Morgan skrev:IngOehman skrev:Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!
I vilken grad var du inblandad i utvecklingen av Darth Vader, och vad drog du för lärdomar av den högtalaren? Vad gör den nuvarande trevägaren bättre än Darth?
Den gör typ allt bättre, men bara på några få punkter är den mycket bättre.
Jag lärde mig framförallt (något som jag redan trodde jag visste, nämligen) att jag inte vill ha båda basarna på framsidan, av två olika skäl:
1. Det gör högtalaren rundstrålande och interferensen med reflexen från bakre väggen blir onödigt lång-kammig.
2. Det gör medelhöjden för de två basarna olyckligt låg.
Den nya konfigurationen gör att medelhöjden på baselementen lyfts således att högtalaren i mindre grad sätter fart på den otrevliga helvågsresonansen mellan tak och golv.
Sen har man ju med trevägaren möjlighet att skapa en mycket trevligare energikurva i rummet, för de fall högtalarna friplaceras i rummet.
Men som jag skrivit tidigare - det är inte givet vilket nivå som diskanten på baksidan skall spela. Därför är nivån inställbar - hela vägen ned till noll!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).