Ny CD-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

reverb

Ny CD-spelare?

Inläggav reverb » 2017-11-20 22:35

Hej, jag har haft en Cambridge Audio Azur 840C som huvudspelare i ganska många år och är nöjd med ljudet från den men på senare tid har den börjat krångla allt mer vid läsning av skivor så jag funderar på att köpa en ny cd-spelare. Har dålig koll på aktuellt utbud så jag undrar om någon här kan rekommendera en spelare i prisklass upp till c:a 15000:- (den enda jag tittat lite på är Rosan K3 CD Di men den verkar inte finnas i Sverige?)

Jag rippar en hel del vinyl som jag sedan bränner ner på CD och ett annat problem med min 840C är att den inte är kompatibel med brända skivor, så jag använder en Cambridge Azur 640C när jag spelar CD-R vilket fungerar utan problem men med sämre ljudkvalitet. Målet är att byta bägge dessa mot en ny som klarar CD-R utan att lasern blir förstörd (hade samma problem med en NAD Silverline S500 tidigare där jag fick byta laserpaketet ett par ggr efter att ha spelat brända skivor).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ny CD-spelare?

Inläggav Perfector » 2017-11-20 23:22

Skaffa en brännare vid stereon med 2 slädar.
En som bara spelar av och en som både bränner och spelar av.
Det krävs iofs att du har CD-skivor för musikbränning, men du kan föra över dessa till datorn eller annat medium.
Jag har en Yamaha brännare och den fungerar felfritt med brända skivor på båda enheterna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-21 00:59

reverb skrev:Cambridge Azur 640C när jag spelar CD-R ... fungerar utan problem men med sämre ljudkvalitet

Välkommen, har väl ingen sagt än, så: välkommen!
Om du i nuläget tar signalen analogt från den kanske en smidig lösning är att skaffa en DAC istället för en ny cd-spelare? Eller låna en DAC och prova åtminstone.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-11-21 07:14

Välkommen.
Dessutom kan du med en separat DAC välja att hoppa över CD helt och hållet, och spela filerna direkt via datorn.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-21 11:28

NADifierad skrev:Välkommen.
Dessutom kan du med en separat DAC välja att hoppa över CD helt och hållet, och spela filerna direkt via datorn.

Eller köp en beg Dac och en ny CD-spelare eller CD-transport så får du mycket mer välljud för pengen och sedan kan du använda samma Dac till streaming om du skulle vilja göra det.
Själv valde jag bort nya CD-spelare för man får så mycket mer med en Beg. Dac och CD-spelare som transport, och i mitt fall blev det Advantage Freja(som transport)Hegel HD20 Dac. Kostade under 10.000kr beg.
Så beg Dac och denna nya "CD-transport" https://www.hifiklubben.se/stereo/cd-sp ... transport/ *skulle jag satsa på* om jag var i dina kläder nu. MEN KOLLA ATT DEN TAR BRÄNDA SKIVOR, så du är säker. Ska vara samma CD-drivverk S3 som i den mycket dyrare CD-spelaren Cambridge Audio 851C som tar CD-R/RW.
Ps. Min Dac brukar finnas ute för 5000-6000kr på begagnat marknaden, nypriset var 12.000kr
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

reverb

Inläggav reverb » 2017-11-22 09:23

Tack för tipsen! Jag hade inte tänkt på DAC+transport tidigare men det låter ju som en intressant lösning. Helst vill jag dock slippa att ha mer än en "burk"...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-22 11:06

reverb skrev:Tack för tipsen! Jag hade inte tänkt på DAC+transport tidigare men det låter ju som en intressant lösning. Helst vill jag dock slippa att ha mer än en "burk"...

Om du vill ha så BRA ljud som möjligt för PENGEN som du lägger så får du offra den ståndpunkten :) Och den tycker jag är mycket oklokt att hålla fast vid då det finns så mycket mer välljud och glädje med att offra plast för en låda till, platsen i rummet räcker ändå :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-22 11:31

FBK skrev:
reverb skrev:Tack för tipsen! Jag hade inte tänkt på DAC+transport tidigare men det låter ju som en intressant lösning. Helst vill jag dock slippa att ha mer än en "burk"...

Om du vill ha så BRA ljud som möjligt för PENGEN som du lägger så får du offra den ståndpunkten :) Och den tycker jag är mycket oklokt att hålla fast vid då det finns så mycket mer välljud och glädje med att offra plast för en låda till, platsen i rummet räcker ändå :wink:

FBK har rätt, men det finns för de flesta av oss en gräns, däröver bättre ljud inte är förnimbart, eller inte värt uppoffringen. Jag är en gammaldags hifi-entusiast som tycker att alla (rimligt braiga) CD-spelare låter lika bra, så för mig är en låda att föredra.

Reverb, jag tycker att du ska spara pengar och kolla om inte en NAD, till exempel C568 kan duga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-11-22 12:29

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-22 13:32

Jag tycker inte att han ska dumsnåla då det likaväl kan bli dyrt i längden, har själv gjort det misstaget många gånger och mitt förslag är långt under budget.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=208619 (eller annan DAC) och https://www.hifiklubben.se/stereo/cd-sp ... transport/ (kolla med klubben att den VERKLIGEN spelar CD-R) om du vill få betydligt bättre ljud än de andra förslagen och som garanterat inte är en nedgradering och långt under din budget som bara är en stor bonus.
För övrigt så kostade väl din nuvarande Cambridge Audio Azur 840C hyfsat mycket när den kom och eftersom du hör skillnad mellan den och din Cambridge Azur 640C så utgår jag ifrån att du inte är sådan som tycker allmänt att det är onödigt att lägga mer än lite pengar på en CD-spelare för det är ju ändå bara 1 och nollor = jag hör ingen skillnad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-22 13:41

FBK skrev:För övrigt så kostade väl din nuvarande Cambridge Audio Azur 840C hyfsat mycket när den kom och eftersom du hör skillnad mellan den och din Cambridge Azur 640C så utgår jag ifrån att du inte är sådan som tycker allmänt att det är onödigt att lägga mer än lite pengar på en CD-spelare för det är ju ändå bara 1 och nollor = jag hör ingen skillnad.

Jag vill bara till protokollet lägga att jag inte hör skillnad på CD-spelare, men att det inte beror på att jag tycker att bits är bits. Det är ju när bitarna ska omvandlas till en analog signal som mycket av problemen uppstår.

Jag vidhåller min ståndpunkt. Min egen Marantz CD80 bär syn för sägen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-22 13:59

Det kan finnas poänger med att ha färre lådor, absolut!

Om det är för att slippa se och ha framme så kan dacar gömmas undan, de är ofta små och behöver eventuellt inte pillas på.
Don’t just do something, sit there.

reverb

Inläggav reverb » 2017-11-23 19:36

Tack för fler förslag! Jag ska ta en rejäl funderare. Vad ska man ha för kabel mellan DAC och transport?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-11-23 19:39

Optisk för optiska anslutningar, och coaxial för sådana anslutningar, etc... 8) :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-24 03:25

reverb skrev:Tack för fler förslag! Jag ska ta en rejäl funderare. Vad ska man ha för kabel mellan DAC och transport?

Det är det sista du behöver tänka på nu och det behöver inte alls kosta mycket är beställt med ett knapptryck och få det någon dag senare. Köper du en Dac och transport så ska jag kom med en lista över kablar som är vettiga och bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-04 11:20

reverb skrev:Hej, jag har haft en Cambridge Audio Azur 840C som huvudspelare i ganska många år och är nöjd med ljudet från den men på senare tid har den börjat krångla allt mer vid läsning av skivor så jag funderar på att köpa en ny cd-spelare. Har dålig koll på aktuellt utbud så jag undrar om någon här kan rekommendera en spelare i prisklass upp till c:a 15000:- (den enda jag tittat lite på är Rosan K3 CD Di men den verkar inte finnas i Sverige?)

Jag rippar en hel del vinyl som jag sedan bränner ner på CD och ett annat problem med min 840C är att den inte är kompatibel med brända skivor, så jag använder en Cambridge Azur 640C när jag spelar CD-R vilket fungerar utan problem men med sämre ljudkvalitet. Målet är att byta bägge dessa mot en ny som klarar CD-R utan att lasern blir förstörd (hade samma problem med en NAD Silverline S500 tidigare där jag fick byta laserpaketet ett par ggr efter att ha spelat brända skivor).

Föreslår att du köper en bättre begagnad cd-spelare under 5000:-. Det finns även streamers med digitala ingångar och utgångar som är väldigt bra under 5000:- nya. Med en sådan streamer kan du sedan köra dina LP - rippar/filer direkt från datorn in i streamerdacen.

Återgå till Köpråd