FRD och ZMA filer Högtalarelement!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

FRD och ZMA filer Högtalarelement!

Inläggav dewpo » 2017-11-13 17:48

Jag märkte för ett tag sedan att Dayton Audio är så generösa att de publicerar både FRD och ZMA filer med mätningar på deras element på hemsidan.
Mätningarna är gjorda i oändlig baffel. Så att man kan simulera direkt utan att mäta själv först!

exempel RSS390HF-4 i 300 liter Basreflex @ 18.6 Hz
SuB.jpg
SuB.jpg (20.51 KiB) Visad 478 gånger

Viaston har liknade filer till sin element men sen känner jag inte till fler tillverkare som erbjuder,
Men jag tror det finns databaser innehållande fler tillverkare på andra ställen i nätet...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: FRD och ZMA filer Högtalarelement!

Inläggav Cortado » 2017-11-13 18:32

dewpo skrev:Jag märkte för ett tag sedan att Dayton Audio är så generösa att de publicerar både FRD och ZMA filer med mätningar på deras element på hemsidan.
Mätningarna är gjorda i oändlig baffel.

Mjaa..

Det där stämmer ju inte helt i alla fall. Låt oss säga att du ska bygga en tvåvägare och laddar ner databladet för en diskant du vill använda. Diskanten är uppmätt i en oändlig baffel men du kommer inte ha en oändlig baffel, du kommer ha en "ändlig" baffel som har en låda med vissa dimensioner - kort sagt; det är alltså inte samma tonkurva längre.

Frågar du mig så bör principen vara att du ser att den av tillverkaren uppmätta tonkurvan ser lovande ut, du skaffar elementet, bygger en prototyplåda för dina element och mäter upp varje element för sig i den lådan - sen kan du ser hur du ska gå vidare - behöver du göra någon anpassning för lådan innan du gör något med filter så vet du det när du mätt den i din specifika låda. Ändringarna kan röra sig om C-C-avstånd eller avstånd i djupled mellan elementen, formen på baffeln, placeringen av elementet på baffeln etc.

En subwoofer är lite av en annan femma, där påverkar ju inte lådans form tonkurva, spridning (på samma sätt) eftersom det handlar om så låga frekvenser (långa våglängder).

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-11-13 18:46

Men vissa program kan räkna om från oändlig baffel till valda dimensioner på låda, Hur bra det stämmer låter jag var osagt!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-11-13 19:11

dewpo skrev:Men vissa program kan räkna om från oändlig baffel till valda dimensioner på låda, Hur bra det stämmer låter jag var osagt!

Låter svårt men jag låter mer än så vara osagt. :)

Återgå till DIY-forum