Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Inläggav Tell » 2017-12-12 19:05

Tangband skrev:
Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden? :)
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?

Stämmer det verkligen ?

Vilket av det jag skriver menar du?

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-12 19:20

RogerGustavsson skrev:
oivavoi skrev:Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.

Det är väl trots allt folk med en hel del lyssningserfarenhet som gör LTS-lyssningarna? Kan nog finnas de som kan sålla agnar från vetet i förstärkardjungeln. Nu är det inte säkert att det behövs ickedetekterbara slutsteg i alla applikationer, det finns trots allt högtalare som ställer rätt beskedliga krav på drivelektroniken. Den last slutstegen utsätts för är inte alltid aktuell i verkligheten. Många digitala slutsteg får fina distorsionsiffror i och med de lågpassfilter som används vid mätningar på dem.

Det är helt sant. Men även folk med mycket lyssningserfarenhet är utsatta för bias när de lyssnar. Det er därför jag först och främst har förtroende för blind lyssning när det gjälder att veta om ett slutsteg färgar eller inte.

Förresten, finns det nåt ställe man kan läsa mer om hur lågpassfilter påverkar distorsionsiffror när man mäter klasse D?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 19:44

Tell skrev:Iom det här snacket om att klass D inte är bra i diskanten så finns det väl ändå en del här på forumet som kör det till sina basar, så kan det isf inte vara intressant för LTS att testa för åtminstone bas-syfte? Jag menar, klass D kommer komma mer o mer o mer o då är det väl smart att hänga med i tiden? :)
Förresten så kör ju alla smartphones klass D o det är väl direkt inget dåligt ljud i dom?

Nja, även i basregistret är det stora variationer oavsett använd teknik. Du menar att telefonernas ljudkretsar, DAC+hörlursteg, är lika bra som motsvarande i t.ex. dedikerade apparater för ljudåtergivning?

oivavoi skrev:Det är helt sant. Men även folk med mycket lyssningserfarenhet är utsatta för bias när de lyssnar. Det er därför jag först och främst har förtroende för blind lyssning när det gjälder att veta om ett slutsteg färgar eller inte.

Förresten, finns det nåt ställe man kan läsa mer om hur lågpassfilter påverkar distorsionsiffror när man mäter klasse D?

Det är många som lånar hem slutsteg och kör lyssna-och-tyck ocg utifrån det kan man säkert få fram intressanta objekt, vad vet jag? Filtret tar i princip allt över ca 20 kHz. Det gör att det ser bättre ut vid högre frekvenser. När man kör med vanliga högtalare sitter inte filtret där... https://www.ap.com/analyzers-accessorie ... 7-filters/

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-12 20:16

RogerGustavsson skrev: Filtret tar i princip allt över ca 20 kHz. Det gör att det ser bättre ut vid högre frekvenser. När man kör med vanliga högtalare sitter inte filtret där... https://www.ap.com/analyzers-accessorie ... 7-filters/

Tack! Då forstod jag! Fast hur sannolikt är det att der som händer över 20 eller 40 Hz skall påverka högtalaren? OK, om det är 20 Hz og det är jättemkt stöj mellan 20 och 30 kHz är det tenkbart att det blir intermodulationsdisting. Men om det är 40 kHz eller mer? Om en diskant inte går längre upp än 20 eller 24 kHz, kan jag inte förstå hur det kan påverka signalen om det händer nåt vid 30 kHz. Men möjligt att jag har fel här.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-12-12 21:02

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:
shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.

Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.

Detta inlägg är lite intressant: posting.php?mode=quote&f=9&p=1641241

Jag tror däremot att Shifts avsåg utbudet av hembioförsteg, eftersom inlägget kom som svar till inlägget precis ovanför.

Kunde ha förtydligat med ett "Morello:", men Johan drog rätt slutsats.
2021 maj på Spotify

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-12 22:07

RogerGustavsson skrev:

Nja, även i basregistret är det stora variationer oavsett använd teknik. Du menar att telefonernas ljudkretsar, DAC+hörlursteg, är lika bra som motsvarande i t.ex. dedikerade apparater för ljudåtergivning?

Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).

Jo det är väl det jag menar. Med undantag för dåligt med kräm i stärkaren så kan väl nästan vilken telefon som helst låta kungligt med rätt hörlurar inkopplade.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-12-13 08:52

Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).

Måste säga att det är skönt med lite friskt blod i dessa diskussioner. Nu kommer det aldrig att förändra någon gammal 40-talist uppfattning om något då de per definition kan, vet och är bäst men det blir iaf något mer uthärdligt för oss andra.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-13 09:10

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).

Jo det är väl det jag menar. Med undantag för dåligt med kräm i stärkaren så kan väl nästan vilken telefon som helst låta kungligt med rätt hörlurar inkopplade.

Håller 100% med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-13 09:22

Tell skrev:Vad är "stora" variationer i det här fallet? Skillnaden mellan några förstärkare öht är aldrig stora (om man inte är en audiofil som gärna överdriver små skillnader då).

Jo, jag menar så stora att många knappt tror det är sant, att man misstänker att någon tonkontroll eller annan påverkan ligger bakom. Detta har jag upplevt vid flera tillfällen, inte minst var en del tidiga MOSFET-baserade slutsteg tunna eller okontrollerade i basen. I en del fall finns det synergieffekter mellan högtalare och slutsteg som kan vara positiva. Nu är många förstärkare väldigt svåra att skilja åt men det finns verkligen undantag, tro mig.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-12-13 11:48

Hypex N-Core hade varit högintressant att se ett test på och om man avfärdar dom redan innan är man tyvärr förblindad. Det är klart att det hade varit intressant åtminstone! Dom mäter jättebra och subjektiva intryck är väldigt positiva.

8 kanaler i en liten snygg låda med ncore moduler https://www.nordacoustics.co.uk/products

Nu med Atmos och Dts:X behövs det förstärkarkanaler som aldrig förr. Folk orkar inte ha flera kubik med förstärkargrejer i sitt rum.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-13 13:47

RogerGustavsson skrev:

Jo, jag menar så stora att många knappt tror det är sant, att man misstänker att någon tonkontroll eller annan påverkan ligger bakom. Detta har jag upplevt vid flera tillfällen, inte minst var en del tidiga MOSFET-baserade slutsteg tunna eller okontrollerade i basen. I en del fall finns det synergieffekter mellan högtalare och slutsteg som kan vara positiva. Nu är många förstärkare väldigt svåra att skilja åt men det finns verkligen undantag, tro mig.

"Tidiga MoSFET-baserade slutsteg", så det var en del år sen alltså. Men visst jag har hört skillnad mellan förstärkare. Största jag hört är när jag bytte ut orginalstereon i min fd Audi Coupe -90 mot en flashigare grej jag hittade på tippen, o skulle väl kanske kalla den som 'ganska stor'. Men hittar man nya grejer idag som det är stor skillnad mellan så lär den sämre garanterat vara felkonstruerad, antingen i förstärkarkretsen i sig eller som du säger tonkontrollen.

Meen om folk nu tycker klass D är så dåligt så kan ni väl plocka med några såna till LTS o testa dom så vi kan få svart på vitt att dom är skit?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-13 14:20

Ställ frågan till de som brukar göra lyssningstesterna, t.ex. Johan Lindroos eller Svante på detta forum.

Att klass D eller vad man nu vill kalla dessa switchade förstärkare är dåliga är väl att ta i men de är kanske inte lika bra som andra alternativ? Det finns givetvis grader i helvetet... Själv har jag en switchad effektförstärkare, till högtalarna vid TV:n. Resten av slutstegen är AB eller Current Dumping.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-13 16:51

oivavoi skrev:
RogerGustavsson skrev:
shifts skrev:Förvånansvärt få, lite märkligt kan man tycka.

Fast har man inte resonerat som så att: "vi testar det som kan vara värt att testa" ? Om man redan har förhandskännedom som säger "mindre bra", struntar man i att lägga tid på test? Redan nu är det väl väldigt få tester man hinner genomföra? Testandet hos LTS sker ideellt på fritid.

Frågan är vad förhandskännedomen är baserad på. Är den baserad på blind fe-lyssning? Om inte, så vet man egentligen inte om hur ett slutsteg levererar. Åtminstone med slutsteg som verkar ha mycket goda specs, slik som Hypex.

En teoretisk fördel med klass D är väl att traditionell övergångsdistorsion inte existerar på samma sätt som i en klass AB förstärkare. Det borde i sin tur,kanske, i en del fall ge bättre ljud i de övre registren. En del klass AB förstärkare för PA- bruk presterar ibland väldigt bra vid lägre frekvenser men har ofta övergångsdist som ibland blir hörbar vid högre frekvenser.
Crown xli 1000 är ett exempel- riktigt bra prestanda upp till ungefär 1000 hz, lite högre dist över detta.
Obefintlig övergångsdist i klass D ska vägas mot det kraftiga filtret ovanför 20000 Hz .
Senast redigerad av Tangband 2017-12-13 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-13 16:57

BORIS skrev:

Måste säga att det är skönt med lite friskt blod i dessa diskussioner. Nu kommer det aldrig att förändra någon gammal 40-talist uppfattning om något då de per definition kan, vet och är bäst men det blir iaf något mer uthärdligt för oss andra.

Skönt att man inte tillhör 40-talisterna. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-13 17:05

petersteindl skrev:
BORIS skrev:

Skönt att man inte tillhör 40-talisterna. :)

Spekulerande: Hur bra presterar en sådan här klass D historia
B62AE4AC-9B85-41DC-9361-431059995B31.jpeg
från Kjell och company i diskanten i ett aktivt system ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-13 17:12

RogerGustavsson skrev:

Tidiga MOSFET, ifrån vilka årtal Roger ? Jag minns ett Adcom,Adcom GFA-5800 (sent 90-tal ?) som jag ägt och det är bland de bästa jag haft men tyvärr fläkt kylat så det lät för mycket och det var inte tunt i basen men kanske icke "Krell" kontrollerat i basen heller. Men viss måste det finnas Class D som håller måttet, finns ju massor där ute och allt är knappast kasst. Men visst kan de vara knepigt att hitta det som uppfyller alla krav som mätnissarna blir nöjda med, för egen del så är ljudet viktigare än siffrorna för i min värld så det inte = mindre bra mätvärden = dåligt ljud.
Ps. Och visst skulle det var ett plus att hitta något inom studiovärlden för så fort det blir inom Hifi så drar priserna i väg då det då det verkar som om man kan ta hur mycket betalt som helst inom Hifi numera.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-12-14 02:32

Finns det några åsikter om NAD C390DD, en digital klass D förstärkare?
Den har vad jag sett fått genomgående bra recensioner och jag äger en själv och vet inte vad som skulle vara dåligt med den ljudmässigt sett.
Allt prat om dåliga klass D förstärkare här på forumet har ändå fått mig att fundera över om jag ska byta även det nu när jag snart får hem ett par pi60s men eftersom jag inte upplever det som dåligt så vore det väl bara dumt att byta förstärkare.
Kan någon förklara vad i detalj som är dåligt med en klass D förstärkare?
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 09:15

Ted_B skrev:Finns det några åsikter om NAD C390DD, en digital klass D förstärkare?
Den har vad jag sett fått genomgående bra recensioner och jag äger en själv och vet inte vad som skulle vara dåligt med den ljudmässigt sett.
Allt prat om dåliga klass D förstärkare här på forumet har ändå fått mig att fundera över om jag ska byta även det nu när jag snart får hem ett par pi60s men eftersom jag inte upplever det som dåligt så vore det väl bara dumt att byta förstärkare.
Kan någon förklara vad i detalj som är dåligt med en klass D förstärkare?

Några nackdelar är:
Hf skräp skickas ut bakvägen på nätet och kan störa andra apparater.
Filtret på utgången gör att förstärkaren har lite varierad frekvensgång i diskanten beroende på last. ( Hypex har väl ett intressant patent som gör detta bättre )
Hållbarheten är ofta lägre.
Fortfarande svårt att göra effektmoduler som presterar lika bra som bra klass AB konstruktioner över 1 kHz.

Några fördelar är :
billigare för tillverkarna, lättare vikt med lägre fraktkostnad. Hög effekt kan göras billigare för tex subwooferförstärkare.
Billigare teknik kan i bästa fall ( för tillverkaren ) säljas dyrare= högre vinst.
Inget av detta kan läsas om i hifipressen, det är inte i deras intressen och skulle de skriva om nackdelarna så skulle det störa de reklamintäkter de är beroende av.
Ingen teoretisk risk för övergångsdistorsion som i klass AB pga annan konstruktionsprincip, men det finns andra nackdelar.

Edit: lyssna själv och låna hem lite bra steg av olika konstruktioner och jämför- köp det som du tycker är bäst för pengarna.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-12-14 10:56

Tack för det svaret.
Angående ojämn frekvensgång i diskanten så är det alltså det man försöker kompensera för när man i förstärkaren kan ange vilken impedans högtalarna har?
Jag ska leka lite med den inställningen sedan när jag får hem högtalarna för att se om jag överhuvudtaget kan höra någon skillnad.

Låna hem och provlyssna är inte så lätt när man inte bor i närheten av de större städerna med sitt större butiksutbud.
Hifiklubben finns såklart nära och där kan man ofta få låna hem saker men undrar vad Elgiganten och Mediamarkt säger om hemlån, någon som provat?
De butikerna kanske inte ens har något som är värt att provlyssna?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-14 11:17

Ted_B skrev:Tack för det svaret.
Angående ojämn frekvensgång i diskanten så är det alltså det man försöker kompensera för när man i förstärkaren kan ange vilken impedans högtalarna har?
Jag ska leka lite med den inställningen sedan när jag får hem högtalarna för att se om jag överhuvudtaget kan höra någon skillnad.

Du refererar till ditt NAD-steg eller? NAD har ofta haft sådana omkopplare och det är inte direkt relaterat till använd teknik. Det är mera ett sätt att optimera slutstegets egenskaper till använda högtalare. Om man har högtalare med någorlunda hög impedans, får man ofta ut mer effekt innan klippning med omkopplaren ställd på 8 Ohm (eller vad det nu kan stå på förstärkaren). Om omkopplaren står i läge 4 Ohm (?) sjunker förmodligen uteffekten något vid högre impedanser, balansen mellan uteffekter i olika impedanser blir annorlunda. En teoretisk konstantspänningskälla ger dubbla effekten när impedansen halveras. Det fördyrar konstruktionen och om man ändå inte utnyttjar effekten i låga impedanser kan man låta slutsteget få dra nytta av högre effekt i högre impedanser. Ino pi60s är väl att betrakta som en snäll last och då kanske omkopplaren kan stå i 8 Ohms-läget? Prova!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-12-14 11:34

Ja, det gäller min NAD-förstärkare.
Jag kan välja mellan 2,4,5,6,7,8 och >8 Ohm.
Då borde den ge störst effektskillnad mellan 2 och >8 Ohms lägena,
Ok, jag kommer att prova lite och se om jag märker någon skillnad alls.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-14 12:07

Tangband skrev:

Stämmer det verkligen ?

Här finns ett par tidigare trådar som diskuterar Klass-D
viewtopic.php?p=1406554
viewtopic.php?p=1715499
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-12-14 12:28

Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 12:40

paa skrev:
Tangband skrev:

Stämmer det verkligen ?

Här finns ett par tidigare trådar som diskuterar Klass-D
viewtopic.php?p=1406554
viewtopic.php?p=1715499

Intressant, det verkar som att ingen klass d förstärkare ännu klarat ett F/E test i diskantregistret om jag läser trådarna du länkade till, men att den färgning klass D har ibland upplevs som behaglig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 12:43

momus skrev:Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).

Xtz 100 har väl F/E testats av musik och ljudteknik och om jag inte minns fel kunde det detekteras.
Nad 3020 D har jag ingen uppfattning om.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-14 13:55

Det här med att slutsteg kan detekteras är inte så mycket värt utan den beskrivande text som hör till. Det kan vara en anings frekvensgångsskillnad som ger detektion, lika ofta som det kan vara vassare eller grumligare ljud pga dist.
Senast redigerad av paa 2017-12-14 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-14 14:12

Tangband skrev:
momus skrev:Jag var tämligen tveksam till Class D efter att ha läst en massa tester. Lever nu på somrarna med en NAD D 3020 och den låter djävligt bra. Innehåller Hypex class D-steg. Jämförde med en XTZ Class A 100 D3 och hörde knappt nån skillnad. I bägge fallen fick stärkarna driva ett par OD11:or. (Men fjärrkontrollen är tämligen värdelös).

Xtz 100 har väl F/E testats av musik och ljudteknik och om jag inte minns fel kunde det detekteras.

Blir jag inte förvånad över, hade däremot blivit mycket förvånad om den hade klarat det. Har även lyssnat på slutstegsvarianten och den är bättre. Men de har kommit med något nytta som kanske kan vara värt lyssning. https://www.xtz.se/product/edge-series
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-14 14:23

ICEpower® klass D-tekniken i A2-300 ....

Ännu en "utbyggd" eller "förpackad" ICEpower-produkt. Hur stor betydelse kan det som ser ut som ett extra kretskort (det svarta) ha?

Vad sägs om beskrivningen nedan?
Förutom energiprestanda är också ljudkvaliteten i toppklass, med den senaste ICEpower® Class-D-tekniken som överträffar de traditionella sätten att förstärka. Konstruktionen och hög komponentkvalitet resulterar i ett dynamiskt ljud och en låg förstärkarutgångsimpedans vilket resulterar i exakt baskontroll och mycket låg distorsion, som är överlägsen klass AB.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-12-14 14:31

Har själv en Teac A-H01 (som är en klass-D) till datorn eftersom jag behövde något som tog mindre plats och har både digitala ingångar samt 6,5 mm hörlursutgång (köpte ett demo ex för halva priset)
Bild
Den låter helt underbart med högtalare, och det lustiga är att det är främst i diskanten jag hör en förbättring (Yamaha AX-492 förstärkaren jag körde med innan är lite mökare i karaktären, och Monitor Audio RS1 högtalarna har ju också en lite mörkare ljudbild, så man ville ofta EQa upp diskanten lite med både mörk förstärkare och mörka högtalare)
Men nu med Teacen så låter högtalarna väldigt neutralt och fint, däremot när det gäller hörlursutgången tycker jag nog att Yamaha'n hade liiite mer OUMPF i basen och kunde spela lite högre (måste vrida upp volymen högre med HD650 lurarna jämfört med högtalare på Teacen, medans outputen blev ungefär samma med både lurar och högtalare vid samma volymnivå med Yamaha'n)
Men krutet räcker och blir över på hörlursutgången såvida man inte vill spela väldigt dynamisk musik väldigt högt.

Men det bästa av allt är att kunna få riktigt bra ljud från inbyggda ljudkortet i datorn genom att köra optiskt och låta förstärkaren D/A omvandla, hade mycket problem med störningar och brus med förra förstärkaren som bara hade analoga ingångar, nu är det knäpptyst när det ska vara tyst :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 14:35

0A1564CD-597C-4C85-8B1F-DD07C264CDB3.jpeg
FBK skrev:
Tangband skrev:

Blir jag inte förvånad över, hade däremot blivit mycket förvånad om den hade klarat det. Har även lyssnat på slutstegsvarianten och den är bättre. Men de har kommit med något nytta som kanske kan vara värt lyssning. https://www.xtz.se/product/edge-series

Vilken är bättre av dessa två tror ni? Crown xls 1500 för 4200:- eller Xtz edge för 4700:- ?

Båda har klass D teknik.
CD69AE41-CB80-4A53-AE0B-67C2F59F4B32.jpeg

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi