Tjenare!
Dags att uppdatera. Tyvärr har jag inte spotify i mitt stereo-rum och har därför inte lyssnat på de säkert utmärkta tips ni gett på musik. Jag kom dock rätt nära genom Romans Drottningholmsmusik på Swedish Society, inspelad mellan 1958 och 1970, där jag använde de senare som var inspelade i stereo i radiohusets studio 3 och satt på CD 1996. Detta är ju typisk och underbar barockmusik, sonater, med en rik palett och många detaljer och utsmyckningar i ljudbilden. Vidare använde jag en LP på BIS (BIS-LP-60) med G v. Bahr och Diego Blanco som tillsammans med Stockholms kammarensemble framför bla serenader från 1800-talet. Jag har aldrig hört någon skiva någonsin som låter lika naturlig och nära riktig musik. Och då lyssnar jag ofta på levande kammar- och barockmusik. Vidare använde jag Undertones, Hypnotised (LP), som är rasande bra och mycket bra inspelad (kräftskivan). Sterion består av Rotel-förstärkare (RC995 + RB991) samt Rega P7 med Ortofon 2M Black och Rega Appollo CD. Jag måset säga att min skivspelare låter underbart.
Jag började med en liksidig triangel med tre meter i sida. Den förutnämnda dippen i mellanregistret fanns då (kallat Carlsson-hålet av någon i tråden). Vidare fanns det ett hål i mitten av ljudbilden, på sås sätt att det var "tomt i mitten" och högtalarna spelade för sig själva. Basen var också lite för påträngande. Högtalarna flyttades in med några centimeter i taget och under ivrigt lyssnande. Hålet i mitten täpptes till mer och mer och plötsligt fanns där, ja vad säger man, det polyfoniska, harmoniska och omgivande ljudet som man bara gillar så mycket. Vid ytterligare inflytt försvann eller i vart fall minskade Carlsson-hålet och cembalo och harpa hördes rätt. Basen är naturlig och behärskad. De går långt ned!
Det slutade med att diskanterna är 210 cm från varandra. Från varje diskant är det 320 cm till där jag tror att jag har huvudet när jag lyssnar. Mellan diskanterna och sidovägg är det 120 cm. På alla andra ställen i rummet låter det bra och harmoniskt, om än något "kantrat". Perfekt Carlssonharmoni.

Även nu med ryggen mot och en meter i sidled från Sweetspot.
Den invändning jag hade sist jag hade framme Larsensönerna, nämligen den något skitnödiga och ibland nästan skärande diskanten vid högre volym som även Music Man och andra skrivit om, kvarstår. Uppgraderingskittet ska beställas. Faller detta väl ut kommer jag måhända möblera om hela rummet.
tack för alla fina tips och för att ni läste.
MVH/CODY