Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Conan » 2017-12-20 07:23

music4ever skrev:
Perfector skrev:
music4ever skrev:OC9/III på Denon DP59L gjorde vinyl riktigt kul igen. Låter riktigt bra och jag har ännu inte (vågat) finslipa inställningen. Den spårar +16dB spåret på Hifi news skivan med bravur så kanske lika bra att låta den vara. 8)

Då puffar jag för Telarc's 1812 med digitalt samplade salutkanoner.
Spela lågt och höj varsamt.
Det är några här som spelat sönder sina högtalare.

Den lär göra sig mkt bättre på CD.

Den tokklipper på CD. På SACD ser det betydligt bättre ut.

1812Overture_cd.jpg
1812Overture_cd.jpg (496.98 KiB) Visad 4851 gånger

1812Overture_sacd (2).jpg
1812Overture_sacd (2).jpg (274.33 KiB) Visad 4851 gånger

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-20 18:01

Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-20 18:17

music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".

Så du föredrar den digitala sönderklippningen hos CDn?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-20 18:51

Bill50x, fina bilder!

Det man kan notera på den undre (SACD) är att crestfaktorn har ökat, men inte ens 2 dB mer. Hos transienterna/kanonskotten ser det ut som om det sitter en limiter. Som helhet ser det lite bättre ut, men egentligen inte tillräckligt. Jag är tämligen övertygad om att kanonskotten i verkligheten är kanske minst 20 dB starkare eller mer, än de nu är kodade. Det egentliga problemet är att göra en skiva med sådant, då skulle man behöva dämpa ner hela rasket motsvarande mycket, vilket skulle medföra att musiken låter orimligt svagt. Det hade kanske varit bättre med en mix där musiken och kanonskotten hade spelats in på separata spår och en bättre dynmamikprocessning av kanonskotten hade gjorts. Helheten hade nog varit bättre om det släppts på ett format som har en riktig dialognivå implementerad, t.ex. DVD eller BD. Med uppspelning via en hembioreceiver i läge "Line mode" hade då varit önskemålet (vilket det då blir automatiskt).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-20 19:33

music4ever skrev:Jupps, men jag tror inte LPn är bättre. Fast, för mig spelar det föga roll, ointressant musik förutom ev använda som "demolåt".

Precis, då är det bättre att bry sig om kvaliteten på musik man är förtjust i.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-20 21:41

Johan_Lidroos skrev:Jag är tämligen övertygad om att kanonskotten i verkligheten är kanske minst 20 dB starkare eller mer, än de nu är kodade.

Det beror väl på vad man menar med "verkligheten", dvs hur nära det är tänkt att vara till kanonen och vilken slags kanon det handlar om. Drar man av en rejäl artellieripjäs inne i konsertlokalen så lär det ju smälla på ordentligt, men tanken med verket borde ju vara att konsertbesökarna inte ska gå därifrån med blod rinnande ur kroppsöppningarna. Man kan ju anta att "upplevelsen" i konsertögonblicket bör gå att undkomma med hörseln i behåll, och då borde väl både CDDA och SACD kunna återge detta rimligt väl?

Klippningen på CD känns ju rätt meningslös. Man borde ju ha kunnat balansera nivån från kanonen så att det går att koda in på skivan och ändå ge en häftig upplevelse. Var det inte den CD:n med kanonskotten som blåste en massa keramiska element för Marten Design på HEM för ett par år sen?

På vinyl ser det rätt komiskt ut med spår som får pickupen att hoppa ur spåret. Skulle inte huset & armen flytta med när det far iväg så kröktes väl nålröret. Såg en bild nån gång...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-20 21:50

Prova Carmen då.
Även den från Telarc
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-20 22:01

En av dom tidiga digitalinspelningarna va? På CD eller SACD?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-20 22:04

Jag har den på vinyl, men alla telarcs inspelningar är gjorda med soundstreamsampling
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (251.38 KiB) Visad 4704 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-20 22:05

Conan skrev:Den tokklipper på CD.

Vill bara inflika att Conans bild av "1812" måste komma från en senare utgåva. Det inte ser fullt så illa ut på originalutgåvan på cd (tysk press från 1983 och amerikansk något senare) även om det är illa nog:

Erich Kunzel CSO - 1812 Overture 1983 -  - 01 - 1812 Overture, Op. 49.gif
Erich Kunzel CSO - 1812 Overture 1983 - - 01 - 1812 Overture, Op. 49.gif (29.73 KiB) Visad 4698 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-20 23:13

Tell skrev:

Så du föredrar den digitala sönderklippningen hos CDn?

Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-12-20 23:34

Ett annat skäl att inte lyssna på 1812 är att man stödjer våldsam rysk nationalism och krigshets. Det strider mot faktiskts värdegrund.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-21 00:14

music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.

Ha!
Du överdriver å det grövsta.
Jag tvivlar på att du hört LP tvättade i Audio Desk Vinyl Cleaner PRO spelade på en högklassig skivspelare med en pickup som har riktigt lågt nålbrus.
Jag har erfareheter från åtskilliga olika skivtvättar och de flesta av de näst bästa är tämligen likvärdiga, t.ex. min VPI HW-17f.
Två av mina vänner har skaffat Audio Desk Vinyl Cleaner och de är OUTSTANDING.
Oavsett om man tar en skiva jag just tvättat efter bästa förmåga eller en helt ny blir den klart tystare efter en vända i Audio desk-tvätten.
Dock något frustrerande att det ska behövas så dyra medel för att nå bästa möjliga S/N från vinyl.

Håller med tidigare talare om att det aldrig skulle falla mig in att köpa (dyr) vinyl med kanonskott, raketstarter etc.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-21 00:29

lennartj skrev:
music4ever skrev:Vad får dig att tro det låter bättre på vinyl? Där 99,9% av musiken kommer slåss med vinylens egenbrus.

Ha!
Jag tvivlar på att du hört LP tvättade i Audio Desk Vinyl Cleaner PRO spelade på en högklassig skivspelare med en pickup som har riktigt lågt nålbrus.
Jag har erfareheter från åtskilliga olika skivtvättar och de flesta av de näst bästa är tämligen likvärdiga, t.ex. min VPI HW-17f.
Oavsett om man tar en skiva jag just tvättat efter bästa förmåga eller en helt ny blir den klart tystare efter en vända i Audio desk-tvätten.
Dock något frustrerande att det ska behövas så dyra medel för att nå bästa möjliga S/N från vinyl.

Håller med tidigare talare om att det aldrig skulle falla mig in att köpa (dyr) vinyl med kanonskott, raketstarter etc.

Riktigt stor kyrkorgel då?
The Power and the glory tex.
2 vinyler med orgelspel av Lloyd Holzgraf på jätteorgel i first congregational churh i Los Angeles.
7 Orglar som kan samspela över 2 klaviaturer, antingen var för sig eller alla ihop.
Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=v1PA3seWoTk
Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=SEwUS2HBAD0
Del 3 https://www.youtube.com/watch?v=PKhB0Lagaf0
Del 4 https://www.youtube.com/watch?v=8PtQKJF36WU
Del 5 https://www.youtube.com/watch?v=P2A8xxzwiZM
Del 6 https://www.youtube.com/watch?v=fQAIXhbJtIo
Del 7 https://www.youtube.com/watch?v=4rAGZXIHzQ8
Del 8 https://www.youtube.com/watch?v=RQK3rNdBKYk
Del 9 https://www.youtube.com/watch?v=5t6-p-tIff0
Del 10 https://www.youtube.com/watch?v=oyesfXunWsw
Del 11 https://www.youtube.com/watch?v=77u2CIyJYRw
Det är både musik och en berättelse om hur det kom till

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 03:02

Kanoner är lite förpubertet liksom. 8) Lyssnar ni verkligen på sånt? Har ni inte vuxit ifrån sådant?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-21 05:28

lennartj skrev:

Ha!

Självklart går det att få bort en del brus med vinyltvättning. Men det förändrar inte faktumet att en inspelning med en crest på 25dB så kommer mycket del av musiken ligga i närheten av vinylens egna brus. Vilket man hör när man höjer lite när man spelar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-21 07:19

petersteindl skrev:Kanoner är lite förpubertet liksom. 8) Lyssnar ni verkligen på sånt? Har ni inte vuxit ifrån sådant?

VA!? En riktig audiofil använder har ju musik (eller andra roliga ljud) för att kunna lyssna på anläggningen, och inte anläggningen för att lyssna på musik. Kanoner, ångtåg, sinussignaler och pingisbollar är inget man växer ifrån. Calle Jularbo får vänta tills man sitter på "hemmet"... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 10:19

music4ever skrev:
lennartj skrev:

Ha!

Självklart går det att få bort en del brus med vinyltvättning. Men det förändrar inte faktumet att en inspelning med en crest på 25dB så kommer mycket del av musiken ligga i närheten av vinylens egna brus. Vilket man hör när man höjer lite när man spelar.

Har vinyl blivit så dåligt? På min tid då det begav sig hade vinyl klart lägre brusnivå än de bästa analogbandspelsrna. Tippar att vinylbrusnivån i bra vinylmassa låg på -85 dB ungefär. Graverlacken var ännu tystare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-21 10:28

petersteindl skrev:Kanoner är lite förpubertet liksom. 8) Lyssnar ni verkligen på sånt? Har ni inte vuxit ifrån sådant?

Nej, jag lyssnar på hela musikstycket.
Och då det normalt används pukor eller små snuttiga bordskanoner så blir det liksom ingen musikalitet i 1812.
Den är trots allt skriven för stora kyrkklockor och kanoner.
Ok, jag spelar den inte varje dag, men jag spelar den för att jag tycker om klassisk musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-21 11:00

Jag tycker albumet är kanonbra! :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-21 11:02

Morello skrev:

Jag tycker albumet är kanonbra! :D

Klart du gör, schnöggt i oscilloskopet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-21 11:07

Perfector skrev:Riktigt stor kyrkorgel då?
2 vinyler med orgelspel av Lloyd Holzgraf på jätteorgel i first congregational churh i Los Angeles.
7 Orglar som kan samspela över 2 klaviaturer, antingen var för sig eller alla ihop.

Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.
Syftar "The Power and the glory" på en RCA Living Stereo-inspelning med Virgil Fox?
Den var tyvärr slut när jag upptäckte utförsäljningen av SACD-versionen med de tre kanalerna från originalinspelningen omanipulerade och inte nedmixade till vanlig 2-kanals stereo, men jag kom över bl.a. Virgil Fox Encores.

Vilken "monsterorgel" som är "värst" finns det olika bud om, här är ett:
Wanamaker-orgeln i Philadelphia som inte är ett misch-masch av sammankopplade orglar utan ett instrument , sponsrat av en fanatisk varuhusägare som ville erbjuda allmänheten att höra alla de stora klassiska musikverken transkriberade för orgel, gratis i hans varuhus.
https://www.youtube.com/watch?v=98KYMpBx9og

Förresten behövs ingen monster-orgel, men en hyfsat stor konserthus-orgel trakterad av en skicklig organist som dessutom gjort orgelns disposition och transkriptionerna han optimerat för instrumentet. Tyvärr finns den inspelningen inte på tuben, upphovsrättsskäl?
https://www.discogs.com/Mussorgsky-Stravinsky-Jean-Guillou-Pictures-At-An-Exhibition-Three-Dances-From-Petrouchka/release/7871264
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-21 11:18

lennartj skrev:

Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.
Syftar "The Power and the glory" på en RCA Living Stereo-inspelning med Virgil Fox?
Den var tyvärr slut när jag upptäckte utförsäljningen av SACD-versionen med de tre kanalerna från originalinspelningen omanipulerade och inte nedmixade till vanlig 2-kanals stereo, men jag kom över bl.a. Virgil Fox Encores.

Wanamaker-orgeln i Philadelphia som inte är ett misch-masch av sammankopplade orglar utan ett instrument , sponsrat av en fanatisk varuhusägare som ville erbjuda allmänheten att höra alla de stora klassiska musikverken transkriberade för orgel, gratis i hans varuhus.

Förresten behövs ingen monster-orgel, men en hyfsat stor konserthus-orgel trakterad av en skicklig organist som dessutom gjort orgelns disposition och transkriptionerna han optimerat för instrumentet. Tyvärr finns den inspelningen inte på tuben, upphovsrättsskäl?
https://www.discogs.com/Mussorgsky-Stravinsky-Jean-Guillou-Pictures-At-An-Exhibition-Three-Dances-From-Petrouchka/release/7871264

The Power and the glory är Miller & Kreisel inspelningar gjorda i first Church med hela stället igång.
Mycket välljudande och lyssningsbart.
Sök nätet på sonic fireworks så kommer ännu mer underbar orgel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 11:59

Perfector skrev:
lennartj skrev:

The Power and the glory är Miller & Kreisel inspelningar gjorda i first Church med hela stället igång.

Jag har faktiskt ett exemplar av den vinylen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-21 13:19

petersteindl skrev:
Perfector skrev:
lennartj skrev:Det går alldeles utmärkt att avnjuta stora orglar på min anläggning, även från vinyl, men jag håller med Bertil Alving om att orgel låter bäst från DDD.

Jag har faktiskt ett exemplar av den vinylen. :)

Som gammal vinylfreak så har jag mycket på specialutgåvor och pressningar som inte borde finnas med tanke på vad dom blandade i vinylen för att få den slät och fin.
Japanpressad Abbey Road tex.
Men vackert låter det och jag sörjer att CD blev normen för den levde aldrig upp till löftet om oförstörbarhet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-21 13:31

Perfector skrev:...jag sörjer att CD blev normen för den levde aldrig upp till löftet om oförstörbarhet.

Fast jämfört med vinyl så är ju CD långt mera hållbar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-21 13:41

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:...jag sörjer att CD blev normen för den levde aldrig upp till löftet om oförstörbarhet.

Fast jämfört med vinyl så är ju CD långt mera hållbar.

Njae, de vete fan.
Jag har en slotin cd i bilen en del skivor kan nu inte längre spelas i hemcd'n då dom repas upp.
Även normala skivor som bara spelats i den jag har hemma kan konstra, men det kanske ligger i spelaren.
Men det är helt sant, om man inte sköter skivorna (vinyl) ordentligt blir dom ospelbara ganska fort.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-21 13:50

Repiga eller krånglande CD kan man ofta rädda genom att läsa dem i datorns läsare och så gör man en kopia. Antar att mjukvaran vid rippning är bättre på att läsa CD:n än många vanliga spelare, läsningen kan göras mera omfattande verkar det som. Jag har under 30 år med CD bara haft en CD som strulade. Har inte kört orignal-CD i bilen och i nuvarande bil körs inga CD alls (däremot från SD-kort eller från mobilen). Överhuvudtaget lyssnas inte mycket i bilen, mest radions P1 och mera sällan på musik.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-21 14:36

Prova att förvara och spela vinyl i bilen och se hur länge den håller! Jag har en slot in-spelare i bilen som jag utan att tveka spelar även de mest ovanliga tidiga cd-skivorna i. Den lämnar inte det minsta spår på skivorna.

Jag måste säga att hyllandet av vinylen och skällandet på cd i hifi-kretsar är helt obegripligt. Det finns inget förutom det större omslaget som talar till vinylskivans fördel och det har inte med ljudkvaliteten att göra. Om musikentusiaster och hifi-tidningar slutade med sina okritiska betraktelser över vinylen och upphörde med att köpa nyproducerad vinyl skulle det skicka en tydlig signal till skivbolagen att sluta producera det antika och undermåliga formatet. Detsamma gäller för övrigt också hårdmastrade cd-skivor och diverse skräpfiler som kan köpas för dyra pengar på sajter för så kallat högupplösta format - bojkotta skräpet! Ska vi kanske ha som gemensam juluppgift för alla på Faktiskt att vi skriver till valfritt skivbolag och säger att vi inte tänker köpa den senaste vinylboxen utan ser fram emot att få musiken dynamiskt och klangligt oförändrad på cd eller annat högklassigt digitalt format?

Med vänlig hälsning

Pekka

PS. Notera att jag förstås inte motsätter mig produkter och tjänster som medger optimering av avspelningen av befintliga, äldre vinylskivor. De är en omistlig del av audiohistorien och ska förstås höras så väl återgivna som det någonsin är möjligt.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-21 14:48

Håller med fullständigt! Är också lite modetrender just nu, som de högupplösta format du nämner men även det där med masterbandkopior på analoga tonband. Det känns som att marknadsföringen drar oss vid näsan. Ibland är det som att vi konsumenter undanhålls från att få det vi betalat för. Producenterna tycks tro att vi ska hålla oss till godo med taskiga återutgivningar som stympats i diverse processer. Sedan gör man en upplaga i "högupplöst format" som möjligen låter lite annorlunda men som förmodligen kunnat ges ut i det vanliga CD-formatet utan någon kvalitetsförlust.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi