Moderator: Redaktörer
odysse skrev:de later ju inte bra , mina öron har blivit känsligare i det området med åren dessutom och högre känsligehtet där är det sista jag vill ha ,
- vad ska jag göra ?
odysse skrev:enklast är ju att separera filtrena och köra med två förstärkare och mini DSP men jag är nyfiken å testa utan den ,
finns det program att använda för att simulera filtret , eller någon filterguru här som vet vad som behöver ändras ?
odysse skrev:planen var mäta dom , vad är att rekomendera för det ? jag har en ECM8000 mic jag köpte för att pröva autoalign på mitt Behringer DCX2496 filter
odysse skrev:tackar och bockar för svaren !
angående hörseln så är det nog tinnitus gissar jag efter att misshandlat öronen i många år , porslin och metall skrammel får mig att stoppa fingrarna i öronen idag ..
odysse skrev:verkar finnas mycket att fundera på , tur att jag frågade innan jag byggde dom ..
odysse skrev:angående simuleringen av frekvenskurvan så är den gjord med 20 L lådloym , med 30-45 Liter som är fallet så hamnar -3db runt 100 hz ,
om inte något filtret påverkar botten negativt dessutom ?
odysse skrev:jag byter inte bort några horndäremot så hamnar Faital hornen i dom här lådorna ,
jag har aldrig mätt nånting men jag har lyssnat på båda fram å tillbaka några månader , ibland med en på varje kanal ,
om jag ska försöka beskriva hur jag upplever att den här kombinationen låter hos mig :
SEOS låter mjukare å mindre hornaktigt , symbaler framträder mkt tydligare , men samtidigt är dom lite tråkigare å tillbaka dragna vid jämförelse ,
är mera som att lyssna i hörlurarar med Faital hornet å gitarrer å röster blir ännu bättre
vid hårdrock å skränigare musik på hög ljudnivå blir faital jobbigare och man måste justera frekvensgången , jag tror att drivern som faller i verkningsgrad under
2000 hz gillar det längre längre Faitalhornet , med ett riktigt filter kan det säkert bli annorlunda , om någon har tid och lust att räkna om det mest uppenbara som behövs ändras i filtret så är jag tacksam och betalar gärna ochså en slant för jobbet .
odysse skrev:mick är en behringer ecm8000 , och den verkar ha en kalibreringsfil att ladda ner ser det ut som
odysse skrev:-diskanten är 140 cm från golvet och lådorna är tiltade framåt så jag får dom " i öronhöjd " när jag sitter i soffan ca 3.5 m bort (kolla bilden i tråden så ser du hur dom står)
odysse skrev:- jag har bara hållit i micken och riktat den mot mitten på lådorna och prövat på lite olika avstånd - ett stativ är kanske att föredra ?
odysse skrev:- har bara mätt den ena kanalen
odysse skrev:hur kan jag justera impulsvaret ? ursäkta jag är helt ny på det här
odysse skrev:-hur gör jag för att mäta båda kanalerna samtidigt ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster