Spikfötter på soffan? Finns vettigare lösningar? Skakare! :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Spikfötter på soffan? Finns vettigare lösningar? Skakare! :)

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 17:04

Spikfötter skadar golv. :(

Men det kan för den som tror på det, säkert till och med kännas som en poäng och liksom ett bekräftande av att spikfötter måste vara bra.

- - -

En tanke jag haft då, är att det är märkligt att ingen hifi-tillbehörsleverantör har tagit fram spikfötter till sittmöbler.

Om man gillar effekten av vibrationer i golvet och det ljud de skapar, så ligger det väl rätt så nära till hands att tänka att man borde kunna gilla att känna golvets vibrationer kraftigare i sittmöbeln?

Jag kan tycka att det är bättre att komplettera med en skakare om det är målet, eftersom det ger en mera förutsägbar effekt - men har man börjat med att koppla högtalaren till golvet för att man anser att det genom att golvet sätts okontrollerat i rörelser, vilket bedöms ge en positiv upplevelse, så borde det vara lågt hängande frukt att sätta spikfötter på soffan också*.

Vh, iö

- - - - -

*Jag har faktiskt gjort sådana experiment, fast då utan att sätta golvet i rörelse med annat än ljudtrycket (jag har användt mjuka fötter till högtalarna). Det finns faktiskt en möjlig poäng i att koppla soffan till golvet, även om det förstås är en subjektiv fråga om man gillar det. Men det finns en sort logik i att fötter och rumpa/rygg är i samma rörelsesystem.
Senast redigerad av IngOehman 2017-11-27 14:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Re: Spikfötter till soffan?

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-26 17:58

Fast inte en mjuk soffa då va?

Det är bara att sätta igång att testa. Låter trädgårdsbänk eller kökssoffa bäst? Ska det vara pinnstol eller pall? -Med eller utan spikes? Ska man vara smal eller tjock om baken? Iförd kläder eller inte?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 18:09

Jag tänker mig en mjuk soffa, som är så mjuk att man liksom nästan sitter igenom. Och känner stomrörelserna.

Tricket är inte att vibrationerna skall gå ända in i märgen (även om det är något man kan spinna vidare på, jag gör det i nästa inlägg) utan mera att man skall slippa det (eventuella) LP-filter som soffans (och personerna i soffans) massa bildar med t ex en mjuk matta under den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 18:13

Okej, ett ända in i märgen-närmande, dårå:

Kanske man borde ligga och lyssna på musik, precis framför högtalarna?

Steg 1 - på madrass,

Steg 2 - på ett liggunderlag,

Steg 3 - direkt på golvet,

Steg 4 - på en spikmatta!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 18:19

Nämnde väl i en annan tråd att jag egentligen inte är förtjust i idéen att transmittera energi på ett så godtyckligt sätt som via spikfötter och golv.

Men jag har lekt mycket med taktil energi, och gillar väl egentligen bäst att bygga ett mjukt golv (det vill säga ett hårt men tunt golv på mjukt underlag) under sittmöblerna, sätta en skalare i detta mjuka golv som sedan vibrerar både golvet och sittmöbeln. Man behöver en delay så att ljudvågen från högtalarna hinner fram innan det börjar skaka.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-26 18:19

Hos mig är det mjukmatta direkt på betongplattan så spikar ger nog ingen effekt i fåtöljerna för golvet är alltid stilla.

Hos en viss bekant Stefanw står en hörnsoffa med en baksida i någon form av typ masonit som förmedlar rejält med vibrationer i ryggslutet vilket kan vara mäktigt, japp nog är det fränt när det känns i möbeln man sitter i :-)

Det finns ju dom som sätter möbelskakare i möblerna..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 18:41

Har experimenterat massor med skakare, och de kan vara kul, men jag föredrar en rejäl skakare som skakar golvet som soffan står på. Alltså jämfört med en eller ett par mindre, som bara skakar själva sittmöbeln.

Kvaliteten på skakaren är dock viktig. Många billigare har väldigt dålig bandbredd och surras mest bara runt 50 Hz. :?

Annars så kan det skaka rejält i skinnsoffor också, om man har ett kapabelt bassystem.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-11-26 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-26 18:47

IngOehman skrev:Har experimenterat massor med skakare, och de kan vara kul, men jag föredrar en rejäl skakare som skakar golvet som soffan står på.

Kvaliteten på skakaren är dock viktig. Många billigare har väldigt dålig bandbredd och surras mest bara runt 50 Hz. :?

Vh, iö

Kanske kraftiga skakare (gungare) för infraljud under varje soffben vore... nåt? :D
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 18:53

Ja, så har jag oftast gjort, eller i varje fall en för de två vänstra benen och en för de två högra.

Infra-registret räcker inte dock, menar jag. Det behöver ju skaka "naturligt" och då skall det skaka även vid högre frekvenser. Fast fallande amplitud. Jag har kartlagt det genom mätningar i utomhusmiljö, och anpassat skakardrivningen så den får rätt delay och frekvensberoende.

Vh, iö

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-11-26 19:46

Min soffa hade kraftiga vertikala rörelser i sittdynorna innan jag proppade den full med ca. 0,75 m3 isolering.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-26 21:04

Hehe!
Spelade Nihin Sawney "Anthem" för en ljud- och musikkamrat i eftermiddag.
-Håhå! Det här är ju massage, är det inte sånt man kallar Thaimassage? 8)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-26 21:14

Jag har funderat på skakare vilket kan vara hyfsat enkelt om man har en soffa. Nu har jag 4 st fåtöljer av snurrmodell vilket försvårar att gå vidare på skakar-spåret.

Kanske är ditt tips IÖ att lägga en tunn skiva typ 4 eller 6 mm MDF under två av fåtöljerna (som används mest) en väg att gå.. *grubblar vidare* :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-26 21:30

Jag körde en demo hemma för en utan ont anande polare (ej ljudnörd). Det har var typ 1995. Så det var Fosgateprocessor med Fosgates "70 mm" som gällde (föregångare till Pro Logic II). I alla fall, filmen drogs igång (laser såklart). Så var det väl någon smäll eller explosion eller nåt, och polaren flög plötsligt upp ungefär en halvmeter upp i luften!!! 8O :lol: :lol: 8)

Jag hade strategiskt placerat skakaren på en skiva precis under sittkudden, he-he! :P
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-26 22:56

Jag har ett par (ljudia?) dussinskakare (inget personangrepp Karl XII!) som jag verkligen inte vet vad jag ska göra med. Ingenting, tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 14:56

:lol:

Ja, det är ju med skakare som med mycket annat. Är de bra så kan de (under vissa förhållanden) tillföra mycket till upplevelsen. Är de dåliga så stör de bara.

Personligen så vill jag ha även superbra skakare noggrannt justerade. Tycker nivån är väldigt viktig. För svagt så gör de ingen större skillnad, för starkt så stör de. När allt är rätt så expanderar de ljudupplevelsen på så vis att man liksom upplever att man förnimmer att det är ljudvågen som skapae skakningarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
gonkius

Re: Spikfötter på soffan? Finns vettigare lösningar? Skakare

Inläggav gonkius » 2017-11-27 15:50

Har faktiskt tänkt skruva spikar på soffan många gånger men aldrig kommit till skott. Tanken var lite tvärtom här, att vidarebefordra rörelserna från soffan till det flytande golvet så att man känner effekten i de känsliga fotsulorna mer än med vanliga fötter på heltäckningsmattan. Eftersom den delbara hörnsoffan är stelopererad med bla metallskelett och andra förstärkningar så är arbetsinsatsen rejäl för ett sånt experiment.

Min skakare (Buttkicker XL) funkar alldeles utmärkt efter alla år och levererar ungefär i 6-30Hz området (Resonansen är runt 6Hz). Sätter ner nivån så att skakningarna egentligen inte märks, men saknas oerhört om man stänger av effekten... Dessutom får man det härliga gunget i soffan vid infraljud. Lurar många besökare att tro att skakningarna kommer från högtalarna och de blir förvånande när man stänger av skakaren och förstår källan. Stänger absolut inte av den vid musiklyssnande, tillför kropp i den mesta typen av musik, men aldrig på ett negativt sätt.

Jo förresten, på techno-spår så kan det gärna finnas en släpande subbas slinga som upplevs sjukt störande fel tidmässigt, men jag tror att det är så i musiken från början... Och jag lyssnar inte på sånt så det spelar ingen roll. Delayen är annars intrimmad och korrigerad med en mini-DSP för att matcha ljudet från högtalarna, blir knasigt annars.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 16:35

Det där med delayen är intressant.

Utan delay så kan ofta den kvardröjande energin från det mekaniska system som skakaren skakar, märkas mera! Med delay så känns det en en naturlig effekt av musikens basinnehåll bara. Det är som om den musikaliska timingen helt enkelt bestäms av den först anländande transienten, och en odelayad skakare stör den (suddar/smetar ut den) således att det instället blir tonens dekay som bestämmer tidsupplevelsen. Inte bra.

Skakare behöver helt enkelt delayas, TROTS att de utan delay kan uppfattas ligga efter!

Typ 10 ms brukar vara precis rätt. Eftersom det är fenomen med lång tidskonstant så är det inte jättekritiskt, men utan blir det helt klart fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-11-27 17:28

Vilka skakare finns att rekommendera på marknaden? Har noll koll på detta :oops: .

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-27 17:37

IngOehman skrev:
Typ 10 ms brukar vara precis rätt. Eftersom det är fenomen med lång tidskonstant så är det inte jättekritiskt, men utan blir det helt klart fel.

Vh, iö

Hmm intressant!

Frågan är hur man omvandlar 10 ms till avstånd? Tänker då närmast på om man använder inställning i subutgången på bioreciver där man kan ändra avståndet. Typ backa avståndet i subutgången med 2-3 m..?

I mitt fall lyssningsavstånd cirka 3.5 m från toppar.. Du som kan matte IÖ kanske kan omvandla?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 17:47

Det blir 10 ms (10,2040816326530... ms).

10 ms blir typ alltid lagom, eftersom förloppen är långsamma för LP-filtrerat ljud. Så för avstånd 2-5 meter passar 10 ms.

Har inte du ett cr80 av något slag (s/es)?

Den har ju delayen inbyggd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-27 18:06

IngOehman skrev:Det blir 10 ms (10,2040816326530... ms).

10 ms blir typ alltid lagom, eftersom förloppen är långsamma för LP-filtrerat ljud. Så för avstånd 2-5 meter passar 10 ms.

Har inte du ett cr80 av något slag (s/es)?

Den har ju delayen inbyggd.

Vh, iö

Jo visst finns det ett cr80s i riggen, jag visste inte att det fanns deley-funktion i filtret :o

Jag har fan gått igång på tanken på skakare, jag kommer nog att kontakta dig IÖ om ev utformning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 18:42

Det går bra det. Jag säljer inga skakare och är inte jättebra uppdaterad på vilka som finns att köpa anno 2017 heller, men jag har lekt mycket med olika skakare och hjälper självklart gärna till med råd om hur man kan bygga, efter bästa förmåga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-27 19:12

Jag gillar inte spikfötter på soffan. Det gör så ont då man sätter sig på dem. :wink:

Man kanske skulle ha dem under soffan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 19:38

På, i betydelsen "sätter på sådana".

På är en preposition som (liksom till, under...) har många olika betydelser.

Men - du har en poäng! När jag startade tråden så skrev jag faktiskt "till", i rubriken. Hade även kunnat skriva "under". När jag sedan ville förtydliga i trådnamnet (alltså redigera rubriken) så räckte inte bokstäverna till för det jag ville säga. Så för att få med flera ord (de jag tyckte behövdes) så bytte jag "under" till "på", Det gav tre bokstäver till att berätta med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-30 15:32

En intressant sak (om man är funtad sådan) är att det rent kognitivt råder störst dissonans mellan ljudtryck och soffrörelser ju längre bak i rummet man befinner sig - om man tittar på film.

Statistiskt i varje fall.

Det beror på att typ nästan alla scener med väldigt ljudtryck i basområdet (explosioner) skildras från ett perspektiv där man är i ett mycket friare fält än man de facto är i lyssningsrummet.

I Ett fritt fält har man en lägre akustisk impedans än i ett lyssningsrum nära en vägg. Så nära väggen är trycken stora i förhållande till luftrörelserna, och soffan vibrerar för lite.

Då de flesta hemmabiografer jag ritar har minst två rader så behöver den bakre vara högre upp, och därför bygger man en sockel på vilket bakre radens sittmöbler hamnar. Och denna sockel är ett prima ställa att fästa skakare!

Kan väl från erfarenheterna av sådana byggen hävda att spikfötter på soffan behövs inte. Kopplingen är bra nog redan när sofforna står med sina vanliga fötter. I några fall har jag dock fäst ett vibrationsstag mellan golvet och soffan för att leda golvrörelserna mera direkt till ramen. På så vis får soffan vibrationer både från ändarna och från mitten. Vibrationsstaget kan byggas på många sätt, även teleskopiskt. Man får titta på den specifika soffans konstruktion.

Vh, iö

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-12-01 10:30

Hej. Det enda som fungerat bra för mig mig med Buttkickers är att endast använda det på film och endast kopplad till LFE-signalen på 5.1. Då får man avsedd effekt IMO.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-01 10:36

Jag tycker att det är intressant att det hela tiden pratas om antingen eller skakare och vanliga basar.
Varför nämns aldrig en lösning av vanliga basar och närfältsbasar? Dvs, basar som befinner sig någonstans runt 5-30cm från lyssningsplatsen. Jag kör två sådana idag (SI DS4-18") i 130liters lådor och upplever att de har alla fördelar som skakare har men utan nackdelarna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-01 18:15

IngOehman skrev:På, i betydelsen "sätter på sådana".

På är en preposition som (liksom till, under...) har många olika betydelser.

Vh, iö

"Sätter på sådana" - "På" är en verbpartikel och inte en proposition i detta sammanhang. Lägg märke till betoningen.
"Jag slappar på semestern" - "På" blir här en preposition. Lägg märke till betoningen och att prepen följs av ett substantiv.

Helt off-topic givetvis.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 20:51

Jag är inte språkkunnig. Men nog var Peters tolkning en där "på" blev en preposition?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

shaft skrev:Hej. Det enda som fungerat bra för mig mig med Buttkickers är att endast använda det på film och endast kopplad till LFE-signalen på 5.1. Då får man avsedd effekt IMO.

Okej...

Då känner jag mig nödd att fråga dig vad som inte tyckte fungerade då du använde ett cr80s/cr80es, och drev skakaren med basen från L, C och R plus .1 kanalen (lfe) och dessutom använde den för både musik och film?

Jag frågar detta eftersom frasen "det enda som fungerat bra för mig" är omöjlig att utvärdera om man inte vet vad du har testat. Har du testat allt i hela världen? Du kanske bara har testat det där enda som fungerade, och inte gillade det med musik?

Eller hur? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 21:04

steveo1234 skrev:Jag tycker att det är intressant att det hela tiden pratas om antingen eller skakare och vanliga basar.

Antingen eller vaddå?

I tråden har det väl talats om vanliga basar OCH skakare? Inte antingen eller.

steveo1234 skrev:Varför nämns aldrig en lösning av vanliga basar och närfältsbasar? Dvs, basar som befinner sig någonstans runt 5-30cm från lyssningsplatsen. Jag kör två sådana idag (SI DS4-18") i 130liters lådor och upplever att de har alla fördelar som skakare har men utan nackdelarna.

Jag kan inte kommentera det, men jag har hört många anläggningar med "närfältslösningar", utan att hittills ha hört en enda sådana anläggning där jag inte omedelbart vill stänga av närfältsbasarna.

De har varit ungefär lika störande som de flesta ordinära sunk-skakarinställationer.

Det som är så fenomenalt med skakarlösningar av den typ som beskrivits i tråden är att de inte korruptar hörbarheten av basljudens ursprung - känslan av att basljuden kommer från sin plats i ljudbilden. De får en bara att uppleva de fysikaliska skeendena som en mera... total sinnlig upplevelse. När en bomb exploderar(/något sprängs) så känns det i kroppen, både av ljudtrycket och av rörelser i golvet. Man känner de strukturella vågorna.

Så det som saknar ÄR de strukturella rörelserna, inte en ljudalstrande bas alldeles för nära.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi