DA-omvandlare i gamla Philips CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

DA-omvandlare i gamla Philips CD?

Inläggav olaume » 2017-12-19 19:07

Är det någon här som är hemma på vilka DA-omvandlare Philips har i sina CD-spelare modell äldre? Min Philips CD 850 MKI - testvinnare på sin tid - började visa mekaniska ålderskrämpor efter 26 år, så jag ropade på Ebay in den något senare modellen Philips CD 950 (också hyllad på sin tid) medan jag funderar på att renovera mekaniken i 850:an. Planen är att sedan behålla den bästa av apparaterna. Frågan är bara vilken det är. Vet någon om det är samma DA-omvandlare i dem? Båda har enbitsteknik men det lär finnas bättre och sämre sådana och det är långtifrån självklart att utvecklingen alltid går framåt. Per Gulbrandsen, som jag för övrigt köpte 850:an av en gång i tiden, sade att Philips satte i en sämre DAC i uppföljaren 850 MKII. Frågan är vilken de sedan satte i 950. Jag hör just ingen skillnad mot 850 men kan å andra sidan av praktiska skäl inte göra direktjämförelser. 950 är modernare i designen med mittmonterad släde men Philips har sparat in på en del bonusfunktioner som fanns på 850, och 950 har väldigt svårt att acceptera skivor med gummiring som jag har satt på en stor av min samling. Jag kan däremot direkt jämföra Philips-spelarnas DAC med den som sitter inbyggd i min Denon 2807, genom att jag har CD:n ansluten både analogt och digitalt. Philips enbitsomvandlare från tidigt 90-tal står sig fortfarande förbluffande väl i den konkurrensen. Det ska mycket lyssning till innan man överhuvud taget hör någon skillnad mot Denon, och den lilla skillnad jag då får fram är att Philips har en gnutta mer närvaro i mellanregistret och enligt min mening därför en aning roligare att lyssna på, fast skillnaden är så liten att den lika gärna kan bero på kablaget. Men som sagt, någon som vet hur det är med olika generationer av Philips enbitsomvandlare?

Användarvisningsbild
oa51

Re: DA-omvandlare i gamla Philips CD?

Inläggav oa51 » 2017-12-19 19:54

Här kan du se vilken DAC och CD- läsare som finns i respektive spelare :D :
http://www.dutchaudioclassics.nl/the_complete_d_a_dac_converter_list/
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-12-19 22:00

Tack för länken. Intressant att se beteckningarna. Det är alltså inte samma DAC i 850 och 950. Då återstår frågan vilken som är bäst..?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-19 22:31

oa51 skrev:Här kan du se vilken DAC och CD- läsare som finns i respektive spelare :D :

Wow, vilken lista!

Min gamla Marantz CD80 (f.ö. i daglig drift, trots sin ålder) har alltså en Philips TDA1541-S1 (Single Crown). Ett pampigt namn, om inte annat...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-12-19 23:13

PerStromgren skrev:
oa51 skrev:Här kan du se vilken DAC och CD- läsare som finns i respektive spelare :D :

Wow, vilken lista!

Min gamla Marantz CD80 (f.ö. i daglig drift, trots sin ålder) har alltså en Philips TDA1541-S1 (Single Crown). Ett pampigt namn, om inte annat...

Jo, Marantz var Philips i lyxförpackning. Vilket absolut inte är sagt som något nedsättande omdöme. Tvärtom. Philips Audio var oerhört innovativa och kompetenta, i många fall långt före sin tid. Philips uppfann på sin tid såväl CD-skivan som tidigare kassettbanden (visserligen tveksam hifi men onekligen en praktisk landvinning för sin tid) och sedan det digitala formatet dcc som dock aldrig slog igenom på bred front. På radiosidan uppfann Philips föregångaren till RDS, MCC som fungerade ypperligt. På vinylsidan, när tillverkarna tävlade om mest S-formade tonarmar, slog Philips igenom med det självklara att det smartaste sättet att förena två punkter är med en rak linje. Därefter gick alla tillverkare moloket över till raka tonarmar enligt Philips koncept. Philips lanserade även på 90-talet digitala högtalare, något som dock var så långt före sin tid att det aldrig riktigt slog men lär ha spelat väldigt bra. På CD-spelarfronten är min erfarenhet att Philips är oerhört välspelande. Det är betecknande att en snart 30 år gammal Philips DAC än idag spelar minst lika bra som en betydligt mer sentida Denon. Att Philips ändå inte slog mer eller kunde ta mer betalt för produkterna tror jag hänger samman med att Philips också tillverkar brödrostar och rakapparater. Det kändes inte tillräckligt exklusivt. Så då var de ju bra att samma komponenter också såldes som Marantz i lite mer påkostade lådor, till mycket högre pris och mer accepterat av hifi-nördarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-12-21 10:00

I MoLt nr 2 2016 finns en artikel om CD100. Har inte med trådfrågan att göra, men kanske ändå är intressant. Den har en 14-bitars omvandlare och 4 ggr översampling.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi