Ted_B skrev:Finns det några åsikter om NAD C390DD, en digital klass D förstärkare?
Den har vad jag sett fått genomgående bra recensioner och jag äger en själv och vet inte vad som skulle vara dåligt med den ljudmässigt sett.
Allt prat om dåliga klass D förstärkare här på forumet har ändå fått mig att fundera över om jag ska byta även det nu när jag snart får hem ett par pi60s men eftersom jag inte upplever det som dåligt så vore det väl bara dumt att byta förstärkare.
Kan någon förklara vad i detalj som är dåligt med en klass D förstärkare?
Några nackdelar är:
Hf skräp skickas ut bakvägen på nätet och kan störa andra apparater.
Filtret på utgången gör att förstärkaren har lite varierad frekvensgång i diskanten beroende på last. ( Hypex har väl ett intressant patent som gör detta bättre )
Hållbarheten är ofta lägre.
Fortfarande svårt att göra effektmoduler som presterar lika bra som bra klass AB konstruktioner över 1 kHz.
Några fördelar är :
billigare för tillverkarna, lättare vikt med lägre fraktkostnad. Hög effekt kan göras billigare för tex subwooferförstärkare.
Billigare teknik kan i bästa fall ( för tillverkaren ) säljas dyrare= högre vinst.
Inget av detta kan läsas om i hifipressen, det är inte i deras intressen och skulle de skriva om nackdelarna så skulle det störa de reklamintäkter de är beroende av.
Ingen teoretisk risk för övergångsdistorsion som i klass AB pga annan konstruktionsprincip, men det finns andra nackdelar.
Edit: lyssna själv och låna hem lite bra steg av olika konstruktioner och jämför- köp det som du tycker är bäst för pengarna.