Bästa rocktrummisen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-18 23:19

JohanL skrev:Rock? Funkar "tyngre" grejer?

Dave Lombardo - Slayer - Reign in blood från plattan med samma namn!

Annars är det väl Dave Holland - Judas priest - Desert Plains - Point of Entry...... 8)

/Johan

Vad kännetecknar dessa herrar?
:)

Lite tröttsamt med detta namnrabblande. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-12-18 23:38

Håller med Andy: Neil Peart. Lyssna på tex Rush: Moving pictures

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-19 12:32

Bernt skrev:Frank Zappa har ju haft ett stort antal mycket bra trummisar, min favorit bland dessa är Terry Bozzio...

För at få skryta lite lagomt... jag såg han när Slagverket anordnade en clinic/konsert med honom här i Stockholm. Förband var Spoonman the artist samt Mats & Morgan duo. Hemskt vad trevlig afton.. har aldrig sett Morgan så tafatt. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-12-19 12:49

Morgan är ju ändå bra... Men i det sällskapet står han sig nog slätt.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-12-19 14:02

ptr skrev:
reeltoreel skrev:Vem är GINGER BAKER? å va ha han gjort?????

Jag hoppas du är ironisk reeltoreel :?: , vet man inte vem han är har man knappast inom detta ämne att göra...

/ptr

Sa han som bestämmde :?
Jag ställde en fråga! och ur dig kom det bara otrevligheter.
Men visst! Jag ska försvinna ur tråden. Så kanske du mår bättre.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-12-19 14:07

Reeltoreel: Den som tror han vet allt lär sig inget. Fråga på bara. Ginger Baker har spelat med bl.a Cream och Eric Clapton
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-25 16:30

Igår satt jag och spisade ett live-album med Roxy Music. Trummisen, Andy Newmark, är helt klart en talang - bra sväng, fina "fills" och bra timing. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-25 16:56

Gillar man taktfasta trummisar som svänger är såklart Camels Andy Ward en klar kandidat, precisionssväng av bästa sort :)

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 21:31

Våra svenskar Åke eriksson i Wasa Express och Morgan Ågren är ju inte alls dumma. Sedan Micael Walden, Ansley Dunbar, Billy Cobham, Dave Weckl, Mitch Mitchell, Cozy Powell, Ian Paice, och Jon Hiseman. Att dom har upträtt med så många band. Blir ju jobbigt att skriva upp. Men man kan i dom flesta fall utgå från att dom passar i dom bästa Jazzfusionband eller bara till Jazz. Så duktiga är dom allihop. Och många är där just nu. Cozy är ju bevisligen död. Vilken sopa som helst blir heller inte studiomusiker. Det är mycket där skillnaden märks. Sen att en medioker trummis ändå kan passa till den musiken som görs. Värst är dessa slå på trumman utan nån variation alls. Ett sånt exempel är på Scorpions senare plattor. Eller det värsta trummaskinen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 22:40

GunnarJansson skrev:Värst är dessa slå på trumman utan nån variation alls. Ett sånt exempel är på Scorpions senare plattor. Eller det värsta trummaskinen.

Du verkar inte gilla trummaskiner som trummisar. Det ger jag. Jag fullständigt avskyr solotrummisar som inte kan spela en hel fyrtakt utan att backa upp eller trixa. Mest jobbigt är det att spela själv med för dom river sönder spelet för resten av gänget, men även att lyssna på eftersom det blir tröttande i längden. Lobotomerade trummisar är bra. Eller dom som går på alvedon. Jag vet ett gäng som sa det om sin trummis. Att han var bäst när han var förkyld och gick på alvedon. Då höll han bara takten och gjorde så lite som möjligt. Trummisar är ett eget släkte.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2006-01-01 23:08

jag måste bara upprepa mig o säga...

CHRISTIAN VANDER

Bild

Bild

och hela bandet i självmordsekts-stylistisk look:

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 23:22

Inget Pingstkyrkans husband det där inte.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-02 00:13

Flint skrev:Du verkar inte gilla trummaskiner som trummisar. Det ger jag...

Jag antar det skulle vara gör, och replikerar. Som trumsläkt skulle jag aldrig ta jobbet att bara hålla takten som du vill. Jag tror även att man isåfall hellre letar upp en trummaskin dp detta lär vara mycket billigare i längden.

Jag vänta fortfarande på Üdü wüdü Nils... sluta sukta mig! ;)

Kan tycka att det finns en grym rocktrumis i Alice in Chains. Sean Kinney är hans namn.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-02 00:34

Slartibartfast.
Du behöver inte oroa dig, jag skulle heller aldrig anlita dig eftersom du har den där inställningen. Du går nog inte att få så rumsren och konsekvent som jag kräver. :D Men det hindrar säkert inte att du är duktig i din stil men någon Steven Gadd blir du nog aldrig.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-02 03:23

Steve Gadd gillar jag, fast han är ju inte en av världens bästa rocktrumisar i mina ögon. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-02 11:56

Slartibartfast skrev:Steve Gadd gillar jag, fast han är ju inte en av världens bästa rocktrumisar i mina ögon. :)

Nej det har du rätt i men han är ruskigt disciplinerad.
Det var mest det jag syftade på.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-02-02 16:58

Slartibartfast skrev:..Förband var Spoonman the artist samt Mats & Morgan duo...

Mvh Jocke

Liten rättning här bara. Mannen med skedarna heter Artis the Spoonman. Visst är han en artist, men han heter 'Artis' ;)

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-02-02 18:44

Nicholas Barker förtjänar väl iallafall att nämnas? om än inte för hans skicklighet så för hans snabbhet.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

shulman

Inläggav shulman » 2006-02-03 01:48

Johnny Kelly -Type o Negative, inte världens bästa, men kanske världens "tyngsta" :twisted:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-02-03 10:29

Tycker att det finns få trummisar som utmärker sig i allmänhet. Ett grymt skönt trumsolo kan jag dock bidra med och det är Nick Mason i Pink Floyd från dvd:n Live At Pompeii när de kör låten One of these days. Den konserten måste dessutom vara något av det bästa som släppts på dvd i musikväg. Tycker jag alltså :roll:

MVH

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-03 16:38

Ripakt skrev:Nicholas Barker förtjänar väl iallafall att nämnas? om än inte för hans skicklighet så för hans snabbhet.

Det tycker verkligen inte jag! Kan man inte spela utan att köra triggat ska man inte spela! :evil:

Flo Mounier i Cryptopsy däremot.. Snabbhet är förnamet! Svårt att förklara vad en dylik trumis är bra på måste jag säga...
"Jo, alltså. Han är duktig på att du vet, hänga kvar i den där hyper-takten i jättelång tid, och ändå klara av detta i flera timmar! Dessutom så ser han ilsken ut (ungefär som att "ge mig ett barn, jag är hungrig") och det är ju bra. Fint sväng också."
För allvarligt talat, en black-/döds-trumis kan inte mer än att vara snabba. Se bara på videon på Flo's hemsida.
/J
admin

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-02-03 16:40

Håller med där Flo är kungen när det gäller riktigt snabba trummisar. Han kör inte lika råtriggat som Barker, och kan dessutom mer än bara mangla på. Jazztrummis ursprungligen, han Flo, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-02-03 19:01

Slart: Maken till fart får man leta efter...
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-02-04 14:05

Slartibartfast skrev:
Ripakt skrev:Nicholas Barker förtjänar väl iallafall att nämnas? om än inte för hans skicklighet så för hans snabbhet.

Det tycker verkligen inte jag! Kan man inte spela utan att köra triggat ska man inte spela! :evil:

Flo Mounier i Cryptopsy däremot.. Snabbhet är förnamet! Svårt att förklara vad en dylik trumis är bra på måste jag säga...
"Jo, alltså. Han är duktig på att du vet, hänga kvar i den där hyper-takten i jättelång tid, och ändå klara av detta i flera timmar! Dessutom så ser han ilsken ut (ungefär som att "ge mig ett barn, jag är hungrig") och det är ju bra. Fint sväng också."
För allvarligt talat, en black-/döds-trumis kan inte mer än att vara snabba. Se bara på videon på Flo's hemsida.
/J

Triggat? Vet jag inte äns vad det är :P Kanske beror på att jag inte kan något om trummor, bara lyssnar jag.
//Ripakt

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2006-02-04 17:46

Bränn Dailor i Mastodon och tidigare i Today is the day tycker jag bör nämnas. Hans insatts på TITD's "In the eyes of god" går inte av för hackor.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-05 19:16

Ripakt skrev:Triggat? Vet jag inte äns vad det är :P Kanske beror på att jag inte kan något om trummor, bara lyssnar jag.

Man sätter en mick som känner av vibrationer hos skinnet. När skinnet vibrerar så skickas en impuls till en datamanick som spelar upp ett ljud genom ett PA-system/in i ett mixerbord.. Detta ger att du inte behöver slå hårt ALLS, känsligheten är maximal och du spelar snabbt utan att igentligen spela -FEL! ;)

Alltså: Man spelar på ett digitalt trumsett vilket är enklare rent mekaniskt och som därmed anses mesigare i denna genré.

/J
admin

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-02-05 22:12

Slartibartfast: Aha, tack för förklarningen :)
Det jag dock fortfarande inte förstår är följande: Hans trumset låter ju fortfarande så mycket som det skall göra utan uppmickning på soundcheck och så?
//Ripakt

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-05 22:40

Ripakt skrev:Hans trumset låter ju fortfarande så mycket som det skall göra utan uppmickning på soundcheck och så?

Ljuden som används i kommer givetvis från trummor, så de bör låta som trummor. Det man gör när man soundcheckar är väl mer volym och ton-kontroll- på saker som alltså faktiskt är trumlud. Desutom är det ju fortfarande ett trumset han spelar på, sådana är verkligen mycket duktiga på att låta, till motsats till sina digitala vänner -som du förstår själv. Han dessutom inte alltid kört med triggers, det startade han med i samband med övergången från Cradle of Filth till Dimmu Borgir, om jag inte mins fel.

Back to topic!!

/SLRT

YES SIR!!

;)

/J
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-14 15:34

Jag tycker King Crimsons trummisar överlag varit mycket bra:
Michael Giles på de två första plattorna.
Andy McCulloch på plattan Lizard tycker jag för trummandet till en högre sfär. Här spelar han på trummorna.
Bill Bruford från de senare album.

Ett udda tips är Michael Tegza i den gamla San Franskrisko-gruppen HP Lovecraft. Spelar så kul och melodiskt. Man ser hur han riktigt driver musiken framåt ...

Glöm inte Karlsson i Hansson&Karlsson
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-15 18:38

Håller absolut med om King Crimsons trummisar (även Jamie Muir och Pat Mastelotto), speciellt Bruford och Giles. Dock placerade jag Bill i tråden Bästa trummisen? eftersom jag inte tycker att man kan reducera dessa giganter till endast "rock"-trummisar. Bruford spelar ju numera akustisk jazz. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan