Moderator: Redaktörer
Svante skrev:TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?
Du ska bara använda ena kanalen. Jag skulle tom säga att du bör låta bli att koppla in den andra mikrofonen eftersom det säkerligen blir överhörning mellan kanalerna, med interferenser som följd. Vid höga frekvenser kan den ofta bli rätt hög och det är bara onödigt att riskera det.
pLudio skrev:M-Audio FireWire Solo ser ut att vara bästa alternativet men den hade gärna fått ha USB 2.0 istället för min del. Fast alla musiker har ju Mac.
E skrev:Svante skrev:Bas: dyrmik (elektret)
Ett bra inlägg, Svante. Jag förstår det mesta, men varför är inte en billig elektretmikrofon tillräcklig för mätningar på högtalarens basregister?
Mvh E*
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
E skrev:Åfasen! Jag kände inte till att basregistret var ett sådant "problem" på billigare elektreter.
E skrev:Mäta infraljud måste jag testa - är redigt trött på den matta man utsätts för större delen av dygnet.![]()
![]()
Om vi tar ECM8000 så brusar ju den en hel del, men bruset är kanske mest högfrekvent och därför bör man väl kunna mäta även rätt svaga nivåer i kontra- och subkontraoktaverna samt infraljudsområdet, eller?
E skrev:Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
Just det, om man nu måste mäta på så stark nivå, men det kanske man måste för att försäkra sig om att systemet inte kroknar vid de ljudtrycken.
Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
MKo skrev:Svante skrev:Edit: en sak till, en av mina favvometoder att mäta tonkurva på bashögtalare är med mikrofonen inuti lådan. Där inne är ljudet väldigt starkt och då är det bra om miken tål 140 dB+. Det gör inte elektreter.
Hej Svante,
jag vet att Elektronik Världen har haft en artikel i sin tidning någon gång början av 90 talet om att mäta basen med micken inuti lådan.
Något jag funderat ett längre tag är, ger inte det lite olika resultat beroende på vart i lådan man mäter??
mvh michael
PeterAkemark skrev:Jag vet att jag gjorde en massa mätningar inne i lådan på 70-talet. Det var för övrigt en teknik som Richard Small faktiskt doktorerade på. Han är Small i Thiele o Small. Har dock ett bestämt minne av att man behövde kompensera mätningen med en derivering av resultatet. Har något papper någonstans som beskriver det hela, om intresse finns. En mycket användbar metod som helt kopplar bort rummet från mätningen. Uppåt är den dock rätt begränsad till några hundra hertz.
MKo skrev:Ok, en liten fråga till, så det är bara när frekvens är så pass hög, dvs när våglämgden är < lådans största mått som tryck maximan/-miniman uppstår i olika delar av lådan(om jag nu lyckades uttrycka frågan rätt..)?
mvh Michael
Svante skrev:Jaså, höll han på med det också? Kul! Har du nån referens till det arbetet?
Haakan_W skrev:hur många db vid en viss frekvens kan det skilja mellan en kalibrerad samt en okalibrerad?
om skillnaden är mer än 2db vad kostar en sådan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster