Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav music4ever » 2017-12-23 12:32

RogerGustavsson skrev:Hur är det egentligen med vinylens renhet idag kontra gångna tider? När man ser hanteringen i presserierna blir man allt lite mörkrädd ibland. Pressningarnas kvalitet från olika håll i världen har ju varit rätt olika genom åren. Dessutom var ofta vinylmastingen olika.

Det är som förr i tiden. Vissa presserier vet man att där är chansen stor att man får en fint tyst ex. Andra är risken desto större att man får en knastrigt ex.
Fördelen idag mot förr är internet med discogs, forum och bloggar. Det går ofta snabbt att kolla upp vad det generella omdömet är över en viss press. Pallas (Tyskland), Optimal (Tyskland), Record Technology (Holland), Quality Record Pressings (USA) och till viss del, RTI (USA), är väl de som håller högst klass idag.

Och när det gäller att köpa ny vinyl idag så finns det nästan bara fördelar. För det första får man ofta snyggast omslag (stort, utvik mm). Har man tur så är vinylen bättre masterad. Och slutligen, till nästan alla nysläpp så följer en kod att ladda ner skivan digitalt eller så följer en CD skiva med.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-23 12:35

Morello skrev:Ungefär så. Gränsen går för övrigt vid något som kan jämföras med ett PCM-system om ungefär 10 bitar om allt är i absolut topptrim, men i praktiken är 8-9 bitar mer realistiskt. Därtill har vi en distorsionsnivå som är flera tiopotenser sämre än tex CD.

Mot bakgrund av allt som enkelt kan verifieras är det pyramidalt förvånande att folk sitter anno 2017 - snart 2018 nota bene - och bubblar om att vinylen är det bättre systemet.

Det vore intressant och se vilka distorsionsnivåer som den där laserskivspelaren har. Den bör ju kunna minska ner alla dessa distortionsnivåer som beror på pickupen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-23 13:11

Thomas_A skrev:
Morello skrev:
Thomas_A skrev:
Visserligen, men som sagt förvåningen var ganska stor när en microlinenål till Shure-pickupen visade lägre brus och distorsion än OM40. Gräns finns men den är troligen inte nådd.

Köp en OC9 så är du där. :mrgreen:

Tja, kanske köper jag en ny PU i framtiden. Vet att JICO är på gång med en egen MC-pickup som kan bli intressant. Känns tryggt att det sitter en japansk konstruktör och montör av dessa. Nu inväntar jag först den nya SAS rubinnålen så får vi se vad den har att ge.

Ja alltså, tittar på tex på nålröret på OM40 resp. OC9 Mk3 så ser det ena ut som grovsmide och det andra som precisionstillverkning av absolut högsta standard!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-23 13:41

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Låter som en ganska balanserad hållning men att det inte finns någon gräns för hur bra det kan bli är väl ändå en överdrift i klass med den att Jesus gick på vattnet? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Ungefär så. Gränsen går för övrigt vid något som kan jämföras med ett PCM-system om ungefär 10 bitar om allt är i absolut topptrim, men i praktiken är 8-9 bitar mer realistiskt. Därtill har vi en distorsionsnivå som är flera tiopotenser sämre än tex CD.

Mot bakgrund av allt som enkelt kan verifieras är det pyramidalt förvånande att folk sitter anno 2017 - snart 2018 nota bene - och bubblar om att vinylen är det bättre systemet.

Det vore intressant att ta ett 8-bitssystem med korrekt implementerat dither och applicera RIAA på det. Undrar om det skulle bli likt vinyl då, men "färgen" på bruset och känsligheten för överstyrning vid höga frekvenser.

Edit: ja, ett snabbt försök gav något som liknar vinyldist... Om man överstyr så fräser det till när det kommer mycket högfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-23 14:20

Mja, man har ju RIAA för att man inte skall överstya basregistret och vice versa. Är det inte enklare att ta 16 bitar och helt sonika addera störningar (brus, knaster, buller etc) från ett blankspår och sedan summera i den digitala domänen under beaktande av referensnivåer så att man faktiskt "sunkar" till CD'n så till den milda grad att slutresultatet liknar vinyl?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-23 17:01

Morello skrev:Mja, man har ju RIAA för att man inte skall överstya basregistret och vice versa. Är det inte enklare att ta 16 bitar och helt sonika addera störningar (brus, knaster, buller etc) från ett blankspår och sedan summera i den digitala domänen under beaktande av referensnivåer så att man faktiskt "sunkar" till CD'n så till den milda grad att slutresultatet liknar vinyl?

Ja, jo, det var inte menat som ett seriöst förslag, utan snarare som utbildning för att se vad som händer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-23 17:14

Finns väl redan "vinylfilter" som man kan köra musiken igenom?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-23 19:38

music4ever skrev:Finns väl redan "vinylfilter" som man kan köra musiken igenom?

Ja, säkert. Nu var inte målet att göra en så bra simulering av vinyloljud som möjligt, utan att förstå vad vinyloljudet beror på. Det som hände för mig är att när jag lät den anti-RIAAde signalen klippas och sedan RIAAde den så klippte det när det kom mycket högfrekvens. Ställena sammanföll med ställena där vinyldisten brukar fräsa till.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:31

Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:32

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-24 01:08

music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.

Javisst. Och med en medelbra gravering på mitten av skivan och en medelbra pickup låter det ofta s**t. CD låter oftast rätt likt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-24 01:20

music4ever skrev:
[ YouTube ]

Nej tack. Precis sån't jag vill slippa höra.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-25 15:15

music4ever skrev:Med bra graverade skivor, som inte går för långt in på innerspåret, och som är fräscha samt en bra pickup så är ljudet förvånansvärt rent.

Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-25 23:54

Självklart. Men CD är så satans trist format. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 00:01

Själv tycker jag att fonografen är en rätt kul apparat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-26 01:36

Morello skrev:

Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva. :)

Sorry, men du har fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-26 09:54

Bill50x skrev:
Morello skrev:

Sorry, men du har fel.

/ B

Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 11:11

Conan skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Absolut, men samtidigt aktersseglad av en midfi-CD-spelare anno 1995 laddad med en bra kompaktskiva. :)

Sorry, men du har fel.

/ B

Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.

Instämmer. Det omvända (som är betydligt jobbigare att göra eftersom man måste gravera en LP) resulterar i samma sak. Dvs att man identifierar det som vinyl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-26 12:34

Conan skrev:Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.

Mitt intryck är att vinylförespråkarna och digitalförespråkarna här pratar förbi varandra.
Digitalförespråkarna talar huvudsakligen om mediets tekniska potential medan
vinylförespråkarna talar om hur hur de fonogram man kan köpa verkligen låter.
Jag tror att Conan kan ha rätt ibland, men jag tror också många kommer att föredra ljudet från CD'n bränd från Bill50x supervinylrigg, jämförd med en typisk CD-utgåva av samma inpelning som LP'n.
Även om LP'n är graverad från digital inspelning får man sällan samma ljud från en CD, och handlar det om en inspelning gjord i en naturlig akustisk miljö och inte en ren studioprodukt kommer nog resultatet från en blindtest att vara att skillnader finns och att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 12:44

lennartj skrev:
Conan skrev:Jag tror inte han har det (tyvärr). Jag tror t.ex. att du kan spela in signalen ut från en supervinyllrigg av högsta kvalitet, bränna en CD med musikfilen, spela upp CD:n på en midfi-CD-spelare anno 1995 och ha jädrans svårt att skilja det ljudet från ljudet direkt från supervinylriggen i ett kontrollerat blindtest.

Mitt intryck är att vinylförespråkarna och digitalförespråkarna här pratar förbi varandra.
Jag tror att Conan kan ha rätt ibland, men jag tror också många kommer att föredra ljudet från CD'n bränd från Bill50x supervinylrigg, jämförd med en typisk CD-utgåva av samma inpelning som LP'n.
Även om LP'n är graverad från digital inspelning får man sällan samma ljud från en CD, och handlar det om en inspelning gjord i en naturlig akustisk miljö och inte en ren studioprodukt kommer nog resultatet från en blindtest att vara att skillnader finns och att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.

Ja, allt det där är nog riktigt. När jag lägger mig i debatten så är det oftast för att det pratas om just vinylmediet som bättre än CD-mediet, och jag tycker att det är en väldigt olycklig utveckling, för det leder till att det pressas fler skivor på ett undermåligt medium. Jag skulle önska att man lyfte fram vinylmastern i stället för vinylmediet. Alltså, i stället för att säga vinyl låter bättre än CD så skulle man säga vinylmastern låter bättre än CD-mastern. Det skulle flytta fokus till där det hör hemma.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-12-26 12:49

Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-26 14:20

music4ever skrev:Självklart. Men CD är så satans trist format. :)

Inte när man plockar fram Rush "2112" på tidig Mercury-utgåva i helsilver för att sedan ladda i en snygg och högpresterande maskin.
Köp en sådan där snygg Mark Levinson No 39 (?) så ska du se att det blir kul. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 14:34

CODY skrev:Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.

???

Det vimlar ju av exempel på när folk inte skiljer på mediet och vad som läggs på det. Titta bara på rubriken till den här tråden. Jag skulle tro att över 90 % av befolkningen inte ens har tänkt tanken att det kan vara olika mastrar på CD och vinyl. Däremot börjar det sprida sig en vanföreställning även bland vanligt folk att vinyl är bättre än CD, att digitalt låter dåligt och att analogt är bättre.

Jag håller med om att det ofta är oreflekterat, men det får konsekvensen att folk tror att själva vinylskivorna är bättre än CD-skivor och streaming. "Ska det vara riktigt bra då ska det vara på vinyl", typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-12-26 14:52

Nä, jag menar de som du tror att du "diskuterar" med här på faktiskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 15:11

CODY skrev:Nä, jag menar de som du tror att du "diskuterar" med här på faktiskt.

Ok... Den där meningen innehöll en hel del.

Ja, jag påpekar ofta även här på Faktiskt när någon inte verkar skilja på vinylmediet och vad som läggs på det. Kanske gör jag det i "onödan" ibland, där skribenten egentligen vet att det är skillnad men slarvar, men jag tycker det är viktigt även för läsarna att inte få intrycket att vinylmediet är bättre än CD-mediet.

Sen skriver du att jag tror att jag diskuterar. Du implicerar att jag gör något annat som jag är omedveten om? Vad är då detta?

Sen står "diskuterar" inom citationstecken, som att jag tror att jag gör något annat än diskutera.

Jag tror du får skriva mer explicit vad du menar om det där ska gå att hantera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-26 15:32

Svante skrev:
CODY skrev:Det är aldrig någon som säger att LP är tekniskt bättre än CD. Det är Svante som vill att folk ska säga det så att han kan argumentera emot det påståendet. Om detta är medvetet eller inte spelar mindre roll. Det är lika ledsamt oavsett vilket.

???

Det vimlar ju av exempel på när folk inte skiljer på mediet och vad som läggs på det. Titta bara på rubriken till den här tråden. Jag skulle tro att över 90 % av befolkningen inte ens har tänkt tanken att det kan vara olika mastrar på CD och vinyl. Däremot börjar det sprida sig en vanföreställning även bland vanligt folk att vinyl är bättre än CD, att digitalt låter dåligt och att analogt är bättre.

Jag håller med om att det ofta är oreflekterat, men det får konsekvensen att folk tror att själva vinylskivorna är bättre än CD-skivor och streaming. "Ska det vara riktigt bra då ska det vara på vinyl", typ.

Vanligt folk som jag känner bryr sig inte om det tekniska eftersom dom inte kan något särskilt om teknik eller bryr sig om det. Däremot gillar dom ljudet av vinyl även om det knastrar och brusar ibland. Dom lyssnar på musiken och hör igenom störningarna. För dom är det fullständigt ointressant hur en skivspelare funkar eller om cd har bättre tekniska prestanda.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-26 15:35

Harryup skrev:
Svante skrev:

???

Vanligt folk som jag känner bryr sig inte om det tekniska eftersom dom inte kan något särskilt om teknik eller bryr sig om det. Däremot gillar dom ljudet av vinyl även om det knastrar och brusar ibland. Dom lyssnar på musiken och hör igenom störningarna. För dom är det fullständigt ointressant hur en skivspelare funkar eller om cd har bättre tekniska prestanda.

/Harryup

Håller med Svante.
De som verkligen tror att vinyl låter bättre bör ställa sig frågan: har de någonsin hört en enda cd-skiva som låtit bra ?
Är svaret ja, så innebär det att problemet ligger nån annanstans, tex tokmastring på CD:n.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-26 15:37

Bill50x skrev:
Morello skrev:

Sorry, men du har fel.

/ B

Är du säker ?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-26 15:38

lennartj skrev:Mitt intryck är att vinylförespråkarna och digitalförespråkarna här pratar förbi varandra.

Jag skulle gissa att det har getts ut fler goda cd-utgåvor än lp-utgåvor genom åren även om masteringhysterin tog över på tidigt 90-tal. Kompaktskivan är under alla omständigheter bäst både i teorin och i praktiken för den som inte begränsar sig till de senaste 25 årens skivutgivning. Att en historiskt stor andel produktioner i dag sabbas på väg till kompaktskiva ändrar inte systemets förträfflighet. Det är heller inte så att alla kompaktskivor sabbas i dag även om det är irriterande många.

För femtioelfte gången: musikalitet är inte en egenskap hos hifi-apparater och lagringsmedia. Uppenbart föredrar några vinylen med alla dess brister trots att källan är densamma. Det vore mer konstruktivt att söka orsakerna till det. Mysfaktor och hantering, har några hävdat här i tråden. Gammal vana, gillande av muller i bakgrunden samt mindre känslighet för svaj och distorsion skulle kunna vara några andra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2017-12-26 15:47, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-12-26 15:45

Tangband, jag tror att alla håller med Svante om att CD är tekniskt bättre. Jag gör det. Trådtradaren gör det.
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi