Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.
Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Ser inte riktigt varför det är viktigt med hög verkningsgrad etc i en högklassig, domestisk musikanläggning. Pratar vi portabel audio eller bil, så förstår jag poängen med klass D.
Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken...![]()
![]()
Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.
Morello skrev:Skulle gissa att LTS inte visat något större intresse för klass-D-apparater av den anledningen att de helt sonika är för taffliga.
Ja beror väl på resten av komponenterna i grejen. Finns långa trådar på diyaudio.com där folk köper billiga ebay-stärkare o byter ut delar för att få ut ett betydligt bättre ljud. Just den grejen jag skrev om är dock en av dom som folk är som mest nöjda med i orginalutförande.Laila skrev:Tell skrev:Det tycker jag LTS borde göra ja. Är ju själv väldigt nyfiken på hur mina två TPA3118 mono-stärkare som är mindre än ett kreditkort o som jag gav 30 spänn för styck skulle stå sig mot alla dyra klossar på marknaden. Jag kör dom till mina piP o tycker det låter hur bra som helst o tror dom flesta på LTS skulle bli väldigt positivt överraskade.
Har själv några liknande(TPA3116) men jag tycker inte att de lät bra. Kan iofs bero på att jag kört med switchade nätdelar å med relativt trögdrivna högisar . . . typ.
Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.
Tangband skrev:Morello kanske bara är medveten om de stora bristerna som finns i tekniken ?
Det är fortfarande svårt att göra klass D förstärkare som presterar högklassigt bra i diskantregistret. De smutsar dessutom ned nätet med Hf- skräp.
Det vore förstås jättetrevligt om det kunde finnas någon klass d förstärkare som både är billig och bra.
FBK skrev:Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Dessa vet jag en del ljudtekniker säger inte är helt värdelösa i vart fall. Fläkten är dessutom nästan ljudlös. Vore kul med en test av denna.
Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Tangband skrev:https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Skulle tro att Crown stegen överlag är bra, har fått de intrycken när man läst om folk som vågat sig på testa. Hade jag haft passiva högtalare så hade jag också testat då Hifi överlag blivit så dyrt. Och blinget är inget viktigt utan prestanda betydligt viktigare.
Fast det finns en uppsjö Crown-steg och det är skillnad på dem enligt några amerikanska bedömare jag kommunicerat med. Dock är det fortfarande en del som inte tycker de är helt bra i diskanten. Det gäller ju även flera ICE-baserade steg, som Belcanto och PS Audio. Bättre omdömmen har väl några Anaview-steg fått?
Helmut skrev:Dagens moderna biografer kör nästan bara med D- förstärkare och Crown verkar vara poppis i maskinrummet.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"
Du får hemskt gärna bygga en hemmabioreceiver med 16 RS2000-kanaler som man behöver en gaffeltruck för att ställa in. Jag föredrar om den går in i tv-bänken...![]()
![]()
shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.
Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.
Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.
Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden?
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?
oivavoi skrev:Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 16 gäster