Bravo skrev:Med "vetenskap" tror jag mig förstå att du anser detta vara något för alltid fastslaget, en evig oomkullrunkelig sannig som lyser som ett fyrbåk om natten.
Tyvärr måste jag nog störa i julfriden med att påpeka att vetenskapen sällan är överens, och att fokus och sanningar ständigt ändras.
Nej, det är inte alls vad jag menar med vetenskap. Vetenskapen revideras och utvecklas ständigt och det är faktiskt inget konstigt med det. Skulle du eller någon annan presentera något nytt som håller för en kritisk granskning så kommer detta att inkorporeras i vetenskapen. Så du stör inte alls julfriden.

Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser
Ovanstående besserwisserattityd är ju typiska för trångsynta kronskogare, som är förtvivlat rädda för att lyssna på andra och generöst se att andra kan ha andra infallsvinklar. Ett effektivt sätt att döda alla ev. obekväma argument.
Argumentationstekniken är både oförskämd och kränkande, och kan inte gärna uppfattas som annat än ett personligt påhopp.
Påhoppet kan ju möjligen ursäktas om den språkliga odlingen ligger i träda.
Varför tror så många att jag avser dem när jag talar om "folk som tror på tomtar och troll"? Om jag hade varit (till exempel) rörfrälst så hade jag inte känt mig träffad, utan läst hela frågan och reflekterat över den: skall man låta bli att ifrågasätta folks *idéer* för att de misstolkar en och tror att man angriper *dem*? Själva sakfrågan förändras ju inte för att någon får ett utbrott och börjar skrika om hjärntvätt och annat.
Lite mer än tomt svassande meningar kan man ju begära, gärna med lite mera tankeinnehåll och mindre oförskämdheter.
Kanske kan man till och med hoppas på att folk läser vad som står utan att fylla i med sina egna föreställningar om meningsmotståndarens tankar och avsikter.
påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser
Förutom hur man skall kunna se veteskapliga brister i erfarenheter, vilket jag inte riktigt begriper, så undrar jag vem som har påstått att musikupplevelser skall vara just vetenskapliga.
Tänk, det undrar jag också!
Jag har ju trott att musik var emotionella upplevelser som spelade på sinnena, fantsin och njutningen, alltså "movere" om du så vill, och inte var en teknisk balansräkning.
Ja, så betraktar jag också musik. Men sinnen, fantasi och njutning räcker inte för den som flytta musikhändelsen i tid och rum. Om det skall göras är vetenskapen till stor nytta!
Då jag känt ett flertal musiker kan jag bara konstatera att de kan njuta av ett musikstycke även på en tämligen undermålig anläggning, då deras erfarenhet och kunnande fyller i det som fattas i korrekt återgivning. De har inga behov av eviga sanningar, de låter musiken tala.
Ja, visst går det att njuta av musik även från en usel återgivare, men det betyder ju inte att vi skulle välja den usla återgivaren om en bättre fanns tillhands.