Spikfötter och speldosor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Spikfötter och speldosor

Inläggav darkg » 2017-11-26 21:24

En variation på temat låd- och golvvibrationer är hur pass energiskt eventuella stativ vibrerar. Det tycks inte råda så mycket bråk om hur golv-stativ-högtalare ska ordnas i de två kontaktytorna - det måste väl gå att åtgärda!

Förresten, rörlig massa / total massa skulle kanske vara behändigt att demonstrera med speldosa eller liknande, lättare än med högtalare i alla fall. (Men det är som IÖ påpekar lite lurigt att speldosan för bästa funktion ju ska leda ner vibrationerna. Det ska fan vara pedagog.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 21:33

Ja, speldosedemon har ju som enda syfte att visa att vibrationer leds bättre ner i underlaget och resulterar i kraftigare avstrålning om förbindelsen är hård.

Värderingen av nedledningen är en annan sak. I speldosefallet är den en vinst eftersom den ger ett kraftigare ljud, man har ju en begränsad mängd vibrationsenergi. I högtalarfallet är ljudstyrketillskottet nära försumbart, tillskottet är snarast en färgning. Som man kan tycka plus eller minus om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-26 21:36

Darkg, ja ett tag var det blyhagel som gällde, och helst skulle stativen vara med sex stoooora fyrkantsprofiler. det blev väldigt tungt! Spikarna gjorde djupa gropar! 8) Vi vanliga dödliga hade inte råd med blyhagel, och då skulle man köpa "speciell" stativsand som var typ torkad tror jag, så att inte stativen skulle rosta. Eller var det så? :?:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-26 21:43

Johan_Lindroos skrev:
För länge länge länge sedan hade jag ett par stativ med tre spikar, både mot golvet och upp mot högtalaren. Jag vill minnas att de var de billigaste, för det var "ju bara" tre spikar. Det jag minns som var lite dåligt, var att det hela blev lite värre vältrisk för kombinationen. Jag tror stativen hette "Target" om jag minns rätt. Jag tror jag köpte spikfotsstativ för det var nog i stort sett det enda som fanns då. Det här var typ 1987 kanske. "Det var spikstativ som gällde", så var det nog, "Linnmaffian" var stark vid denna tiden, hela branschen var påverkad. "Source first" och hela den grejen. Finaste Linnsvarven skulle det vara och kryddade man det hela med ett par pyttesmå Kan så var det vääääldigt "bra". Ujuj, jag minns flera demosar. Men de är riktigt vettiga nuförtiden. :wink:

Stativen igen: 10-öringar var flitigt använda mot parketten, men det var ju i principständigt en kamp mot de där spetsarna som väldigt gärna ville halka av en tioöring och göra små fina märken i golvet. :lol:

För mycket länge sedan när jag började med denna hobby så insåg jag direkt att dessa spikes är en ren katastrof för ljudet. Och det blev extremt tydligt när en före detta ljudkompis ville att jag skulle lyssna hos honom för han tyckte inte att basåtergivningen släppte som den skulle på hans B&W N802. Och när man gick runt högtalarna så vibrerade golvet..... och han använde spikes:en som följt med högtalarna och jag fick honom att tänka om.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 16:59

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Ja fy fan vad dåligt att jag försvarar mig från dina ändlösa tarvliga påhopp.

Och vad fint att du samlat ett helt gäng med mobbare som står bakom dig.

Tänkte först skicka detta som ett PM men tänkte att det kanske hade ett visst allmänintresse så jag slängde in det här...

Alltså IÖ, för vad det kan vara värt. Jag har ju relativt ofta kommit på kollisionskurs med dig här på Faktiskt. Tyvärr, och det är inte bara mitt fel, om än ofta(st?).

Jag har ju ofta stött på dig IRL och du är alltid, utan undantag, lika trevlig, förstående och tålmodig inför alla diskussioner och frågor. Du delar välvilligt med dig av dina åsikter och framför allt dina kunskaper. Ett ymnighetshorn att ösa kunskaper ur.

Desto mer ledsen blir jag när du inte funkar på detta forum. Du kommer ofta i clinch med andra personer och du verka både snarstucken, lättkränkt och direkt nedlåtande. Vilket är raka motsatsen till hur du är IRL. Jag minns tex en gång när du hade kallat någon för idiot och menade att det inte var förtal - för det var ju sant! Jag menar att man inte behöver kliva på riktigt så bokstavligt, oavsett vad man innerst inne tycker. Någon här skrev något om brist på social kompetens men enligt mig finns den bara här på forumet, inte IRL.

Med det sagt, hur mycket jag kan bli irriterad på din brist på takt och ton så önskar jag att du tillåts vara kvar här. Du behövs här, precis som de allra flesta. Det är alla vi som hänger här som formar forumet och än så länge tycker jag det fungerar alldeles utmärkt. Det bråkas även i de allra bästa familjer :-)

Mvh / B

Fint inlägg. Jag håller med om det mesta, men inte i detalj, och jag gör kanske lite andra analyser av orsak och verkan.

Men jag vill börja med att jag gillar dig - både här och irl!

Men - du, och några andra, är faktiskt inte likadana irl och här! Därför kan jag inte bete mig likadant heller - trots att jag verkligen är precis samma person.

Nästan, nästan aldrig (väldigt sällan) blir jag bemött irl som det ibland sker här på faktiskt (av några få, de flesta är trevliga hela tiden). Men skulle jag bli det (det har hänt) är skillnaden inte så stor. Jag säger ifrån även då. Men då blir jag oftast förstådd, och folk som betett sig ber om ursäkt. Det har nog aldrig hänt här på faktiskt.

När man blir påhoppad (du lär inte ha missat vad personer som MM, BORIS, JM... för att nämna bara få har skrivit) om och om igen, på ett sätt som praktiskt taget ALDRIG sker irl, så är situationen en helt annan än den där alla beter sig trevlig, alltså irl.

Då är det inte bara mycket lättare att vara trevlig. Det är dessutom en självklarhet!

Världen blir ju mycket trevligare när alla är trevliga! Men om trevlig behöver betyda insmickrande oärlig så kommer det inte att hända härifrån, varken här eller irl. Om folk inte är ärliga så kommer ingenting av mening och värde ut av en dialog, nämligen. Jag kan inte påstå att jag alltid talar sanning (man kan definitivt tro att man vet vad som är sant och ha fel), men det är min ambition att göra det. Både här och irl.

Folk som ifrågasätter det jag säger (som inte sällan är kontroversiellt) irl, gör det nästan alltid genom att visa sig nyfikna och vilja veta varför jag hävdar det sagda. Här ser det ofta helt annorlunda ut - trista personkommentarer istället för argument, och antalet gånger som moderatorer på faktiskt.se vill se det (påminda om det) och göra något åt det är praktiskt taget noll. I princip ALLA påhopp mot mig, tycks vara okej...

- - -

Hur som helst - bra, vänligt, genomtänkt inlägg från dig.

Och jag vet att mycket av det jag skriver är kontroversiellt, och att de flesta inte sysslar med sådant (skriver kontroversiella saker). Men även kontroversiella påståenden kan hanteras med trevliga diskussioner. Väldigt få saker jag säger - kontroversiella, ja det må vara hänt - är ett direkt hot mot någon. Möjligen hotas ibland någons världsbild, men om den är så vacklande så kanske det är en bra sak? Och tycker man inte det så är det ju bara att bortse ifrån det jag skriver.

Men bryr man sig så kan uttalanden faktiskt testas. Med logiska resonemang och med experiment. Ger man sig in i det spelet så bör man dock vara beredd att acceptera utfallet. Det som är sant är oberoende av människors åsikter, övertygelser, tro och förhoppningar/förväntningar... Vill man inte acceptera det så bör man kanske inte ge sig på någon som sagt något man inte tror på.

- - -

Sista orden: I en diskussion mellan vettiga människor så kan man ALLTID komma fram till någon av tre saker (ibland alla):

1. Bli överens om det som är objektivt.

2. Finna att man (den ena, den andra eller både) inte kommer fram med utredandet om hur det objektiva förhåller sig.

3. Detta tycker jag, detta tycker du.

Utan minsta bråk! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-11-29 21:20

https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4

Intressanta mätningar.
Med litet blutack ( häftmassa ) mellan stativ och högtalare verkar man kunna minimera det mesta av den negativa inverkan av spikes mot golvet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-29 22:29

Tangband skrev:https://www.stereophile.com/content/sound-surprise-loudspeakerstand-interface-page-4

Intressanta mätningar.
Med litet blutack ( häftmassa ) mellan stativ och högtalare verkar man kunna minimera det mesta av den negativa inverkan av spikes mot golvet.

Ja, jag har redan noterat detta ihop med mina hårda fötter. Har också 3 klickar blutac en eklistdistans och 3 klickar blutac mellan hornet för övre register och mellanregisterlådan, och 3 klickar en eklistdistans 3 klickar mellan mellanregisterlådan och baslådan underst. Och under baslådan 3 st hårda fötter och en klick blutac på varje fot mellan foten och lådan. Det funkade bäst för mig.

"The optimal stand and interface will probably be different for every loudspeaker. I am afraid this sounds like a cop-out, but you will therefore have to audition the effects for yourself, with your own speakers and stands.
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... EEZyIQi.99"

Är ungefär den slutsats jag kommit fram till också. Lyssna och testa är det som gäller för min del.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-29 22:45

Hehe, förutsåg med viss spänning detta inläggs inkommande . . . typ. :wink: :D

Ps. Napoleonbakelser är gott . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-30 01:56

Tangband skrev:https://www.stereophile.com/content/sound-surprise-loudspeakerstand-interface-page-4

Intressanta mätningar.

Vad är intressant?

Att något som mjukare och mera dämpande, förbättrar när man lägger till det i serie med spikfötter, jämfört med att bara använda det sämsta man kan ställa en högtalare på - de där spikfötterna.

Duhhh...

Ledtråd: vad man än ändrar från den absolut sämsta lösningen, blir en förbättring.

Men riktiga mjukfötter är mycket bättre. Alltså objektivt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-30 03:00

Laila skrev:Hehe, förutsåg med viss spänning detta inläggs inkommande . . . typ. :wink: :D

Ps. Napoleonbakelser är gott . . . 8)

Ja, det är det verkligen. Och sjukt nyttiga också.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 22:16

Allt som är gott är nyttigt, i varje fall på sätt och vis...

Det är nyttigt att ha det bra.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi