DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Liten sammanfattning

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 20:57

Först var jag på HIFI-kit. Lyssnade på HFLS-1 samt köpte en DX25TG05-04.
HFLS föll mig inte riktigt i smaken, och jag betvivlar att baffeldesignen ihop med delningsfilret är optimalt (bara efter att ha lyssnat).

Hur som, en av 4 liters bitarna till LEGO:t förseddes med ett 104 mm hål för att passa 1" diskanter. För tillfället sitter där DX25TG05-04, men SEAS H534 passar i samma hål.

Fram med dyr-mikrofonen, ½" B&K, samt en Svante utrustad med Svanteprogram.

Svantes mätprog. i realtid är mycket trevlig för att kolla responsen off axis. Körde runt mikrofonen +- 30 grader i många riktningar och frekvenskurvan är nästan helt fri från nollställen. Mycket trevligt :)

Dist mätningen visar på att dist. ligger under hörtröskeln vid 100 dB ljudtrycksnivå @ 30 cm.

Eftersom LEGOT är ett LEGO så kan man flytta diskanten, även detta mycket trevligt, även om det inte är helt steglöst.
Diskanten är förflyttad 3.5 cm från mittlinjen i sidled på baffeln efter några snabbsimuleringar i BASTA.
BASTA bilden av baffeln ovan stämmer således överens med mätuppställningen.

Man kan ana att DX25TG05-04 har en uppbrytning vid 20 kHz som den mjukt bryter upp till. Detta syns också från simulerad kurva/uppmätt kurva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-31 21:04

Morello skrev:8O Har du gjort ett nytt program för distmätning? :D

:lol:

Nä. Ja. Alltså, åkejrå, jag har väl det. Men det är inget bra. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 21:09

iffe skrev:Jag är lite sugen, men jag vet inte riktigt vad du/ni kräver eller förväntar av en. Jag har ju en del begränsande faktorer för mitt byggande.

Ingenting, förutom intresse. Projektet är ju publikt. Jag ska tona ner html sidorna lite - CV namn mm utgår.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-31 21:09

Svante skrev:

När är du klar så att det är bra? :) Å glöm inte 24 bitars upplösning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lilltroll

Mera diskanter

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 21:13

Nu sitter Seas H625 25TFFN/QG

Bild

samt Peerless 53-NDT-811435

Bild

fast i 2 liters LEGO biten. Spännande !

Har en EPS diskant oxå att jämföra med :)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 21:22

Haakan_W skrev:
lilltroll skrev:Är sugen på att prova

Peerless-vline DX25TG05-04 också!

nej inte denna den låter illa när man vrider på juh

I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-31 21:33

lilltroll skrev:
Haakan_W skrev:
lilltroll skrev:Är sugen på att prova

Peerless-vline DX25TG05-04 också!

nej inte denna den låter illa när man vrider på juh

I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?

sant iofs hfls-1 har jag bara hört den i...kanske blir bättre med högre delning

Användarvisningsbild
lilltroll

Mera dist mätningar

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 22:47

Här kommer en till distmätning på Peerless 53-NDT. Även här ca 100dB @ 30 cm

Diskanten har den otacksamma uppgiften att sitta mitt i baffeln. Därför den ripplande frekvensgången. Svarta kurvan åker upp och ner.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Mera dist mätningar

Inläggav Svante » 2006-01-31 22:58

lilltroll skrev:Här kommer en till distmätning på Peerless 53-NDT. Även här ca 100dB @ 30 cm

Det var ju inte så illa det heller. Nu blev jag glad.

Undrar om 90 dB @ 1m är mycket eller lite...? Det är ju inte så långt under maxeffekt för diskanten, så det borde vara ganska starkt, tycker man.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-31 23:01

Vad kul med distmätningar av diskanter, har ni nån horndiskant så man kan se om den ger den hemska kompressionsdistorsionen redan vid 90 dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-31 23:06

Nä, horn har vi nog inga på hyllan, har du sett nåt, lilltroll? Det ska vara nåt gammalt stenåldersskelett, då.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 23:06

Och så nästa diskant!

Exakt samma spänning från förstärkaren. Den här sitter dock inte på baffelns mitt utan är flyttad i sidled.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-31 23:07

Svante skrev:Nä, horn har vi nog inga på hyllan, har du sett nåt, lilltroll? Det ska vara nåt gammalt stenåldersskelett, då.

HIFI-kit säljer ut Piezo-horn för 30 kr. Själva hornet igår dock ej.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-31 23:15

lilltroll skrev:Och så nästa diskant!

Exakt samma spänning från förstärkaren. Den här sitter dock inte på baffelns mitt utan är flyttad i sidled.

Nämen håll nivån konstant i stället! Men kanske känsligheten är ungefär samma, så det inte spelar någon roll? Intressant, mer dist, framförallt tredjeton.

Edit: ja känsligheten är ju samma, det ser man ju på översta kurvan. Någorlunda, iaf, det är ju olika baffelsteg, så det är lite svårt att säga.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-01 00:08

lilltroll skrev:
Svante skrev:Nä, horn har vi nog inga på hyllan, har du sett nåt, lilltroll? Det ska vara nåt gammalt stenåldersskelett, då.

Nejnej, inget sånt, ett riktigt kompressionshorn ska det vara, typ Altec, JBL eller TAD.
Jag har nog ett gammalt Altec i skrubben när jag tänker närmare på saken, om nån vill mäta lite distorsion på den?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-01 00:59

paa skrev:
lilltroll skrev:

Nejnej, inget sånt, ett riktigt kompressionshorn ska det vara, typ Altec, JBL eller TAD.
Jag har nog ett gammalt Altec i skrubben när jag tänker närmare på saken, om nån vill mäta lite distorsion på den?

Om du lägger det på mitt skrivbord sär det snabbt mätt.

Jag skulle vilja mäta Seas H534 med samma betingelser, men det kommer bli ett hål i plånboken om jag fortsätter så här :?

Till bas/mid, vem säljer lämpliga kandidater med 18 cm korg.
HIFI-kit har inte CA18RLY/H1217

Vi kan ju prova två olika element i alla fall!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-01 01:02

Svante skrev:
lilltroll skrev:Och så nästa diskant!

Nämen håll nivån konstant i stället! Men kanske känsligheten är ungefär samma, så det inte spelar någon roll? Intressant, mer dist, framförallt tredjeton.

Edit: ja känsligheten är ju samma, det ser man ju på översta kurvan. Någorlunda, iaf, det är ju olika baffelsteg, så det är lite svårt att säga.

Vad är trycknivån då? Baffelsteget gör ju att det far upp och ner. Har ingen bra referenspunkt.

Är det inte bättre och ange vilket elektrisk spänning man tillförde. Sedan kan man räkna om det SPL/1m

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 01:10

lilltroll skrev:Sedan kan man räkna om det SPL/1m

Ja, men inte hur mycket dist det var vi någon annan nivå. Då blir ju inte mätningarna jämförbara. Nu blev de ju inte de ändå eftersom baffeln var olika, men det spelar nog ingen jätteroll i detta fallet.

Det är svår det där med olinjära system, fötterna rycks liksom undan... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-01 01:16

Jag har nån H534 i skrubben nånstans...
Kommer du till mässan?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-01 01:21

lilltroll skrev:Till bas/mid, vem säljer lämpliga kandidater med 18 cm korg.

Jag köpte mina CA18RLY ifrån HIFI-kit förra sommaren och de finns med i katalogen men inte på hemsidan, 575kr/st vill de ha för dem.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-01 01:23

lazyworm skrev:Själv har jag rpecis bytt ut en av de nyare Seasdiskanterna som var relativt junkig på flera punkter mot en Seas T25CF003, jag hoppas det kommer göra stor skillnad.

Var det H1318 som du tyckte var junkig och på vilket sätt var den dålig om man får fråga?

Användarvisningsbild
lilltroll

CA18RLY

Inläggav lilltroll » 2006-02-01 01:38

AndersJ skrev:
lilltroll skrev:Till bas/mid, vem säljer lämpliga kandidater med 18 cm korg.

Jag köpte mina CA18RLY ifrån HIFI-kit förra sommaren och de finns med i katalogen men inte på hemsidan, 575kr/st vill de ha för dem.

Ja, det verkar stämma !

Bild

Är du nöjd med elementet ???

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-01 02:13

AndersJ skrev:
lazyworm skrev:Själv har jag rpecis bytt ut en av de nyare Seasdiskanterna som var relativt junkig på flera punkter mot en Seas T25CF003, jag hoppas det kommer göra stor skillnad.

Var det H1318 som du tyckte var junkig och på vilket sätt var den dålig om man får fråga?

Den har för hög distorsion och väldigt hög riktningsverkan vilket gör att den faller av realtivt tidigt när man kommer ifrån högtalaren en bit (och offaxis).

Det är väldigt stor skillnad mot ett par olika andra diskanter jag jämfört den med men jag hoppas att mina nya som anländer i nästa vecka kommer råda bot på det :)

Användarvisningsbild
lilltroll

Scanspeak

Inläggav lilltroll » 2006-02-01 08:44

Haakan_W skrev:vad är det för fel på 9700? för dyr eller?

Vad tror du om den här ?

http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/ss/D3004_660000.pdf

Användarvisningsbild
Lazyworm

Re: Scanspeak

Inläggav Lazyworm » 2006-02-01 11:37

lilltroll skrev:
Haakan_W skrev:vad är det för fel på 9700? för dyr eller?

Vad tror du om den här ?

http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/ss/D3004_660000.pdf

Den ser ju kanonbra ut, har den samma låga dist som 9700an eller ännu lägre så är det ju en riktig pärla.

Hur mycket kostar den?

Användarvisningsbild
AndersJ

Re: CA18RLY

Inläggav AndersJ » 2006-02-01 14:20

lilltroll skrev:Är du nöjd med elementet ???

Jag har ju inte så mycket att jämföra med och disten har/kan jag inte mäta, men lyssnar man på elementet så uppfattar jag det i alla fall som att distorsionen är låg. Frekvensgången verkade stämma bra överens med kurvan på SEAS hemsida och för att vara ett så litet element tycker jag att det är förvånansvärt bra bas i det och det låter inte illa på något sätt även när det får slå långt. Givetvis blir det ingen mangelbas men det bör man väl inte förvänta sig heller. Jag tyker nog att spridningen är lite dålig men det går ju att påverka i filtret, nu delar jag de kanske lite högt, ca 3000Hz tror jag att jag hamnade vid. Så på det hela taget är jag nöjd och funderar på att skaffa två till för att köra med två element i varje låda, som det är nu med baffelstegskompenseringen så känns det som om känsligheten blev lite låg.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-01 14:24

Scan-Speak D3004/6600 kostar 2180NOK hos Eltek i norge.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 18:16

Morello skrev:
Svante skrev:

När är du klar så att det är bra? :) Å glöm inte 24 bitars upplösning. 8)

Ja, jag har dessvärre alltid rätt verkar det som... 8) 8O :lol:

Programmet är inget bra. Det underskattar distorsionen, men det är ju ett experiment, fortfarande. Man kan alltså inte säga att högtalare a har y % distorsion vid frekvensen z, däremot kan man jämföra högtalare a med högtalare b eftersom vi har mätt på precis samma sätt.

LITA ALLTSÅ INTE PÅ ABSOLUTNIVÅERNA FÖR DISTORSIONEN I GRAFERNA!

Anledningen till att programmet underskattar disten är att det mäter med svep. När deltonerna rör sig breddas de en aning och när de gör det så blir de lägre samtidigt. Eftersom andra deltonen rör sig dubbelt så fort som första, så sjunker topphöjden mer på den. Distorsionen underskattas. :cry: Man måste svepa långsamt. Riktigt långsamt, för att det ska bli någorlunda vettigt.

Ju mer jag pysslar med detta, desto svårare verkar det. Vi får se om det blir användbart i slutänden, men klart är att graferna är intressanta, bara man får dem att visa rätt. De säger rätt mycket om olika brister i högtalarna.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-01 18:56

Jag tycker det verkar vara ett riktigt trevligt program och har man bara mätning på ett referens element som man vet 2a och 3e tonen på och jämför den med siffrorna ditt program ger vid en viss svephastighet så ligger man ju säkert nära sanningen.

Jag vet inte om du sett det programmet som Isidor gjort i Matlab?
Söker du på Adire Maehlstrom eller tumult här på forumet så kommer du hitta några svepningar och inmätningar av 2a + 3e ton med det programmet.
Han kanske kan ge några tips också ifall du undrar över något.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 21:37

lazyworm skrev:Jag vet inte om du sett det programmet som Isidor gjort i Matlab?

Jo, jag har sett kurvorna här på faktiskt och hade någon kort debatt med honom om dem. Jag hade nog inte börjat labba med detta om jag inte hade sett de graferna. De är förbaskat informativa.

Men det är som sagt många klurigheter som behöver lösas. :cry:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum