Om jag kör kyl och frys på nollan och fas ett går den på 230 volt. Om grannen dränerar om sitt hus och firman som gör jobbet gräver av nollan men de tre faserna kommer att fungera vad händer om jag har elektronik inkopplad på nollan och faserna två och tre. Eftersom kyl och frys kommer att dra en massa ström kommer strömmen från fas ett att gå direkt in i nollan som så att säga hänger i luften. Kylen och frysen kommer då att stanna. Övriga minde strömkrävande apparater kommer då att ligga på fas ett och antingen fas två eller tre. Det innebär att det blir 400 volt rakt in i mina apparater.
Finns det några kretsar i mina apparater som kommer att begränsa inspänningen till 230 volt eller blir det 400 volt rakt in i alla apparater som står i standby läge och all elektronik i huset kommer att försvinna i ett moln av rök.
Hur ska jag förhindra detta? finns det någon typ av skarvsladdar med överspänningsskydd eller bör jag byta ut alla skarvsladdar om köpa skarvsladdar med brytare så jag kan slå av strömmen när jag inte använder apparaterna eller märker att en grävmaskin rullar in på området.
Hur är det med eldistributören finns det någon säkerhetsbrytare som slår från elen om nollkabeln skulle gå av. Finns det någon mystisk dosa som jag kan montera in i elskåpet eller kommer jordfelsbrytaren att slå ifrån?