Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Laila » 2017-11-29 20:51

Morello skrev:....
Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget! :)

Eller dess nära släkting abborren, gärna nyfiskad å smörstekt . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-29 22:27

IngOehman skrev:
FBK skrev:Du försöker väl inte få dist rumsrent Sprudel :wink: Kommer ihåg någon gammal tråd där rörstärkare sågades längs med fotknölarna för ett gäng år sedan. Börjar bli mycket som inte stämmer med det hör forat grundstenar som det var förr dvs. det går lika bra med lampsladd, allt annat än Nad 208 eller om man behöver extremt mycket kraft Rotel 1090 är onödigt att lägga, försteg är är totalt onödigt om Dac:en har det och om inte så är Denon 2105 fullt tillräckligt transparent. Som spelare så är Pionner DV668 det ultimata osv. Nu är det Bryston, Dyra Dac:ar, försteg och nu sist så har det blivit okej med att lägga mer än 999kr på en signalkabel. Vad händer 8O :D *

Ps. *Försök att läsa detta inlägg med lite humor, men det sker verkligen förändringar emot hur det lät förr.* Nästan så man saknar Subjektivisten, han hade motsatt sig allt detta nya.

Jag förstår att det ovanstående är menat som humor, men jag ser inget som är roligt. Ser mera ut som sarkasmer som missar målet.

Du börjar med att antyda att det inte skulle vara rumsrent att gilla distorsion. Enligt vem då undrar jag då? Varför moralisera om sådant överhuvudtaget? Vad man gillar bedömer man väl själv?!

Jag får lite instrycket att du ibland läser vad EN person skriver/tycker, och vill ha det till att det representerar "forumets åsikt", lite som politiker brukar göra. Men faktiskt är bara ett forum (en plats) utan vare sig åsikter eller ens ett medvetande. Det är människorna som skriver här som har medvetenden och åsikter, och de representerar bara vad just DE SJÄLVA tycker. Du är en av dem.

Om du har sakliga invändningar mot något som någon skrivit - ta då dialogen med DEN personen. Du behöver inte spy galla över faktiskt.se, som ju inte har någon åsikt alls. Det är ett forum bara (alltså en plats - för diskussion).

Det du kallar "grundstenar" finns inte. Det finns bara en massa människor med åsikter, du är en av dem, och var och en har sina tankar (och vissa av dem är även kunniga, erfarna och kloka).

Du representerar vissa åsikter, vissa håller med dig, andra gör det inte. So what?

Du behöver helt enkelt acceptera att du om du skall övertyga någon av motsatt åsikt så kanske du behöver visa att du har rätt. Att bara spy galla över individer som tycker/tror/vet annorlunda än du, det leder ingen vart. Du behöver visa att det du säger är sant om du vill att alla skall tycka som du. OM du verkligen har bevisatt att din åsikt är rätt, alltså objektivt, så visst, då kan du kanske få säga ifrån om någon ihärdigt påstår det du bevisat är rätt, är fel. Men har du bevisat något sådant, någonsin?

Har man inte det så får man kanske acceptera att andra inte håller med.

Och för protokollet - jag har nog ALDRIG sett sprudel visa prestigereaktioner runt frågan om huruvida det man gillar är trevliga färgningar eller mera ackurat återgivning. Han har alltid hållit sådana frågor öppna och hellre presenterat meningsfulla frågeställningar runt det, än velat tvinga någon att sluta kalla färgningar för färgningar.

Vh, iö

Mycket frågor, men några svar får du inte. Är nog någon sorts märklig irritation efter mitt inlägg i tråden viewtopic.php?f=9&t=66326&start=390, svårt att se det på annat sätt då jag vet att du inte brukar uppskatta mina inlägg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-29 22:40

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.

Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.

/Harryup

Nej, det gick inte alls att få något till Europa när jag frågade idag.

Finns ju firmor som står till tjänst att skicka grunkor vidare.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-30 00:46

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Fel pick-up med dålig anpassning kan mycket väl ge ljust ljud som irriterar.
Högtalare som inte dämpats korrekt i diskanten kan också ge vasst ljud.
Under alla år jag byggde högtalare så lade jag mellanregistret 2.7 dB under basens känslighet och diskanten nästan 4.5 dB under.
När man sedan höjer volymen så rätar kurvan ut sig och ljudet behåller balansen.
Jag har aldrig upplevt att någon av mina 1200 vinyler låtit vasst eller för ljust, Jo kanske Nitty Gritty Dirtband's Uncle Charlie and his dog teddy.
Så att vinyl låter ljust och vasst är ingenting jag känner igen alls

Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.

Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.

Vet knappt något som jag gillar mindre än när basen tappar kraft då man höjer.

Typ som med förstärkare med fysiologisk volymkontroll. Hemskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-30 00:48

IngOehman skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.

Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.

Vh, iö

Den tappar inte basen.
Den ändrar som jag sa förut inte karaktär med stigande volym som den kan göra om den är helt rak i kurvan vid mätning på små effekter.
Så där är vi överens.
En högtalare som tappar basen när man höjer är inte en trevlig upplevelse.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-30 08:16

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.

/Harryup

/Harryup

Nja, det ska ju till 230 V apparater och då blir det svårare. Jag har redan en adress i USA för sådana leveranser du tänker på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-30 08:17

Perfector skrev:
IngOehman skrev:
Perfector skrev:Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.

Vh, iö

Den tappar inte basen.
Den ändrar som jag sa förut inte karaktär med stigande volym som den kan göra om den är helt rak i kurvan vid mätning på små effekter.
Så där är vi överens.

Vad är då skillnaden? Om klangen ändras när volymen ändras, då är det ju något som tappas/förstärks. En volymberoende klang, det blir samma sak som en opåverkbar loudnessfunktion i min värld.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-30 09:21

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

/Harryup

Nja, det ska ju till 230 V apparater och då blir det svårare. Jag har redan en adress i USA för sådana leveranser du tänker på.

Kan kolla på min apparat om det är en multi-voltage när jag kommer hem i helgen.

/Harryup

adagio

Inläggav adagio » 2017-11-30 09:26

Morello skrev:
adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?
Varför ens sätta de två i motsats? De smakar ju olika men med rätt ingredienser och tillagning är de mumsiga firrar båda två. Är väl samma med vinyl o cd.

Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget! :)

Mmmm. Eller bara brynt smör och rediga stekta vedrökta fläsktärningar med färskriven pepparrot.......
Vitvinssåsen behåller jag gärna till den elegantare pocherade kummeln, toppat med handskalade färska räkor......OT och kanske fel analogi.

Min poäng var att ställa frågan x vs x när slutresultatet ändå är underbar njutbar musik/mat mer handlar om helheten och de subjektiva preferenserna än en statistisk eller teknisk sanning.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 10:40

sprudel skrev:
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig?

I bästa fall låter det väldigt likt, men ofta lyser vinylens tillkortakommande igenom lite. Du är mer än välkommen att lyssna.
Renheten i återgivningen ökade några hack vid byte från Ortofon super OM40 till Audio Technica OC9 Mk3.

Den som vill jämföra dessa pickuper kan lyssna här - nivån är hyggligt matchad. Båda pickuperna är i mint condition (<50 timmar).
Vi har alltså Micro Seiki DDX 1000, SME 3009 improved med pickuper enligt ovan:

http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-30 10:52

adagio skrev:Min poäng var att ställa frågan x vs x när slutresultatet ändå är underbar njutbar musik/mat mer handlar om helheten och de subjektiva preferenserna än en statistisk eller teknisk sanning.

Fast vinyl och cd är två tekniska format. Din jämförelse är mellan till exempel Frank Zappa och Robert Fripp, eller Joni Mitchell och Rickie Lee Jones.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 11:01

Almen skrev:
adagio skrev:Min poäng var att ställa frågan x vs x när slutresultatet ändå är underbar njutbar musik/mat mer handlar om helheten och de subjektiva preferenserna än en statistisk eller teknisk sanning.

Fast vinyl och cd är två tekniska format. Din jämförelse är mellan till exempel Frank Zappa och Robert Fripp, eller Joni Mitchell och Rickie Lee Jones.

Då väljer jag Buddy Rich! :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-30 11:13

Som sagt. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-30 12:08

Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 35 år efter CD-formatets lansering.

Nej, när man står hos Bengans och ska köpa ett nyutgivet album så är frågan CD kontra vinyl alls ingen teknisk fråga, det är i den aktuella köpsituationen en riktigt knivig bedömningsfråga. För egen del baseras den på erfarenhet och hörsägen om artisten, producenten och skivbolaget om den aktuella utgåvan kan förmodas vara lika mastrad på båda formaten eller om CD'n kan befaras vara mer komprimerad, då väljer jag vinyl.

Jag träffar oerhört sällan på skivrecensioner där både CD- och vinylutgåvorna kommenteras och jämförs.

Tänk om 60- och 70-talens skivbarer fortfarande funnits fast med både CD- och vinyl-spelare av anständig kvalitet (det behövs knappast någon supervinylrigg för att upptäcka om CD'n är tokkomprimerad vid jämförelse).
Waidele hade t.o.m. små dämpade bås med liten soffa, två små B&O-högtalare och glasdörr, men där fick man bara lyssna på klassisk musik.

Lite off-topic:
Läser man skivrecensioner framgår det ofta inte vilket format recensenten lyssnat på, extra lurigt är det med SACD, i synnerhet multikanals som enligt min begränsade erfarenhet oftast låter makalöst bra om de avspelas så minimalistiskt som möjligt med t.e.x. en Oppo BDP-95 spelare, sex mono-slutsteg drivande var sin Carlsson/Sonab-högtalare direktanslutet till respektive anlogutgång (plus subwoofersystem). Tyvärrr är SACD-nedmixningen till två kanaler ofta en stor besvikelse, ibland föredrar jag faktiskt CD-lagret. Det verkar inte som 2-kanalsnedmixningarna kan lyfta till den klarhet jag upplevt från min "relativt" enkla multikanalsrigg oavsett hur kvalificerad tvåkanalsrigg man annars använder.
Jag har konfronterat en recensent som kritiserat en SACD-multikanalsinspelning, som jag anser är fantastiskt bra, för dåligt ljud.
Det visade sig att han bara lyssnat på den i två kanaler utan att nämna det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-30 13:12

Bra inlägg som vanligt Lennart J.
Oppon har väl möjlighet att spela SACD-lagret och spela upp det som stereo om jag inte fattat helt fel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 13:18

Beställde min första SACD/CD-hybrid förra veckan. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-30 13:52

sprudel skrev:Bra inlägg som vanligt Lennart J.
Oppon har väl möjlighet att spela SACD-lagret och spela upp det som stereo om jag inte fattat helt fel.

Tack!
Som jag har förstått det är det inte SACD-spelaren som skapar en 2-kanals "downmix" utan den ligger på skivan så att
multi-kanals SACD även kan spelas upp på rena 2-kanals SACD-spelare som exempelvis denna:
http://www.mcintoshlabs.com/us/Products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=cdplayers&ProductId=MCD350
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-30 14:12

Morello skrev:Beställde min första SACD/CD-hybrid förra veckan. :)

Inte denna, väl?
https://www.amazon.com/Special-Limited-Super-Audio-Hybrid/dp/B006GHCA3G/ref=sr_1_cc_1?s=aps&ie=UTF8&qid=1512043109&sr=1-1-catcorr&keywords=pink+floyd+wish+sacd
Jag har den och tycker den är förträfflig.
Den var inte billig när den var nyutkommen, och då trodde jag att samtliga Pink Floyd-album skulle ges ut på samma sätt.
Varför det inte blev några fler fattar jag inte.
Nu när börjar priset bli smått orimligt borde de väl inse att marknaden finns?.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 14:16

Nej, det var Audio Fidelity AFZ 152.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-30 14:21

Finns det något bra ställe som har bra utbud av SACD, helst multikanal?

DVD-Audio är mest intressant för mig,men finns det att få tag på alls, tips?

Finns det regelbunden nyutgivning på SACD?

Släpps det något nyproducerat på SACD?

Annars har jag senaste åren köpt mest multikanalsmusik på DVD(-video) och BD.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 14:26

Fonogram i allmänhet handlar man med fördel på discogs.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-30 14:28

Njae, tror inte det är så som du säger Lennart. Kolla här ur manualen.

Playback Setup:

The Playback Setup section is designed to configure playback preferences. The setup items in this section are:

1. SACD Priority: Select which audio layer to play for SACD (Super Audio CD).

Multi-Channel – Play the high resolution multi-channel surround audio layer
Stereo – Play the high resolution 2-channel stereo audio layer
CD Mode – Play the CD layer of a hybrid SACD disc

2. DVD-Audio Mode: Select which portion of a DVD-Audio disc to play.
DVD-Audio – Play the DVD-Audio portion of the disc with high-resolution audio
DVD-Video – Play the DVD-Video portion of the disc with Dolby Digital or DTS audio

När det gäller uppspelning ställer du in efter din anläggning:

Down Mix Mode:

Stereo – This mode down mixes multi-channel audio to 2-channel stereo output. For original
stereo content the output will not change. For original multi-channel content the surround and
center channels will be mixed with the left and right front channels. This is recommended for use
with TV sets or stereo receiver/amplifiers.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-30 14:37

Johan_Lindroos skrev:Finns det något bra ställe som har bra utbud av SACD, helst multikanal?

DVD-Audio är mest intressant för mig,men finns det att få tag på alls, tips?

Finns det regelbunden nyutgivning på SACD?

Släpps det något nyproducerat på SACD?

Annars har jag senaste åren köpt mest multikanalsmusik på DVD(-video) och BD.

Kolla dessa:
http://www.sa-cd.net/recent
http://www.elusivedisc.com/Multi-Channel-Stereo-SACD/departments/533/

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-30 14:50

sprudel skrev:Njae, tror inte det är så som du säger Lennart. Kolla här ur manualen.

Playback Setup:

The Playback Setup section is designed to configure playback preferences. The setup items in this section are:

2. DVD-Audio Mode: Select which portion of a DVD-Audio disc to play.
DVD-Audio – Play the DVD-Audio portion of the disc with high-resolution audio
DVD-Video – Play the DVD-Video portion of the disc with Dolby Digital or DTS audio

När det gäller uppspelning ställer du in efter din anläggning:

Down Mix Mode:

Stereo – This mode down mixes multi-channel audio to 2-channel stereo output. For original
stereo content the output will not change. For original multi-channel content the surround and
center channels will be mixed with the left and right front channels. This is recommended for use
with TV sets or stereo receiver/amplifiers.

Jo, det finns (åtminstone nästan) alltid

ett tvåkanals stereo SACD-lager på multikanals SACD-hybrider.
Rimligen borde detta vara bättre än att låta Oppo-spelaren göra en automatisk downmix, men det har jag inte provat och nu är min centerhögtalare under ombygnad och den ska också målas om.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-11-30 22:09

Morello skrev:
sprudel skrev:
Hur låter CD vs vinyl hemma hos dig?

I bästa fall låter det väldigt likt, men ofta lyser vinylens tillkortakommande igenom lite. Du är mer än välkommen att lyssna.
Renheten i återgivningen ökade några hack vid byte från Ortofon super OM40 till Audio Technica OC9 Mk3.

Den som vill jämföra dessa pickuper kan lyssna här - nivån är hyggligt matchad. Båda pickuperna är i mint condition (<50 timmar).
Vi har alltså Micro Seiki DDX 1000, SME 3009 improved med pickuper enligt ovan:

http://user.faktiskt.io/Morello/LP/

Micro Seiki? Har REGAn fått lämna byggnaden?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 22:11

Köpte den för ett år sedan och renoverade. Den hemmabyggda svarven flyttade in i kontoret.

Thomas, har du lyssnat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-30 22:18

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
IngOehman skrev:Vet knappt något som jag gillar mindre än när basen tappar kraft då man höjer.

Vh, iö

Den tappar inte basen.
Så där är vi överens.

Vad är då skillnaden? Om klangen ändras när volymen ändras, då är det ju något som tappas/förstärks. En volymberoende klang, det blir samma sak som en opåverkbar loudnessfunktion i min värld.

Dels basens karaktär vid låga volymer, där hör örat väldigt illa.
Dels att många förstärkare inte klarar att drive kraftig bas vid dessa låga volymer.
Det är testat och verifierat under 25 år så jag vet att det funkar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-11-30 22:20

Morello skrev:Köpte den för ett år sedan och renoverade. Den hemmabyggda svarven flyttade in i kontoret.

Thomas, har du lyssnat?

Ja, ok! Har lyssnat lite och det låter snäppet renare med Audio-Technican. Har inte riktigt hunnit lyssna så mycket men ska göra det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-30 22:56

Alla som lyssnat säger samma sak - AT'n låter renare.
Därtill är spårningsbruset lägre med några dB (uppmätt)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-11-30 23:45

Morello skrev:Alla som lyssnat säger samma sak - AT'n låter renare.
Därtill är spårningsbruset lägre med några dB (uppmätt)

Bruset brukar vara korrelerat till friktionen, en väl polerad diamant som är och är monterad geometriskt rätt kommer att ge lägre friktion och lägre brus. Dessutom renare. När min Shure JICO SAS nål var ny mätte jag upp 5 dB lägre brus jämfört medOM40 samt en lägre distorsion (5-10 dB lägre). Både AT och JICO SAS har en micro-ridge nål vad jag förstått.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi