Vad är rätt pris på piP?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Vad är rätt pris på piP?

Inläggav eljulio » 2017-11-07 21:39

Halloj igen!

Tycker det går lite trögt om jag uttrycker mig försiktigt. Här är min annons: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207097

Ligger jag för högt i pris?

:)

Användarvisningsbild
BPM

Re: Vad är rätt pris på piP?

Inläggav BPM » 2017-11-07 21:48

Tycker snarare att det priset ligger i underkant av vad man brukar se för ett färdigbyggt par och definitivt när matchande stativ och kuddar följer med.
Hade jag haft pengarna nu hade jag köpt utan att blinka!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-11-07 21:51

BPM skrev:Tycker snarare att det priset ligger i underkant av vad man brukar se för ett färdigbyggt par och definitivt när matchande stativ och kuddar följer med.
Hade jag haft pengarna nu hade jag köpt utan att blinka!

Ok, jag får väl ha lite tålamod då... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-07 21:52

Tycker det är ett vettigt pris. Fast Ino piP är kanske inte så kända bland allmänheten? Alla hänger inte på faktiskt.se...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 21:54

RogerGustavsson skrev:Tycker det är ett vettigt pris. Fast Ino piP är kanske inte så kända bland allmänheten? Alla hänger inte på faktiskt.se...

...fast då får de ta mig fasen skylla sig själva.... :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-07 22:01

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Tycker det är ett vettigt pris. Fast Ino piP är kanske inte så kända bland allmänheten? Alla hänger inte på faktiskt.se...

...fast då får de ta mig fasen skylla sig själva.... :mrgreen:

Ja, eller så skyller dom på nå'n annan när dom ser vad dom har missat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-11-07 22:37

Hade de funnits nära någon av våra tre större städer så hade de nog varit sålda nu.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-11-07 22:50

Argh! Jag bor ju Kalmar. Tyvärr har jag noll kr i prylbudget just nu, dessutom drömmer jag om en Hegel H90 hela dagarna.

Jaja, en annan gång kanske.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-07 22:51

Anledningen kan ju vara att du är lite snål med info. Det viktigaste när man skall sälja något är att tala om vad det är och det gör man med text och foto. Du har inte skrivit vad det är för finish dvs man vet inte om det är hammarlack, handrollad latexfog eller genomfärgad fågelögonlönn. Ett foto är grundkrav för att jag alls ska bry mig om de flesta annonser om det inte endast finns ett utförande. Finns säkert fler som tycker likadant...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-07 23:16

Eller så är de inte så bra på riktigt, förutom då på Faktiskt. Jag tycker inte att de är bättre än annat för liknande peng och de kanske fler har kommit på och då är de inte lika lättsålda längre utanför den största fanklubben av märket.
Såg tex dessa http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207198 häromdagen, bättre burkar för samma peng.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-11-07 23:42

försök igen när folk nyligen fått lön.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2017-11-08 02:55

FBK skrev:

Eller så är de inte så bra på riktigt, förutom då på Faktiskt. Jag tycker inte att de är bättre än annat för liknande peng och de kanske fler har kommit på och då är de inte lika lättsålda längre utanför den största fanklubben av märket.
Såg tex dessa http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207198 häromdagen, bättre burkar för samma peng.

Jo men praktiskt, ej monitärt, får du väl jämföra de där med pi60 eller i28 eller något?
Små stativare köper man väl för att man behöver små stativare?

Till OP: utförande, färg är viktig för WAF, speciellt för små stativare - så lägg till bild.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-08 04:24

eljulio skrev:Halloj igen!

Tycker det går lite trögt om jag uttrycker mig försiktigt. Här är min annons: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207097

Ligger jag för högt i pris?

:)

Ingen bra annons, anser jag. TIPS: Du bör skriva ut varumärket Ino Audio. Nu kanske Ingvar Öhman har större igenkänningsfaktor. Då nämner du båda. Du bör också nämna nypris. Även träslag. När du köpt dem. Du bör även fila på anledningen till att du säljer högtalarna.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-11-08 08:58

Många sunda tips här. Jag var nog lite lat och trodde att det skulle gå av sig själv. Tack för synpunkter!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-08 12:26

Bagaget skrev:
FBK skrev:

Jo men praktiskt, ej monitärt, får du väl jämföra de där med pi60 eller i28 eller något?

Till OP: utförande, färg är viktig för WAF, speciellt för små stativare - så lägg till bild.

Helt fel, många köper så bra högtalare de har råd med. Har man ju sett tusen gånger genom åren att folk kulle vilja köpa något dyrare men det slutade med stativare till slut. Alla har inte en tjock plånbok, du verkar tro det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-08 12:40

Nu börjar det även finnas en hel del Guru ute begagnat för ca 6500kr. Rent design/utseendemässigt tycker jag piP står sig slätt mot tex Guru Junior. Men det är kanske inte alla som håller med förstås.
Mvh
Magnus

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-11-08 13:03

FBK skrev:
Bagaget skrev:
FBK skrev:Eller så är de inte så bra på riktigt, förutom då på Faktiskt. Jag tycker inte att de är bättre än annat för liknande peng och de kanske fler har kommit på och då är de inte lika lättsålda längre utanför den största fanklubben av märket.

Helt fel, många köper så bra högtalare de har råd med. Har man ju sett tusen gånger genom åren att folk kulle vilja köpa något dyrare men det slutade med stativare till slut. Alla har inte en tjock plånbok, du verkar tro det.

Det finns säkert dom som köper stativare för att dom inte har råd med golvare.
Själv köper jag stativare för att jag på något sätt, dock helt ovetenskapligt, gillar ljudet bättre.
Det kan säkert bero på rummet, men i så fall passar stativare mig bättre.

Har jag 50k att lägga ut så hade det nog med stor sannolikhet blivit stativare. Hade jag lagt ner mer så hade resultatet blivit det samma.
Jag väljer inte stativare för att dom är billigare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-08 14:01

ante_77 skrev:Det finns säkert dom som köper stativare för att dom inte har råd med golvare.
Själv köper jag stativare för att jag på något sätt, dock helt ovetenskapligt, gillar ljudet bättre.

Har jag 50k att lägga ut så hade det nog med stor sannolikhet blivit stativare. Hade jag lagt ner mer så hade resultatet blivit det samma.

En högtalare avsedd för stativ kostar inte mindre än en motsvarande golvhögtalare, inte om man räknar in kostnaden för ett bra stativ.

Men visst är utseendet viktigt, inte bara som WAF utan generellt för köparna. Så man ska nog ha med bild och beskrivning i en annons.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-11-08 14:03

I det här fallet säljer jag komplett, dvs. med stativ och sd-kuddar. Därför bör man nog jämföra på det sätt också... ? Ska ända på annonsen idag, dvs. fota och beskriva lite mer.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-08 14:57

Jag gav 6500 för min fula piP, alltså bara rollad svart finish som inte såg kul ut alls. Det visade sig att dom var felkopplade o ena basporten inte var helt tät sen också. Så där har du kanske en liten riktlinje om priset :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-11-08 15:09

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:Det finns säkert dom som köper stativare för att dom inte har råd med golvare.

En högtalare avsedd för stativ kostar inte mindre än en motsvarande golvhögtalare, inte om man räknar in kostnaden för ett bra stativ.

Men visst är utseendet viktigt, inte bara som WAF utan generellt för köparna. Så man ska nog ha med bild och beskrivning i en annons.

/ B

Nja, jag är enig i det du skriver.
Dock så verkar det som att FBK menar att man köper stativhögtalare för att golvhögtalare är för dyra.

Jag själv är dock inte enig med det FBK påstår då jag föredrar stativare (rent generellt) i de rum jag lyssnar på.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-08 15:14

ante_77 skrev:
FBK skrev:
Bagaget skrev:Jo men praktiskt, ej monitärt, får du väl jämföra de där med pi60 eller i28 eller något?

Det är ingen tumregel, visst finns det undantag. Men oftast så köper folk så mycket burk som möjligt för pengen. Och ofta så tar inte en golvare mer plats än en stativare, men här finns det också undantag.
För egen del så tror jag att varför dessa piP är svårsålda beror på att det finns mer begagnade Guru som bara kostar lite mer och se klart bättre ut, så begagnat marknaden för piP har försämrats då de kostade mer för några år sedan. Man ser ju inte alls samma prissänkning på pi60 utan där är marknaden mer stabil.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-11-08 16:11

FBK skrev:
ante_77 skrev:
FBK skrev:Helt fel, många köper så bra högtalare de har råd med. Har man ju sett tusen gånger genom åren att folk kulle vilja köpa något dyrare men det slutade med stativare till slut. Alla har inte en tjock plånbok, du verkar tro det.

Det är ingen tumregel, visst finns det undantag. Men oftast så köper folk så mycket burk som möjligt för pengen. Och ofta så tar inte en golvare mer plats än en stativare, men här finns det också undantag.
För egen del så tror jag att varför dessa piP är svårsålda beror på att det finns mer begagnade Guru som bara kostar lite mer och se klart bättre ut, så begagnat marknaden för piP har försämrats då de kostade mer för några år sedan. Man ser ju inte alls samma prissänkning på pi60 utan där är marknaden mer stabil.

Så mycket burk för pengen som möjligt.
Ja, då borde man väl köpa golvare om du frågar mig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-08 20:51

Priset för piP i industrilack, askfaner svart, är 7600 i monteringssats. Då får man nya piP och vet hur de är monterade. :)
Jag köper nog hellre nya faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-11-08 21:07

Jag tycker det känns som att Ino audio högtalare ligger ute längre för försäljning nu än för några år sedan. Marknaden är mättad?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-08 21:31

sprudel skrev:Priset för piP i industrilack, askfaner svart, är 7600 i monteringssats. Då får man nya piP och vet hur de är monterade. :)
Jag köper nog hellre nya faktiskt.

aha, ja då är det inte svårt att förstå att de är svårsålda för de pengar som de ligger ute för. Och särskilt med tanke på att det jag skrev tidigare att Guru är mycket snyggare och det är fler än någonsin villiga att betala mer för, för dem exen som kommer ut på begagnat marknaden försvinner fortare än piP.Såg en på blocket idag som begärde 5500kr (och den annonsen var gammal) för ett par i svart askfaner, det är nog snarare där prislappen numera bör ligga som max. Tråkigt för säljarna och roligt för dem som vill ha Ino ljud då priserna nu sjunker.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-11-08 21:49

Uppdaterad annons. Då får vi se om det nappar den här gången.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207569

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-08 22:48

eljulio skrev:Uppdaterad annons. Då får vi se om det nappar den här gången.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=207569

Jättesnygga ju!
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-09 02:45

Nu är ju smaken som baken såklart, men jag tycker att ett par välbyggda piP är ganska så mycket snyggare än Guru. Den senare så ut som nån modern hipster-pryl, medans piP ser ut som ett par vanliga små snygga högtalare. Undantaget är väl diskantelementet som är snyggare på Gurun.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-09 02:54

Jag tycker apropå smaken och baken att piP är en av världens minst attraktiva högtalare, till utseendet :)
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Köpråd