Analog till digitalomvandling - justera ljudnivå möjligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Analog till digitalomvandling - justera ljudnivå möjligt?

Inläggav Talspolen » 2017-12-16 15:50

Undrar om detta kommer att fungera.

Jag har en DAC med flera optiska och koaxanslutningar in. Jag vill nu ansluta en TV till DACen. TVn har analog ut. Kan jag använda en adapter för att omvandla den analoga signalen till digital via optisk eller koaxialkabel och samtidigt behålla möjligheten att justera TVns ljudnivå? Eller är det så att den digitala signalen från en omvandlare alltid håller samma nivå ut och möjligheten att justera ljudnivån går förlorad?

Tex denna omvandlare:

Deltaco ljudomvandlare från analog till digital, 2xRCA, S/PDIF, svart

https://www.deltaco.se/produkter/deltac ... ljud/AN-DG
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Analog till digitalomvandling - justera ljudnivå möjligt

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-16 18:03

Det bör gå att reglera nivån men man vill ju att nivån ska ligga så högt in ADC som möjligt. Ju längre man hamnar ifrån 0dBFS (digital full utstyrning), ju fler Bitar i upplösning förlorar man. Nu spelar det möjligen inte så stor roll i praktiken och kvalitén på ADC:n som du länkar till lär väl inte vara direkt i topp...

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-12-16 20:07

Jag kräver inte någon hög kvalitet på ljudet från TV:n. Lite slötittande och nyheter på sin höjd men jag vill kunna använda TV:ns fjärrkontroll för att justera ljudet. Provade med TV:ns optiska utgång men då är det full patte ut :D

DACen har ingen fjärrkontroll så ljudet justeras manuellt med potten. Brukar vara så ojämn ljudnivå om man zappar mellan kanaler så vill slippa lyfta mig ur soffan för att justera :roll:
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-16 20:21

Känner igen mig i det där. Man vill inte gärna ha en drös med fjärrkontroller. Ska det bli lite bättre blir det ofta rätt snabbt dyrt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-12-17 01:12

Musik&tal brukar ha olika volym, annars skulle det vara jobbigt. Så visst går det justera volymen innan ADn, den kan inte veta om vem som ändrar nivån. Men som sagt kvaliten blir ju lidande. Bra om man ser till så ADn är fullt utstyrd vid den max volym som brukar användas. Är nivån in låg så kommer du också märka av brus. Den där ADn var riktigt dåligt specad. Nivån finns inte med! Skrämmande dåligt. Antar det är något mycket billigt. Testa så får du höra.

PS. En kompis provade en billig från Kjell. Den mätte så dåligt så det var onödigt lyssna på den.

//Michael

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-17 04:21

Den där lär göra jobbet dom du vill o på vanliga volymer så lär ljudet funka fint, o oavsett så verkar du intr bry dig speciellt mycket ändå, såå kör på!

Återgå till Generellt om hifi