Svante skrev:Bill50x skrev:... en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz...
Hur 17 gör man för att av misstag råka trycka § i stället för 5?
Det kan man ju undra, jag fick leta ett tag innan jag hittade tecknet...
/ B
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Bill50x skrev:... en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz...
Hur 17 gör man för att av misstag råka trycka § i stället för 5?
Perfector skrev:Att ingen bemött mitt senaste inlägg känns lite trist.
RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?
Då blir det en metallmatris istället för första lacken om jag fattat det rätt.
Resten är nog att man gör en moder som man pressar på eller om man ska göra stora volymer går vidare enligt ovan
Laila skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?
Då blir det en metallmatris istället för första lacken om jag fattat det rätt.
Resten är nog att man gör en moder som man pressar på eller om man ska göra stora volymer går vidare enligt ovan
Du kan knappast pressa från en moder . . . i varje fall inte om du tänkt dig att få en skiva
som går att spela på en vanlig grammofon . . . utan ett steg till krävs nog för detta . . . typ.
Laila skrev:Tänk gärna efter en gång till . . . typ.
Laila skrev:Nu verkar det likna tidigare missuppfattningar från din sida . . .![]()
Lacket är lacket å fadern är den metallmatris som du får/gör från lacket.
Av fadern får du sedan en eller flera modermatriser som man i sin tur gör
s.k. stampers från . . . typ.
Laila skrev:I så fall så skulle det välan inte kunna existera flera mödrar från samma press eller ?
Jag har vinylpressar från både moder 1, 2 å 3, tror jag bestämt . . . typ.
Edit: jag ser att du ändrat dig darkg.
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Perfector skrev:BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Stort tack.
Men nu glömde du sonen och dottern (matrisen) enligt bilden jag la in.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet
darkg skrev:Perfector skrev:BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Stort tack.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet
Nu är du motsagd så pass att du får överväga möjligheten att du har fel.
Perfector skrev:darkg skrev:Perfector skrev:Stort tack.
Sen 1000 ex per matris?
Varför, han säger ju att lacken blir fadern.
Av den görs en moder.
Förr med masspressning gjordes sedan en son och av den en dotter.
Man kunde gör flera söner och av varje son 10 nya döttrar.
Om du tittar på filmen i länken så förstår du att man inte pressade direkt från modern då proceduren att tillverka en ny lack är tidskrävande och tid är pengar.
Jag viker inte en tum eftersom jag jobbade På EMI när det begav sig.
Att man gör annorlunda idag med små serier för entusiaster ändrar inte på någonting.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4
darkg skrev:Perfector skrev:darkg skrev:
Varför, han säger ju att lacken blir fadern.
Av den görs en moder.
Förr med masspressning gjordes sedan en son och av den en dotter.
Man kunde gör flera söner och av varje son 10 nya döttrar.
Om du tittar på filmen i länken så förstår du att man inte pressade direkt från modern då proceduren att tillverka en ny lack är tidskrävande och tid är pengar.
Jag viker inte en tum eftersom jag jobbade På EMI när det begav sig.
Att man gör annorlunda idag med små serier för entusiaster ändrar inte på någonting.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4
Alla säger att lacken (positiv) kopieras till en fader (negativ), utom du som säger att lacken är fadern. Sen moder och stamper, precis som på din bild. Som ett slags typfall.
Alla menar att stampern håller ca 1000 skivor utom du som säger ca 10000.
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......
Laila skrev:BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......
Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.
Laila skrev:BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......
Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Hur många ex man kan pressa på varje stamper varierar men runt 1000 ex, ge och ta ett par hundra
Vid Direct Metal Mastering (DMM) graveras ett kopparlager som efter att ha processats bla i ett salt och nickelbad direkt ger stampern.
DMM sägs ha flera fördelar så som att vara mer precis vid höga frekvenser, ge bättre signal-to-noise ratio och en möjlig längre speltid. Dessutom ger en gravering fler stampers än vid gravering i lack. Lack har i sin tur sina fördelar i möjligheten att gravera de låga frekvensernas breda, djupa spår bättre.
Inte bara metoden, och delvis resultatet, skiljer de både metoderna åt. Hur man väljer att mastra en DMM skiljer sig något ifrån hur ett album som ska graveras traditionellt mastras med anledning av de båda metodernas respektive för och nackdelar. I dag finns bara DMM-gravermaskiner i Europa och några av de stora presserierna använder dom flitigt
Perfector skrev:Laila skrev:Nu verkar det likna tidigare missuppfattningar från din sida . . .![]()
Lacket är lacket å fadern är den metallmatris som du får/gör från lacket.
Av fadern får du sedan en eller flera modermatriser som man i sin tur gör
s.k. stampers från . . . typ.
Nej lacken är fadern.
Där backar jag inte en tum.
Fan, jag har ju jobbat på emi och sett deras presserier samt fåt flera lektioner om vad dom gör.
skulle dom ha lärt ut fel?
Jag har dessutom pryat på ett annat presseri och där sa man samma sak.
Fader, moder, son och dotter (matris)
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en negativ fader som ger den positiva modern som i sin tur blir stampern.
Hur många ex man kan pressa på varje stamper varierar men runt 1000 ex, ge och ta ett par hundra
Vid Direct Metal Mastering (DMM) graveras ett kopparlager som efter att ha processats bla i ett salt och nickelbad direkt ger stampern.
DMM sägs ha flera fördelar så som att vara mer precis vid höga frekvenser, ge bättre signal-to-noise ratio och en möjlig längre speltid. Dessutom ger en gravering fler stampers än vid gravering i lack. Lack har i sin tur sina fördelar i möjligheten att gravera de låga frekvensernas breda, djupa spår bättre.
Inte bara metoden, och delvis resultatet, skiljer de både metoderna åt. Hur man väljer att mastra en DMM skiljer sig något ifrån hur ett album som ska graveras traditionellt mastras med anledning av de båda metodernas respektive för och nackdelar. I dag finns bara DMM-gravermaskiner i Europa och några av de stora presserierna använder dom flitigt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster