Bill50x skrev:IngOehman skrev:Ja fy fan vad dåligt att jag försvarar mig från dina ändlösa tarvliga påhopp.
Och vad fint att du samlat ett helt gäng med mobbare som står bakom dig.
Tänkte först skicka detta som ett PM men tänkte att det kanske hade ett visst allmänintresse så jag slängde in det här...
Alltså IÖ, för vad det kan vara värt. Jag har ju relativt ofta kommit på kollisionskurs med dig här på Faktiskt. Tyvärr, och det är inte bara mitt fel, om än ofta(st?).
Jag har ju ofta stött på dig IRL och du är alltid, utan undantag, lika trevlig, förstående och tålmodig inför alla diskussioner och frågor. Du delar välvilligt med dig av dina åsikter och framför allt dina kunskaper. Ett ymnighetshorn att ösa kunskaper ur.
Desto mer ledsen blir jag när du inte funkar på detta forum. Du kommer ofta i clinch med andra personer och du verka både snarstucken, lättkränkt och direkt nedlåtande. Vilket är raka motsatsen till hur du är IRL. Jag minns tex en gång när du hade kallat någon för idiot och menade att det inte var förtal - för det var ju sant! Jag menar att man inte behöver kliva på riktigt så bokstavligt, oavsett vad man innerst inne tycker. Någon här skrev något om brist på social kompetens men enligt mig finns den bara här på forumet, inte IRL.
Med det sagt, hur mycket jag kan bli irriterad på din brist på takt och ton så önskar jag att du tillåts vara kvar här. Du behövs här, precis som de allra flesta. Det är alla vi som hänger här som formar forumet och än så länge tycker jag det fungerar alldeles utmärkt. Det bråkas även i de allra bästa familjer

Mvh / B
Fint inlägg. Jag håller med om det mesta, men inte i detalj, och jag gör kanske lite andra analyser av orsak och verkan.
Men jag vill börja med att jag gillar dig - både här och irl!
Men - du, och några andra, är faktiskt inte likadana irl och här! Därför kan jag inte bete mig likadant heller - trots att jag verkligen är precis samma person.
Nästan, nästan aldrig (väldigt sällan) blir jag bemött irl som det ibland sker här på faktiskt (av några få, de flesta är trevliga hela tiden). Men skulle jag bli det (det har hänt) är skillnaden inte så stor. Jag säger ifrån även då. Men då blir jag oftast förstådd, och folk som betett sig ber om ursäkt. Det har nog aldrig hänt här på faktiskt.
När man blir påhoppad (du lär inte ha missat vad personer som MM, BORIS, JM... för att nämna bara få har skrivit) om och om igen, på ett sätt som praktiskt taget ALDRIG sker irl, så är situationen en helt annan än den där alla beter sig trevlig, alltså irl.
Då är det inte bara mycket lättare att vara trevlig. Det är dessutom en självklarhet!
Världen blir ju mycket trevligare när alla är trevliga! Men om trevlig behöver betyda insmickrande oärlig så kommer det inte att hända härifrån, varken här eller irl. Om folk inte är ärliga så kommer ingenting av mening och värde ut av en dialog, nämligen. Jag kan inte påstå att jag alltid talar sanning (man kan definitivt tro att man vet vad som är sant och ha fel), men det är min ambition att göra det. Både här och irl.
Folk som ifrågasätter det jag säger (som inte sällan är kontroversiellt) irl, gör det nästan alltid genom att visa sig nyfikna och vilja veta varför jag hävdar det sagda. Här ser det ofta helt annorlunda ut - trista personkommentarer istället för argument, och antalet gånger som moderatorer på faktiskt.se vill se det (påminda om det) och göra något åt det är praktiskt taget noll. I princip ALLA påhopp mot mig, tycks vara okej...
- - -
Hur som helst - bra, vänligt, genomtänkt inlägg från dig.
Och jag vet att mycket av det jag skriver är kontroversiellt, och att de flesta inte sysslar med sådant (skriver kontroversiella saker). Men även kontroversiella påståenden kan hanteras med trevliga diskussioner. Väldigt få saker jag säger - kontroversiella, ja det må vara hänt - är ett direkt hot mot någon. Möjligen hotas ibland någons världsbild, men om den är så vacklande så kanske det är en bra sak? Och tycker man inte det så är det ju bara att bortse ifrån det jag skriver.
Men bryr man sig så kan uttalanden faktiskt testas. Med logiska resonemang och med experiment. Ger man sig in i det spelet så bör man dock vara beredd att acceptera utfallet. Det som är sant är oberoende av människors åsikter, övertygelser, tro och förhoppningar/förväntningar... Vill man inte acceptera det så bör man kanske inte ge sig på någon som sagt något man inte tror på.
- - -
Sista orden: I en diskussion mellan vettiga människor så kan man ALLTID komma fram till någon av tre saker (ibland alla):
1. Bli överens om det som är objektivt.
2. Finna att man (den ena, den andra eller både) inte kommer fram med utredandet om hur det objektiva förhåller sig.
3. Detta tycker jag, detta tycker du.
Utan minsta bråk!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).