Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 02:24

Bravo,

ok. Då förstår jag hur du menar. Men klargör att jag är av en annan åsikt. 8)

Dawen,

nä Morello gjorde det för en tid sedan. Numera huserar han i Tokholm. Vad jag minns från förra träffen skulle han ev ha något så småningom... men vet inte säkert. Han kanske har fullt upp med annat.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:25

IÖ skrev:
Ha en trevlig kväll allihopa

För att vara såpass gammal som du är så må jag säga att du har knasig dygnsrytm (klockan är halv två, kväll?). Min pappa skulle inte gilla dig. Han är dessutom antagligen yngre än dig 8)

Trevlig kväll själv!

Och det gäller er andra också. Jag fortsätter gärna att prata strunt här imorgon :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:27

Thomas_A skrev:nä Morello gjorde det för en tid sedan. Numera huserar han i Tokholm. Vad jag minns från förra träffen skulle han ev ha något så småningom... men vet inte säkert. Han kanske har fullt upp med annat.

Har inte han fullt upp med annat så har jag säkerligen fullt upp. Nu har jag lyckats få ledigt några dagar, så det ska mellandagsshoppas, införskaffas ett par Sennheiser HD 25 (antagligen) och varför inte passa på att införskaffa fler hifierfarenheter?

Jag borde egentligen klippa mitt hår först, så jag är presentabel...men vafan, det är antagligen den bästa akustikförbättraren som någonsin skönjts i Svedala 8)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:27

Öhman! Jag vill inget hellre än att bli övertygad, så att min osaliga vandring kan få ett slut! Du skulle bli rikligt belönad om du lyckades!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:29

Ha en mycket trevlig kväll pöjkar !

och...händerna på täcket !

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 02:30

Hm,

vem skrev mp till ang lyssningstillfällen?

T

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-28 02:30

Bravo,
Jag kan bara säga: läs mitt inlägg igen.
BTW jag heter inte inte "dimitri" utan Dimitri eller dimitri. Det är mitt riktiga namn.
dimitri

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:31

mattepatte skrev:och...händerna på täcket !

Jag funderar på att slå till på Patriks tjänster ändå. Får man undantagstillstånd MP? :twisted:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 02:32

:D Det kanske blev något förvirrande "patrikf", det kan tolkas på flera sätt.

Hm. Om en neutralt återgiven musik är omusikalisk, så har den väl aldrig varit något annat?

Vad jag menar är att den så kallade neutraliteten inte finns, och att de apparater jag har hört som anses neutrala, har ett tråkigt ljud.
Jag tror inte att all musik är tråkig så det måste bli fel någonstans, kanske vid inspelningen. Kanske handlar det om avskalning när musikalisk information skall spelas in och återuppspelas, därav denna effekt.
Det kan också vara så att kliniskt ljud uppfattas som neutralt och därmed anses korrekt.
Hur det än må vara, så är min erfarenhet, andra må som sagt ha sin, att i slutändan handlar det om att rekonstruera en musikalisk händelse, inte att förmedla något som inte går.

Däremot hävdar jag inte att alla måste höra musiken som jag gör, det må stå alla fritt att instämma helt eller delvis, eller inte alls.
Bravo

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:33

Thomas A, Jag tror att Ö avsågs.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:34

dawen skrev:
mattepatte skrev:och...händerna på täcket !

Jag funderar på att slå till på Patriks tjänster ändå. Får man undantagstillstånd MP? :twisted:

Vem vill du expediera ? 8O

Det känns lite lustigt att för varje inlägg man gör dyker det upp 3 nya under tiden.
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2003-12-28 02:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:36

Bravo, tänkte att vi kanske inte såg samma innebörd i ordet neutralitet!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:38

mattepatte skrev:Vem vill du expediera ? 8O

Expediering är väl sådant som kassörskor sysslar med?

Vad menar du? (Jag är i starkt behov av sömn :? )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 02:39

Det verkar som det kommer slumpmässiga nedtryckning på tangentbordet i de senare inläggen. :D

Sömn är bra.

PMar imorgon.

T

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:40

Hajjar 0 :o

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:41

Min "Behandling" brukar inledas med en insats av sandpapper, korn 16. Det bryter ner det mesta motståndet!!!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 02:42

Klartext är bra. 8)

T

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:42

:D Om du visste vad jag har letat efter sånt.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 02:43

:) Hej igen Dimitri om du tycker det är bättre.
Jag kopierar alla nick normalt för att undvika att de blir fel, och en nick är inte ett namn, dessutom citerar jag det kan man väl säga därrav citattecknen (nåja).
Alla har inte samma nick och namn.

Jag har läst ditt inlägg en gång till och svarar nog samma sak igen.
Om du anser att jag så svårt förbrutit mig mott skick och ton och varit orättvis mot någon, förutom att uttrycka en åsikt, så må du gärna visa mig detta så skall jag genast be denne om ursäkt.
Är det dig jag förbrutit mig mot så berätta, gärna som ett postmeddelande om du vill, vad skon klämmer så kan jag definitivt be om ursäkt.
Bravo

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:43

Klarlack är också bra.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2003-12-28 02:44

Bravo skrev:Med "vetenskap" tror jag mig förstå att du anser detta vara något för alltid fastslaget, en evig oomkullrunkelig sannig som lyser som ett fyrbåk om natten.
Tyvärr måste jag nog störa i julfriden med att påpeka att vetenskapen sällan är överens, och att fokus och sanningar ständigt ändras.

Nej, det är inte alls vad jag menar med vetenskap. Vetenskapen revideras och utvecklas ständigt och det är faktiskt inget konstigt med det. Skulle du eller någon annan presentera något nytt som håller för en kritisk granskning så kommer detta att inkorporeras i vetenskapen. Så du stör inte alls julfriden. :)

Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser

Ovanstående besserwisserattityd är ju typiska för trångsynta kronskogare, som är förtvivlat rädda för att lyssna på andra och generöst se att andra kan ha andra infallsvinklar. Ett effektivt sätt att döda alla ev. obekväma argument.

Argumentationstekniken är både oförskämd och kränkande, och kan inte gärna uppfattas som annat än ett personligt påhopp.
Påhoppet kan ju möjligen ursäktas om den språkliga odlingen ligger i träda.

Varför tror så många att jag avser dem när jag talar om "folk som tror på tomtar och troll"? Om jag hade varit (till exempel) rörfrälst så hade jag inte känt mig träffad, utan läst hela frågan och reflekterat över den: skall man låta bli att ifrågasätta folks *idéer* för att de misstolkar en och tror att man angriper *dem*? Själva sakfrågan förändras ju inte för att någon får ett utbrott och börjar skrika om hjärntvätt och annat.

Lite mer än tomt svassande meningar kan man ju begära, gärna med lite mera tankeinnehåll och mindre oförskämdheter.

Kanske kan man till och med hoppas på att folk läser vad som står utan att fylla i med sina egna föreställningar om meningsmotståndarens tankar och avsikter.

påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser

Förutom hur man skall kunna se veteskapliga brister i erfarenheter, vilket jag inte riktigt begriper, så undrar jag vem som har påstått att musikupplevelser skall vara just vetenskapliga.

Tänk, det undrar jag också!

Jag har ju trott att musik var emotionella upplevelser som spelade på sinnena, fantsin och njutningen, alltså "movere" om du så vill, och inte var en teknisk balansräkning.

Ja, så betraktar jag också musik. Men sinnen, fantasi och njutning räcker inte för den som flytta musikhändelsen i tid och rum. Om det skall göras är vetenskapen till stor nytta!

Då jag känt ett flertal musiker kan jag bara konstatera att de kan njuta av ett musikstycke även på en tämligen undermålig anläggning, då deras erfarenhet och kunnande fyller i det som fattas i korrekt återgivning. De har inga behov av eviga sanningar, de låter musiken tala.

Ja, visst går det att njuta av musik även från en usel återgivare, men det betyder ju inte att vi skulle välja den usla återgivaren om en bättre fanns tillhands.
Senast redigerad av Christer_Tamm 2003-12-28 02:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:45

Nu är det jag som är förvirrad.

Måste jag nu alltså betala för att få mig en avslipning hos Patrik, eller vad kom vi fram till? 8O :? :evil: :?: :roll: :wink:

Näe, läggdags :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:47

:?:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 02:48

:) Hej igen "mattepatte"!
Jag tror att jag redan svarat på din fråga till "patrikf", du får ursäkta det har varit litet svettigt ett tag.

Det är ju skönt med någon som man kan dela åsikten med, att inte vara övrens och det är det hela.

Ha en trevlig natt får jag väl säga!

Bravo
Bravo

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:49

Är patrikf slipad ? :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:51

Det är nog så det är! :wink:

Jag måste nog göra en sång om ordet läggdags innan jag sover, känner jag :roll: :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 02:52

På ytan kanske.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:53

Det är fasansfullt hektiskt att hinna med, jag förstår.

Vill bara skriva till dig att jag inte tror att Christer Tamm eller I.Ö. på något sätt var ute efter att förnedra eller förlöjliga dig. Alla har sitt sätt att skriva och tolka andras skrift.

Ha en trevlig natt själv. :)

mvh
mp
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2003-12-28 02:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 02:54

patrikf skrev:På ytan kanske.

Men innerst inne är du en goo kille som vi andra?

Pojkar vill, killar kan! 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 02:56

8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi