker att min inställning är bara skit, så istället för att säga det, så kan ni väl berätta varför, eller ännu hellre - berätta vad ni själv tycker.

Några tycks bara vara intresserade av att sprida otrevligheter. Det är synd tycker jag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 01:55

Thomas A, börjar det inte bli träffdax snart igen?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 01:55

patrikf skrev:Tror du du har råd med mina tjänster :mrgreen: ??

Uppsala *ryys*
Låter som män med kallt stål innanför byxlinningen. 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:58

Thomas_A skrev:om du vill lyssna på fler system så är du välkommen.

Ahh, såg inte ursprunget på dig Thomas! Sålänge du inte bor långt utav perkele ut i skogen så vore det mycket trevligt, axiomiserar (ellervaddetnuheter, snyggt ord iaf! :P ) jag. 8)

patrikf skrev:Tror du du har råd med mina tjänster :mrgreen: ??

Det var inte dina "tjänster" jag ville åt, bara en provlyssning :oops:
Vi kan PM:a varandra heela dagen imorgon, ok? :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-28 01:58

Jag är inte med i LTS. Mina hifiprylar är inte LTS inspirerade och rena diy. IDM tycker jag att LTS står för en frisk fläkt. En nykter och realistisk inställning till Hifi galenskapen.
Det är upp till var och en att avgöra: vill jag fortsätta i hifi uppgraderingsspiralen eller vill jag ta ett steg tillbaka och titta på det hela (liksom) utifrån.
Om jag vill så gör jag det och redovisar mina slutsatser ärligt för mig själv.
Eller så vill jag inte. Då är det bara att säga "det vill jag inte".
Det är OK vilket som. Bara man inte ljuger för sig själv.
Det är ju inte utslutet att man efter att ha tagit ett steg tillbaka återinträder till uppgraderingsspåret. Det är också OK, om man gör det klart för sig.
Att skriva långa, eldiga inlägg på ett forum är ångestdämpande. Det är också OK. Vi andra får ställa upp. En tid åtminstone.
Dimitri
PS: Bravo, jag har följt båda forumen ganska så näara. Jag har ännu inte sett ett inlägg från dig i stil med "Ursäkta, du har rätt, eller liknande". Hur mycket rätt du än må ha så måste det rimligen varit en fråga som du hade fel i?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 01:58

Patrik F,

kanske det. Kom ju inte på förra träffen somdu anordnade då tråden var på HF (blev avstängd och så). En mindre lyssningsträff i rätt miljö kunde va nåt. Jag ska ha en lite senare i vår kanske med middag och sånt. Med större dämpvägg och större basar och helt färdiga filter...

Väntar på att Morello ska bjuda till 8) :D

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 02:01

Dawen,

inte fara i skogen. Bor mitt emot polishuset. Kanske en miniträff, skulle också vilja lyssna på Patriks stora h-talare.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:01

Thomas_A skrev:Väntar på att Morello ska bjuda till 8) :D

Bor den figuren också i trakterna? :o

Och, menar du inte "släppa till"? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:02

Hej Ö.
Ett kort svar från mig.
Enligt min erfarenhet är det fattbart att "små" ljud kan återuppspelas så att det kan förväxlas med verkligheten, men inte större!
Jag har inget hopp om att komma fram, men vill närmare!
Hoppas att jag har fel!

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 02:03

:( Det handlar inte om rätt eller fel "dawen" utan om en iaktagelse av en speciell debattmetod som tydligen går ut på att slå storsläggan i huvudet påp folk med avvikande åsikter.
vilket du bekräftar med följande sentens
fortsätt att njuta din musik någon annanstans

Vad har detta med rätt eller fel att göra?

Anledningen till ovanstående kommentar är de ständiga förklenande kommentarerna om folk som inte delar ÅSIKTERNA, dvs. att prata strunt om icke åsiktsfränder går bra, men att stå pall för en argumentationsanalys är det lite sämre ställt med.
Eller enklare "dawen" vi kan påvita er vad som helst, men våga inte svara bara. Nu svarade jag i alla fall.

:) Helt OK "majjen04". Dessutom gillar fjag öronen med, tillika med sinnet. :wink:

:) Hej "Thomas_A"!

Du skrev:
axiomisera att en apparat aldrig kan vara neutral
Nej, just det, jag har aldrig sett eller hört en apparat som är helt neutral och de som legat nära har inte låtit bra.
Följaktligen är det enligt min mening, du får gärna ha en annan, bättre att koncentera sig på musiken och dess återgivning, att den skall vara trovärdig och musikalisk.
Så kallad neutralt återgiven omusikalisk återgivning ger inte mig mycket..
Vissa en enda apparat som inte fungerar som ett filter mot verkligheten.
Bravo

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:04

Mm, detta måste vi göra nåt åt. Megatrenderna kan man kanske lyssna på som kuriosa, över en fika.... Släpar inte dom i trappor i onödan igen!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:08

I.Ö. skulle bli glad om du berättar mera om de där lyssningstillfällena.
Vad spelades in och hur, när ? etc.

:)

mvhogf
mp

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:10

Så kallad neutralt återgiven omusikalisk återgivning

Skrev Bravo.

Hm. Om en neutralt återgiven musik är omusikalisk, så har den väl aldrig varit något annat 8O :wink: ?
PS. Tycker inte att du ska "fortsätta att njuta din musik någon annanstans", utan här! DS.
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2003-12-28 02:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:13

Jag skrev
fortsätt att njuta din musik någon annanstans

Vad jag förstår så gillar du inte det här forumet alls. Därför så föreslog jag att du inte behövde tillbringa din tid här. Jag tycker att du överdriver en hel del när du pratar om ÅSIKTERNA och så vidare. Snart fattas det väl bara att du skriver PARTIET, och så är vi högerextremister hela bunten :)

Skämt åsido...

Jag tycker inte att alla ska vara överens om allting, men jag tycker att de här dispyterna är onödiga. De drar ner på diskussionsheadroomet 8)

Jag vet kanske inte lika mycket som du om det här forumet ännu, eftersom jag inte varit medlem lika länge, men än sålänge så tycker jag att det är klart positivt. Har inte märkt av några storsläggetendenser ännu, och har dessutom hunnit med att ha blivit rättad mer än en gång. Vilket jag enbart har lärt mig av!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:15

patrikf skrev:PS. Tycker inte att du ska "tsätt att njuta din musik någon annanstans" DS.

Det gör inte jag heller Patrik, men jag tycker fortfarande att de här diskussionerna är besynnerliga. Givetvis ska Bravo vara kvar här, men jag vill ju att han ska trivas också :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:18

Bravo skrev: Så kallad neutralt återgiven omusikalisk återgivning ger inte mig mycket...

Bravo, vad menar du nu ? En neutral återgivare som under valida tester ej kan upptäckas färga inspelningen på något sätt har väl förmedlat inspelningen tillfyllest ?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:19

Jag tycker att såna här diskussioner är ROLIGA! Extra kul skulle det vara om man skulle anstränga sig en smula för att se saker och ting ifrån den "andra" sidan också, kanske bara på skoj, men ändå!

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 02:20

8O Nu blir jag lite förvånad "dimitri", jag skriver ju uttryckligen att jag anser att alla kan ha rätt, och att man bör acceptera att man kan se det hela från olika synpunkter.
Vad finns då rätt eller fel?
Jag hävdar att alla bör kunna torgföra sina åsikter utan att bli nedtrampade, att man kanske borde kunna mötas någonstans för att ta del av varandras erfarenheter. Jag tror nämligen att man mycket väl kan kombinera olika synsätt.
Däremot blir man ju lite trött på att påtvingas åsikter man inte har, att bli betraktad som idiot för att man inte delar en viss grupperings åsikter.
Som jag skrev tidigare, det mesta är nog grått, inte svart eller vitt.

Enligt mitt sätt att se får alla tycka som de vill, alla har rätt att tycka som de vill, det är t.o.m. bra, ja fullt naturligt.
Däremot är inte detta förhånande av människor med andra åsikter juste, de tillkommer bara för att tillplatta och förlöjliga inte för att inbjuda till diskussion. Det kan vara då jag går i försvarsposition, men visst, det borde inte behövas.

Däremot hävdar jag min åsikt och tillåter även andra att göra det, trots att jag inte håller med och argumenterar emot.

Jag hoppas att du ser skillnaden "dimitri"!
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 02:21

iö skrev:Mitt mål är att anläggningen (med inspelningar gjorda efter samma mål) faktiskt skall förmedla vad som verkligen hände, och inte spela en ny "trovärdig"verklighet. Jag vill att spelandet av en skiva s

Bravo skrev:Det är ju det jag hävdar att det inte går.

Jo, det förstod jag. Och jag accepterar också att du (liksom Patrikf) hävdar (respektive inte tror) att det går.

Min uppfattning är att ni har fel. Jag vet inte hur jag skall kunna övertyga er dock, i varje fall inte Bravo som inte ens verkar nyfiken på varför någon annan tror (eller till och med vet) att det går.

Men en sak måste jag säga Bravo, ditt inlägg var mycket underhållande, och det menar jag på vänligast möjliga sätt! :D

Jag tror dock att jag tolkar det rätt, om jag drar slutsatsen att det jag skrev inte... riktigt gick fram.

Nåja, det gör kanske inte så mycket. Du kan läsa det fler gånger om du vill, eller inte göra det om du föredrar det. Speciellt roligt vore det dock förstås (för dig?) om du printar ut ditt eget inlägg och tar fram en fin gul markeringspenna och sen försöker identifiera just det jag skrev om, i ditt inlägg.

Är du skicklig på identifikation kommer du att bli rikligt belönad med gult! :wink:

Ha en trevlig kväll allihopa, och tro inte att jag vill någon ont. Det gör jag verkligen inte. Promiss!

Allt jag vill är att alla skall få ha sin världsbild (jag tänker speciellt på mig själv...) utan att hela tiden bli trakasserad för det.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi