Moderator: Redaktörer
JM skrev:Finessen med 4 subbasar varav 2 baktill är att utnyttja interferens för att ta bort hörbara toppar och dippar i lyssningspositionen. Skillnaden i fas och amplitus ger rak tonkurva i lyssningspositionen.
Har aldrig sett att korrekt filtrerade subbasar kan lokaliseras i lyssningsrum. Det finns studier som påvisar lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inga i rum.
JM
JM skrev:Finessen med 4 subbasar varav 2 baktill är att utnyttja interferens för att ta bort hörbara toppar och dippar i lyssningspositionen. Skillnaden i fas och amplitus ger rak tonkurva i lyssningspositionen.
JM skrev:Har aldrig sett att korrekt filtrerade subbasar kan lokaliseras i lyssningsrum.
JM skrev:Det finns studier som påvisar lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inga i rum.
solhaga skrev:Subbasarna är placerade på "Kvarts bredd in i rummet och på kvarts höjd."
Johan_Lindroos skrev:Placering på halva rumshöjden skulle vara bättre., för att inte excitera fundamentalresonansen mellan golv och tak.
rajapruk skrev:Tarzan har provat CABS, och fick inte till det, vill jag minnas.
solhaga skrev:Två fram och två bak.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Två fram och två bak.
CABS kräver 4 fram och 4 bak. Minst. Det finns en formel för hur många som behövs, beroende på frontväggens storlek och woofer-storlek.
Som jag fattat det. Annars har du inte 1/4-placering från både väggar, golv och tak. Och det blir inte 1 homogen ljudvåg från frontvägg till bakvägg.
Jag tror också placering på mitten av rumshöjden vore bättre med bara 2 fram och 2 bak.
paa skrev:
Nån som vill diskutera "bakvägg"?
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Placering på halva rumshöjden skulle vara bättre., för att inte excitera fundamentalresonansen mellan golv och tak.
Det låter ju väldigt självklart, men jag har inte sett den rekommendationen tidigare. Finns det något aber?
IngOehman skrev:2. Två basar på främre väggen på 1/4 rumshöjd, och två på 3/4 rumshöjd (eller två på golvet därframme och två uppe vid taket därbak) ger dessutom OCKSÅ exitationsfrihet av halvvågsresonansen mellan golv och tak. Det behöver alltså inte spelar just i mitten, lika mycket över och under fungerar lika bra.
IngOehman skrev:...
Personligen så förespråkar jag att basar placerade långt bak i lyssningsrummet (om vi tar de fall där det alls är en bra ide) även bör placeras så högt upp som möjligt. Poängen med detta är att de kommer så sent som möjligt när man backar i rummet, och därför bibehålls upplevelsen att basen kommer framifrån.
...
Vh, iö
Belker skrev:Om man gör detta (fyra fram och två bak), men sitter säg en meter närmare bakbasarna, behöver man då inte ha delay på dessa?
Belker skrev:Jo, det blir ca 3ms, men får man effekten av minskad utsläckning då? Om man t.ex simulerar detta i REW ser frekvenskurvan mycket jämnare ut om man inte tar med delay, därav min fråga. Hur blir det i prakriken? Kompenserar man det faktum att bakbasarnas ljud når en först enbart med mer nivå framifrån eller måste man även delaya, och i så fall, åtnjuter man jämnare frekvensgång? REW antyder att så inte är fallet.
Belker skrev:IngOehman skrev:...
Personligen så förespråkar jag att basar placerade långt bak i lyssningsrummet (om vi tar de fall där det alls är en bra ide) även bör placeras så högt upp som möjligt. Poängen med detta är att de kommer så sent som möjligt när man backar i rummet, och därför bibehålls upplevelsen att basen kommer framifrån.
...
Vh, iö
Om man gör detta (fyra fram och två bak), men sitter säg en meter närmare bakbasarna, behöver man då inte ha delay på dessa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster