Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-14 09:23

Hej!

Är lite ledsen då jag inte tycker om min Squeezebox längre. :cry:

Har länge använt den digitala utgången in i DAC:n på förstärkaren och varit nöjd och glad med det. Så en dag köpte jag en Audio Pro Link 1 och även den kopplade jag digitalt till samma förstärkare och fy vad hemskt det lät (alla fyra i familjen märkte det också). Förväntade mig att det inte skulle vara någon skillnad alls. Nåja, skickade tillbaka den men tvivlet hade börjat komma. Poppar upp i huvudet att Dennis Brunby (ja, den Dennis) sa till mig en gång att ljudet via Squeezebox inte är bra.

Så dök plötsligt Hegel H90 upp och habegäret tog över. Drog iväg till närmsta HiFi-hak och wtf, även den säljaren sa att SB inte är bra. Nåväl, fick med mig en H90 hem och ve o fasa, mina trogna SB Touch låter trist i jämförelse med AirPlay och dlna direkt i förstärkaren.

Ska det vara på det sättet? Har jag fått guldöron eller hjärnspöken?

Mvh
Bernt

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Skillnad i ljudkvalite på digitala utgångar.

Inläggav 2-ch » 2017-12-14 09:34

Jag gissar på hjärnspöken :)

Sen undrar jag om inte just Airplay gör något med signalen.
Inget jag vet utan bara gissar eftersom mitt hjärnspöke säger att det låter annorlunda via Airplay.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-14 09:52

ottovonkopp skrev:Hej!

Har länge använt den digitala utgången in i DAC:n på förstärkaren och varit nöjd och glad med det.

Du menar ingången, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-12-14 10:41

PerStromgren skrev:

Har länge använt den digitala utgången in i DAC:n på förstärkaren och varit nöjd och glad med det.

Du menar ingången, va?

Jag tolkar det som "den digitala utgången (på SB) in i DAC:n på förstärkaren"
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-14 10:47

bomellberg skrev:
PerStromgren skrev:Du menar ingången, va?

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-14 10:48

Det kan vara på det sättet, är min bild av det hela. Digital audiosignal har en tendens att jämföras med digitala datasignaler, felaktigt. För audio är det ofta en kontinuerlig ström av data. Inte diskreta paket med checksummor och sådant.

Jitter, klockningar, omsamplingar (och kanske annat) påverkar ganska mycket.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-14 10:57

bomellberg skrev:
PerStromgren skrev:

Du menar ingången, va?

Stämmer.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-14 11:14

Använder mig av AirPlay bridge, Logitech Media Server och iPeng för att styra hela klabbet med. AirPlay bridge gör så att det går att använda AirPlay-spelare som Squeezeboxar till 100%.

På så sätt är det enkelt att jämföra ljudet då det går att spela samma låt från samma källa exakt samtidigt på samma volym och sen bara skifta ingångarna.

AP Link 1 vs SBT. Stor skillnad till SBT fördel. Går inte att snacka bort på något sätt.

CCA vs SBT. Ingen direkt skillnad. Kanske man märker något över tid.

H90 vs SBT. Liten skillnad till fördel för H90. Kanske går att snacka bort eller ett besök på psyket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-14 11:28

Squeezeboxen har en ganska dålig mp3dekoder, med en heltalsimplementation vill jag minnas. Kör du mp3-or? Flac eller wav borde inte ge någon skillnad.

Med viss tvekan skriver jag detta; det som kan skilja på digitala utgångar är klockjittret. Detta kan i princip ge en skillnad, men det brukar få en oförtjänt stor uppmärksamhet, kanske just för att det är det sista halmstrået när man tycker sig höra en skillnad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-14 11:41

Svante skrev:Squeezeboxen har en ganska dålig mp3dekoder, med en heltalsimplementation vill jag minnas. Kör du mp3-or? Flac eller wav borde inte ge någon skillnad.

Med viss tvekan skriver jag detta; det som kan skilja på digitala utgångar är klockjittret. Detta kan i princip ge en skillnad, men det brukar få en oförtjänt stor uppmärksamhet, kanske just för att det är det sista halmstrået när man tycker sig höra en skillnad.

Har bara flac. Testat med Replay Gain på\av.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-14 16:25

ottovonkopp skrev:
bomellberg skrev:
PerStromgren skrev:
Du menar ingången, va?

Stämmer.

Sorry, hjärnan var tillfälligt urkopplad. :oops:
... tycker jag!

Per

A 8

Inläggav A 8 » 2017-12-20 19:38

Klart det kan vara skillnader, om man accepterar att jitter kan påverka så är det inte så konstigt att det kan vara olika även om det kanske inte alltid är hörbart. Om det var väldigt annorlunda är det mer troligt SB processar på nåt mindre fördelaktigt sätt innan det blir digitalt ut.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-20 20:00

Svante skrev:Squeezeboxen har en ganska dålig mp3dekoder, med en heltalsimplementation vill jag minnas. Kör du mp3-or? Flac eller wav borde inte ge någon skillnad.

Jag är lite osäker på dette själv. Kör en sonos connect med optisk ut och är godt nöjd. Men dom audiofile nevroserna finns kvar... En tysk härställare (Gert Volk) erbjuder att uppgradera sonos connect, med att byta ut klockan med en som har extremt lågt klockjitter. Frågan är: finns det något poeng i det? Hjärnan säger nej, nevrotikeren i mig säger ja.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-12-20 21:01

Jag har haft en av varje (en "digital upgrade" och en vanlig) kunde inte höra någon skillnad på dem. Dessa är sedan nått år sålda. Använder ChromecastAudio nu istället, men oftast macmini.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-12-20 22:18

A 8 skrev:Klart det kan vara skillnader, om man accepterar att jitter kan påverka så är det inte så konstigt att det kan vara olika även om det kanske inte alltid är hörbart. Om det var väldigt annorlunda är det mer troligt SB processar på nåt mindre fördelaktigt sätt innan det blir digitalt ut.

När jag läser detta så funderar jag på hur ottovonkopp ställt in i LMS för avkodning av ljudfiler, i servern eller i spelaren?

Jag läste nån gång för länge sen att nån kommit fram till att det lät bättre med avkodning på servern, så jag har kört så sen dess. Har dock aldrig jämfört själv.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-21 14:45

gflar skrev:Jag har haft en av varje (en "digital upgrade" och en vanlig) kunde inte höra någon skillnad på dem. Dessa är sedan nått år sålda. Använder ChromecastAudio nu istället, men oftast macmini.

Tack för svar. Mkt interessant. Jag använder Sonos för att jag har sonos-högtalare i hela huset, och att jag tycker rumskorrektion med Trueplay faktisk fungerar mycket bra. Och connect med optisk ut. Jeg har inte sett någon mätningar av jitter-nivån på connecten dock, man jag tror ju egentligen att det inte är hörbart.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-21 18:25

Det är inte otänkbart att det är själva Sonoshögtalarna som är det stora "problemet", och inte något som har med jitter, samplingsfrekvenomvandlingar, eller dylikt att göra. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-21 20:02

Johan_Lindroos skrev:Det är inte otänkbart att det är själva Sonoshögtalarna som är det stora "problemet", och inte något som har med jitter, samplingsfrekvenomvandlingar, eller dylikt att göra. :wink:

Hehe:) Sonos-högtalarne tar jag för vad dom är! Men i huvudanläggninen är Sonos connect källa för state of the art högtalare som kostar mer än jag har vågat säga till min flickvän. Det är först på den nivån jag börjar tänka på jitter och dylikt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-21 22:00

Jag fick ett chockerande stort lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-12-21 23:10

Rydberg skrev:Jag fick ett chockerande stort lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2.

Med digitalkort menar du DA-omvandlare eller?
Mundus Vult Decipi

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-21 23:12

i skrev:
Rydberg skrev:Jag fick ett chockerande stort lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2.

Undrar jag också ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-21 23:22

i skrev:

Ganz genau!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-21 23:24

Tangband skrev:
i skrev:

Undrar jag också ?

Bdp 1 har en DA från crystal och Bdp 2 har en från akm. Mycket annat skiljer också.
Men Rydberg kanske menade att det lät bättre via digital utgången vid byter av digitalkortet ?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-21 23:55

Tangband skrev:
i skrev:

Undrar jag också ?

Nä jag menar kortet som genererar digitalsignalen, Bryston BDP-2 har ingen inbyggd DAC. Gamla kortet satt på moderkortet och fick sin spänning därifrån medan det nya får sin matning direkt från det linjära spänningsaggregatet.

Nya kortet:
Bild
Bild

Gamla kortet (korten)
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-12-22 00:08

Rydberg skrev:
Tangband skrev:
i skrev:

Undrar jag också ?

Nä jag menar kortet som genererar digitalsignalen, Bryston BDP-2 har ingen inbyggd DAC. Gamla kortet satt på moderkortet och fick sin spänning därifrån medan det nya får sin matning direkt från det linjära spänningsaggregatet.

Nya kortet:
[ Bild ]
[ Bild ]

Gamla kortet (korten)
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

Det ser ut att vara stor skillnad i format och inre kontakter, var det besvärligt att montera det nya?

Var det ny funktionalitet också med det nya eller bara bättre ljudkvalitet?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-22 00:11

i skrev:Det ser ut att vara stor skillnad i format och inre kontakter, var det besvärligt att montera det nya?

Det var inte speciellt svårt, här är en tråd som visar bytet steg för steg som jag gjorde http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... %C3%A4rta/

Nä ingen ny funktionalitet, "bara" bättre ljud.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-12-22 00:46

Rydberg skrev:
i skrev:Det ser ut att vara stor skillnad i format och inre kontakter, var det besvärligt att montera det nya?

Det var inte speciellt svårt, här är en tråd som visar bytet steg för steg som jag gjorde http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... %C3%A4rta/

Läste tråden, verkar som Bryston vet vad dom sysslar med! :)
(Skillnaden på korten är som två olika datorgenerationer, typ.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-12-22 09:25

Tyckte jag kände igen ESI kortet :)
Bilagor
ESIJuli.jpg
ESIJuli.jpg (336.47 KiB) Visad 2961 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-22 10:42

Rydberg skrev:

Det är ju jättekonstigt. Vad säger Bryston själva? Blev datat korrupt med det gamla kortet eller var klockningen helt knasig?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-22 12:48

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Det är ju jättekonstigt. Vad säger Bryston själva? Blev datat korrupt med det gamla kortet eller var klockningen helt knasig?

Nä det var inga blipp eller blopp med gamla kortet, kanske PLL:en fick jobba mer med gamla kortet, vad vet jag. Kolla nedan vad en studio sa om det hela.

Btw, såg du denna video?

E ROOM MASTERING

The exact same Cowboy Junkies Trinity Sessions file played out via AES/EBU of the original BDP-2 audio card into the BDA-2 D/A Converter with up sampling on. This was then recorded ‘analogue’ at 176.4khz_24bit using the DAD (Digital Audio Denmark) AX24.

We then replaced the old sound card with the Bryston IAD and the exact procedure was repeated. The 2 files are aligned and phased match on parallel tracks and played, switching A & B between the two.

No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)

Congrats James

Yours Truly
Peter J. Moore
President

E-mail: info@peterjmoore.com
Web: http://eroommastering.com

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=135445.40

Nästa

Återgå till Generellt om hifi