Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

oivavoi

Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Inläggav oivavoi » 2017-12-11 19:56

Hej folkens. Jag försöker att skriva på svenska så det blir lettare att förstå för er. Jag har just bliviit medlem av LTS, och får mitt förste MOLT om några veckor, antar jag. Kul! Det er en sak jag undrar på, dock. Jeg har förstått att LTS har testat några Class D-förstärkare, med resultat som var lite så sisådär. Jag undrar vilka förstärkare det var? Har LTS testat några av dom bättre class d-förstärkarna, slik som Anaview, Hypex, Pascal, osv?

Frågar eftersom dom fleste "objektivister" på engelska sajter er stärka anhängare av modern class d slik som hypex, bland annat. Så jag tycker det er interessant att LTS-testarna hittils har tyckt annorlunda.

rajapruk

Re: Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Inläggav rajapruk » 2017-12-11 20:32

Ja detta är ett väldigt intressant spörsmål. Jag har också noterat att "objektivisterna" verkar ha helt skild uppfattning i Sverige vs utomlands om just detta.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-11 20:38

Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-11 20:40

Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-11 20:43

Musik och ljudteknik testar visst en del apparater utan att det blir nån artikel om dem. I de fallen är de inte tillräckligt intressanta ljudmässigt.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-11 20:57

Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.

Det är ju frågan... mätvärden för Hypex Ncore ser ju rätt bra ut, t.ex. Fast kan ju vara att de uppgivna specs från produsent inte säger allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-11 21:03

Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-11 21:07

Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"

Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-11 21:10

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"

Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.

Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken... 8) :wink: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-11 21:14

Nattlorden skrev:
Morello skrev:

Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken... 8) :wink: :wink:

Jag behöver typ åtta kanaler med minimum 200 w i varje kanal till mitt aktiva system (föredrar 300-400 w för fyra av kanalene). Om Klass D ger samme kvalité som AB - och det gör det ju för subbarna t.ex. - gör det livet mkt enklare.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-11 21:20

https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm

Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-12-11 21:22

Morello skrev:

Vissa hävdar att det är positivt att minska energiåtgång i alla möjliga led, många bäckar små osv. Var visst något om miljö osv men jag lyssnade inte så noga. Iaf verkar vissa tycka att det är bra med hög verkningsgrad även om man inte riskerar att få slut på batterier mitt i resan.
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-11 21:33

Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.

Har själv några liknande(TPA3116) men jag tycker inte att de lät bra. Kan iofs bero på att jag kört med switchade nätdelar å med relativt trögdrivna högisar . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-11 21:39

Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.

Herregud vad insnöad du låter, båda dina uttalanden i den här tråden tillomed.
Låter alltså som det är dax för LTS o göra vettiga tester så folk kanske får upp ögonen för små, smidiga, effektiva (miljövänliga?) och billiga stärkare :)

Laila skrev:
Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.

Har själv några liknande(TPA3116) men jag tycker inte att de lät bra. Kan iofs bero på att jag kört med switchade nätdelar å med relativt trögdrivna högisar . . . typ. :(
Ja beror väl på resten av komponenterna i grejen. Finns långa trådar på diyaudio.com där folk köper billiga ebay-stärkare o byter ut delar för att få ut ett betydligt bättre ljud. Just den grejen jag skrev om är dock en av dom som folk är som mest nöjda med i orginalutförande.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-11 21:48

Morello kanske bara är medveten om de stora bristerna som finns i tekniken ?

Det är fortfarande svårt att göra klass D förstärkare som presterar högklassigt bra i diskantregistret. De smutsar dessutom ned nätet med Hf- skräp.

Det vore förstås jättetrevligt om det kunde finnas någon klass d förstärkare som både är billig och bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-11 22:02

Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm

Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.

Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-12-11 22:06

Tangband skrev:Morello kanske bara är medveten om de stora bristerna som finns i tekniken ?

Det är fortfarande svårt att göra klass D förstärkare som presterar högklassigt bra i diskantregistret. De smutsar dessutom ned nätet med Hf- skräp.

Det vore förstås jättetrevligt om det kunde finnas någon klass d förstärkare som både är billig och bra.

Jag är också medveten om det, men det betyder inte att jag inte tycker att hög verkningsgrad är eftersträvansvärt.
Häpp!

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-12-11 23:45

Dagens moderna biografer kör nästan bara med D- förstärkare och Crown verkar vara poppis i maskinrummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 09:08

FBK skrev:

Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.

Fast det finns en uppsjö Crown-steg och det är skillnad på dem enligt några amerikanska bedömare jag kommunicerat med. Dock är det fortfarande en del som inte tycker de är helt bra i diskanten. Det gäller ju även flera ICE-baserade steg, som Belcanto och PS Audio. Bättre omdömmen har väl några Anaview-steg fått?

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-12 10:27

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:

Fast det finns en uppsjö Crown-steg och det är skillnad på dem enligt några amerikanska bedömare jag kommunicerat med. Dock är det fortfarande en del som inte tycker de är helt bra i diskanten. Det gäller ju även flera ICE-baserade steg, som Belcanto och PS Audio. Bättre omdömmen har väl några Anaview-steg fått?

Jag är osäker på har mycket vikt man skall lägga vid sånt. Man kan vänja sig till rätt mycket när man lyssnar. Det var feks en period mitt huvudsystem inte fungerade, och jag bara lyssnade på mitt sonos system (2 play 1 + sonos Sub) i köket. Jag tyckte det lät rätt bra, faktisk, och hadde inga problem att njuta av musik. Om nån hadde frågat mig då, hade jag säkert sagt att «Sonos låter typ lika bra som mycket dyrare system». Men då jag fick mitt huvudsystem till att fungera igen och kunne jämföra direkt, hörde jag ju inom 10 sek att det andra systemet mitt var 10 ganger bättre.

På samme sätt är det ju många audiofile som har vant sig vid att lyssna på et low-fidelity format som vinyl, som ut från alla objektive paramätre har sämre ljudkvalité än även välkomprimerade mp3-filar i 128 kbs.

Man kan helt enkelt vänja sig vid mycket. För att bedöma om (välkonstruerad) klass d verkligen har något vid sig som har sämre upplevd ljudkvalite än klass AB, behövs det goda mätningar och professionelt genomförda blindtest med erfarna lyssnare. Så får vi nevrotiske audiofile gå för det som bedöms ha högst kvalité!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-12 11:00

Helmut skrev:Dagens moderna biografer kör nästan bara med D- förstärkare och Crown verkar vara poppis i maskinrummet.

Å riktigt illa låter det på alla biografer jag besökt i stockholmsregionen - förvisso inte på grund av klass D.-tekniken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-12 11:04

Nattlorden skrev:
Morello skrev:

OM och endast om jag vore intressad av film och hembiograf så skulle jag satsa på ett biografförsteg och sedan en upppsättning separata slutsteg med lämplig effekt (vad nu det kan vara). Jag antar at det finns sådana försteg från de stora drakarna (Sony, Denon etc etc etc)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-12-12 13:42

Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 14:09

shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.

Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.

Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-12 14:18

RogerGustavsson skrev:

Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.

Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241

Jag tror däremot att Shifts avsåg utbudet av hembioförsteg, eftersom inlägget kom som svar till inlägget precis ovanför.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 15:23

Hembioförsteg är möjligen endast en mindre grupp intresserade av? LTS är ju en rätt liten sammanslutning. Personligen skulle jag rygga för kostnaden att bygga upp ett 11.2-system och ett tillhörande rum.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-12 17:11

RogerGustavsson skrev:

Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-12 17:41

Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden? :)
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-12 18:42

Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden? :)
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?

Stämmer det verkligen ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 18:56

oivavoi skrev:Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.

Det är väl trots allt folk med en hel del lyssningserfarenhet som gör LTS-lyssningarna? Kan nog finnas de som kan sålla agnar från vetet i förstärkardjungeln. Nu är det inte säkert att det behövs ickedetekterbara slutsteg i alla applikationer, det finns trots allt högtalare som ställer rätt beskedliga krav på drivelektroniken. Den last slutstegen utsätts för är inte alltid aktuell i verkligheten. Många digitala slutsteg får fina distorsionsiffror i och med de lågpassfilter som används vid mätningar på dem.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi