Köpa Hifi från USA

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

jonas72

Köpa Hifi från USA

Inläggav jonas72 » 2017-12-14 14:57

Hej.

Fundering. Hur fungerar det att köpa hifi från USA och sedan driva dessa med en transformator (eller vad det kallas) från Kjell o CO. Ett försteg borde inte vara några problem då det inte är några högre strömmar men hur blir det med ett slutsteg!

Någon som har erfarenhet. Alltså inte att bygga om till 230V. 50HZ utan köpa en extern transformator.

Med vänlig hälsning
Jonas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Köpa Hifi från USA

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-14 15:38

Slutsteg är mer problematiskt. Istället är det viktigare att kolla schemat och undersöka, eller fråga butiken eller tillverkaren, om det går att koppla om den trafo som redan finns inbyggd. Ibland går det, ibland inte.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-14 16:14

Är det inte standard med 110 220 volt omkopplare på elektronik numer, eller är det gammal kunskap?
Annars finns ju ofta möjlighet att köpa en linjetrafo med halva spänningen ut för amerikanska produkter.
en vän till mig köpte i usa och tog till Sverige med en trafo för andamålet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jonas72

Inläggav jonas72 » 2017-12-14 16:46

Är vintage saker jag tittar på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-14 18:41

Perfector skrev:Är det inte standard med 110 220 volt omkopplare på elektronik numer, eller är det gammal kunskap?
Annars finns ju ofta möjlighet att köpa en linjetrafo med halva spänningen ut för amerikanska produkter.
en vän till mig köpte i usa och tog till Sverige med en trafo för andamålet.

Det vore bättre om du svarar på saker som du kan något om. Jag vet att du vill vara hjälpsam dock, men var är själva hjälpen i ditt inlägg?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-12-14 22:37

jonas72 skrev:Hej.

Fundering. Hur fungerar det att köpa hifi från USA och sedan driva dessa med en transformator (eller vad det kallas) från Kjell o CO. Ett försteg borde inte vara några problem då det inte är några högre strömmar men hur blir det med ett slutsteg!

Någon som har erfarenhet. Alltså inte att bygga om till 230V. 50HZ utan köpa en extern transformator.

Med vänlig hälsning
Jonas

Om du berättar vad du funderar på att köpa så kanske du får bättre svar.
Till mycket utrustning finns 220V trafos att köpa, och detta skall du nog räkna in i kostnaden redan från början.
Att köpa burkar som inte (enkelt)kan byggas om är inte klokt eller ekonomiskt.
Och nej, tänk inte på extrana trafos. Man kan ha roligare än att leta brumproblem och annat med dessa.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72

Inläggav jonas72 » 2017-12-18 17:05

Hej.

Trodde jag ställde frågan enkelt :D Förstår att det går att köpa vintage hifi från USA och köra den med en "omvandlare" från kjell och Co. Men den stora frågan är hur ett slutsteg påverkas att man har en extern "omvandlare". dvs blir det försämringar i ljud/effekt etc etc.

Med vänlig hälsning
jonas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-18 17:39

Trodde jag ställde frågan enkelt :D Förstår att det går att köpa vintage hifi från USA och köra den med en "omvandlare" från kjell och Co. Men den stora frågan är hur ett slutsteg påverkas att man har en extern "omvandlare". dvs blir det försämringar i ljud/effekt etc etc.

Med vänlig hälsning
jonas

Spänning är spänning och en omvandlare gör inget annat än ökar den från 115 till 230 volt.
Dock vet jag inte hur frekvensen ser ut, men det jag avsåg med mitt tidigare svar är att visst fasen funkar det och att en vän som bodde i USA i flera år tog med sig en anläggning hem som funkar lika bra i Sverige med en mellantrofo som den gjorde i USA utan densamma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-18 17:47

Perfector skrev: en omvandlare gör inget annat än ökar den från 115 till 230 volt.

En omvandlare som inte gör något annat än ökar spänningen gör inget annat, medan en omvandlare som dessutom gör något annat dessutom gör något annat.

Så frågan är vad du menar. Gissningsvis att förekommande omvandlare är så pass bra att man kan betrakta dem som ideala?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-18 17:48

Det principiella svaret är att inget påverkas. Detta under förutsättning att den yttre omvandlaren (elektronisk eller transformator) kan leverera stabil spänning upp till den last som behövs, vilket kan bli knepigt i fallet slutsteg. Om spänningen svajar kan mycket hända, i det enklaste fallet att förstärkaren inte kan leverera specificerad effekt. Jag kan också tänka mig att man kan få distortion som bieffekt.

Inget att rekommendera som första åtgärd. Att koppla om nätaggregaten är mycket bättre och förmodligen möjligt i många fall, eftersom de flesta hifiapparater säljs på flera marknader.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-12-19 01:49

Om det gäller förstärkare/slutsteg kan du behöva ganska rejäla transformatorer om den fortfarande ska kunna leverera full uteffekt.
Jag kommer själv framöver att ha ytterligare några slutsteg/monoblock i mitt egna system, dessa är japanska och är enbart tillverkade som 100 Volt.
Jag kommer satsa på 2-3 kVA stora transformatorer.

Jag hade försökt undvika detta om det inte fanns annat som var väldigt tilltalande, betydligt lägre pris (transformatorerna kan kosta många tusenlappar och bör så klart räknas in i priset), att produkten är unik eller liknande.

Vissa apparater går att koppla om, det kan av samma apparat finnas 5-6 olika versioner för olika marknader, vissa med fasta spänningar samt på vissa marknader så kallade multivoltage som går att koppla om. Oftast kan man se det på baksidan vid det emblem som finns där.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-19 02:39

Undrar lite, rätta mig om jag har fel.
Primärsidan på en trafo drar ju inte så mycket ström, vare sig den går på 115 eller 230 volt.
När jag byggde ut Inertia 2235 med en 5.65 A sekundärlindning så drog primären inte mer än 2 ampere vid full belastning och det borde ju en trafo från 115 till 230 volt klara utan alltför stora kostnader vid tillverkning.
Det är väl sekundärlindningen som ska lämna ström till elektronikens innanmäte?
HK Pm660 hade en 5 ampere sekundär men drog bara 1.8 ampere max från väggen.
Har jag missat nå't här så är jag tacksam för en rättskrivning.
EDit:
Kommer att tänka på att det ju handlar om våra 230 till amerikanska 115 volt och då blir det ju lite annorlunda men inte så mycket eftersom primären för 115 volt ändå drar ganska lite ström ur en trafo?
Eller?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-19 06:51

Perfector skrev:Undrar lite, rätta mig om jag har fel.
Primärsidan på en trafo drar ju inte så mycket ström, vare sig den går på 115 eller 230 volt.
När jag byggde ut Inertia 2235 med en 5.65 A sekundärlindning så drog primären inte mer än 2 ampere vid full belastning och det borde ju en trafo från 115 till 230 volt klara utan alltför stora kostnader vid tillverkning.
Det är väl sekundärlindningen som ska lämna ström till elektronikens innanmäte?
HK Pm660 hade en 5 ampere sekundär men drog bara 1.8 ampere max från väggen.
Har jag missat nå't här så är jag tacksam för en rättskrivning.
EDit:
Kommer att tänka på att det ju handlar om våra 230 till amerikanska 115 volt och då blir det ju lite annorlunda men inte så mycket eftersom primären för 115 volt ändå drar ganska lite ström ur en trafo?
Eller?

En ideal transformator har samma "spänning gånger ström" på primär och sekundär, så om vi behöver 48 V och 5 A ger det en transformator 115:48 som drar [5 x 48/115] 2.1A eller en 230:48 som drar [5 x 48/230] 1A.

48*5 = 115*2.1 = 230*1 (230 W el. VA)

Har vi redan 48 V men älskar transformatorer kan vi använda en 48:48 och den drar då [5 x 48/48] ta-daa! 5A.

(Men om du i beredskapstider ska driva slutsteget med cykelgenerator à 6 V behöver den då nödvändiga transformatorn 6:48 [5 x 48/6] inte mindre än 40 A in.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-19 10:13

PerStromgren skrev:

Det principiella svaret är att inget påverkas. Detta under förutsättning att den yttre omvandlaren (elektronisk eller transformator) kan leverera stabil spänning upp till den last som behövs, vilket kan bli knepigt i fallet slutsteg. Om spänningen svajar kan mycket hända, i det enklaste fallet att förstärkaren inte kan leverera specificerad effekt. Jag kan också tänka mig att man kan få distortion som bieffekt.

Inget att rekommendera som första åtgärd. Att koppla om nätaggregaten är mycket bättre och förmodligen möjligt i många fall, eftersom de flesta hifiapparater säljs på flera marknader.

Nja, nu gällde det vintagegrejor och beroende på vad man räknar in i detta så är det väl i princip en firma som kan tänkas ha egen service sendan den egna tillverkningen och det är McIntosh. Men även där kommer det vara svårt att få tag på multivoltagetrafos eftersom man i Usa inte sålde några sådana apparater. Eftersom den trafon är dyrare och skulle också medverka till export ifrån handlare vilket man inte ville skulle hända. Gamla rör-maccar är nog undantagslöst gjorda enbart för 117v. Ett problem som då kan uppkomma är även störande mekaniskt brum ifrån trafon om man bara kör en 60Hz trafo på 50Hz. Annars så kanske Japan kan vara ett land med multivoltage även på en del äldre amerikanska grejor men räkna med ruggiga priser. Annars om man inte störs av det så kan man ju fråga nån trafolindare om de kan göra en lämplig trafo.

/Harryup

jonas72

Inläggav jonas72 » 2017-12-21 13:02

Tack alla för svaren. Blir nog att undersöka ifall det är möjligt att ändra/ställa om till SV utan större ingrepp i elektroniken. Annars får det nog bli hifi från EU. Glad påsk alla :D

Återgå till Köpråd