Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2017-12-17 01:53

Det brukar sitta ett lågpassfilter på ingångar för att ta bort RF-instrålning, ofta i form av en RC-länk. När jag byggde förstärkare för länge sedan tyckte jag de var onödiga, men ibland hörde jag folk prata ryska :D .

Typ så här. Här är det 680 ohm och 150 pF, vilket ger 0,0007 dB tapp vid 20 kHz. Undrar varför det är så lite prat om det. Kanske för att det är lite...?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-17 02:01

Putin har nog hittat alternativa vägar numera . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-17 02:09

Förresten så finns, för de som är intresserade, ett budgetalternativ till HA:s kabel*
från amerikat . . . typ.
https://www.bluejeanscable.com/store/audio/index.htm

*Men inte lika lågkapacitiva dock.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-17 02:19

Laila skrev:Förresten så finns, för de som är intresserade, ett budgetalternativ till HA:s kabel*
från amerikat . . . typ.
https://www.bluejeanscable.com/store/audio/index.htm

*Men inte lika lågkapacitiva dock.

De har också en onödigt lång hävarm, frågan är hur länge RCA-kontakterna i förstärkaren klarar att ha de där hängande på baksidan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tox

Inläggav Tox » 2017-12-17 02:38

Jag tycker det är en bra produkt som HA har tagit fram, är nog den bästa kabeln jag läst om och ingen ormolja presenteras utan verklig fakta och för att vara märkeskablar egentligen billiga.
Men att kalla den tekniskt överlägsen i applikationer inom hörbart område kanske är att ta i speciellt när längderna på sidan som presenteras är 60cm samt 120cm eller?

Kontentan för mig gällande kablar blir, visst är det bra att optimera men fort blir det att sila mygg och svälja elefanter. Så lägg energi och slanten där den gör skillnad

Jag använder denna kabel https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-75- ... p/15591185
Säkert har den sina brister men den är riktigt mjuk för att var en enkardelig koaxial, inte för grov och billig samt 75 Ohm så den är användbar till det mesta.
Visst kapacitansen är dubbelt så hög som HA kabeln, så om vi följer deras exempel så bör jag inte använda längder överstigande 15 meter för en intakt frekvensgång upp till 20 kHz.
Detta "problem" med kablar ligger nog absolut längst ner på skalan för mig när det gäller optimering om vi pratar vettiga interconnect vs absolut bästa, hur prydnadskuddarna och pläden ligger i soffan och om dessa flyttats påverkar nog återgivningen inom hörbart område betydligt mer än val av kablar.

Tänker jag fel här ovan?
Finns det en vinning för mig som max har 1 meter långa interconnect att byta från kabel med 54 pF/m till 27 pF/m?
Om det finns en vinst med byte, förklara gärna på vilket sätt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-17 08:12

Michael skrev:Det brukar sitta konding på ingången i förstärkare. För att dämpa högfrekvens signaler. Det bör beaktas när det pratas (räknas) om kapacitansen i lågnivå kablar, de blir parallella.

//Michael

Ja, men skillnaden mellan olika kablar blir samtidigt ännu mindre... Och ännu större anledning att se över apparaternas utimpedans...
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-17 08:26

Tox skrev:Finns det en vinning för mig som max har 1 meter långa interconnect att byta från kabel med 54 pF/m till 27 pF/m?
Om det finns en vinst med byte, förklara gärna på vilket sätt.

Kanske skulle det ge dig hörbar skillnad om du var en fiktiv varelse som bodde i ett fantasiland på en annan planet.
-Då skulle du eventuellt blint kunna peka ut skillnaden i det som vi här på jorden kallar diskantfall.
Om vi förutsätter att du är du och vi är kvar på jorden, så krävs apparater i kedjan med löjligt hög utimpedans för att meningsfulla skillnader ska visa sig. Eller hundratals apparater i serie med kablarna emellan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-17 13:13

Kan man tänka sig att det finns andra hörbara skillnader mellan kablar såsom t.ex. störkänslighet när det gäller upptagning av elände ifrån switchade nätdelar i närheten etc?

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-17 13:43

En sak att observera är att mekaniska egenskaperna hos kabeln bestämmer både kapacitans och... Mekaniska egenskaper. Vill man ha låg kapacitans kan man laborera med materialet (dielektricitetskonstanten, men den kan aldrig bli mindre än den för vakuum) och kvoten mellan innerledarens diameter och skärmens diameter. En kabel med låg kapacitans får en tunn innerledare och/eller ett grovt ytterhölje. Det blir en balansgång mellan mekanisk hållfasthet och klumpighet. Accepterar man lite högre kapacitans får man en tunnare och mer hållfast kabel.

Och om kapacitansen med god marginal inte påverkar ljudkvaliteten så kan jag tycka att lägst kapacitans inte är det självklara valet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-17 13:46

Harryup skrev:Kan man tänka sig att det finns andra hörbara skillnader mellan kablar såsom t.ex. störkänslighet när det gäller upptagning av elände ifrån switchade nätdelar i närheten etc?

/Harryup

Ja. Man kan också tänka sig att man flyttar bort kabel en bit om det surrar.

Det finns många saker man kan tänka sig. Man kan bli alldeles tokig om man tänker sig för mycket.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-17 13:53

IngOehman skrev:Visst kan man tycka att ett passivt försteg inte har i en anläggning att göra, och visst kan man tycka att man inte skall ha tio meter till slutstegen, och visst kan man tycka att dåliga laktritssnören är irrelevanta då andra lakritssnören är lite mindre dåliga, och att man inte skall prata om extrem-exempel överhuvudtaget eftersom man kan köpa en kapacitansmätare istället.

Man får göra vad man vill och vill man köpa 8-9 st 1.2m kablar för >15.000:- utan kolla upp och undersöka om man har något hörbart att vinna så är det bara att göra det. Men varför ska man inte berätta för folk hur lite de kanske har att vinna är motfrågan!
Det kan vara smart att istället välja att undersöka förstegets utdata och beräkna vilken påverkan man får med olika alternativ. En kapacitansmätare tillräcklig för att välja bort de sämsta laktritskablarna kostar ca 600:-.

Holographic sladdarna ger ca -0,005dB vid 20KHz, 10m och 1kohm utimpedans.
RG59 för en bråkdel av kostnaden -0,025dB vid 20KHz, 10m och 1kohm utimpedans.
Lakritskabeln 120pf/m -0,098dB vid 20KHz, 10m och 1kohm utimpedans.
-Möjligen skulle någon enstaka här kunna detektera lakritskabeln vid blindtest och testsignaler, en vacker och avslappnad dag, men det är fortfarande väldigt lite med vad man kan räkna med att högtalaravvikelser exemplar till exemplar ställer till med. Så kanske ska man undersöka detta också...

Nå. Vad händer om förförstärkaren har en utimpedans om 500 ohm (fortfarande mycket) eller halverar kabellängden till 5m:
Jo lakritskabelns påverkan minskas radikalt till -0,025dB vid 20KHz och RG59 hamnar på -0,008dB vid 20KHz.

Med relevant vetskap kan sedan var och en avgöra, om man nu har en förförstärkare med hög utimpedans om det kanske är bättre att åtgärda där eller om man hellre vill kurera problemet genom att lägga 15,000:- på nya sladdar (kanske får man mängdrabatt dock).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-17 14:54

IngOehman skrev:Någon (minns inte vem) har föreslagit RG58, som är en kabel som jag inte begriper varför man skulle välja överhuvudtaget. Det är en kabel på 50 ohm som inte är billigare än en RG59 (med 75 ohms impedans och lägre kapacitans).

75 ohm är inte bara bättre i analogsammanhang lastmässigt, utan dessutom får man då en kabel som är kompatibel för digital audio och för video. Sen finns ju dessutom den ännu bättre RG62 (ca 93 ohm) med ännu lägre kapacitans (som också den kostar ungefär lika).

Fast då försvinner förstås kompatibiliteten med video och digital audio igen, men "åt rätt håll". Men man offrar då i varje fall kompatibiliteten för att få en bättre kabel, inte en sämre.

Vh, iö

Med avseende på elektriska parametrar fungerar givetvis såväl RG58,RG59 som RG62 alldeles utmärkt bra, men man bör ha i åtanke att såväl RG59 som RG62 har entrådig mittledare. Därtill har RG62 mittledare av stål (med koppar på) - entrådig stålledare alltså. Kabeln är superstyv och därmed mer eller mindre olämplig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-17 14:56

Svante skrev:
Harryup skrev:Kan man tänka sig att det finns andra hörbara skillnader mellan kablar såsom t.ex. störkänslighet när det gäller upptagning av elände ifrån switchade nätdelar i närheten etc?

/Harryup

Det finns många saker man kan tänka sig. Man kan bli alldeles tokig om man tänker sig för mycket.

Om det nu är så som störningen är hörbar, ja. Då är det ju lätt. Men finns det verkligen ingen möjlighet till någon annan skillnad mellan kablar än en förmodligen ohörbar skillnad på musik med en promille i sänkning i diskanten?

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-17 15:06

Nu kan det ju vara så att HA's sladdar är alltid perfekt lödda medan lakritskablar kan vara klart ojämna i kvalité så man betalar ju inte bara för elektriska egenskaper.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-17 15:26

Är man orolig för det, så kan man låta någon, t ex en bekant som är duktig på att löda, göra kabeln åt dig (om du inte kan själv). För några hundralappar i delar så får du en bra 10m RG59-sladd inkl kontakter.

Men själva lödningen är en annan parameter än den jag diskuterar. -Jag diskuterar inverkan av det man har som huvudsaklig sälj-poäng. Den "hemgjorda" blir kanske inte lika snygg heller, men även det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-17 15:45

Harryup skrev:
Svante skrev:

/Harryup

Om det nu är så som störningen är hörbar, ja. Då är det ju lätt. Men finns det verkligen ingen möjlighet till någon annan skillnad mellan kablar än en förmodligen ohörbar skillnad på musik med en promille i sänkning i diskanten?

/Harryup

Jo det finns det. De kan tex glappa, eller vara onödigt styva, eller gå sönder om man andas på dem. Det finns många möjligheter, men man kan bli alldeles tokig om man ska tänka på allt som är tänkbart. Det finns goda skäl att undersöka förstärkarna i de två ändarna innan man gräver ner sig i kabelns egenskaper. Tex om förstärkarna har en relevant HF-undertryckning på ingången. Eller om utgången har tillräckligt låg utimpedans. Där ligger väsentligheterna vid kommunikation över kabel. Anledningen att själva kabeln får så stort fokus, påstår jag, är att det är det enda som genomsnittskonsumenten kan byta. Det är en enda frågan som konsumenten har att ta ställning till "Vilken kabel ska jag välja?". Man duckar för frågan om utgången har för hög utimpedans, eller om ingången är tillräckligt HF-avskärmad, för det är för svårt och det kan man inte påverka.

Men det ändrar inte hur det är i sak, att förstärkarna har en mycket viktigare del i kabelns påverkan än vad själva kabeln har.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-17 15:48

Harryup skrev:Nu kan det ju vara så att HA's sladdar är alltid perfekt lödda medan lakritskablar kan vara klart ojämna i kvalité så man betalar ju inte bara för elektriska egenskaper.

Min erfarenhet är den motsatta, att dyrkablar ofta är handtillverkade och gjorda i små serier och därför oftare har problem med passform, hävarm och glappkontakt än vad masstillverkade lakritssnören (har man förresten hallonsnören till höger kanal?) har.

...men jag har å andra sidan inte ägnat hemskt mycket tid åt att undersöka det, jag bara reflekterar över det jag har råkat stöta på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-17 16:21

Min erfarenhet är högst blandade. Lakritssnören får man kasta regelbundet om man kopplat ur och i några gånger. Och rca-kontakten är ju en ganska kass kontakt redan som start. Bland dyrare sladd så sitter i regel kontakterna hårdare och ibland är det så att apparatleverantörerna sätter sina kontakter väl nära varandra för att lite tjockare kontakter skall passa bra. Misstänker dock att det inte finns någon starndard för vilka avstånd som skall användas.
Personligen så tycker jag att det ofta kan vara större skillnad på bra kontakter än kablar oavsett vilken kabel. Men har också erfarenheten att det finns många gångar skillnader i störkänslighet när man kopplar upp en "full" AV-receiver med lösa slutsteg och kanske även ett elektroniskt delningsfilter och i dessa fall är det inga särskilda dyra kablar inblandade utan bara snäppet över lakrits som oftast är bättre.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-12-18 09:33

Ang låg kapacitans och svensktillverkat har vi ju den här.. http://www.jenving.se/products/view/swo ... 1001905379 men då pratar vi nästan om ocker! ;-)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-18 09:48

Emanuelgbg skrev:Ang låg kapacitans och svensktillverkat har vi ju den här.. http://www.jenving.se/products/view/swo ... 1001905379 men då pratar vi nästan om ocker! ;-)

0.14pF/m för Supran. Undrar om det är med eller utan kontakter. Någon som vill mäta för skojs skull? Isåfall är Bluejeanskabeln kanske bara världens tredje bästa? :lol:

Men vem orkar bry sig. Jag kör Mogami 2549 sedan många år tillbaka. Lödar ihop sladden själv med denna: https://www.audiomate.co.uk/proddetail. ... -Plug-(Red). Kablen väger lite, är lättrörlig och enkel att jobba med. Den är svart och diskret. Den är skärmad. Den kan kopplas ballat om man skulle önska. Vad mer finns att önska? Pris: 25kr metern tror jag. Dessutom låter ju "Mogami" lite hifisexigt, typ som Nakamichi. Case closed.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-12-18 09:50

Ranefjord skrev:0.14pF/m för Supran. Undrar om det är med eller utan kontakter. Någon som vill mäta för skojs skull? Isåfall är Bluejeanskabeln kanske bara världens tredje bästa? :lol:

0,14 pF/m är rätt lite. Bara kontakerna skulle överstiga det med råge så det bör ju vara utan om det alls är rätt...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-18 10:29

Ranefjord skrev:
Emanuelgbg skrev:Ang låg kapacitans och svensktillverkat har vi ju den här.. http://www.jenving.se/products/view/swo ... 1001905379 men då pratar vi nästan om ocker! ;-)

0.14pF/m för Supran. Undrar om det är med eller utan kontakter. Någon som vill mäta för skojs skull? Isåfall är Bluejeanskabeln kanske bara världens tredje bästa? :lol:

Men vem orkar bry sig. Jag kör Mogami 2549 sedan många år tillbaka. Lödar ihop sladden själv med denna: https://www.audiomate.co.uk/proddetail. ... -Plug-(Red). Kablen väger lite, är lättrörlig och enkel att jobba med. Den är svart och diskret. Den är skärmad. Den kan kopplas ballat om man skulle önska. Vad mer finns att önska? Pris: 25kr metern tror jag. Dessutom låter ju "Mogami" lite hifisexigt, typ som Nakamichi. Case closed.

Din länk funkade inte. Är det denna kontakt du menar?
Bild

Och den funkar bra till Mogami 2549-kabeln? Jag byggde ett antal kablar i början på 80-talet med Monacor-kontakten och jag vill minnas att den var lite kinkig med kabeldiametern. Det är väl typ 6,5 mm dia som gäller. Men Mogamis 6 mm kanske funkar också? Själv minns jag inte vad det är för kabel jag använde men inköpt på Elfa och med liknande uppbyggnad som Mogamis, dvs det går att tex göra semibalanserade kablar (med skärmen ansluten i bara ena änden). Speciellt smidig är den dock inte, därav intresset för Mogamin.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 10:53

UrSv skrev:
Ranefjord skrev:0.14pF/m för Supran. Undrar om det är med eller utan kontakter. Någon som vill mäta för skojs skull? Isåfall är Bluejeanskabeln kanske bara världens tredje bästa? :lol:

0,14 pF/m är rätt lite. Bara kontakerna skulle överstiga det med råge så det bör ju vara utan om det alls är rätt...

0,14pF kan inte stämma.(?)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 11:16

Givetvis inte. Kanske 0,14 nF/m =140 pF/m.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 11:25

Ranefjord skrev: Dessutom låter ju "Mogami" lite hifisexigt, typ som Nakamichi. Case closed.

Ganz genau! Tror jag sett sagda varumärke i Telarc-sammanhang.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-18 11:34

Morello skrev: Därtill har RG62 mittledare av stål (med koppar på) - entrådig stålledare alltså. Kabeln är superstyv och därmed mer eller mindre olämplig.

Jag tror inte det är så stor skillnad i styvheten för RG62 med eller utan mittledaren på plats. Det är styva plaster i isoleringen, kanske avsiktligt för att inte mittledaren ska böjas över sin sträckgräns.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 11:41

Det låter rimligt - den RG62-kabel jag har är i alla fall styvare än såväl RG58 som RG59.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-12-18 12:10

Är det bara jag som har haft problem med lakritssnören och diverse billiga RCA kablar? Har väl haft runt 10 exemplar jag testat varav alla har haft problem med glapp, brum, dåligt kontakttryck och stor skillnad mellan röd och vit ledare. De duger inte, punkt slut. Antingen kan man bygga egna vilket blir billigt och överbra. Neutric nf2c-b/2 med Belden-kabel blir mycket bra. Men de flesta orkar inte med att löda själv. 99,9% köper i butik, vi här är undantag, och för de som vill ha en utmärkt och överbra kabel får betala dyrt för det mesta. Jag tycker det ser ut som att dessa Holographic kablar har sin plats på marknaden helt klart. Även många dyrkablar har dåliga kontakter t.ex.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-18 12:39

philipbtz skrev:Är det bara jag som har haft problem med lakritssnören och diverse billiga RCA kablar? Har väl haft runt 10 exemplar jag testat varav alla har haft problem med glapp, brum, dåligt kontakttryck och stor skillnad mellan röd och vit ledare. De duger inte, punkt slut. Antingen kan man bygga egna vilket blir billigt och överbra. Neutric nf2c-b/2 med Belden-kabel blir mycket bra. Men de flesta orkar inte med att löda själv. 99,9% köper i butik, vi här är undantag, och för de som vill ha en utmärkt och överbra kabel får betala dyrt för det mesta. Jag tycker det ser ut som att dessa Holographic kablar har sin plats på marknaden helt klart. Även många dyrkablar har dåliga kontakter t.ex.

Håller med och slår ett slag för BlueJeans cable som har liknande no-nonse attityd till kablar och vettigt pris.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 13:04

En del billiga RCA-kontakters skärmhylsa är gjort av alldeles för mjuk metall som inte fjädrar ordentligt. En del svaravade fiiina kontakter är så styva att dom inte fjädrar/klämmer ordentligt. Men ändå om man är noga att aldrig vicka kontakterna utan mer rotera dem när de ska lossas upplever jag få problem med vanliga lakritssnören. Jag har fortfarande kvar en sladd köpt på Josty kit på 70-talet som fortfarande funkar.

Däremot upplevde jag stora problem med en del medlevererade lakritssnören på 70-80-talen som inte var lödda utan bara dåligt klämda. Ingen höjdare. En nyare kabel från biltema var dåligt skärmad (det brummade när man greppade om den). Den hade ingen skärmstrumpa(!) bara två tunna sladdar inuti ytterhöljet... Så visst finns det riktigt usla sladdar där ute.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi