Kan surround-högtalare placeras i taket??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Kan surround-högtalare placeras i taket??

Inläggav n3mmr » 2006-02-01 11:47

Jag har svårigheter att få ihop möbleringen med placeringen av "sidosurround"-högtalarna.

Dom ska ju helst placeras ca 10 grader framåt från rakt åt sidan.

Åt det hållet är det omöjligt att väggplacera mina sidosurrounder.

Skulle man kunna sätta upp dom i taket, riktade neråt och bakåt, eller neråt och inåt lyssnaren?

Eller kan man hänga dom under taket med en liten reflektor bakom sig?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-04 05:51

Jag säger bara:

Elektrofon Tonträff
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-04 11:23

Mycket bra fråga. Jag har själv samma problem. Eftersom jag bara har ena sidoväggen precis brevid lysningsplats och sen är det öppet åt andra sidan bort till köket. Sedan är tanken att skärma av väggen och den öppna delen från lysnings delen med draperier. Så bara taket återstår. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-04 12:54

I samband med att jag lät konstruera dagens akustiktak i mitt rum så frågade jag Ingvar Öhman exakt samma sak. Kan man ha dom i taket. Svaret är Ja, men...

Dessvärre kommer jag inte ihåg varför det var mindre lyckat. I mitt fall löste det sig på ett något annorlunda sätt eftersom jag redan var ägare till vägghögtalare (A1:or).

Personligen, utan att lägga någon som helst vikt vid själva återgivningen: Klockrent i taket. Detta eftersom det enda som verkar fastna på surroundspåren är överflygande objekt (helikoptrara, flygplan osv), och väldigt sällan något vettigt i över huvudet taget....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 23:53

Har läst någonstans att surroundhögtalarna "ska" sitta 0.5-1m ovanför öronen och riktas mot lyssnaren. Dolby prologic ska däremot ha ett mer diffust ljud kan riktas bort från lyssnaren.....

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-02-17 17:14

Bild

Låter helt OK för film :) 5:1 hifi (DD/DTS) är inget för mig så det får duga till helikoptrar/flygplan/burkskratt ;)
//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till Generellt om hifi