Men det kan för den som tror på det, säkert till och med kännas som en poäng och liksom ett bekräftande av att spikfötter måste vara bra.
- - -
En tanke jag haft då, är att det är märkligt att ingen hifi-tillbehörsleverantör har tagit fram spikfötter till sittmöbler.
Om man gillar effekten av vibrationer i golvet och det ljud de skapar, så ligger det väl rätt så nära till hands att tänka att man borde kunna gilla att känna golvets vibrationer kraftigare i sittmöbeln?
Jag kan tycka att det är bättre att komplettera med en skakare om det är målet, eftersom det ger en mera förutsägbar effekt - men har man börjat med att koppla högtalaren till golvet för att man anser att det genom att golvet sätts okontrollerat i rörelser, vilket bedöms ge en positiv upplevelse, så borde det vara lågt hängande frukt att sätta spikfötter på soffan också*.
Vh, iö
- - - - -
*Jag har faktiskt gjort sådana experiment, fast då utan att sätta golvet i rörelse med annat än ljudtrycket (jag har användt mjuka fötter till högtalarna). Det finns faktiskt en möjlig poäng i att koppla soffan till golvet, även om det förstås är en subjektiv fråga om man gillar det. Men det finns en sort logik i att fötter och rumpa/rygg är i samma rörelsesystem.