Trevägaren på väg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-12-01 08:58

Morgan skrev:
IngOehman skrev:Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!

I vilken grad var du inblandad i utvecklingen av Darth Vader, och vad drog du för lärdomar av den högtalaren? Vad gör den nuvarande trevägaren bättre än Darth?

Så inblandad man kan bli, han byggde den...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 21:51

Nej, jag konstruerade den bara.

Lars (Holographic Audio) byggde den.

Han snickrade lådan (efter min riktning, nästan ;)) i sitt garage, lackade den, skruvade i element, och jag tog fram filtret (gick rätt så lätt eftersom jag hade gjort huvuddelen av filterjobbet på de tidigare prototyperna) och levererade ett komplett schema, efter vilket han sedan byggde även filtret. Tror jag bara levererade två av filterkomponenterna (som var extra svårfåtagpåbara) men jag är inte helt säker. Det var ju några år sedan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 21:58

Morgan skrev:
IngOehman skrev:Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!

I vilken grad var du inblandad i utvecklingen av Darth Vader, och vad drog du för lärdomar av den högtalaren? Vad gör den nuvarande trevägaren bättre än Darth?

Den gör typ allt bättre, men bara på några få punkter är den mycket bättre.

Jag lärde mig framförallt (något som jag redan trodde jag visste, nämligen) att jag inte vill ha båda basarna på framsidan, av två olika skäl:

1. Det gör högtalaren rundstrålande och interferensen med reflexen från bakre väggen blir onödigt lång-kammig.

2. Det gör medelhöjden för de två basarna olyckligt låg.

Den nya konfigurationen gör att medelhöjden på baselementen lyfts således att högtalaren i mindre grad sätter fart på den otrevliga helvågsresonansen mellan tak och golv.

Sen har man ju med trevägaren möjlighet att skapa en mycket trevligare energikurva i rummet, för de fall högtalarna friplaceras i rummet.

Men som jag skrivit tidigare - det är inte givet vilket nivå som diskanten på baksidan skall spela. Därför är nivån inställbar - hela vägen ned till noll! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-02 01:03

Kan man ta resonemanget kring bashöjd över golv till basmoduler? Är det vettigt att ställa dem en bit upp (1/4 rumshöjd?), istället för på golv?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-02 10:05

IngOehman skrev:Nej, jag konstruerade den bara.

Han snickrade lådan (efter min riktning, nästan ;)) i sitt garage, lackade den, skruvade i element, och jag tog fram filtret (gick rätt så lätt eftersom jag hade gjort huvuddelen av filterjobbet på de tidigare prototyperna) och levererade ett komplett schema, efter vilket han sedan byggde även filtret. Tror jag bara levererade två av filterkomponenterna (som var extra svårfåtagpåbara) men jag är inte helt säker. Det var ju några år sedan.

Trevligt att detta är publikt nu, då kan jag sluta vara hemlig om det Lars berättade för mig när jag lyssnade på dem i samband med att jag köpte hans tidigare anläggning (i32s + infraY-6).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-02 10:08

IngOehman skrev:Men som jag skrivit tidigare - det är inte givet vilket nivå som diskanten på baksidan skall spela. Därför är nivån inställbar - hela vägen ned till noll! :)

Är inställningen i fasta steg eller kontinuerlig? ( Personligen gillar jag inte det senare, jag blir alltid orolig över om jag fått det balanserat. )

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2017-12-02 17:02

IngOehman skrev:Sen har man ju med trevägaren möjlighet att skapa en mycket trevligare energikurva i rummet, för de fall högtalarna friplaceras i rummet.

Men som jag skrivit tidigare - det är inte givet vilket nivå som diskanten på baksidan skall spela. Därför är nivån inställbar - hela vägen ned till noll! :)

Vh, iö

Två saker är jag väldigt nyfiken på:

1. När du skriver friplaceras. Hur fritt behöver de placeras för att funktionen ska fungera som avsett?

2. Kan funktionen användas med högtalarna placerade närmare högtalarväggen om väggen förses med noggrant placerad och dimensionerad absorbtion som tillser att inga för återgivningen "skadliga" reflexer når lyssnaren/lyssnarna?

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 17:13

De kan placeras hur fritt man vill. Funktionen fungerar oavsett avstånd till vägg bakom dem. Möjligen kan en svag eq (bassänkning) vara trevlig om de möbleras väldigt väggnära. Ino bcX kan användas för detta.

Belker skrev:Kan man ta resonemanget kring bashöjd över golv till basmoduler? Är det vettigt att ställa dem en bit upp (1/4 rumshöjd?), istället för på golv?

Nej, du försöker skapa en tumregel nu. ;) Det är inte bra.

Skälet är det jag beskrev - att jag ville undvika kraftfull helvågsresonans mellan tak och golv. Om det är 2,5 meter i takhöjd så hamnar resonansen vid 137 Hz.

Det kan finnas goda skäl att placera basmoduler på en massa olika sätt, beroende på förutsättningar (rumsform, antal basmoduler, andra ickeakustiska krav, möblering...) inklusive 1/4 av något, men jag ställer inte upp på att formulera några tumregler om det. Lämplig placering måste avgöras från fall till fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-02 17:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-12-02 17:20

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Nej, jag konstruerade den bara.

Trevligt att detta är publikt nu, då kan jag sluta vara hemlig om det Lars berättade för mig när jag lyssnade på dem i samband med att jag köpte hans tidigare anläggning (i32s + infraY-6).

Ja för det hade ju absolut ingen listat ut för flera år sen? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 17:35

Hmm... ja, jo, eller...

Du, som vetat hela tiden, är du verkligen säker på hur självklara alla detaljerna varit för andra? :wink:

Jag är inte ens säker på att jag själv vet exakt vad Nattlorden åsyftar!

Jag tolkar det han skriver som att han fått detaljerad information från Lars (vilket är helt okej om det skett konfidenciellt) och att han nu känner att han kan berätta allt han fått veta, vilket ju kan vara väldigt mycket mera detaljerad info än den som kanske många har förstått eller anat. Vi fick ju nyss i tråden ett exempel på någon som trott något (med en säkerhet som ser ut att ha tangerat förvissning) som var helt fel (att jag skulle ha byggt Darth Vader).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-02 17:41

IngOehman skrev:De kan placeras hur fritt man vill. Funktionen fungerar oavsett avstånd till vägg bakom dem. Möjligen kan en svag eq (bassänkning) vara trevlig om de möbleras väldigt väggnära. Ino bcX kan användas för detta.

Belker skrev:Kan man ta resonemanget kring bashöjd över golv till basmoduler? Är det vettigt att ställa dem en bit upp (1/4 rumshöjd?), istället för på golv?

Nej, du försöker skapa en tumregel nu. ;) Det är inte bra.

Skälet är det jag beskrev - att jag ville undvika kraftfull helvågsresonans mellan tak och golv. Om det är 2,5 meter i takhöjd så hamnar resonansen vid 137 Hz.

Det kan finnas goda skäl att placera basmoduler på en massa olika sätt, beroende på förutsättningar (rumsform, antal basmoduler, andra ickeakustiska krav, möblering...) inklusive 1/4 av något, men jag ställer inte upp på att formulera några tumregler om det. Lämplig placering måste avgöras från fall till fall.

Vh, iö

Nej, tumregler skulle jag aldrig drömma om att be om! :wink:
Frågan var mest om det kan vara lönt att börja baxa basar och experimentera, men handlar det om så hög frekvens kanske det inte ger så stor effekt för basar under 80hz. Nu är det en akademisk fråga, för det låter så fantastiskt bra i den lilla grottan att jag inte vill ändra något. Men nästa vecka kanske...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 17:48

Mitt generalråd är att experimentera om man tycker det är kul, och att låta bli om man inte tycker det är kul.

På så vis undandrar jag mig allt ansvar för bortkastad tid och energi, nämligen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-12-02 20:55

Jag vet inte om detta besvarats redan i tråden - men är detta par sålt eller är det något du låtit bygga åt dig själv Ingvar?
Vad tror du - skulle de passa i mitt lilla rum? :wink:
De är riktigt fina på bild, det skulle vara kul att se och höra dem irl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 21:07

Det första paret är sålt. Det är paret som syns i tråden och som jag HOPPAS skall bli färdigbyggda före jul.

Nästa par kan som tidigast bli klara till senvåren eller sommaren 2018, om någon beställer. Sen kan två par till byggas. Sen är det slut på delar, men det går att lösa, då. Det kan ju vara åtskilliga år framåt i tiden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2017-12-03 09:54

IngOehman skrev:Det första paret är sålt. Det är paret som syns i tråden och som jag HOPPAS skall bli färdigbyggda före jul.

Nästa par kan som tidigast bli klara till senvåren eller sommaren 2018, om någon beställer. Sen kan två par till byggas. Sen är det slut på delar, men det går att lösa, då. Det kan ju vara åtskilliga år framåt i tiden.

Vh, iö

Gäller detta endast den större versionen eller är även den mindre såpass begränsad vad gäller tillgängligheten på delar?

Den mindre skulle man kanske kunna lyckas ha råd med en vacker dag (därav mina frågor ovan då jag undrar om de skulle kunna fungera i något av mina i hemmet tillgängliga rum). :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-03 13:11

IngOehman skrev:Jag är inte ens säker på att jag själv vet exakt vad Nattlorden åsyftar!

Jag tolkar det han skriver som att han fått detaljerad information från Lars (vilket är helt okej om det skett konfidenciellt) och att han nu känner att han kan berätta allt han fått veta, vilket ju kan vara väldigt mycket mera detaljerad info än den som kanske många har förstått eller anat.

Jodå, du förstod perfekt. Alltid skönt när något man fått veta under en MDA eller på annat sätt tar slut, så man slipper fundera över vad man kan och inte kan säga. Och jag tror det är mer info ute nu om trevägaren än vad jag fick veta om Darth... så det är en sten mindre att bära nu.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-03 21:07

Nattlorden skrev:Jodå, du förstod perfekt. Alltid skönt när något man fått veta under en MDA ........

Du menar nog NDA? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-03 22:20

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Jodå, du förstod perfekt. Alltid skönt när något man fått veta under en MDA ........

Du menar nog NDA? :)

Svårt med små tangenter på mobilen ibland.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-04 19:13

Jag utgick ifrån att du menade NDA, men inte utan att ett kort ögonblick ha fundera på om du kunde mena Minimun Disclosure Agreement. :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-12-04 23:33

Den här högtalaren gör mig sååååååååå glad..! Tack, Ingvar!
Inte för att jag kommer köpa den, men ändå. Den är häftig, och jag lär mig grejer när jag läser om den!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-05 20:19

Kul att höra. Känner själv likadant. Dessa högtalare har jag ju velat bygga i så väldigt många år, och det känns verkligen superkul att de äntligen är på G!

Det som varit den riktigt stora utmaningen är förstås att göra dem så att de fungerar på ett mycket mera valfritt avstånd från bakre väggen. Funktionsstabilitet brukar jag kalla det. Alltså att sträva efter egenskaper som gör att ljudkvaliteten inte vacklar och kan förloras på några mm eller grader.

Ett brett verkansområde är liksom en kvalitet för sig.

Blev väl varse om vikten av detta/värdet med detta tänk, för rätt så länge sedan, men jag blir stärkt varje gång jag hör om högtalare som är beroende av mikrojusteringar för att låta optimalt eller anläggningar som låter SÅÅÅ annorlunda beroende på interconnektkablarna, tiden på dygnet, val av nätsladd eller vad det nu kan vara.

Så stabilitet sätter jag idag väldigt högt på listan över goda egenskaper. Att varje hifi-komponent helt enkelt göra med målet att låta bra, så oberoende av kringförutsättningarna som möjligt.

Och när det gäller fullregisterhögtalare så finns det som jag ser det bara två vägar att gå - antingen konstruerar med dem för att arbeta nära en vägg (gäller inte nödvändigtvis toppar, som kan arbeta likadant nära en dämpad vägg och långt från vägg) eller för att vara så oberoende av väggen bakom som möjligt.

Förvisso kan pi60 och pi60s jobba utmärkt fristående (även utomhus) om man kombinerar dem med bs60.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2017-12-06 09:58

Det låter ju väldigt intressant att de fungerar bra med varierande avstånd till väggen.

Undrar dock fortfarande som jag skrev ovan hur nära väggen du anser att de kan placeras. Med respektive utan den extra diskanten aktiv.

Tycker även jag att högtalaren är bland det häftigaste på länge. Några få konstruktionsdetaljer (hur fasningarna är gjorda för att få raka baffelkanter vid mellanregister trots lutande lådsidor och den uppåtviklade basen och diskanten på bakstycket) påminner lite om en låda jag ritade för hemmabygge för ~10 år sedan men aldrig kommit till skott att bygga. Saknade dock såklart alla detaljer som direkt gör att man ser att dessa pi220s högtalare är pi60-besläktade. Tycker verkligen att dina nya skapelser är fantastiskt snygga trots (eller kanske tack vare?) sin storlek.

Blev direkt när jag såg dem intresserad av den kommande (pi180?) och började fundera på om man inte skulle kunna lyckas skrapa ihop pengarna till dem i framtiden. Därav mina frågor då jag inte har några speciellt stora rum men verkligen gillar konceptet med en superkapabel fullregisterhögtalare.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 10:18

Jag ser en fråga om avståndet till högtalarvägg (fanns det flera frågor så påminn, jag kan ha missat dem) och svaret är att de kan stå mot vägg. Om och när de gör det bör dock väggen dämpas, och diskanten på baksidan skall (well... man får självklart prova själv) då vara avstängd.

Det går även att använda en bcX-box om man känner att basnivån vad mycket väggnära placering behöver modereras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2017-12-06 11:01

Tack för svar! :)

Den andra frågan (kanske dåligt formulerad) var hur långt ut från vägg de behöver stå för att diskanten på baksidan ska fungera tillfredsställande (så som du avsett den den fungera).

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 11:08

Någon dryg meter. Alltså högtalarens framsida.

Men får testa sig fram.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2017-12-06 12:40

Är det tänkt att bcX skall ingå i setupen?

Eller finns där andra ratta och vred man kan ställa nivåerna med kanske.....
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-06 12:47

IngOehman skrev:Blev väl varse om vikten av detta/värdet med detta tänk, för rätt så länge sedan, men jag blir stärkt varje gång jag hör om högtalare som är beroende av mikrojusteringar för att låta optimalt eller anläggningar som låter SÅÅÅ annorlunda beroende på interconnektkablarna, tiden på dygnet, val av nätsladd eller vad det nu kan vara.

Jag förstår hur du menar men de som lever i denna värld kommer slänga "kan man inte höra skillnad på dessa nätkablar, saknar anläggningen/högtalarna upplösning" i ansiktet på dig (iof är dessa personer ändå inte del av det kundenklientel som vänder sig till dig). F.ö. är det nog än värre än vad du ger sken av här, det köps exempelvis nätlister för 70000 SEK som naturligtvis gör ENORM skillnad, dumheten verkar sakna gränser.

Ps Igår njöt jag Bizets Carmen via mina pi60s (stort tack att du konstruerade dem! :D ) och det lät helt underbart oavsett signalkabel, jag kunde inte höra direkta skillnader ens öppet mellan dem (ska trots det blindtesta när möjlighet ges).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-06 12:57

Rydberg skrev:
IngOehman skrev:Blev väl varse om vikten av detta/värdet med detta tänk, för rätt så länge sedan, men jag blir stärkt varje gång jag hör om högtalare som är beroende av mikrojusteringar för att låta optimalt eller anläggningar som låter SÅÅÅ annorlunda beroende på interconnektkablarna, tiden på dygnet, val av nätsladd eller vad det nu kan vara.

Jag förstår hur du menar men de som lever i denna värld kommer slänga "kan man inte höra skillnad på dessa nätkablar, saknar anläggningen/högtalarna upplösning" i ansiktet på dig (iof är dessa personer ändå inte del av det kundenklientel som vänder sig till dig). F.ö. är det nog än värre än vad du ger sken av här, det köps exempelvis nätlister för 70000 SEK som naturligtvis gör ENORM skillnad, dumheten verkar sakna gränser.

Ps Igår njöt jag Bizets Carmen via mina pi60s (stort tack att du konstruerade dem! :D ) och det lät helt underbart oavsett signalkabel, jag kunde inte höra direkta skillnader ens öppet mellan dem (ska trots det blindtesta när möjlighet ges).

Lite off topic, men jag hoppas du har Telarc's inspelning av Carmen.
Den är helt outstanding.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 13:59

Kilkenny skrev:Är det tänkt att bcX skall ingå i setupen?

Nej, egentligen inte.

Högtalarna är i grunden gjorda för att placeras fritt, eller rättare sagt på avstånd från bakfre vägg, men den speciella konstruktionen gör att avståndet blir särdeles okritiskt, och de kan därför även placeras även helt nära vägg. Högtalarens djup gör dels att "mot vägg" ändå blir en bit ifrån väggen för de framåtriktade elementen. Men ändå så nära att väggen i det fallet bör dämpas (över 100 Hz).

Och som av en händelse kan den lilla bastunghet som högtalaren då kan uppvisa, kompenseras perfekt med ett bcX! Det är en slump att det blev så.

Kilkenny skrev:Eller finns där andra ratta och vred man kan ställa nivåerna med kanske.....

Bara den för bakre diskanten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 17:00

Rydberg skrev:

Ja, så kan det bli, men hittills har sådana spekulationer varit väldigt ovanliga.

Jag tror det beror på att det ju finns många saker som man kan höras i en anläggning, och den som hör att skillnaderna mellan olika inspelningar faktiskt är exceptionellt stora, tenderar att inse att "mindre än vanligt" när det gäller skillnader mellan t ex kablar, betyder hög upplösning OCH stor stabilitet.

Rydberg skrev:Ps Igår njöt jag Bizets Carmen via mina pi60s (stort tack att du konstruerade dem! :D ) och det lät helt underbart oavsett signalkabel, jag kunde inte höra direkta skillnader ens öppet mellan dem (ska trots det blindtesta när möjlighet ges).

Det låter ju trevligt. När signalkablar låter lika så brukar det betyda att det som driver dem är stabilt och lastokänsligt.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino