Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 35 år efter CD-formatets lansering.
Nej, när man står hos Bengans och ska köpa ett nyutgivet album så är frågan CD kontra vinyl alls ingen teknisk fråga, det är i den aktuella köpsituationen en riktigt knivig bedömningsfråga. För egen del baseras den på erfarenhet och hörsägen om artisten, producenten och skivbolaget om den aktuella utgåvan kan förmodas vara lika mastrad på båda formaten eller om CD'n kan befaras vara mer komprimerad, då väljer jag vinyl.
Jag träffar oerhört sällan på skivrecensioner där både CD- och vinylutgåvorna kommenteras och jämförs.
Tänk om 60- och 70-talens skivbarer fortfarande funnits fast med både CD- och vinyl-spelare av anständig kvalitet (det behövs knappast någon supervinylrigg för att upptäcka om CD'n är tokkomprimerad vid jämförelse).
Waidele hade t.o.m. små dämpade bås med liten soffa, två små B&O-högtalare och glasdörr, men där fick man bara lyssna på klassisk musik.
Lite off-topic:
Läser man skivrecensioner framgår det ofta inte vilket format recensenten lyssnat på, extra lurigt är det med SACD, i synnerhet multikanals som enligt min begränsade erfarenhet oftast låter makalöst bra om de avspelas så minimalistiskt som möjligt med t.e.x. en Oppo BDP-95 spelare, sex mono-slutsteg drivande var sin Carlsson/Sonab-högtalare direktanslutet till respektive anlogutgång (plus subwoofersystem). Tyvärrr är SACD-nedmixningen till två kanaler ofta en stor besvikelse, ibland föredrar jag faktiskt CD-lagret. Det verkar inte som 2-kanalsnedmixningarna kan lyfta till den klarhet jag upplevt från min "relativt" enkla multikanalsrigg oavsett hur kvalificerad tvåkanalsrigg man annars använder.
Jag har konfronterat en recensent som kritiserat en SACD-multikanalsinspelning, som jag anser är fantastiskt bra, för dåligt ljud.
Det visade sig att han bara lyssnat på den i två kanaler utan att nämna det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]