Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-10-24 17:08

Ja, det är hårdast.

Jag lutar åt Tesla-fonten, skriven enbart som försänkt relief, ingen färg.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-06 09:38

Denna som fyllning av sluten låda funkar?
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... tore_stock

Jag har sett den nämnas av andra.

Känns mycket trevligare att jobba med än glasfiber eller stenull.

(målet med dämpningen är att sänka lådans Q så mycket som möjligt, dvs göra den "större", samt att dämpa interna stående vågor).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-06 11:40

Vi har ju den eminenta tråden där allram moffar :)

viewtopic.php?f=10&t=40658&hilit=moffar
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-11-07 10:01

Har själv god erfarenhet av denna.
Medlem i MEK

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-08 18:18

Då blir det jysk. Köpt två stycken.

Lådorna är klara och lackade nu, enligt uppgift. Ska hämta dem i nästa vecka!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-15 17:55

Min fru arbetar i en godsterminal, och bor i en godsterminal.
BE0D8277-AA94-498D-AF6C-B22973264777.jpeg
BE0D8277-AA94-498D-AF6C-B22973264777.jpeg (1.67 MiB) Visad 9521 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-15 21:42

Peter Steindl, appropå de 7 frågorna jag skickat till dig i PM... :)

Såhär ser den ekofria spridningen ut på min woofer.
EDS JBL 1501FE_Page_13.jpg
EDS JBL 1501FE_Page_13.jpg (169.94 KiB) Visad 9474 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-16 01:02

Nedan är dina 7 frågeställningar. Du får mer utförligt svar i mail. Jag svarar här kortfattat.
Rajapruk skrev:1. Delning 650Hz LR8 mellan woofers och horn. Om det är lågt nog för mitt avstånd till sidoväggar för woofers är jag osäker på. Borde funka kan jag tycka. Min väggar är ”mjuka” också. Gips.

2. Mina två woofers i höjdled kan ”smeta ut” problemet med skadliga reflexer från golv/ tak. Kanske.

3. Två woofers som är lite olika långt inskjutna i hörnet och tidskompenserade (som tillsammans spelar problemområdet 100-300Hz ) kan smeta ut de problemen. Frågan är hur mycket skillnad i avstånd från hörnet som behövs....

4. Dämpning bakom högtalaren, på sidorna och ovanpå kan hjälpa till. Frågan är bara hur mycket som kommer behövas... hela vägen upp till tak och hela högtalarens fotavtryck?

5. Lufttätning mellan högtalaren och väggar skulle kunna hjälpa till? Blir min frontbaffel en ”vägg” då, eller går ljudet genom den ändå tro?

6. Övergången horn till vägg behöver jag kanske laborera med. Jag har tänkt dämpning till att börja med.

7. Jag har inga större problem med rumsresonanser idag, det känns som en framgångsfaktor i detta.

1. Jag tror du kan få första destruktiv interferens kring 150-200 Hz.

2. Det är inte säkert att resultatet blir som man först kan tänkas tro.

3. Jag har ingen erfarenhet av en sådan lösning, men hur stor tidskompensering hade du tänkt? En elektronisk tidskompensering blir inte lika i olika akustiska riktningar.

4. Det är svårt att ge ett bra och entydigt svar. Min erfarenhet av dämpning på närstående väggar när högtalaren är väggplacerad är att det är både ris och ros. Själv är jag inte så förtjust i dämpning av väggreflexerna kring högtalare och vägg.

5. Den här frågan får du utveckla lite. Din frontbaffel är en vägg men så är alla väggar på högtalarhöljet. Mellan högtalare och vägg blir det resonans i kaviteten. Det kan bli som en kvartsvågspipa. Där kan det vara läge med dämpmaterial.

6. Det bör provas ut med mätning och lyssning. Vissa saker kan bli bättre och andra sämre. Hörseln integrerar och prioriterar.

7. Hörnplacering av basar kan ge nya problem som man först kanske inte tänkt på.

Mätning eller simulering ger bästa svar på dina frågeställningar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-16 01:42

Danke!
På 3 har jag spekulerat i en elektronisk delay som motsvarar avståndsskillnaden från frontbaffeln på respektive woofer till lyssningspositionen. Så att den första ljudvågen (direktljudet) från dem anländer samtidigt till lyssningspositionen, men att SBIR från bakåt i hörnet från respektive woofer anländer vid olika tider, och påverkar olika frekvenser, i lyssningspositionen.

5. Det är nog inte praktiskt möjligt ändå att "lufttäta" för mig, så ja, min plan är att ha dämpning mellan högtalaren och sidoväggarna.

7. Jag har haft basar hörnplacerade i detta rum tidigare. Bland annat dubbla REL Storm 5 och singel JBL Array 1500. JBL TiK Sub hade jag placerad 1/4 från sidovägg.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-17 10:30

Inser att de orginalskruvarna jag har till högtalarelementen inte är långa nog för att nå in till plywoodringen i min låda.
Baffeln är 2x19mm och sedan en plywoodring som är cirka 18mm (tror jag).

Så optimal skruvlängd är väl typ runt 56mm.

De amerikanska orginalskruvarna heter "10-32" vilket ska motsvara 4,8mm diameter på skruvgängorna.

Tips på var man kan köpa svarta skruvar, gärna insex, flat skalle, i denna längd och diameter? Finns sådant på byggvaruhusen tror ni?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-11-17 10:39

Äh.Köp grovgängad träskruv med torxhuvud. Dom för skruvbeslag som är rostskyddsbehandlade (mörkgråa, inte rostfria) går lätt att dutta färg på eller sprutmåla med värmetålig färg som är mattsvart.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-18 22:54

rajapruk skrev:Inser att de orginalskruvarna jag har till högtalarelementen inte är långa nog för att nå in till plywoodringen i min låda.
Baffeln är 2x19mm och sedan en plywoodring som är cirka 18mm (tror jag).

Så optimal skruvlängd är väl typ runt 56mm.

De amerikanska orginalskruvarna heter "10-32" vilket ska motsvara 4,8mm diameter på skruvgängorna.

Tips på var man kan köpa svarta skruvar, gärna insex, flat skalle, i denna längd och diameter? Finns sådant på byggvaruhusen tror ni?

Tankefel, jag har ju försänkt woofern.... :oops:

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-22 15:35

Ok, det finns ett annat tankefel jag verkar har gjort.

Jag har hela tiden tänkt mig att dubbla woofers i varsin sluten låda med varsin förstärkare ungefär skall motsvara 1 woofer i basreflexlåda i output. Alltså att en basreflexport kan ge ett tillksott på cirka 6dB extra bas, vilket också en till närliggande woofer skulle kunna göra.

Jag simulerade i Basta! när jag designade Kebnekaise, och för alla kurvor/egenskaper jag kunde utläsa där så blev 2 woofers i 2 slutna lådor per högtalare bättre än 1 woofer i större portad låda (mer än dubbelt så stor låda). Inklusive mer output. Medräknat Linkwitz-transform.

Men nu har jag läst på flera ställen att det behövs 3 slutna lådor för att motsvara 1 portad med samma element. Hur går det ihop? Var har jag tänkt fel? Eller är det Linkwitz-transformen som ändrar förutsättningarna?
Senast redigerad av rajapruk 2017-11-22 15:49, redigerad totalt 1 gång.

mawes

Inläggav mawes » 2017-11-22 15:48

För små portar? Sen kan man ju leka lite med maximal tillåten lufthastighet i porten, inte för att jag har en aning om hur mycket mer man kan klämma ut om man har portar med rundade flänsar, eller slits eller något annat. Har du länk till woofern? orkar inte leta i tråden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-22 16:24

Det brukar vara en "optimal" basreflexlåda det pratas om. Om elementets T/S är felaktiga så kommer det inte ge förutsättningar till en "optimal" basreflex. Då kan det tänka bli så att 2st av samma element i sluten låda ger högre ljudtryck.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-22 19:54

rajapruk skrev:Ok, det finns ett annat tankefel jag verkar har gjort.

Jag har hela tiden tänkt mig att dubbla woofers i varsin sluten låda med varsin förstärkare ungefär skall motsvara 1 woofer i basreflexlåda i output. Alltså att en basreflexport kan ge ett tillksott på cirka 6dB extra bas, vilket också en till närliggande woofer skulle kunna göra.

Jag simulerade i Basta! när jag designade Kebnekaise, och för alla kurvor/egenskaper jag kunde utläsa där så blev 2 woofers i 2 slutna lådor per högtalare bättre än 1 woofer i större portad låda (mer än dubbelt så stor låda). Inklusive mer output. Medräknat Linkwitz-transform.

Men nu har jag läst på flera ställen att det behövs 3 slutna lådor för att motsvara 1 portad med samma element. Hur går det ihop? Var har jag tänkt fel? Eller är det Linkwitz-transformen som ändrar förutsättningarna?

Jag tror att det är så här:
En basreflexhögtalare har potentialen att ge 6dB högre nivå, i det fall baselementens parametrar är maximalt optimerade till basreflex resp sluten låda.
Men med identiska parametrar hos elementen i båda fallen så blir det inte alls så, utan det blir säkert som du simulerat, precis som Kraniet skrev.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 00:06

Om du har en woofer i sluten låda, och adderar en likadan sådan låda+woofer kloss an, med ett likadant slutsteg till, får man inte teoretiskt +6dB då? Eller bara +3dB?
Förutsatt låga frekvenser så de spelar i fas avståndsmässigt.
Det måste vara häri mitt tankefel ligger, om jag har gjort ett tankefel, att jag tänkt mig +6dB.

Det är allstå varför 3 slutna skulle motsvara 1 portad som jag inte förstår.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-23 00:11

rajapruk skrev:Om du har en woofer i sluten låda, och adderar en likadan sådan låda+woofer kloss an, med ett likadant slutsteg till, får man inte teoretiskt +6dB då? Eller bara +3dB?
Förutsatt låga frekvenser så de spelar i fas avståndsmässigt.
Om dom spelar samma frekvens och sitter nära i förhållande till våglängden så blir det +6dB.
Om dom spelar olika frekvenser och sitter långt ifrån varann så blir det +3 dB, vilket man även brukar räkna med när man adderar olika bullerkällor.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 00:12

Jag har fått mail från Floyd E. Toole idag :)
Tyvärr för min del är han ingen fantast av hörnhögtalare, och har inte forskat i det ämnet. Men en av hans första egenbyggda högtalare var en hörnhögtalare (för att få plats i litet rum), som enligt honom lät bra för att vara 1975.

JM

Inläggav JM » 2017-11-23 07:18

rajapruk skrev:Jag har fått mail från Floyd E. Toole idag :)
Tyvärr för min del är han ingen fantast av hörnhögtalare, och har inte forskat i det ämnet. Men en av hans första egenbyggda högtalare var en hörnhögtalare (för att få plats i litet rum), som enligt honom lät bra för att vara 1975.

Intressant att du fick kontakt.
Peter S är anhängare av hörnhögtalare. Möjligen kan han yppa lite mer av sina hemligheter?

Vänligen JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 10:05

Det har han gjort, till mig. Mycket generöst.
Och jag har mina egna teorier/strategier, redan nämnda i tråden, som jag skall leka med.
Frågan är när jag kommer få mina lådor bara. Det är trassel med lackeringsfirman just nu.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 10:15

mawes skrev:För små portar? Sen kan man ju leka lite med maximal tillåten lufthastighet i porten, inte för att jag har en aning om hur mycket mer man kan klämma ut om man har portar med rundade flänsar, eller slits eller något annat. Har du länk till woofern? orkar inte leta i tråden

Här är länk till woofern:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 555-1501fe

Men min huvudfråga var egentligen varför 1 portad låda ska motsvara 3 slutna? Jag själv tänker mig att det motsvarar ungefär 2 slutna. 6 dB port = 6 dB för 1 extra låda. Plus att portens bidrag är i ett smalare register.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-11-23 10:55

Är 3s = 1b verkligen ett generellt ungefär antagande? Kommer det från många källor, eller är det så att du tänker på något som gäller för vissa produkter från en viss tillverkare?

...beror ju också på vilka frekvenser som är intressanta.

//Michael

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 11:01

Jag har läst IÖ skriva det här på faktiskt. Samt även andra. Minns inte längre vilka trådar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-11-23 11:06

Nu har jag inget bra minne, men har IÖ verkligen skrivit att det gäller generellt för alla element (med väldigt olika data)?

Edit: Nu kvittar ju det. Du bör fokusera på just ditt element och lådor du kan tänka dig.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-23 11:11

Michael skrev:Nu har jag inget bra minne, men har IÖ verkligen skrivit att det gäller generellt för alla element (med väldigt olika data)?

Edit: Nu kvittar ju det. Du bör fokusera på just ditt element och lådor du kan tänka dig.

Tror jag nog inte han har gjort, troligen har han refererat till en välimplementerad basreflex och dess pumpkapacitet. Finns säkert sämre basrefleximplementationer där 2 slutna kanske räcker för att matcha.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-23 11:17

Numera pensionär.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 12:22

Tack paa, du är min personliga sökmotor!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 13:46

Någon som kan rekommenderat ett verktyg för att extrahera en tonkurva till fil från en bild?

Jag vill suga ut denna till fil (att leka med i REW och rePhase).
Bilagor
EDS JBL 1501FE_Page_09.jpg
EDS JBL 1501FE_Page_09.jpg (193.96 KiB) Visad 8909 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-23 14:45

rajapruk skrev:Någon som kan rekommenderat ett verktyg för att extrahera en tonkurva till fil från en bild?

Jag vill suga ut denna till fil (att leka med i REW och rePhase).

Japp, snabbaste verktyget finns nära och till hands. Det heter rajapruk. :)

Gå in på fasta frekvenser och läs av på Y-axeln och skriv ner i ett Excel dokument. Du gör det på någon minut.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum