Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Morello » 2017-11-30 23:54

Därtill är distorsionen cirka 6 dB lägre hos OC9!
Som sagt en helt sanslös nålmikrofon väl värd sitt pris.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-01 00:15

Morello skrev:Därtill är distorsionen cirka 6 dB lägre hos OC9!

Låter så! SME3009 finns i en del modeller, lite oklart för mig vilken du har. Är det den med 6,5 gram eller 9,5 grams effektiv massa?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-01 09:24

Armen är SME 3009 seie II S2 improved - S2 anger att armen har lösttagbart skal.
Äldre armar har rör i rostfritt stål och de modernare har rör i aluminium.
Effektiv massa är runt 9-10 gram, men det beror på skal.
Jag har även den viskösa dämpsatsen med minsta paddeln. (det finns tre sotrlekar)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-01 12:58

Morello, du kan testa lite olika viskositeter på vätskor i dämpkaret. Silikon som skickas med blir som en pasta över tiden och riktigt kläggig.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-01 13:49

Harryup skrev:Morello, du kan testa lite olika viskositeter på vätskor i dämpkaret. Silikon som skickas med blir som en pasta över tiden och riktigt kläggig.

/Harryup

Jag plockade isär allt och rengjorde samt fyllde på ny olja från SME. Priset för oljan är helt i paritet med de bästa urmakerioljor från Moebius. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-12-01 14:32

Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp :o .

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-01 14:40

Morello skrev:
Harryup skrev:Morello, du kan testa lite olika viskositeter på vätskor i dämpkaret. Silikon som skickas med blir som en pasta över tiden och riktigt kläggig.

/Harryup

Jag plockade isär allt och rengjorde samt fyllde på ny olja från SME. Priset för oljan är helt i paritet med de bästa urmakerioljor från Moebius. :mrgreen:

Om du tar reda på vilken cSt som originaloljan har så kan du köpa en livstidsförbrukning
för mindre än vad 1 sats SME-olja kostar . . . typ.

http://www.hobbycity.se/category.php?id_category=49
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-01 16:02

Storheten heter kinematisk viskositet. :)

Denna torde vara rätt

http://www.hobbycity.se/product.php?id_product=4932

Bra tips, tack!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-12-01 21:35

SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp :o .

Det går inte att jämföra siffrorna för vinyl med digitala format. Man kan jämföra olika vinylpressningar med varandra och olika (förlustfria) digitala med varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-01 23:25

dali skrev:
SuperA skrev:Går man in på drdatabase (tror den heter så om jag minns rätt) och kollar vilka inspelningar som har bäst dynamik (minst kompression) är det övervägande vinyl som ligger i topp :o .

Det går inte att jämföra siffrorna för vinyl med digitala format. Man kan jämföra olika vinylpressningar med varandra och olika (förlustfria) digitala med varandra.

Alltså, man kan visst jämföra siffrorna, men man kan inte göra den enkla tolkningen att en hög toppfaktor är bättre än en låg. Det är tolkningen det är fel på inte mätvärdena, de måste tolkas olika.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-12-01 23:38

Morello skrev:Storheten heter kinematisk viskositet. :)

Denna torde vara rätt

http://www.hobbycity.se/product.php?id_product=4932

Bra tips, tack!

Ett litet tips ang oljor.

Om ni ska köpa silikonolja från hobbybutiker så kan det vara värt att satsa på kvalitet. Många av dessa oljor håller inte det värden som står på flaskorna. Många, av samma fabrikat, har även olika viskositet trots att det står samma på flaskorna. Dessa oljor används normalt i diffar och stötdämpare till radiostyrda bilar. Tävlar man inom radiostyrd bilsport med stötdämparkolvar med en håldiameter på t.ex 6x1mm så är oljans kvalitet A&O. Efter att ha farit runt i Europa och tävlat i massor av år med sonen, han är fd Junior Eurpopamästare inom både 2-hjuls och fyrhjulsdrivna bilar, så vi har testat det mesta. En av de bästa på att faktiskt hålla det värde som står på flaskan är Kyoshos olja. Kostar några tior mer men håller jämn kvalitet.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-02 12:23

Bra tips Lasse!

Jag inser nu att SME-oljan kostar för mycket kanske, men den kommer i en liten smidig tub - man skär av i nedkant, sätter den i dämpbaljan, öppnar locket och sedan får den sitta där 15 minuter till oljan runnit ut. Rätt mängd blev det per automatik och sedan kändes det kul att handla av Mirre på Veteran.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 18:14

Att jämföra brus och distorsion mellan MM och MC-pickuper är inte alltid helt lätt.

Hur har du mätt? Har du mätningarna visbara?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-02 18:23

Hur blir med andra skillnader på mm/mc pickuper?
Den lägre signalstyrkan hos en mc kräver ju mer förstärkning och hur blir det med elektronikbruset?
Nå'n som vet?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-02 20:25

Det borde Morello kunna svara på, han har gjort några sådana RIAA-steg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 20:32

S/N för lågnivå-MC-steg blir alltid mycket sämre.

Men det är en helt annan sak än hur pickuperna plockar upp/skapar brus i spåret.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-02 21:05

Det är troligen samma nål både i JICO SAS och AT microline (Namiki). Jag mätte också upp lägre brus för SAS mot OM40. Friktionen var lägre också.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-12-02 21:50

Svante skrev:
dali skrev:

Alltså, man kan visst jämföra siffrorna, men man kan inte göra den enkla tolkningen att en hög toppfaktor är bättre än en låg. Det är tolkningen det är fel på inte mätvärdena, de måste tolkas olika.

Vilken tolkning syftar du på? Hela poängen med databasen är att jämföra dynamiskt omfång och videon demonstrerar att musikexemplet på vinyl får ett högre DR-värde trots att vinylen använder samma master som CD:n.

Slutsatsen bör väl vara att man inte kan jämföra uppmätta DR-värden för vinyl med CD (eller andra format)?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-02 21:51

Svante skrev:
dali skrev:

Bra talat!

Man kan jämföra nästan vad som helst med vad som helst, men för att det skall vara meningsfullt så behöver man förstå de saker man jämför.

Fast... saken är ju den, att det ju gäller även när man INTE jämför, utan bara tittar på en sak! 8O

Det gäller ju så fort man tittar på en mätkurva. EN.

Förstår man inte vad den visar och vad det betyder, så är det inte meningsfullt att titta på den.

Så på sätt och vis är kanske det största bedrägeriet, att tro att man genom att jämföra kan bypassa det där med att lära sig att först förstå det som visas?

Vh, iö

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-03 01:05

dali skrev:

Sen har vi också den lilla grejen att det verkar som att dom allra flesta vinyl-mastrar senaste åren är en vidareprocessering av vanliga moderna cd-mastrar. Dom lägger alltså till några extra filter för att det ska funka på vinylen vilket gör att vinylerna mäter några db bättre även fast dom låter nästan exakt likadant.
http://themultiformous.blogspot.se/2017 ... ed-to.html

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-03 02:20

Tell skrev:Sen har vi också den lilla grejen att det verkar som att dom allra flesta vinyl-mastrar senaste åren är en vidareprocessering av vanliga moderna cd-mastrar. Dom lägger alltså till några extra filter för att det ska funka på vinylen vilket gör att vinylerna mäter några db bättre även fast dom låter nästan exakt likadant.
http://themultiformous.blogspot.se/2017 ... ed-to.html

Nja, ja och nej. Mycket av dagens nya musik är säkert samma master, även om det finns en del undantag. Men en hel del av återutgivningar är från en egen mastering för vinylen. Det kräver dock att man undersöker varje enskilda fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-03 02:35

dali skrev:
Svante skrev:
dali skrev:

Vilken tolkning syftar du på? Hela poängen med databasen är att jämföra dynamiskt omfång och videon demonstrerar att musikexemplet på vinyl får ett högre DR-värde trots att vinylen använder samma master som CD:n.

Slutsatsen bör väl vara att man inte kan jämföra uppmätta DR-värden för vinyl med CD (eller andra format)?

Alltså, visst kan man jämföra. Men man ska inte tolka det som att vinyl är bättre. Man ska tolka det som att vinylmediet gör något med signalen som ger det ett högre DR-värde. Man kan köra en tokmastrad signal genom ett allpassfilter och mäta DR-värdet på den sedan, det kommer säkert att bli högre. Det betyder inte att signalen har blivit bättre, men man kan göra den jämförelsen om man vill.

Att "kunna jämföra" något betyder inte att jämförelsen ger det man är van vid.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-03 03:44

För att tolkningen skall blir rätt krävs kunskap.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-12-03 10:55

dali skrev:
Svante skrev:
dali skrev:

Man KAN jämföra allt möjligt, men det betyder inte att det alltid är givande.

Jag tolkar det som att du menar att man inte "kan jämföra" i meningen att det inte går att dra slutsatsen att spåret i vinylen är bättre än motsvarande ljuddata på CD:n baserat på en jämförelse av DR-värdena, där större DR-värde antas vara bättre. Där har du troligen rätt.

Jag tycker även slutsatsen är sund. Det enda vettiga (om man nte vet hur respektive ljudbärare kommit till) är att lyssna och på så sätt jämföra vilket man föredrar. Jag tycker t.ex. *numera* det är sällan som vinylen är bättre än dess digitala motsvarighet.

Något annat som är sorgligt är att det verkar finnas få artister som är intresserade av att producera musik som låter och upplevs så bra som möjligt. Det verkar vara viktigare att deras musik låter som det brukar låta (ungefär samma överkomprimerade sound som det mesta annat). Soundet verkar vara viktigare än att känslan i framförandet bevaras. I.o.f.s. kanske f.f.a. soundet överlever (det beror lite på hur man definierar "sound") vid lyssning med medioker utrustning, men det är ändå inte så kul :-(
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-03 11:15

Man kanske inte ska lägga så mycket på artisterna när det låter skit om inspelningen. Det är skivbolag & producenter som ser till att skruva sönder musikåtergivningen. Ingen skulle väl först gå till Harrison Ford och klaga om senaste Blade Runner 2049 på 4K-skiva skulle ha bild- och ljudåtergivning som ett 80-talsavsnitt av Våra Värsta År på TV3?

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-12-03 11:59

hcl skrev:Jag tolkar det som att du menar att man inte "kan jämföra" i meningen att det inte går att dra slutsatsen att spåret i vinylen är bättre än motsvarande ljuddata på CD:n baserat på en jämförelse av DR-värdena, där större DR-värde antas vara bättre.

Japp, det var det jag menade. Jag tror att de flesta som tittar på DR-värdena drar samma slutsats som SuperA, att vinylutgåvor har bättre dynamik (vilket kan vara fallet, men DR-värdet är inte hela sanningen).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-03 13:00

Det finns inget skäl att utgå ifrån att ett större DR-värde är bättre.

Igen - för att kunna tolka mätnkngarna rätt så krävs kunskap.

Inte bara en massa grundläggande kunskaper utan också specifika kunskaper om mätningarna ifråga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-03 13:12

dali skrev:
hcl skrev:Jag tolkar det som att du menar att man inte "kan jämföra" i meningen att det inte går att dra slutsatsen att spåret i vinylen är bättre än motsvarande ljuddata på CD:n baserat på en jämförelse av DR-värdena, där större DR-värde antas vara bättre.

Japp, det var det jag menade. Jag tror att de flesta som tittar på DR-värdena drar samma slutsats som SuperA, att vinylutgåvor har bättre dynamik (vilket kan vara fallet, men DR-värdet är inte hela sanningen).

Det tror jag ockå, eller att det åtminstone är en stor fara. Men om man gräver lite djupare så kan man vinna massor av förståelse i att man KAN få toppfaktorn i en signal att öka genom att processa signalen. Detta utan att det låter bättre.

Någonstans där kan man landa i att en tillräckligt hög toppfaktor är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att det ska låta bra. Vinylens påverkan på signalen är ett utmärkt exempel på det, liksom allpassfiltret är det.

Som sagt man KAN jämföra siffrorna, men tolkningen måste bli en annan när man jämför vinyl mot CD.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-03 14:58

IngOehman skrev:

Att jämföra brus och distorsion mellan MM och MC-pickuper är inte alltid helt lätt.

Hur har du mätt? Har du mätningarna visbara?

Vh, iö

Inte speciellt svårt heller.Testskiva: Clearaudio TRS1007 (kopia av JVC TRS1007)Testton: 1 kHz, 5 cm/s laterell modulation.
RIAA-steg-> FFT.

Störnivån mättes 20-22kHz
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-03 16:39

RogerGustavsson skrev:Det borde Morello kunna svara på, han har gjort några sådana RIAA-steg.

Jag använde samma RIAA-steg vid såväl inspelning (finns filer att lyssna på) som vid mätning.
Förstärkningen var 46dB (1kHz) för OM40 och 66 dB för OC9

Brus och distorsion är helt försumbart i förhållande till tillkortakommanden i LP-systemet per se.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi