Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Vilka Class D-förstärkara har LTS testat?

Inläggav Tangband » 2017-12-14 14:39

365DF126-62D1-40E5-8C01-1FCC29254C82.jpeg
JB skrev:Har själv en Teac A-H01 (som är en klass-D) till datorn eftersom jag behövde något som tog mindre plats och har både digitala ingångar samt 6,5 mm hörlursutgång (köpte ett demo ex för halva priset)
[ Bild ]
Den låter helt underbart med högtalare, och det lustiga är att det är främst i diskanten jag hör en förbättring (Yamaha AX-492 förstärkaren jag körde med innan är lite mökare i karaktären, och Monitor Audio RS1 högtalarna har ju också en lite mörkare ljudbild, så man ville ofta EQa upp diskanten lite med både mörk förstärkare och mörka högtalare)
Men nu med Teacen så låter högtalarna väldigt neutralt och fint, däremot när det gäller hörlursutgången tycker jag nog att Yamaha'n hade liiite mer OUMPF i basen och kunde spela lite högre (måste vrida upp volymen högre med HD650 lurarna jämfört med högtalare på Teacen, medans outputen blev ungefär samma med både lurar och högtalare vid samma volymnivå med Yamaha'n)
Men krutet räcker och blir över på hörlursutgången såvida man inte vill spela väldigt dynamisk musik väldigt högt.

Men det bästa av allt är att kunna få riktigt bra ljud från inbyggda ljudkortet i datorn genom att köra optiskt och låta förstärkaren D/A omvandla, hade mycket problem med störningar och brus med förra förstärkaren som bara hade analoga ingångar, nu är det knäpptyst när det ska vara tyst :)

Snygg apparat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-14 15:14

Tangband skrev:[Vilken är bättre av dessa två tror ni? Crown xls 1500 för 4200:- eller Xtz edge för 4700:- ?

Båda har klass D teknik.
CD69AE41-CB80-4A53-AE0B-67C2F59F4B32.jpeg

Den övre har inte lagt energin på det yttre vilket den nedre har gjort.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-14 15:24

Tangband skrev:
paa skrev:
Tangband skrev:
Stämmer det verkligen ?

Här finns ett par tidigare trådar som diskuterar Klass-D
viewtopic.php?p=1406554
viewtopic.php?p=1715499

Intressant, det verkar som att ingen klass d förstärkare ännu klarat ett F/E test i diskantregistret om jag läser trådarna du länkade till, men att den färgning klass D har ibland upplevs som behaglig.

Ja, interessanta trådar. Fast det är väl bara I. ôhman som berättar att han har gjort formelle f/e-testar, ingen andre?

Jag tycker det hada varat mkt interessant att testa t.ex. ett hypex-baserat slutsteg från Nord Acoustics. Om den skulle visa sig att INTE vara transparent, ville det egentligen vara en internationell sensation (i hifi-världen, då). Hypex-slutsteg räknas ofta för att vara helt transparente. Om det kan detekteras, är det många som vill bli förvånad (inte på faktiskt.se, men på andra forum).

Det skulle också vara interessant att testa ett slikt pa-slutsteg, baserad på förstärkare från danske pascal: https://www.monacor.de/produkte/audio/p ... sta-2000d/

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-14 16:00

Vilken är bättre av dessa två tror ni? Crown xls 1500 för 4200:- eller Xtz edge för 4700:- ?

Två klockrena testexemplar i en duel då det ena är studio/pa och andra Hifi. USA-Sverige = ? Hade jag varit rik så hade jag köpt och lämnat över till LTS, bara för det skulle ha varit en kul duel. Sedan kan jag inte släppa att en av de snyggaste slutsteg som gjorts är lilla Sentec PA9 dvs. gillar små snygga steg och XTZ steget är ganska snyggt.
Ps. Men jag får känslan att LTS inte är intresserad av att testa Class D då det är så många som verkar vara negativt inställda eller är jag ute och cyklar nu.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-14 18:25

FBK skrev:Ps. Men jag får känslan att LTS inte är intresserad av att testa Class D då det är så många som verkar vara negativt inställda eller är jag ute och cyklar nu.

Just därför dom ska göra det. Om dom ska vara en teknisk förening så ska dom strunta i sina känslor o testa såna här "nya" grejer på ett objektivt sätt. Skulle jag tycka kännas seriöst iaf :)

O även fast jag inte själv är med i LTS så skulle jag gärna låna ut båda mina små klass D-stärkare för att se vad dom faktiskt går för.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-14 18:38

Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.

Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-14 18:52

Då har ni testat, det var det som jag undrade över. Sedan att ingen hållit måttet än så länge är som det är. Men jag tror att det kommer förr eller senare så kasta inte in handduken för alltid när det gäller Class D.
Senast redigerad av distad 2017-12-14 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 18:54

FBK skrev:Då har ni testat, det var det som jag undrade över. Sedan att ingen hållit måttet än så länge är som det är.

Tack, bra med klargörandet av Johan.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2017-12-14 19:18

Nattlorden skrev:Hade ju varit ett intressant uppslag för en serie tester... "Jakten på ett bra klass-D-slutsteg"

Ja, det hade kunnat bli en sorts evig följetong! Vi får följa hifijägarnas detektivarbete och vedermödor, deras oförtrutliga letande. Bara för att se dem misslyckas gång efter gång. Som hifiträskets antihjältar. Kul!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-14 19:35

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-12-14 19:57

Fast oavsett hur man tycker/mäter att Klass D låter i fullrange så borde väl dom flesta hålla med om att Klass D kan vara ett utmärkt val till att driva basar, kanske tillochmed LTS? :o

JM

Inläggav JM » 2017-12-14 20:01

Johan_Lindroos skrev:Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.

Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on! :wink:

Var det mätresultat och/eller lyssningsresultat som fällde avgörandet? Utan att nämna fabrikat men vilka var de avgörande variablerna mätmässigt/lyssningsmässigt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-14 20:32

Hört talas om F/E-lyssning . . . typ* ?

*Men ok, några kanske mäter så illa att man inte ens bryr sig om att F/E-lyssna . . .

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-14 22:19

Johan_Lindroos skrev:Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Har jag förstått det rätt att F/E står för "före/efter"? Isf är det ju inte direkt blindtestat vilket väl brukar vara nåt slags krav här på faktiskt för att man ska kunna dömma ut nån produkt på riktigt.
Sen som JB skriver så är det väl åtminstone värt att testa för bas-syfte om det nu är diskanten som kanske är problemet?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-14 22:27

JM skrev:

Var det mätresultat och/eller lyssningsresultat som fällde avgörandet? Utan att nämna fabrikat men vilka var de avgörande variablerna mätmässigt/lyssningsmässigt?

JM

Lyssning sker enligt Före/Efter-lyssningsmetoden som du kan läsa mer om här:
http://www.sonicdesign.se/amptest.html

Vi gör även mätningar med konstlasten inkopplad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-14 22:47

F/E-lyssningär inte mindre blinda än andra blindtester.
Du vet inte om testsekvensen börjar före eller efter
och om nästa "växling" är en växling eller samma.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-14 22:53

Här går dä åsså å läsa om F/E-lyssning . . . typ.
https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-14 23:07

Tack för svar! Mycket interessant :)

Missförstå inte: Jag har stort förtroende för ert testande, mycket mer än för subjektiv lyssning, och det är just därför jag ställer frågan. Men jag kan säga att för min del hade det varit mycket mycket interessant med en recension och f/e-test av Hypex Ncore, t.ex. från Nord Acoustics. Inte för min egen skull - jag kör oavsett klass AB - men för folkbildningens och kunskapens skuld. Utanför Sverige är typ ALLA objektivistiske audiofile överens om att hypex Ncore är det mest transparente det går an å få tak på nu. Så er det t.ex. bland dom mätnings-orienterade audiofile i mitt hemland Norge. Jag skulle därför tycke at det vore mkt kul om ni hade tatt dette tillräckligt på allvar till at skriva om det.

Hälsningar från ert nya norska medlem!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-14 23:59

oivavoi skrev:Utanför Sverige är typ ALLA objektivistiske audiofile överens om att hypex Ncore är det mest transparente det går an å få tak på nu. Så er det t.ex. bland dom mätnings-orienterade audiofile i mitt hemland Norge.

Som sagt, så är det upplever jag med. Frågan är vem som är fel ute, Sverige eller alla andra? :)

Jag har själv haft hypex ncore. De låter väldigt transparant och fruktansvärt bra på nästan alla punkter. Men det är ändå något som inte stämmer 100%. Hur ljuden klingar ut, eller något åt det hållet. Helt subjektivt från min sida.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-12-15 00:55

rajapruk skrev:Frågan är vem som är fel ute, Sverige eller alla andra? :).

Sverige och Sverige... Mig veterligen är det bara LTS som kör F/E-test i Sverige och övriga världen. Men visst - övriga hifi-världen har fel eftersom ingen utom LTS publicerar resultat från F/E-test. <= Det som är riktigt roligt med föregående mening är att jag inte är ironisk för fem öre.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

JM

Inläggav JM » 2017-12-15 06:39

DQ-20 skrev:
rajapruk skrev:Frågan är vem som är fel ute, Sverige eller alla andra? :).

Sverige och Sverige... Mig veterligen är det bara LTS som kör F/E-test i Sverige och övriga världen. Men visst - övriga hifi-världen har fel eftersom ingen utom LTS publicerar resultat från F/E-test. <= Det som är riktigt roligt med föregående mening är att jag inte är ironisk för fem öre.

/DQ-20

Som gammal on/off/on LTS medlem sedan 1980-talet med förnyat intresse måste jag medge att medlemmarna på de senaste träffarna mer påminner om detagarna på ett PRO-möte.
Mot denna bakgrund har F/E-testpersonerna inte osannolikt radikalt sänkt övre hörbar frekvens, ljudöverkänslighet alternativt sänkt hörtröskel 1000-4000 Hz samt andra hörselproblem.

Tex med lätt ljudöverkänslighet, sekundärt till långvarig lyssning kring 85 dB, kan en sämre förstärkare föredras med sänkt tonkurva i aktuellt område framför en med rak tonkurva.

Kort sagt de LTS medlemmar jag sett på mötena är inte de bästa testpersonerna.
Men jag kan ha fel - LTS kanske använder med objektiva test verifierat normalhörande testpersoner.
OBS hörlurar kan luras att testpersonen ej är normalhörande. Felaktigheter upp till 20 dB kan uppkomma med individuellt inducerade resonanser i lurar. Se mitt tidigare inlägg.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-15 07:45

Såvitt jag vet, är ingen av de som brukar genomföra F/E-lyssningarna ens i närheten av den ålder man brukar ha i PRO!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-15 08:40

RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet, är ingen av de som brukar genomföra F/E-lyssningarna ens i närheten av den ålder man brukar ha i PRO!

Nej det stämmer verkligen inte.

Om vi vänder på tankesättet istället : de som gillar klass D även i de övre registren gillar uppenbarligen färgningen.
Det är väl bra för dem som vill ha ett sådant ljud ?
Det är väl inte speciellt annorlunda än att föredra den färgning vissa rörförstärkare kan ge ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-12-15 10:12

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet, är ingen av de som brukar genomföra F/E-lyssningarna ens i närheten av den ålder man brukar ha i PRO!

Nej det stämmer verkligen inte.

Nä. Vad jag vet är väl Svante och Claes äldst, och de är väl i 50-årsåldern bägge två? (Och med den ständigt höjda pensionsåldern (vet inte om det är mest likt ostskivan man drar framför sig på mackan eller att komma ikapp Zenons sköldpadda) kommer de väl aldrig dit. :))

Dessutom är man i slika sammanhang inte intresserad av "normalhörande individer" i betydelsen "statistiskt urval överensstämmande med mitten av normalfördelningen". Om man vill detektera anomalier i audioutrustning vill man så klart ha de som hör ovanligt bra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-15 10:24

JM skrev:
Tex med lätt ljudöverkänslighet, sekundärt till långvarig lyssning kring 85 dB, kan en sämre förstärkare föredras med sänkt tonkurva i aktuellt område framför en med rak tonkurva.

JM

LTS använder ju FE-test vid utvärdering., dvs det man letar efter skillnader.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-15 10:34

Morello skrev:
JM skrev:

JM

LTS använder ju FE-test vid utvärdering., dvs det man letar efter skillnader.

Exact. Den viktigsta egenskapen vid sådana testar tror jag egentligen är att:
1) Veta VAD man skall lyssna efter
2) Vara van vid blindtestings-formatet, som skiljer sig rätt mycket från vanligt lyssnande

Det förutsätter normal hörselsförmåga, självsagt. Toole skriver t.ex. om sig själv att han var en mycket bra lyssnare/testare genom många år, men at han til slut erkände att hörselsförmågan hans inte var tillräckligt bra längre, så han slutade använda sig selv som lyssnare i tester.

Jag tror t.ex. inte at jag skulle presterat särskilt bra på F/E-testar i nuläget, eftersom jag inte har särskilt mycket erfarenhet med blindtesting. Men med lite mer erfarenhet, skulle jag säkert prestere hyfsat ok.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-15 18:25

Tangband skrev:Om vi vänder på tankesättet istället : de som gillar klass D även i de övre registren gillar uppenbarligen färgningen.
Det är väl bra för dem som vill ha ett sådant ljud ?
Det är väl inte speciellt annorlunda än att föredra den färgning vissa rörförstärkare kan ge ?

Så kan det ju vara eller så är de helt omedvetna om färgningen överhuvudtaget? Många nöjer sig med att det låter trevligt och söker inte ursprungstrohet (likhet med ingångssignalen). Jag tror det är många som tilltalas av de switchade förstärkarnas mindre format och ofta ligger i en lite lägre prisklass (fast de som förpackar modulerna kan ta rejält betalt).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-12-17 23:58

Lite för mycket snack om vilken klass D som helst här. Min åsikt är iaf att det princip bara är ett fåtal moduler som ens är intressanta alls. Ncore och Anaview med bra nätdel och filter är väl de jag tänker främst på - iaf ncore verkar vara känslig för utgångsfilter och nätdel så kanske inte vad som helst duger här. Eller finns det även ännu bättre klass D moduler nu för tiden?

Om jag får gissa så har LTS testat någon variant av båda av dessa vid något tillfälle. Med tanke på det som skrevs tidigare i tråden så kanske de inte har varit något att hänga i julgranen då. Men hur dåliga är dom då? Det är intressant. Musik lyssnar jag främst på i 2-kanal och där kör jag säkra kort än så länge men för surround och basar där kanske de duger? Jag har slut på plats i racket..och rummet, så går ju givetvis och hoppas på att det kommer någon klass D som är vass...see what I did there ;)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-18 01:48

philipbtz skrev:Lite för mycket snack om vilken klass D som helst här. Min åsikt är iaf att det princip bara är ett fåtal moduler som ens är intressanta alls. Ncore och Anaview med bra nätdel och filter är väl de jag tänker främst på - iaf ncore verkar vara känslig för utgångsfilter och nätdel så kanske inte vad som helst duger här. Eller finns det även ännu bättre klass D moduler nu för tiden?

Om jag får gissa så har LTS testat någon variant av båda av dessa vid något tillfälle. Med tanke på det som skrevs tidigare i tråden så kanske de inte har varit något att hänga i julgranen då. Men hur dåliga är dom då? Det är intressant. Musik lyssnar jag främst på i 2-kanal och där kör jag säkra kort än så länge men för surround och basar där kanske de duger? Jag har slut på plats i racket..och rummet, så går ju givetvis och hoppas på att det kommer någon klass D som är vass...see what I did there ;)

Om inte annat borde det vara en spännande sak att bevaka, inget talar nog för annat än att klass D eller liknande kommer att ta segment efter segment tills gamla hederliga steg (och nätdelar) blir en pittoresk nörd- snobb- / entusiastgrej som rörslutsteg eller skivspelare. I den här övergångstiden skulle ett kritiskt öga eller tre behöva skilja ut det framåtsyftande från det billiga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2017-12-20 09:01

Låt oss förenkla utmaninge till LTS lite: Visa på ett energisnålt, svalt och litet slutsteg, mono eller stereo (eller modulärt), som är ekonomiskt vettigt att köpa, uppfyller alla kriterier och är värt att skriva om? Blir det ens något kvar?

(med andra ord, om det inte finns något kvar, så kommer folk att ta första bästa "som duger" - med tanke på hur många som lyssnar på sina mobilers ljudspelare, ofta Spotify streaming, så är "som duger" antagligen extremt låga krav - och då duger vilken Class-D som helst helt enkelt)
Best Regards
Bamsefar

Föregående

Återgå till Generellt om hifi