Harryup skrev:Svante skrev:Om detta sedan i varje enskilt fall gör att alla subjektivt tycker att det frikopplade golvet låter bäst? Nej, det tror jag inte. Det finns många exempel på när folk har tyckt att ett resonant och lite starkare ljud låter bättre. Folk tycker så mycket tokigt

.
Fick faktiskt ett mindre resonant ljud och mycket tydligare melodier i basen med hårda fötter.
Du skriver det som att du tycker att det borde förvåna någon. Men det är väldigt typiskt att det blr så.
Distorsion från olinjäriteter i golv ger ofta en kontur åt basljud som gör dem tydligare.
Harryup skrev:Det finns absolut ingen människa som föredrog mjukfötter, det går inte.
Det vet du inte. Var och en kan bedöma sådant å sina egna vägar, ingen kan göra det åt någon annan. Jag har massor av gånger träffat på liknande påståenden om färgningar som jag absolut inte gillar. Det betyder inte att jag inte förstår varför andra (vissa) gillar dem. Just den där melodiska tydligheten som lagom distorsion kan ge, tror jag förför många.
Harryup skrev:Skillnaden är ovanför om det är ofärgat eller inte. Jag påstår tvärtom att det finns inga stereosar som ger ett ofärgat ljud i rumsmiljö.
Well, då säger jag:
1. Allt är relativt, det handlar om grader.
2. Vad du påstår påverkar inte hur det är.
Harryup skrev:Man kan blunda och tycka att det låter som en sångare står framför en.
Ja, och när så sker så har man en illusorisk återgivning, som inte behöver vara ursprungstrogen.
Harryup skrev:Men det finns ingen anläggning jag känner till som kan göra att man tror att man har Grateful Dead, Paul Simon, Göran Söllscher, Chicagos Symphonie orkester verkligen framför sig.
Måste fråga dig om hur du tänker här egentligen... två av de exempel du tar upp är ju saker som i livesammanhang produceras av högtalare. Så om du tror att du har dem framför dig då, när du bara hör dem via ett halvtaffligt PA-system så beror det knappast på ljudet. Det beror nog på att du ser dem.
Just gitarr har jag för övrigt experimenterat mycket med, och det går att återge instrumentet överväldigande bra. Så bra att man när man sitter och lyssnar tar fel om det är live eller återgivet.
Hur sen olika fonogram låter (och begränsar möjligheterna) är en annan fråga. Kanske blandar du ihop dem? Det låter lite som om du förväntar dig, nästan begär, att en perfekt anläggning skall spela en imperfekt inspelning så det låter utsprungstroget. Det kommer inte att ske.
De flesta fonogram är på tok för dåliga för att medge lyssnaren direktkontakt med ursprungshändelsen.
Harryup skrev:Även på mycket bra inspelningar. Det finns något slags begränsning i alla anläggningar och rum att det är svårt att kunna spela på "alla" nivåer och det låter trovärdigt.
Nu undrar jag hur du tänker igen.
Hur skulle musik kunna vara ursprungstrogen på mer än en nivå? Och du använder ordet "trovärdigt". Kommer osäkt att tänka på blindstudier jag gjort där lyssnare berövats sin syn och fått lyssna på live-musiker kontra högtalare i livelokal, och kommenterat både med att det inte låter som levande musik.
Att lyssna utan att se kan lära en väldigt mycket om hur ljudet faktiskt låter live. Många tror synintrycken inte påverkar dem och de flesta av dem har väldigt fel. Och många blir förvånade av att märka hur tråkigt, overkligt, avlägset, instängt de tycker livemusik låter. Ibland.
Spelar man in och återger sådant perfekt så kommer det inte att låta bättre ur anläggningen.
Harryup skrev:Problemen med basen hördes tydligt utan att man behöver spela högt alls. För min del så föredrar jag min anläggningen som den är, jag har inget behov av att ändra något för att få mjukfötter att fungera. Golvet är som det är, inte helt stabilt men inte svajigare än vad de flesta parketter är.
Jag tror ingen tycker du skall ändra din anläggning om du gillar det du hör.
Vad det handlar om är inte vad dina högtalare skall stå på, det bestämmer du själv. Istället handlar det om att diskutera sådana här saker på ett seriöst sätt. Påståenden om att "ingen kan föredra" och liknande hjälper inte diskussionen.
Harryup skrev:Så att komma med förklaringar om att folk visst kan föredra ett på något viss sämre ljud och insinuera att det inte är fel är helt enkelt inte aktuellt i detta fall.
Och där kom direkt ett exempel på resonemang som inte är giltigt. Du kan TRO att det är så, men vad du tror påverkar inte hur det är. Hur stark din tro än är.
Det som andra har skrivit som du reagerar på är inga påståenden om hur det är, bara påminnelser om att man inte vet. Varken de eller du vet, om man inte studerat saken bättre än de experiment du gjort. Vad du föredrar kan vara en objektivt bättre återgivning - eller en objektivt sämre.
Inget du skrivit säger att det är det ena eller andra.
Och om du bara låter bli att ta det som en kränkning att någon säger att det du gillar kan vara en färgning så blir det lättare att diskutera frågan. Det är inget personligt. Det är mycket lätt att visa att ALLA kan föredra färgade versioner framför ofärgade, i varje fall på visst programmaterial. Så att du kan göra det är inte en skymf mot dig. Bara en vänlig påminnelse om att så fungerar faktiskt hörseln.
Harryup skrev:Jag kommer snart testa andra basar och då kommer mjukfötterna få en ny chans, jag är personligen intresserad av att ha en så bra ljudåtergivning som möjligt och inte specifikt använda någon särskild fottyp för att nå det.
Är du säker på det? (Första halvan av meningens andra halva.)
De metoder du använder för att undersöka saken får det att verka som om du snarare än eftersträva att optimera återgivningen (söker maximal ursprungstrohet) tycks söka det sound du gillar bäst, t ex för att du upplever det mest illusoriskt.
Och min poäng är att det ju är lika rätt/bra men att det är vettigt att skilja mellan de två när man diskuterar saken. Att hävda att de är synonyma är diskussionssabotage för dem som intresserar sig för skillnaderna.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).