Kan jag köra hemelektronik på 400 volt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Kan jag köra hemelektronik på 400 volt?

Inläggav Helmut » 2017-11-06 21:01

Om jag kör kyl och frys på nollan och fas ett går den på 230 volt. Om grannen dränerar om sitt hus och firman som gör jobbet gräver av nollan men de tre faserna kommer att fungera vad händer om jag har elektronik inkopplad på nollan och faserna två och tre. Eftersom kyl och frys kommer att dra en massa ström kommer strömmen från fas ett att gå direkt in i nollan som så att säga hänger i luften. Kylen och frysen kommer då att stanna. Övriga minde strömkrävande apparater kommer då att ligga på fas ett och antingen fas två eller tre. Det innebär att det blir 400 volt rakt in i mina apparater.
Finns det några kretsar i mina apparater som kommer att begränsa inspänningen till 230 volt eller blir det 400 volt rakt in i alla apparater som står i standby läge och all elektronik i huset kommer att försvinna i ett moln av rök.
Hur ska jag förhindra detta? finns det någon typ av skarvsladdar med överspänningsskydd eller bör jag byta ut alla skarvsladdar om köpa skarvsladdar med brytare så jag kan slå av strömmen när jag inte använder apparaterna eller märker att en grävmaskin rullar in på området.
Hur är det med eldistributören finns det någon säkerhetsbrytare som slår från elen om nollkabeln skulle gå av. Finns det någon mystisk dosa som jag kan montera in i elskåpet eller kommer jordfelsbrytaren att slå ifrån?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Kan jag köra hemelektronik på 400 volt?

Inläggav peterh » 2017-11-06 21:37

Helmut skrev:Om jag kör kyl och frys på nollan och fas ett går den på 230 volt. Om grannen dränerar om sitt hus och firman som gör jobbet gräver av nollan men de tre faserna kommer att fungera vad händer om jag har elektronik inkopplad på nollan och faserna två och tre. Eftersom kyl och frys kommer att dra en massa ström kommer strömmen från fas ett att gå direkt in i nollan som så att säga hänger i luften. Kylen och frysen kommer då att stanna. Övriga minde strömkrävande apparater kommer då att ligga på fas ett och antingen fas två eller tre. Det innebär att det blir 400 volt rakt in i mina apparater.
Finns det några kretsar i mina apparater som kommer att begränsa inspänningen till 230 volt eller blir det 400 volt rakt in i alla apparater som står i standby läge och all elektronik i huset kommer att försvinna i ett moln av rök.
Hur ska jag förhindra detta? finns det någon typ av skarvsladdar med överspänningsskydd eller bör jag byta ut alla skarvsladdar om köpa skarvsladdar med brytare så jag kan slå av strömmen när jag inte använder apparaterna eller märker att en grävmaskin rullar in på området.
Hur är det med eldistributören finns det någon säkerhetsbrytare som slår från elen om nollkabeln skulle gå av. Finns det någon mystisk dosa som jag kan montera in i elskåpet eller kommer jordfelsbrytaren att slå ifrån?

En APC UPS ( eller annan som har över / underspänningsskydd.

Fast schenariot du beskriver får grävarens försäkring stå för.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-11-06 22:46

Utan att tänkt igenom scenariot för noga tycker jag jordfelsbrytare borde lösa vid en sådan händelse. Även om ström in och ut mellan fas och 0 ju borde vara "korrekt"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-06 23:17

Har någon någonsin hört talas om en sådan olyckshändelse? Inte jag. Aldrig läst om det eller sett någon varning för sådant. Därför TROR jag att elnätet på ett eller annat sätt är skyddat mot sådant, om det ens är möjligt. TROR.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-07 01:28

Här på trakten grävde man sönder den nergrävda matarkabeln så att ena fasen kom i kontakt med nollan. Det var några grannar som fick köpa nya datorer mikrovågsugnar jordvärmepumpar och bubbelbadkar mm. Men elbolag och försäkringsbolag var ganska generösa. Kabeln låg för grunt så den klarade inte normal dikning. Den skulle legat klart under dikesbotten men tjälen hade lyft den till ca 1 dm under marknivå på en kort sträcka. Tur att det inte blev någon brand eller personskada i alla fall!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-07 11:47

paa skrev:Här på trakten grävde man sönder den nergrävda matarkabeln så att ena fasen kom i kontakt med nollan. Det var några grannar som fick köpa nya datorer mikrovågsugnar jordvärmepumpar och bubbelbadkar mm. Men elbolag och försäkringsbolag var ganska generösa. Kabeln låg för grunt så den klarade inte normal dikning. Den skulle legat klart under dikesbotten men tjälen hade lyft den till ca 1 dm under marknivå på en kort sträcka. Tur att det inte blev någon brand eller personskada i alla fall!

Där ser man, men ganska ovanligt, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 11:56

Man var på en kabel vid grävning här hemma också... ena fasen gick och försvann under ett tag....var väldigt mysko felsökning här hemma innan det blev uppenbart att det var inkommande som låg och glappade på ena fasen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-11-07 16:43

400 V är en låg överspänning relativt 230 V så det är svårt att skydda sig mot. Överspänningsskydd går inte så lågt. En JFB ger inget som helst skydd. Ett nätövervakningsrelä bör fungera bra men kostar en slant.
https://www.elfa.se/sv/relaeer-och-stro ... L_05020402

400 V är också en låg överspänning för en apparat. De ska tåla 2.5 kV men då talar vi om korta åsköverspänningar. Det är de långa överspänningar som det handlar om här som knäcker apparaterna.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-07 18:13

Skit händer, även om det är ovanligt. I ett grannhus sprack nollskenan i huvudsäkringsskåpet. Spisen (intill diskbänken) blev strömförande när jord och nolla blev flytande. En hög med lampor och div apparater gick åt skogen (TV, dator mm). Inga personskador som tur var.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-11-08 01:52

BosseS skrev:De ska tåla 2.5 kV men då talar vi om korta åsköverspänningar.
Jag trodde det var 1,5kV. Det behöver inte va åskan som är källan. ...eller finns det två krav, för de två olika spänningsspikarna som brukar specas?

Angående nolla och så....

En kompis berättade häromdagen att när han var liten och hade lödkolven på i garaget (en längre tid på), så glödde den! Det visade sig vara 400V i garaget! Det hade varit rätt bra fjutt på kupevärmaren i bilen. Den slår ju av (och på) med termostat så den överlevde.

En kollega som flyttade in i begagnat hus tyckte strömmen va märklig. Mycke blink i lampor och så. Tidigare ägarna bekräftade att så var det. Efter felsökning visade det sig att inkommande PEN inte satt fast. Lite osäker nu, men jag tror inte den ens låg på rätt ställe. ...blev mycket bättre med den!

En annan föredetta kollega fick sig en rejäl stöt när han skulle fixa sladden på en ytterbelysning. Han hade brutit strömmen... och löst ut jordfelsbrytaren (lika bra passa på testa). Han var chockad över detta. Det visade sig vara felkopplad vid mätaren för fjärrvärmen. Riktigt klantig felkoppling av företagen med cert. Huvudbrytare+jfb av -> 400V i vägguttag och så!

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-11-08 20:25

2.5 kV gäller allmänt för uttag och andra kopplingspunkter i gruppledningar. Känslig elektronik kan ställa krav på en lägre nivå, 1.5 kV som då kräver ett extra överspänningsskydd (finskydd).
Kopplingsöverspänningar och jordfel i nätet kommer vanligen inte upp i dessa nivåer, men de är mer långvariga så kan fresta på av det skälet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-11-09 01:41

Aha, tack för förtydligande. Jag tänkte på apparater, så då stämmer allt.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2017-11-20 19:01

hifikg skrev:Har någon någonsin hört talas om en sådan olyckshändelse? Inte jag. Aldrig läst om det eller sett någon varning för sådant. Därför TROR jag att elnätet på ett eller annat sätt är skyddat mot sådant, om det ens är möjligt. TROR.

Ja det har jag. Ett tillfälle där det blev avbrott i nollan in från stolpen, men alla faser var kvar.
Ett tillfälle där nollan som matade en undercentral där skruven i nollplinten inte var dragen alls.

Första hos min dotter, andra där jag bor nu. Jag fick inga fel på något, men hos dottern rasade en mängd elektronik.
Elverket betalade alla kostnader för reparationer och nyköp av utrustning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-20 21:24

Hos mig hade den första ägaren av kåken dragit lysrör till en källare och kopplat nollan till jord.
När det installerades jordfelsbrytare efter många år så blev kåken mörk när man tände lyset i källaren.
Känns lite som "you had one job and failed" på youtube
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum