Hur testar LTS da-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hur testar LTS da-omvandlare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-17 19:45

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Rydberg skrev:Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.

Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. :idea: D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?

Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.

Sant, men just det Johan menar är att LTS faktiskt kunde detektera DAC-1.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-17 19:48

AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. :idea: D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?

Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.

Ja då är ju Tangbands utsaga ändå snurrigare! :D
Class only looks like arrogance from below.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-17 19:50

Jag hade ju fel om benchmark DAC 1! Den detekterades ju med hörbar diskantsänkning.
Man kan väl lugnt säga att de apparater som F/E testats utan att lyssningspanelen lyckats höra skillnad är samtliga väldigt goda återgivare.
Senast redigerad av Tangband 2017-12-17 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-17 19:51

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?

Om hypotesen är att enheten färgar och man inte kan fastslå det, så har man inte visat att apparaten inte färgar, dvs Rydberg kan mycket väl ha hittat en burk som färgar mindre.

Ok ! Även om benchmark dac 1 inte kunde detekteras så finns det apparater som kanske färgar än mindre . Är det så jag ska tolka det du skriver? Det rör sig isådanafall om två väldigt bra apparater .

Ja det är två bra apparater vilket även indikeras i dessa mätningar

https://hometheaterhifi.com/reviews/dac ... bda-2-dac/

https://www.stereophile.com/content/ben ... asurements

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-17 19:54

Tangband skrev:Man kan väl lugnt säga att de apparater som F/E testats utan att lyssningspanelen lyckats höra skillnad är samtliga väldigt goda återgivare.

Det får var och en avgöra, jag tycker exempelvis inte att NAD208 duger även om det är ett bra steg, jag fördrar mina Bryston (äger ett NAD208). Nu kommer väl någon och säger "då färgar dina Bryston" och då säger jag bara, deras förlust :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 19:59

Tangband skrev:
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...

viewtopic.php?f=4&t=59893

(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )

Förlåt mig för felaktig information ! Benchmark DAC 1 har INTE funnits ofärgande av LTS. Den har en hörbar diskantsäkning . Det innebär förstås att Yamaha wxc 50 troligen är en bättre apparat sett ur ett strikt återgivningsperspektiv. Kanske är den även bättre än Brystondacen Rydberg refererade till.

Du påstår saker HELT FELAKTIGT igen!! Nu får du sluta! Var har du fått din felaktiga uppfattning ifrån? :twisted:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 20:00

Tangband skrev:Jag hade ju fel om benchmark DAC 1! Den detekterades ju med hörbar diskantsänkning.
Man kan väl lugnt säga att de apparater som F/E testats utan att lyssningspanelen lyckats höra skillnad är samtliga väldigt goda återgivare.

FEEELAKTIGT!!!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 20:01

AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

FELAKTIGT!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-17 20:03

?
Johan, kan du förklara hur du menar ?
Är det bara IÖ som testat apparaten och inte lyssningspanelen ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 20:07

Varför kan ingen fatta att LTS inte har testat Banchmark DAC1??????????!!
Det finns en anledning till att LTS inte har testat DAC1 och det beror på att vi testar helst saker som på förhand tror skulle kunna vara tillräckligt bra. DAC1 förefaller inte vara en sådan apparat då den har ett dokumenterat diskantfall (finns att läsa på en massa tester runtom i världen) och var därför ointressant att ödsla tid på med allt arbete som det innebär att låna ett testexemplar och genomföra lyssningstester.

Däremot har LTS testat Benchmark DAC2 med gott resultat. Kanske hette den HGC någonting också, men det minns jag inte så noga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-17 20:18

Johan_Lindroos skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.

FELAKTIGT!

Ok, då tolkade jag dig fel. Det hade underlättat om du direkt förklarade vad du menade och inte bara skrev "felaktigt" till folk.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-17 20:53

Hur brukar ni testa Johan, alla olika ingångar eller enbart via toslink?
Efter mera lyssning mellan datorbaserat och usb så ändrar jag mina preferenser. Det låter rent, men sterilt och något händer med djupinformationen och hur den förmedlas via dator och usb. Jag blir inte berörd, men föll antagligen för förändringen, all förändring är inte till det bättre. Koaxialt från Oppo som uppackare är mer levande och organiskt.
Angående skillnad mellan dacar så pratar vi om små skillnader, svåra att upptäcka i en okänd anläggning. Dock i din hemmiljö och längre tids lyssning så är chansen större att upptäcka ev skillnader. Gissar som någon skrev att det är datorn som ställer till något då analogt från Oppo och coax till Chord låter väldigt lika till skillnad från dator-usb som avviker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-17 21:01

Tangband skrev:
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...

viewtopic.php?f=4&t=59893

(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )

Förlåt mig för felaktig information ! Benchmark DAC 1 har INTE funnits ofärgande av LTS. Den har en hörbar diskantsäkning . Det innebär förstås att Yamaha wxc 50 troligen är en bättre apparat sett ur ett strikt återgivningsperspektiv. Kanske är den även bättre än Brystondacen Rydberg refererade till.

Säkerligen Tangband, din apparat är antagligen det bästa som går att få tag på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 21:01

Hej Sprudel!
Har du fått MoLT nummer 4 2017 där vi testar Chord 2Qute? Om du inte fått den än så kanske den kommer på måndag. Jag fick mitt ex i fredags. På sidan 16 gjorde jag en illustration där du kan se hela uppkopplingen (schematiskt). Sedan finns det lite runtomkringtext också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-17 21:07

Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?
Dock är det inte så jämfört med Oppo BDP 105 vad jag märkt. Det måste prövas då jag kan växla enkelt mellan de båda.
Brukar inte kunna sitta och jämföra någon längre stund innan jag faller i trans av det ljuvliga som utspelas framför mig men får väl försöka skärpa till mig. :)
Hoppas på Molt i morgon då, en bra måndag. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-17 22:00

Johan_Lindroos skrev:vi testar helst saker som på förhand tror skulle kunna vara tillräckligt bra.

Vilken trist inställning! O trist att ni struntar i en sak bara för den tappar 0.2dB vid 20khz. Seriöst, noll punkt två. Då är jag inte heller förvånad att ni inte verkar vilja testa klass D grejer heller då ni verkar ha inställningen att ni bara testar grejer som ni på förhand tror är _perfekta_. Eller "tillräckligt bra" i ditt ord då.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-12-17 22:09

Är inte det en rimlig grundförutsättning ändå – varför ödsla tid på produkter de redan innan vet inte håller måttet och kommer med största sannolikhet (visa av tidigare erfarenhet vad gäller liknande diskantfall) detekteras?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-17 22:11

Tell skrev:
Johan_Lindroos skrev:vi testar helst saker som på förhand tror skulle kunna vara tillräckligt bra.

Vilken trist inställning! O trist att ni struntar i en sak bara för den tappar 0.2dB vid 20khz. Seriöst, noll punkt två. Då är jag inte heller förvånad att ni inte verkar vilja testa klass D grejer heller då ni verkar ha inställningen att ni bara testar grejer som ni på förhand tror är _perfekta_. Eller "tillräckligt bra" i ditt ord då.

Nja, målet är nog att finna det som är bäst, inte att ge en allmän översikt. Då är det väl slösigt med tillgängliga resurser att lägga krut på sådant man inte har anledning att tro är med på banan.

I och för sig, som många testare gör kanske man kunde tänka sig en "budgetklass" där man parallellt undersöker mindre utmärkta men också mer överkomliga saker. Men då blir det likväl mindre kraft över till det som kanske är bland de bästa.

Så har jag uppfattat attityden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-17 22:16

Hej Tell!
Trist inställning? Det var en trist inställning.

Jag ber dig:
- Beakta att allt vi gör i LTS är ideellt arbete.

Jag menade precis det jag skrev - i just det aktuella fallet. Jag kan garantera dig att det finns få saker som är så tråkigt att som att testa och sedan försöka skriva om något som inte är direkt bra. Det måste finnas förutsättningar för att det antingen har en chans att prestandan är bra, eller att det är på annan sätt en intressant produkt (vilket kan vara allt möjligt).

Men vi testar och har testat även andra saker såsom skivspelare, högtalare, hembioreceivrar, med mera, som vanligtvis inte har några superprestanda. Jag är t.ex. betydligt mer nyfiken på några pickuper för framtida tester än att testa DAC:ar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-17 23:33

Trodde jag den var, Men jag trodde också Pioneer DV668 var testad då alla påtalade att den inte färgade. Men efter en massa år framkom det att IÖ hade uttalat sig positivt om den och då blev den någon sorts standard. Hur det gick till när Banchmark DAC1 blev 1 på topplistan har jag inte en aning om.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-18 00:11

Johan_Lindroos skrev:Hej Tell!
Trist inställning? Det var en trist inställning.

Jag ber dig:
- Beakta att allt vi gör i LTS är ideellt arbete.

Jag menade precis det jag skrev - i just det aktuella fallet. Jag kan garantera dig att det finns få saker som är så tråkigt att som att testa och sedan försöka skriva om något som inte är direkt bra. Det måste finnas förutsättningar för att det antingen har en chans att prestandan är bra, eller att det är på annan sätt en intressant produkt (vilket kan vara allt möjligt).

Men vi testar och har testat även andra saker såsom skivspelare, högtalare, hembioreceivrar, med mera, som vanligtvis inte har några superprestanda. Jag är t.ex. betydligt mer nyfiken på några pickuper för framtida tester än att testa DAC:ar.

Ja okej, nu tyckte jag det lät mer rimligt, speciellt iom att det var just det där ideella arbetet. Dock kändes det så himla överdrivet när det lät som att ni hade skippat en pryl bara för att det saknades fjuttiga 0.2dB vid 20khz. Men ja nevermind, testa vad ni vill hur ni vill :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-12-18 08:44

Sprudel, din hörsel kan mycket väl ha helt rätt. Jag tycker ofta att JA på Stereophile rekommenderar USB-ingången på DACar då de har bättre mätvärden rent generellt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 10:04

Emanuelgbg skrev:Sprudel, din hörsel kan mycket väl ha helt rätt. Jag tycker ofta att JA på Stereophile rekommenderar USB-ingången på DACar då de har bättre mätvärden rent generellt.

Kan du ge exempel på det ? Det finns exempel där det är precis tvärtom. En dåligt konstruerad ingång påverkar nog mer än principen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 10:10

FBK skrev:

Trodde jag den var, Men jag trodde också Pioneer DV668 var testad då alla påtalade att den inte färgade. Men efter en massa år framkom det att IÖ hade uttalat sig positivt om den och då blev den någon sorts standard. Hur det gick till när Banchmark DAC1 blev 1 på topplistan har jag inte en aning om.

Jag blandade nog ihop Benchmark dac 1 med den senare dacen som var något bättre och som de även F/E testat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 10:12

sprudel skrev:Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?
Dock är det inte så jämfört med Oppo BDP 105 vad jag märkt. Det måste prövas då jag kan växla enkelt mellan de båda.
Brukar inte kunna sitta och jämföra någon längre stund innan jag faller i trans av det ljuvliga som utspelas framför mig men får väl försöka skärpa till mig. :)

Ska bli kul att läsa om chord 2 qute.
Kunde panelen hitta några fel ? Är den lika bra som Yamahan ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-18 10:50

Tangband skrev:
sprudel skrev:Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?

Det tror jag inte den är. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 11:02

sprudel skrev:
Tangband skrev:

Det tror jag inte den är. :)

Fast den mäter väldigt bra: http://hifilounge.co.uk/image/attachmen ... ute%20.pdf
Den ger 3 volt ut och det kan vara missvisande vid jämförande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-18 11:23

Tangband skrev:
Emanuelgbg skrev:Sprudel, din hörsel kan mycket väl ha helt rätt. Jag tycker ofta att JA på Stereophile rekommenderar USB-ingången på DACar då de har bättre mätvärden rent generellt.

Kan du ge exempel på det ? Det finns exempel där det är precis tvärtom. En dåligt konstruerad ingång påverkar nog mer än principen.

Självklart, ligger implicit i det Emanuel säger.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 20:03

För att följa trådrubriken och inte bli OT:
Är det möjlig med en kortare förklaring HUR D/A omvandlare testas i LTS ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 20:13

Tangband skrev:För att följa trådrubriken och inte bli OT:
Är det möjlig med en kortare förklaring HUR D/A omvandlare testas i LTS ?

Om jag förstått saken rätt så spelar man in en kedja med test-DAC(dvs testobjektet) tillsammans med en referens-ADC samt även referens-DAC tillsammans med referens-ADC. Sedan jämförs de tvenne inspelningarna under nivåanpassade samt blinda omständigheter.

Litet längre tillbaka i tiden var testuppställnigen något annorlunda - vill jag minnas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi