Moderator: Redaktörer
HenrikE skrev:Det är verkligen kul att se att mitt lilla skript kommer till användning i ett riktigt projekt
Jag blev lite inspirerad att lägga till en plott av spridning beroende av frekvens, tänkte att det kunde vara användbart kanske.
Snabbt exempel, vertikal spridning från en 30cm hög dipol:
Nya versionen finns på github: https://github.com/HEnquist/RadiationPatternCalculator
darkg skrev:Jag använder inte skriptet själv, men undrar... skulle det vara onödigt jobbigt att visualisera spridningen i 3-d?
solhaga skrev:Toppen Henrik!
Skönt att slippa ta fram alla delsimuleringar.
rajapruk skrev:Precis så är det jag vill se det, som ett Arta Directivity Sonogram.
solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.
solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?
L_arc = 5; %m, distance to arcs
HenrikE skrev:solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.
Ja det är ju det logiska sättet att ha det. Men just nu är det alltså inte så, sorry!solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?
Den räknar ut ljudtrycket i punkter längs en båge med radien 5 meter. Du kan ändra avståndet på rad 249:
- Kod: Markera allt
RogerGustavsson skrev:Dina senare bildlänkar tar arbetsgivarens Internet-spärrfilter hand om...
solhaga skrev:HenrikE skrev:solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.
Ja det är ju det logiska sättet att ha det. Men just nu är det alltså inte så, sorry!solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?
Den räknar ut ljudtrycket i punkter längs en båge med radien 5 meter. Du kan ändra avståndet på rad 249:
- Kod: Markera allt
Så mina slutsatser ovan är felaktiga?
Skall jag ändra L_arc till avståndet från elementet till lyssningspunkten?
Hur skall jag tolka då plottarna för att få reda på simulerad sweetspotstorlek?
solhaga skrev:solhaga skrev:
Jag ser ingen skillnad på plottar gjorda med L_arc = 5, 3,1 respektive 10 meter
HenrikE skrev:solhaga skrev:solhaga skrev:
Jag ser ingen skillnad på plottar gjorda med L_arc = 5, 3,1 respektive 10 meter
Nej nej, dina slutsatser är rätt! Det som ändras när du ändrar avståndet är bara hur nära högtalaren den räknar, alltså om du vill räkna i närfält eller fjärrfält eller nånstans däremellan. Det kan mycket väl vara så att 3,1 meter redan är tillräckligt stort för att du ska vara i fjärrfältet, och då gör det ingen skillnad om du ökar det mer.
HenrikE skrev:solhaga skrev:Tur att mina membran är plana då!
Detta fel gäller väl bara för de nya direktivitetsplottarna?
Nej tyvärr inte, det är samma funktion som anropas för allting..
solhaga skrev:Ok, vad bra att du hittade felet i alla fall.
Får dra ner från GitHub i varje fall innan jag tittar på baselementen då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster