Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Välkommen,
Jag tror att väldigt många högtalare klarar biffen, särskilt om du inte är en inbiten hög-spelare.
urbson skrev:...
Nu undrar jag om det är viktigt för mig att hitta högtalare som är lättdrivna? Eller om det är så att jag absolut inte ska ha högtalare som kräver mycket kraft av förstärkaren?
Jag lyssnar på normala låga lyssningsnivåer.
...
Laila skrev:Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem
själv . . . typ.. Tips, stirra dig inte blind på övergången mellan Kalass A å B .. .
"gissar" dessutom att över 90% av din lyssning kräver kanske 1W* med Junior om du,
som du uppger, inte spelar speciellt starkt . . . typ.
http://www.hifikit.se/hifi/junior-2
*Lite beroende på hur stort ditt "lyssningsrum" är.
paa skrev:urbson skrev:...
Nu undrar jag om det är viktigt för mig att hitta högtalare som är lättdrivna? Eller om det är så att jag absolut inte ska ha högtalare som kräver mycket kraft av förstärkaren?
Jag lyssnar på normala låga lyssningsnivåer.
...
Lite underligt motsatsförhållande du satt upp där. Som att lättdrivna kräver mer kraft av förstärkaren.
Är det medvetet formulerat, eller var det två helt olika funderingar som inte hade något egentligt samband?
Man kan ju fundera på om det lönar sig bättre med trögdrivna högtalare och jättekraftiga förstärkare som låter svinbra, eller om det är ett bättre köp att välja lättdrivna högtalare som låter svinbra och ett slutsteg i lägre effektområdet.
Varken jättekraftiga förstärkare som låter svinbra eller lättdrivna högtalare som låter svinbra brukar vara några billiga pjäser.
Troligen är lagom ofta bästa kompromissen när det gäller förhållandet lättdrivenhet kontra förstärkareffekt.
hifikg skrev:Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!
urbson skrev:Eftersom detta är en köptråd, kan jag ju passa på om det finns för apparat som kan överföra signalen från datorn till förstärkaren via den optiska ingången?
urbson skrev:...
Jag skulle gärna komma och lyssna hemma hos någon. Själv bor jag i Pjätteryd i södra Småland. Bor du i närheten?
...
urbson skrev:Laila skrev:Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem
själv . . . typ.. Tips, stirra dig inte blind på övergången mellan Kalass A å B .. .
"gissar" dessutom att över 90% av din lyssning kräver kanske 1W* med Junior om du,
Tack för tipset. Jag hade sett några som var till salu - men blev lite betänksam om man inte kan provlyssna. Och beteckningen 'junior' - brukar ju stå för något som inte är fullvuxet. Men antar att det inte har den betydelsen här.
Dom står nu på min lista.
IngOehman skrev:Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.

urbson skrev:hifikg skrev:Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!
Bor du i närheten?
STDI skrev:urbson skrev:...
Jag skulle gärna komma och lyssna hemma hos någon. Själv bor jag i Pjätteryd i södra Småland. Bor du i närheten?
...
En dryg timme längs E4 söderut finns en hel del av de föreslagna Carlsson att lyssna på. Titta i min signatur.
IngOehman skrev:urbson skrev:Laila skrev:Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem
Tack för tipset. Jag hade sett några som var till salu - men blev lite betänksam om man inte kan provlyssna. Och beteckningen 'junior' - brukar ju stå för något som inte är fullvuxet. Men antar att det inte har den betydelsen här.
Junior betyder att den inte är fullvuxen. Det är en liten högtalare med normal (inte hög känslighet).
Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.
För mig normalhög lyssningsnivå kräver med så högkänsliga högtalare en halv till två watt. Slölyssning blir bråkdelar av en watt.
Vh, iö
faema skrev:I Växjö finns det ju några HiFi butiker, kolla dom.
hifikg skrev:urbson skrev:hifikg skrev:Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!
Bor du i närheten?
Allt är relativt, jag bor en liten bit utanför Västerås och har haft besökare från längre avstånd än Pjätteryd
Men nästgårds är det inte precis.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.
Det finns ett par begagnade Hesselvall No 1 på Audio Concept för 25 000:- just nu.
http://acshop.audioconcept.se/product/hesselvall-h-1/
urbson skrev:IngOehman skrev:urbson skrev:
Junior betyder att den inte är fullvuxen. Det är en liten högtalare med normal (inte hög känslighet).
Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.
För mig normalhög lyssningsnivå kräver med så högkänsliga högtalare en halv till två watt. Slölyssning blir bråkdelar av en watt.
Vh, iö
Ok tack för tipset. Det där med känsligheten hade jag fått om bakfoten. Det hade blivit lite för mycket siffror..
urbson skrev:Det är förstärkaren som går i klass A de första tio watten, och jag blev fundersam på hur olika högtalare skulle fungera under tio watt..
urbson skrev:Nu har jag fått lite bättre kläm på det. Så visst, man lyssnar med bara ett par watt.
urbson skrev:Men det var fint höra om Hesselvall - ytterligare ett märke, att lägga märke till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster