Tiden är viktigare än frekvensen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Tiden är viktigare än frekvensen.

Inläggav Svante » 2017-11-22 21:44

JM skrev:Ofta är det mer kreativt att inte ge all information från början utan bara antyda något som är mångtydigt om ämnet är känsligt.

Det låter som ett typiskt trollbeteende, skulle jag säga. :?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2017-11-22 21:55

Svante skrev:
JM skrev:Ofta är det mer kreativt att inte ge all information från början utan bara antyda något som är mångtydigt om ämnet är känsligt.

Då är alla psykoterapeuter troll.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-22 22:07

JM skrev:
Svante skrev:

JM

Eventuellt kan de allmänna omständigheterna skilja något, så att ett yttrande fungerar olika. En möjlig skillnad är att trollet (den som trålar) verkar med (mot) ett stim, medan terapeuten har en annan möjlighet och ambition att behärska och följa upp samtalet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-11-22 22:41

JM skrev:Underförstått var att vid bredbandigt monoljud med samma ljudstyrka från två stereohögtalare, där lyssningspositionen och högtalarna bildar en liksidig triangel med sidan tex 3 m, tippar det hörbara ljudet till närmaste högtalare när tidsdifferensen överstiger 1 ms. Gammal skåpmat som Peter uttryckte det.

Och varför skriver du inte det i ditt inledande inlägg? 8O

Jag kan uppskatta försök att röra om i grytan, i de fall de leder till en konstruktiv diskussion som för ett ämne framåt. Jag känner mig tillräckligt trygg i min egen kunskapsnivå för att försöka skilja på nyvunnen kunskap från desinformation. Men jag tycker det tål att fundera på hur andra kan tolka vad som skrivs som bekräftad fakta. Då kan det bli fel. Varför inte försöka vara klar och tydlig hela tiden? Så slipper man bli anklagad för trolleri.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-22 23:16

JM skrev:
Svante skrev:

JM

Förhoppningsvis har man förtroende för sin psykoterapeut, och förhoppningsvis vill hen en väl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-23 11:05

JM skrev:Jag citerar Morello: Det är roligt att röra om i grytan.

Bara analysen av vad olika personer lägger in i vad jag skrev har ett egenvärde. Svanskommentatorerna skjuter sig själva i foten som vanligt.
Ofta är det mer kreativt att inte ge all information från början utan bara antyda något som är mångtydigt om ämnet är känsligt.

Det hela var inte så komplicerat. Underförstått var att vid bredbandigt monoljud med samma ljudstyrka från två stereohögtalare, där lyssningspositionen och högtalarna bildar en liksidig triangel med sidan tex 3 m, tippar det hörbara ljudet till närmaste högtalare när tidsdifferensen överstiger 1 ms. Gammal skåpmat som Peter uttryckte det.

Om ovannämnda högtalare har en sfärisk ideal spridning av alla hörbara frekvenser finns många punkter i det sfäriska rummet där det går att mäta upp en tillräckligt bra frekvensfördelning. Denna yta/volym blir avsevärt större än den hörbara "sweetspoten" från exemplet ovan.

JM

Nu förstår jag mer vad du försökte säga med ditt första-inlägg.
Men utifrån dessa fakta drar jag inte alls denna slutsats, som du gör:
JM skrev:Dvs "beamande" högtalare är helt ok i sweetspot typ Solhagas ATM eller mina Quad.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi